Looper lupa na velika vrata

28 rujan 2012. permalink: #


Ovaj znanstveno-fantastični hit nije stoti nastavak sage o super-herojima, nije remake hita iz 80-ih, nije silovanje 3d tehnologije i nije divlja sam-protiv-svih akcija s elementima SF-a radi ljepšeg ugođaja. Originalnost u radnji vidimo već u traileru (pogledajte na dnu recenzije), no priču ću ukratko razložiti i ovdje:
Ekspoziciju znanstveno-fantastičnog svijeta ovog filma dobivamo već u prvim scenama – Mjesto radnje je neimenovani američki grad, a vrijeme radnje bliska budućnost – po mojoj procjeni sredina 21. stoljeća. Naš (anti)junak, kojeg glumi Joseph Gordon-Levitt, je takozvani „looper“, jedan od mnogih sitnih kriminalaca koji žive dobar i luksuzan život. Kako? Obavljajući lagana ubojstva za mafiju.


Što se tiče ostatka populacije, sve je očekivano - siromaštvo raste, policija i nije baš učinkovita pa gradovima vladaju kriminalci, pametni dečki uče kineski, a tu i tamo se rađaju i ljudi s telekinetičkim sposobnostima, koje, eto, koriste većinom da zadive ženske u klubovima...

Dakle, osim ovoga s telekinezom, imamo više manje jedan uvjerljiv svijet bliske budućnosti. Ono što je dosta drugačije je malo dalja budućnost: nekih 30 godina nakon događaja filma zbog raznih metoda čipiranja i identifikacije ljudi, mafija će postati jako inovativna po pitanju „riješavanja“ tijela svojih žrtava,
pa se koriste metodom slanja svojih žrtava vremeplovom u prošlost u kojoj čipiranja ljudi još nema (otprilike 30 godina ranije, u doba našeg heroja loopera). Žrtve se šalju u prošlost svezane i spremne za odstrel, a sve što naš looper mora učiniti je doći na dogovoreno mjesto u dogovoreno vrijeme, i potrošiti metak, za što dobiva pozamašnu zaradu od mafije budućnosti.

Sve bi ovo bila laka para, da nije jednog sitnog detalja – naime mafija budućnosti je jako paranoična oko toga da ih netko ne cinka, tako da na odstrel šalje i svoje bivše operatvce – loopere. Looperima u prošlosti ovo, čini se, ne smeta, jer za nekoliko lakih ubojstava dobiju novaca da žive kao kraljevi narednih 30 godina, a to što će i njih poslati na odstrel za 30 godina - tad tko živ, tko mrtav.

To bi otprilike bila premisa cijele priče, i već tu obećava kao dobra SF akcija - ima putovanje kroz vrijeme, lebdeće aute, moderne puške, malo telekineze, no pravi zaplet dolazi kada naš heroj ne ubije svojeg loopera, koji je ni više ni manje nego – on sam, 30 godina iz budućnosti. Starijeg Gordon-Levitta glumi Bruce Willis, bog i batina Hollywooda, te u trenutku njegovog pojavljivanja u filmu, film dobiva oko 80% porasta na kvaliteti.


Uz Bruce Willisa naravno dolaze i svakakve komplikacije s putovanjem kroz vrijeme, puno akcije, dobrog humora i inteligentne, i pitke SF priče koja uključuje i (naravno) spas planete od moguće katastrofe u budućnosti.

Mnogi motivi u ovom filmu daju suptilni hommage Willisovim starijim filmovima, jer oni koji prate njegovu karijeru znaju da ovo nije prvi put da je glavni lik (pažnja, spoileri u nastavku!) star i ogorčen (Sin city) bivši mafijaški ubojica (Ubojica mekog src... khm... Šakal) iz velegrada budućnosti (Peti element) koji putuje u prošlost (12 majmuna), ima posla s klincem nadnaravnih sposobnosti (Šesto čulo), jedini u posjedstvu ima top-secret šifru (Opasna šifra),
ulazi u okršaj sa apsolutno svim kriminalcima u zgradi koristeći asortiman oružja od šake preko mitraljeza do ručne bombe (Umri muški), te ostaje jedini preživjeli (Last man standing) i žrtvuje se da spasi svijet (Armageddon).

Gledajući ovaj popis mogli bismo zaključiti da je ovo ultimativni Bruce Willis film, i ne bismo bili daleko od istine. Osim dobrih glumaca i solidne SF priče koja neće dosaditi niti nakon par gledanja, ovaj film se može pohvaliti i odličnom režijom – što na makrorazini, gdje je režijski vješto i inovativno riješen problem zatvorene petlje (prateći prvo jednog, pa drugog lika), a i na mikrorazini, neprekinutim kadrovima u kojima kamera precizno prati redateljevu namjeru jednako dobro i u duhovitim i u akcijskim scenama.

Dosta dobro za novopečenog režisera Rian Johnsona, poznatog zasad samo po režiji par filmova i par epizoda serije Breaking Bad (iz koje, čini se, nije naučio da postoje i pametniji načini riješavanja tijela od vremeplova), koji nam je ovaj put u doveo kina neočekivano dobar hit - ovu odličnu kombinaciju akcije, trilera i SF-a, s mnogo originalnosti u ideji i izvedbi, čega u ostalim SF filmovima današnjice jako fali.


Ocjena? Yippie Ki-Yay, Motherfucker!



