Bitke kroz povijest https://blog.dnevnik.hr/asboinu

utorak, 10.10.2006.

Bitke falangi

Bitka kod Gaugamele

Gaugamela je mjesto u sjevernoj Asiriji (danas grad Irbil u sjevernom Iraku, istočno od grada Mosula na rijeci Bumod, Al Khazir) kod kojeg je 01. listopada 331. godine pr. K. tijekom vojnog pohoda Aleksandra III. Makedonskog došlo do odlučujuće i presudne bitke između Makedonaca pod vodstvom Aleksandra III. Makedonskog i Perzijanaca pod vodstvom Daria III. Kodomana. Perzijanci su brojili oko 50 000 vojnika pješaka i konjanika, te 100-tinjak srponosnih bojnih kola, a Makedonci su pak imali 47 000 vojnika pješaka od čega oko 7000 konjanika. Makedonska vojska razvila se i posložila u svom klasičnom i uobičajenom bojnom složaju: teško konjaništvo na desnom krilu, a teško pješaštvo u falangi ustrojilo je središte bojnog složaja. Međutim, falanga je bila nešto dublja od 16 vrsti, a posljednji redovi falange bili su pripravni okrenuti svoje čelo i spremni na obranu od napada iza leđa (iz pozadine). Perzijanci su bili uvjereni da će njihova bojna kola unijeti pomutnju i rastrojiti makedonsku falangu koju bi kasnije razbilo perzijsko plemičko konjaništvo, dok bi perzijsko konjaništvo s krila obuhvatilo makedonska krila. Perzijanci svoje pješaštvo stavljaju u drugorazrednu ulogu. Međutim, kada su perzijska srponosna kola jurnula na makedonsku falangu zapljusnule su ih prave kiše strijela makedonskih strijelaca. Vozači bojnih kola padali su pokošeni, a ranjeni i podivljali konji razletjeli su se na sve strane bojišnicom. Istodobno na desnom makedonskom krilo došlo je do sudara konjaništva i razvila se teška konjanička bitka s promjenjivim uspjesima. Kako se makedonsko pješaštvo u falangi oslobodilo bojnih kola, krenulo je u pomoć svom konjaništvu, ali se dio morao okrenuti i prihvatiti bitku s nadolazećim perzijskim pješaštvom. Takav manevar potrgao je falangu i podijelio ju je na dva dijela. Kroz nastali međuprostor sjurilo se perzijsko konjaništvo, ali umjesto da udari potrganoj makedonskoj falangi po otkrivenim bokovima, perzijski konjanici okomili su se na makedonski tabor u namjeri da ga opljačkaju. Makedonski tabor stali su braniti malobrojni Tračani koji su bili ubrzo svladani, ali su ipak stvorili dovoljno vremena da se dio pješaka u falangi okrene i posloži u novu falangu koja je svom silinom udarila na perzijsko konjaništvo. Istodobno je slomljeno perzijsko lijevo krilu u naletu i međusobnom djelovanju makedonskog konjaništva i pješaštva, a nakon toga razbijeno je i perzijsko usamljeno središte. Točan broj mrtvih i ranjenih teško je odrediti poradi proturječnih izvora, ali prema Diodoru Perzijanci su imali kudikamo veće gubitke od Makedonaca. Inače, ova bitka može se i u nekim povijesnim izvorima pronaći i kao Bitka kod Arbele – po Athumanunhu.
Na Athumanunhovoj slici crvenim brojkama prikazan je bojni složaj Perzijanaca: 1 – plemičko konjaništvo s Dariem III., 2 – perzijsko pješaštvo, 3 – perzijsko konjaništvo raznovrsno, 4 – perzijsko drugorazredno (slabije) pješaštvo, 5 – perzijska srponosna bojna kola. Plavim slovima prikazan je bojni složaj Makedonaca: A – makedonska falanga, B – makedonsko teško konjaništvo s Aleksandrom III., C – grčko i tesalijsko konjaništvo, D – hipaspisti, E – grčko pješaštvo, F – makedonsko lako pješaštvo i strijelci.

10.10.2006. u 22:00 • 2 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

< listopad, 2006 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Opis bloga

Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...



Flag Counter

O vojnicima, dočasnicima i časnicima

Bili smo vojnici i mladi ...



... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!

Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!

O ratovima

Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...

Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...

Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.

Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …

Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …

Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.

Athumanunhova promišljanja


Zašto budale galame - zato što mudri šute!

… o hladnoći, tami i zlu

Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.

Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …


Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!