ORGANIZIRANA ZAVJERAVještica u kasnoj srednjovjekovnoj i ranoj novovjekoj Evropi nije tek netko tko navodno s pomoću tajnih zlih sila izaziva smrt, bolest i zlo. Vjerovalo se da je on, a mnogo češće ona, član gigantske zavjere koju je organizirao i vodio đavo, a cilj joj je bilo uništenje kršćanstva, unižavanje svih čudorednih vrijednosti, podbadanje siromašnih protiv bogatih, mladih protiv starih i rušenje društva u prah i pepeo. Oni na koje bi se posumnjalo da su počinitelji takvih prestupa bili su mučeni i obrađivani sve dok ne bi priznali, a potom su bili smaknuti. Smatra se da je optuženih nesretnika bilo između 250 000 do milijun. Svi se općenito slažu da ih je zacijelo većina bila posve nevinih. U maniji proganjanja vještica leži mit o organiziranoj zavjeri. Taj mit se temelji na vjerovanju da zlo koje redovno napada svijet nije proizvod uobičajenog toka događaja, već ga izazivaju rušilačke grupe ljudi odgovorne za sve okolnosti koje ozbiljno ugrožavaju život. U vrijeme progona vještica te su okolnosti uključivale se od lošeg vremena, loše ljetine i epidemija. U kasnom srednjem vijeku, kad je lov na vještice uzeo velikog maha, zbivala se promjena u društvu. Uobičajene institucije su opadale, a crkva je trpjela od napada reformatora. Javio se strah da je sveukupno ustrojstvo društva u opasnosti. Vjerovalo se da se iza te opasnosti kriju đavolovi prsti. Kršćani su oduvijek bili skloni tome da sve zlo svijeta pripišu «neprijatelju», a teolozi su od njega napravili lik titanske snage. Kasnije je napetost između rimokatoličke i protestantske crkve, od kojih je svaka bila uvjerena da je istina na njezinoj strani i sljedno tome vjerovala u đavolsku zlonamjernost svake opozicije, pridonjela da taj strah dosegne vrhunac. Strah je silio na iznalaženje izlaza. I katolici i protestanti vidjeli su u vješticama, ili pretpostavljenim vješticama, Sotonine službenike u ljudskom liku u okviru silne tajne zavjere protiv svega što im je bilo dragocjeno i reagirali su jezovitim divljaštvom. Mit o organiziranoj zavjeri nije odumro s prestankom lova na vještice. U 18 stoljeću tajna su društva, posebice slobodni zidari savez udruženja klesara i zidara koji su 1717.g. utemeljili u Londonu Theofil Desaguilers, James Andeson i George Payne, osuđivani da kuju zavjeru protiv društva. U 19. stoljeću ista je optužba izrečena Jevrejima. U 20. stoljeću taj je mit bio na djelu u antisemitizmu, a nacističkim strahotama u Njemačkoj, u progonu pretpostavljenih neprijatelja društva u Americi te iza željezne. Upravo ovaj primjer mita o vješticama, sve od njegovih početaka je dokaz da mit nije nužno sila koja pridonosi dobru. |
| lipanj, 2005 | > | |||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
| 27 | 28 | 29 | 30 | |||
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv