Etruščanska amfora - Umjetnost u srcu - Blog.hr

Umjetnost u srcu

utorak, 22.05.2007.

Etruščanska amfora

Image Hosted by ImageShack.us

Za početak uzmimo primjer one davne umjetnosti. Etruščani su bili narod nastanjen na prostoru današnje talijanske pokrajine Toskane. Njihovo porijeklo je nepoznato, a jezik potpuno nerazumljiv i neodgonetnut. Koristili su pismo koje donekle podsjeća na grčko. Uglavnom su se bavili trgovinom, a katkad su i ratovali te širili svoj utjecaj. Gradili su gradove okružene zidinama koji postoje i danas, a zidine su ulavnom očuvane iz tih vremena. Najpoznatiji takvi gradovi su Volterra, Arezzo i Orvieto.

Njihova religija temeljena je na izrazitoj vjeri u zagrobni život te su radili ogromne i raskošne sarkofage. Ponešto njihove umjetnosti povezano je s grčkom. Ova vaza je primjer grčkog slikarskog utjecaja. Grci nisu imali posebno razvijeno slikarstvo osim slikarstva vaza. U ranom periodu to je slikarstvo bilo geometrijsko, a u klasičnom zlatnom razdoblju u kojem najviše cvate i etruščanska kultura (oko 5. stoljeća prije nove ere) razvija se figurstivno slikarstvo na vazama. Tehnika je vrlo jednostavna ali je izvedba komplicirana. Vaze su rađene od gline koja je crvena, a za premaz se koristilo samo crno. Tako su postojala samo dva načina; slikanje objekata crnim preko površine naziva se slikarstvo crnih figura pri kojem je pozadina prirodna, crvena. Katkad su se figure samo označavale na glini, a oko njih se bojila crna pozadina; to se naziva slikarstvo crvenih figura.

Etruščani su uglavnom izrađivali amfore u kojima se prevozilo vino, ulje i sl. Ova amfora ima složeniji stil koji je bio sasvim uobičajen. Dio amfore je prebojen crnim, a po sredini je ostavljena pozadina na koju su naslikane crne figure. Ovo je slikarstvo plošno, u vertikalnoj perspektivi koja se od najranijeg spiljskog slikarstva zadržala sve do gotike. Ta perspektiva ne prikazuje dimenzije niti dubinu prostora; sve na slici izgleda jednako udaljeno. Likovi su prikazani više-manje stilizirano bez osobite realnosti. Vidi se da su to vojnici jer drže koplja, a o samoj poruci može se nagađati; lako je moguće da se radi o dogovaranju pomirbe nakon bitke, predaje, ili je pak riječ o dogovoru za odlazak u bitku. U svakom slučaju riječ je o prijateljskom prizoru jer su koplja odložena, a likovi pružaju ruke jedan drugome. Na njima su vidljivi i rani oblici oklopa, a stilizirano je prikazana i vojnička odjeća tog vremena.

No ovo je samo vidljivi dio amfore. Slikarstvo na vazama i amforama uvijek je bilo poput svojevrsne priče jer se trebalo okretati oko samog objekta da bi se vidjelo cijelu kompoziciju. A cijela se kompozicija sastoji od više manjih kompozicija. Za ovakvo ostvarenje, kada ga se gleda u muzeju treba izdvojiti najmanje tri minute vremena za pogled; skoro minutu može se doživljavati kompozicija pojedine trećine, a ostalo je dovoljno za vidjeti generalno sam predmet.

- 11:12 - Izjasni se (1) - Tiskaj sadržaj - #