14.03.2011., ponedjeljak

Nerd, između Junkersa i žena

Pitala me Nela nekad, otkud mi ta navada i što to vidim u avionima.
Nela, ni sad ne znam.
Djetinji san da budem pilot (vozim „Žabu“ i imam sunčane naočale i hodam sa pjevačicama „Abbe“) izjalovila je ćoravost. Barem.
Ćaća je opsesivno zazirao od auta, brodova, liftova, aviona. Čuvajući se, odnijela ga ciroza.
Djedovog brata, inženjera u Junkersu, nisam imao kad upoznati; pukao je prije sedamdeset godina pod radnom obavezom i nestao iz sanatorija, bez traga.
Znam samo da se ugodom ježim na miris kerozina, na krckanje lima i na kojekakve fetiše zrakoplovne.

Možda neke veze ima vlajska genetika po ćaći; nu, leti, a metal. Nu!
Možda je stvar materinjeg jezika. Lufthansa – zračna plovidba.
Dijelom, do moje je krize srednjih godina i otvaranja novih sfera; zovu ih interdisciplinarnim znanjima, pa tako eruditskom navadom između spavanja i nesanice, čitajući, sklapam fragmente logičnog... Nije aviona moglo biti u doba parnih strojeva teških. Dakle, šjor Otto i šjor Diesel utrli su dio puta, svojim motorima male mase u odnosu na snagu. Pa i one smiješne drvene letvice, žičice, lakirano platno – tadašnji kompozitni materijal vrhunske čvrstoće uz minimalnu masu.
Pa onda to sa aerodinamikom, i opet sa jačanjem motora, pa ponovno sa čvršćim materijalima i oblicima...
Pa zašto ovo, pa čemu ono. Kako su mitraljezi propucali kroz propelere, kako propeler može i vući i gurati, pa čemu kabina pod pritiskom, pa što sa leđenjem, pa otkud autima ABS, pa...

Ili, recimo, djetinje sjajnih očiju odem u taj Junkersov muzej, nedavno.
Dessau, emigracijska međustanica arhitekata Bauhausa i tehničara Junkersa; ispreplitanje cijelog segmenta tehničke kulture sa trajnim odrednicama današnjice.
Junkers, usput mi se mota po glavi, izumio je kalorifer (i dao mu ime) i poslovnu ekspanziju doživio primarno na toplinskim strojevima i aparatima.
Pa se krenuo baviti modernim materijalom, metalom. Patentirao konstrukcijske izvedbe lakih montažnih hala gotovo savršenog termičkog i mehaničkog ponašanja. Pa se bavio utjecajem oblika na čvrstoću; patentirao sendvič-strukture sa izolacijskim svojstvima i sve to objedinio u projektu metalnih kuća, kakve bismo danas zvali „pasivnima“ – zimi tople a ljeti hladne bez ekstenzivnog grijanja i hlađenja...
Ali meni je to, dana o kojem pričam, prije godinu, dvije, sporedno; gotovo bilo nebitno.
Došao sam u pohode Teti Ju, predivnom tromotornom zrakoplovu (Ju 52 3m), koji je nakon potonuća pod finski led pod vodom proveo gotovo pola stoljeća, da bi tijekom desetak posljednjih godina volontarijatom i domišljatošću starih radnika tvornice postao fascinantan izložak muzeja na terenu tadašnje tvornice...
/Upostio sam tu temu lani u par navrata... Limeni Deja Vu; Inside Ju, .../

I onda, Nela moja, nekidan gotovo slučajno gledam slike tog obilaska muzeja. I vidim jedno malo čudo, tada posve van mog fokusa... pa drugo... pa još jedno...
I kako ne biti navađen, Nela moja.

U svom nastojanju da objedini čvrstoću i lakoću strukture, dobri Hugo J. uveo je aluminij u aviogradnju. Da poveća čvrstoću mekog materijala, dobri je Hugo zgužvao stvar – osmislio oplatu od tanašnog aluminijskog lima, ali valovitog i time čvrstog – i stvorio „brend“.
1919. godine - moja je baka bila petnaestogodišnja služavka kod direktora plinare, Röwera, u Berlinu – nastao je i poletio Junkers F 13.
Slovi kao prvi komercijalni avion potpuno metalne konstrukcije. Zamišljen isključivo kao putničko – poštanski zrakoplov, bitno je doprinio razvoju zračne pošte. Od preko 300 proizvedenih, u svijetu danas postoji pet očuvanih originala.
U Dessau-u, entuzijastična Junkersova gerijatrija po raspoloživoj dokumentaciji ručno proizvodi unikatnu repliku, koja neće biti u letnom stanju, ali će konstrukcijom vjerno odgovarati originalu od prije devedeset godina...
Taj sam prizor, Nela moja dobra, gotovo previdio.