Aleksandar

SUĐENJE NOVOJ AKCIJSKOJ POSLASTICI – DREDD 3D

25 rujan 2012. permalink: #

Nadam se da će povratak ovog bloga nakon preduge pauze biti barem donekle veličanstven kao i Urbanovo vraćanje legendarnog stripovskog junaka na velika platna. O njegovoj izvedbi posvuda se piše. Ponajviše o njegovoj predivnoj bradi, dok su se kod Stallonea isticala samo usta i loš dijalog koji smo uspjeli razaznat od njegovog laveža. No nije samo Stallone kriv.
Judge Dredd iz 1995. godine je doista jedno urnebesno smeće u cijelosti. Da ne bih i Roba Schneidera uključio u ovu priču, odmah ću krenuti na recenziju novog, boljeg uvoda u svijet budućnosti Amerike, kojega čine Mega-City One i njegovi zaštitnici – Suci.

Sudac Dredd je bad-ass motherfucker (jer ga ne mogu drugačije opisati) koji dobije na procjenu početnicu Anderson (Olivia Thirlby), koja je ujedno i mutant sa vidovnjačkim sposobnostima. Dan ih odvede u Peach Trees, megablok kojem vlada zloglasni klan Ma-Ma. Tajna formula novog filma, Dredd 3D, nije samo brada Karla Urbana, već priča koja svojom jednostavnošću
dopušta glavnim likovima da se ističu kroz cijeli film. Kemija između njih funkcionira i jednostavno ih je užitak gledati. Mi gledatelji promatramo Dredda pretežito kroz perspektivu novakinje Anderson jer je nama karakterno sličnija ili bolje rečeno ljudskija od hladnog cool veterana, jednako prijetećeg kao i Clint Eastwood u svojim najboljim ulogama. Dredda upravo njegova beskarakternost čini intrigantnim i zabavnim za promatranje kroz probleme koji uvijek završavaju krvavim rješenjem. Rezultat svega toga je uspješan akcić nalik mješavini religije akcijskog žanra, Die Hard, i akcijskih filmova Johna Carpentera.

Mislim da za takav rezultat najviše trebamo zahvaliti Alexu Garlandu (romanopiscu koji je pisao i scenarije za filmove Dannya Boylea), koji je navodno uložio puno vremena u scenarij i time nas je pored izvrsnih likova nagradio i sa one-linerima kojih se ni Arnold Schwarzenneger ne bi posramio. Iako je uglavnom hladanog karaktera, u izvedbi Karla Urbana se moglo vidjeti da je uživao dok ih je izgovarao.

Nekima možda neće sjesti jednostavnost priče ili brutalna atmosfera filma, no ipak se neću ustručavat u donošenju svoje presude:
Dredd JE ZAKON!



Bobi

Još nismo prešli preko Prometeja

21 lipanj 2012. permalink: #

Nedavno sam se spremao za krvoločno učenje. U trenutku kad sam se spremio za taj pothvat, nekim neobjašnjivim slučajem, kao i sve što se dogodi u Prometeju, počeo mi se prikazivati ovaj video na monitoru. Video je nastojao raščistiti neke stvari koje nisu toliko bitne za shvaćanje filma ili za njegovo veličanje (kao npr. da li je lik Charlize Theron robot?), no to me ni nije toliko smetalo kao njegov zaključak.
Pogledajte video:



Odmah ću dati svoj protuudar na konačan zaključak ovog videa. U Alienu je ključna motivacija bila jedino (ponavljam, JEDINO) preživjeti te krvoločne zvijeri. Svi likovi su nevoljko otišli istražiti strani planet osim jednog od glavnih negativaca – ludog androidnog znanstvenika, koji kasnije poprima jednako prijeteću dimenziju onoj koju poprima naslovno stvorenje (motivacija:
preživljavanje!) U Prometeju motivacije likova idu ka ne samo preživljavanju (dapače, to je glavnim likovima čak manje bitno), nego pronalasku ključnih odgovora - koje (bar neke od njih) niti ne dobijemo na kraju filma.

Koliko god mi bili možda zbunjeni u kultnom klasiku Alien, bili smo upoznati sa njihovim organskim razvitkom i imali smo prostora dopustiti si reći da poznajemo ta stvorenja (čak na kraju filma smo si definitivno to mogli opravdano dopustiti), dok smo se u Prometeju susreli sa 10 različitih stvorenja, jedno drugačije od drugog i za to nismo dobili nikakve popratne informacije tipa „od kud je sad to nastalo“, „zašto je ovo naraslo 30 metara“ i „zašto se ovaj lik pojavljuje kao mala curica iz Egzorcista“.


Misterij iza Aliena je služio radi postizanja strašnije i više prijeteće dimenzije neprijatelja, dok je u Prometeju on bio samo preslika nemaštovitosti scenarista ili možda pretjeran trud da njihov rad bude pretenciozan i da bude hvaljen zato jer jednostavno „otvara mnogo mogućnosti za interpretaciju“, a zapravo ne nudi nikakav materijal da bi se to postiglo. Jedino što možemo napraviti da si uspijemo objasniti Prometeja je da si napišemo novi scenarij za njega. Za film koji je zahtijevao ovakve crteže da bude bolje shvaćen se definitivno ne bi smjelo reći da je razumljiviji od svog prethodnika.

Bobi

Creative Commons licenca
Tekstovi na bad.blog.hr, čiji su autori Aleksandar, Boris i Donat, ustupljeni su pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno-Dijeli pod istim uvjetima 3.0 neloklizirana licenca.