Looper lupa na velika vrata

28 rujan 2012. permalink: #


Ovaj znanstveno-fantastični hit nije stoti nastavak sage o super-herojima, nije remake hita iz 80-ih, nije silovanje 3d tehnologije i nije divlja sam-protiv-svih akcija s elementima SF-a radi ljepšeg ugođaja. Originalnost u radnji vidimo već u traileru (pogledajte na dnu recenzije), no priču ću ukratko razložiti i ovdje:
Ekspoziciju znanstveno-fantastičnog svijeta ovog filma dobivamo već u prvim scenama – Mjesto radnje je neimenovani američki grad, a vrijeme radnje bliska budućnost – po mojoj procjeni sredina 21. stoljeća. Naš (anti)junak, kojeg glumi Joseph Gordon-Levitt, je takozvani „looper“, jedan od mnogih sitnih kriminalaca koji žive dobar i luksuzan život. Kako? Obavljajući lagana ubojstva za mafiju.


Što se tiče ostatka populacije, sve je očekivano - siromaštvo raste, policija i nije baš učinkovita pa gradovima vladaju kriminalci, pametni dečki uče kineski, a tu i tamo se rađaju i ljudi s telekinetičkim sposobnostima, koje, eto, koriste većinom da zadive ženske u klubovima...

Dakle, osim ovoga s telekinezom, imamo više manje jedan uvjerljiv svijet bliske budućnosti. Ono što je dosta drugačije je malo dalja budućnost: nekih 30 godina nakon događaja filma zbog raznih metoda čipiranja i identifikacije ljudi, mafija će postati jako inovativna po pitanju „riješavanja“ tijela svojih žrtava,
pa se koriste metodom slanja svojih žrtava vremeplovom u prošlost u kojoj čipiranja ljudi još nema (otprilike 30 godina ranije, u doba našeg heroja loopera). Žrtve se šalju u prošlost svezane i spremne za odstrel, a sve što naš looper mora učiniti je doći na dogovoreno mjesto u dogovoreno vrijeme, i potrošiti metak, za što dobiva pozamašnu zaradu od mafije budućnosti.

Sve bi ovo bila laka para, da nije jednog sitnog detalja – naime mafija budućnosti je jako paranoična oko toga da ih netko ne cinka, tako da na odstrel šalje i svoje bivše operatvce – loopere. Looperima u prošlosti ovo, čini se, ne smeta, jer za nekoliko lakih ubojstava dobiju novaca da žive kao kraljevi narednih 30 godina, a to što će i njih poslati na odstrel za 30 godina - tad tko živ, tko mrtav.

To bi otprilike bila premisa cijele priče, i već tu obećava kao dobra SF akcija - ima putovanje kroz vrijeme, lebdeće aute, moderne puške, malo telekineze, no pravi zaplet dolazi kada naš heroj ne ubije svojeg loopera, koji je ni više ni manje nego – on sam, 30 godina iz budućnosti. Starijeg Gordon-Levitta glumi Bruce Willis, bog i batina Hollywooda, te u trenutku njegovog pojavljivanja u filmu, film dobiva oko 80% porasta na kvaliteti.


Uz Bruce Willisa naravno dolaze i svakakve komplikacije s putovanjem kroz vrijeme, puno akcije, dobrog humora i inteligentne, i pitke SF priče koja uključuje i (naravno) spas planete od moguće katastrofe u budućnosti.

Mnogi motivi u ovom filmu daju suptilni hommage Willisovim starijim filmovima, jer oni koji prate njegovu karijeru znaju da ovo nije prvi put da je glavni lik (pažnja, spoileri u nastavku!) star i ogorčen (Sin city) bivši mafijaški ubojica (Ubojica mekog src... khm... Šakal) iz velegrada budućnosti (Peti element) koji putuje u prošlost (12 majmuna), ima posla s klincem nadnaravnih sposobnosti (Šesto čulo), jedini u posjedstvu ima top-secret šifru (Opasna šifra),
ulazi u okršaj sa apsolutno svim kriminalcima u zgradi koristeći asortiman oružja od šake preko mitraljeza do ručne bombe (Umri muški), te ostaje jedini preživjeli (Last man standing) i žrtvuje se da spasi svijet (Armageddon).

Gledajući ovaj popis mogli bismo zaključiti da je ovo ultimativni Bruce Willis film, i ne bismo bili daleko od istine. Osim dobrih glumaca i solidne SF priče koja neće dosaditi niti nakon par gledanja, ovaj film se može pohvaliti i odličnom režijom – što na makrorazini, gdje je režijski vješto i inovativno riješen problem zatvorene petlje (prateći prvo jednog, pa drugog lika), a i na mikrorazini, neprekinutim kadrovima u kojima kamera precizno prati redateljevu namjeru jednako dobro i u duhovitim i u akcijskim scenama.

Dosta dobro za novopečenog režisera Rian Johnsona, poznatog zasad samo po režiji par filmova i par epizoda serije Breaking Bad (iz koje, čini se, nije naučio da postoje i pametniji načini riješavanja tijela od vremeplova), koji nam je ovaj put u doveo kina neočekivano dobar hit - ovu odličnu kombinaciju akcije, trilera i SF-a, s mnogo originalnosti u ideji i izvedbi, čega u ostalim SF filmovima današnjice jako fali.


Ocjena? Yippie Ki-Yay, Motherfucker!



Aleksandar

Creative Commons licenca
Tekstovi na bad.blog.hr, čiji su autori Aleksandar, Boris i Donat, ustupljeni su pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno-Dijeli pod istim uvjetima 3.0 neloklizirana licenca.