Image and video hosting by TinyPic
/Junkers F 13/

Nije to sve.
Pri pogledu na moju Tetu Ju, gotovo me iziritirala bezvezna, šarena ni-kanta-ni-igračka izložena bez ikakvog komentara par metara dalje. I još, kao da su mangupi za maturalni film nasprejali neko tamo „Cathay Pacific“. Sakrileg mojoj Teti Ju pred nosom!
E, ali onda ... mi vrag kasnije nije dao mira.
„Prodaje se: Junkers Junior A 50, metalni zrakoplov, niskokrilac, otvoreni dvosjed, motor i trup 238 sati ukupno, sa dosta rezervnih dijelova. Radi se o vjerojatno najboljem laganom sportskom zrakoplovu u Australiji. Cijena 875 funti. Upiti na...“
Oglas je iz 1947.
Konstruiran kao trkaći natjecateljski avion, A 50 je zamišljen u seriji od 5.000 primjeraka. Napetosti u Europi koncem 1920ih godina i visoka cijena uzrokovale su prodaju tek 50 primjeraka, od 69 ukupno proizvedenih.
1930. godine, dva su zrakoplova isporučena u Australiju; jedan je ubrzo uništen pri padu, a ovaj preostali mijenjao je vlasnike – otuda oglas o prodaji...
1963. otkriva ga i kupuje inženjer australske zrakoplovne kompanije Cathay Pacific; 13 godina restaurira staru curu i do devedesetih godina njome leti po međunarodnim aeromitinzima i natjecanjima.
Ponovno preprodana, Ju F 13 dopremljena je u Dessau na ponovnu restauraciju i jedini je preostali primjerak u svijetu u letnom stanju (da ni kanta ni igračka...)
To sam, Nela moja dobra, gotovo previdio, a previdio sam i prototip te famozne metalne kuće, čiji je koncept ekipa Bauhausa trebala oživjeti izgradnjom industrijskog naselja za radnike Junkersa. Došlo je drukčije, ali no kuće na slici, u pozadini.

Image and video hosting by TinyPic
/Junkers A 50/

I na koncu, taj Jak 27R.
Kao iz crtića o Ptici trkačici; smiješno šiljatog nosa, sa ražnjem na vrhu. Moš mislit; a ja došao vidjeti moju Tetu Ju.
I tek sam nekidan, slučajno dakle vrteći svoje slike iz muzeja, uspio identificirati tu grotesku od mlažnjaka prvoipolte generacije.
I pazi sad, Nela moja.
U svijetu ih je tek nekoliko preostalo; šest ili sedam.
A svi su ili muzejske razmjene unutar Europe nakon raspada Sovjetskog Saveza, ili su ostali u bivšim sovjetskim republikama.
A ovaj mlazni ražnjoid, naknadno skinute oznake 0708?
Muzej ljubazno tvrdi kako ne zna njegovo porijeklo, a ja znatiželjno mozgam...
Kako je izvidnički – ma, špijunski! – avion, kojeg su posjedovale samo zračne snage SSSR-a i čiji je direktni nasljednik akter famoznog kontraobavještajnog trilera nad i u podijeljenom Berlinu (Codename Brixmis) dospio ili ostao na istoku Njemačke? Otpis usljed kvara, nerentabilan za povlačenje tadašnjih trupa stacioniranih u DDR-u?
Zašto bez oznaka? Ili ipak nekakav poddekni aranžman tadašnjih baćuški, Ulbrichta i Brežnjeva; poluprešutno-hladnoratovski relikt podijeljene Njemačke?
I to sam, dobra moja Nela, gotovo previdio.
I kako da Ti, ženo, odgovorim, što to vidim u avionima?!

Image and video hosting by TinyPic
/Yak 27R/

P.S.
A ženo Nelo, ima još nešto. Proizvodnja vojnih aviona tijekon Drugog svjetskog rata – jedan od zamašnjaka moderne industrije i zrakoplovstva današnjice – ogromna je priča i ženama. Dok su muški ratovali, bili po lazaretima, zarobljeništvima i grobljima, Iljušine, Boeinge, Lightninge, Messerschmitte sklapale su – žene...

- 12:08 - Stisni pa pisni (9) - Papirni istisak - #

< ožujak, 2011 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic