Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

14.07.2008., ponedjeljak

Nacizam i reklame = čudovišta i klauni

“Nadčovjek i Vječni povratak stoga predstavljaju vizije, te imaju suverenost neke pretpostavke. Pokušamo li ih prevesti u djelo ili dovršeni čin, preokreću se u nešto čudovišno i smiješno.”

Radi se o citatu iz knjige Jean Baudrillarda “Inteligencija zla” (naklada Lijevak – str 65) u kojem se on osvrće na razne pokušaje da se Nietzscheovi pojmovi nadčovjeka i vječnog vraćanja aktualiziraju u svijetu unutar današnje integralne stvarnosti.
Naime, Baudrillard tvrdi da se danas sve pokušava prikazati stvarnim, tako da nestaje sama negacija stvarnosti, no međutim u tom totaliziranju stvarnosti javlja se unutarnji otpor, odnosno negiranje, kakvo se javlja uvijek, kada nešto postnae totalno.
Stvarnost metastazira u virtualnu stvarnost i zapravo kao totalna postaje prozirna, stoga nema svoju objektivnu vrijednost kao nekada, jer je od pozitivizma nadalje, ostvarivanjem svega, pa i znaka, nestala iluzija ili bolje reći ostvarila se.
On to naziva Integralnom stvarnošću, a definicija mu je sljedeća: “”Integralnom stvarnošću” nazivam vršenje jednog operacijskog projekta bez gradnica na svijet: da sve postane stvarno, da sve bude vidljivo i prozirno, “oslobođeno”, da se sve dovrši I stekne smisao (no, smislu je vlastito da ga nitko nema).
Da ne bude više ničega o čemu se ne bi trebalo nešto reći” - str. 9

Tako sam nekako razumijo osnov Baudrillardove filozofije, dakle ne radi se o velu privida, već o totalnoj stvarnosti, ostvarivanjem svega tako da ona na neki način prestaje biti objetivna jer nema onoga što joj se suprostavlja - iluzije, jer i iluzija se pokušava ostvariti (ostvarnostiti).

Međutim vratit ću se na problem koji Baudrillard iznosi kako pokušaj ostvarivanja Nietzscheovih “Vizija” nadčovjeka i vječnog povratka daje čudovišne i smiješne rezultate.
Krenimo od najočitijeg primjera, Hitlerovog pokušaja stvaranje nad rase, Arijske rase, što je rezultat Hitlerova iskrivljenog tumaćenja Nitzscheove filozofije.
Jasno to je bio očiti pokušaj da se vizija nadčovjeka ostvari, odnosno “ostvarnosti” te je Budrillard potpuno u pravu kada kaže da takav pokušaj postaje čudovištan u obliku koncentracionih logora, tisuće nevin ih žrtava i eugenike.
Da bi dobio nadčovjeka, Hitler je određene rase proglasio kao niževrijede, stoga pravi pripadnik nadrase nije imao nikakvih problema niti moralnih nedoumica oko toga hoće li eliminirati nekog pripadneika tih nižih rasa (židovi, slaveni, romi...), a da bi se usavršila rasa započelo se s eugenikom, pa neke ljudske žrtve eksperimenta su samo umrle za pravu stvar.
Dakle, može se zaključiti da je sve lošija situacija u društvu proizvod totalne stvarnosti, pokušaja da se sve što primjećujemo, bilo predmet, znak, metafora ili vizija ostvari.
Baudrillard spominje i smiješnje posljedice tog ostvarivanja. Primjera za to ima monogo, ali ja ću se poslužiti primjerom kada se reklamne poruke (kao nekakav znak ili simbol) pokušavaju ostvariti, a jasno te poruke se tiću upravo vječnog vraćanja. Vjećno vraćanje, odnosno da živim takav život, da bih ga opet ponovno želi proživjeti.
To se u današnjem društvu interpretira na način kako je potrebno da svaki trenutak života bude ispunjen užitkom, jer jeli, ne bih volio ponovno patiti.
Stoga postoji inflacija izreke Carpe diem, što u proizvodima, reklaminim sloganima, ali nevjerojatno i imenima kafića (vidio i u Rijeci I Dubrovniku, sigurno ima koji u Zagrebu). Time se sigurno želi povećati profit pa se ljudima imenom porućuje kako će dobro iskoristiti dan ako svaki dan kafenišu ili opijaju se.
Time imamo smiješne posljedice lijenčina, pijanica, koje umijesto da se ostvaruju kao pojedinci, u načelu samo gube dane i ne uspijevaju se aktualizirati, postaju parodije svojih ambicija I kada rekapituliraju svoj život sigurno ga ne bi poželjeli ponovno proživjeti.
Isto to koristi i industrija zabave kako bi pridobila nove kupce, najćešće mlade, kojima se sloganima tipa “život je kratak, proživi ga” prodaje, pazi sad - “Fanta” gazirano pića u reklami avanturističkog scenarija.
Kao da će nekoga kupnja Fante odvesti u avanturu života pa će poželjeti isti ponovno preživjeti?
Prije će mu dati šećernu bolest pa će se povlaćiti po doktorima, a čak i da nema takvih drastičnih posljedica, ispijanje nekog industrijskog pića sigurno ne čini život dostojnim ponovnog života, niti bilo koji proizvod može omogućiti to. I u tome je varka, kada ljudi misle da će im kupnja nekog proizvoda uljepšati život. Tako proizvod umjesto nekog stredstva za cilj postaje sam cilj, a život koji je bio cilj postaje sredstvo za dostizanje proizvoda, odnosno žrtvujemo život monotonim poslovima zbog kojih dobivamo plaću da bi smo mogli kupiti te proizvode i postajemo robovi sustava.
Možda se nazire neka kontradikcija, jer prvo kritiziram lijenost u kafenisanju i opijanju da bih onda kritizirao pretjeran rad, međutim u današnjem društvu to ide jedno s drugim – monotoni posao i nakon njega nekreativno opuštanje I kupnja proizvoda koji se reklamijaju na način da će nam osigurati najbolji život.
Nudi se “life style”, ljudi se dijele po grupama koje koriste određen proizvod. To je očit primjer ostvarivanja znaka, a ljudi postaju smiješni hodajući modeli i potrošaći velikih tvrtki.
Imamo primjer seriju Sex i grad I slične, tako da možemo zaključiti da od Baudrillardove integralne stvarnosti najviše profitiraju gospodarstvenici i korporacije, koje sva svoja reklamna obećanja provode u stvarnost.
Poruke više nisu trik za navući osobu, već, kako što sam naveo, ljudi se sada identificiraju sa svojim omiljenim proizvodima, svojim Nike tenisicama, Apple frikovi kampiraju da bi kupili I phone. Robne marke postaju dio ljudskog identiteta. Kad bi gospodarstvnici bili pravedni barem bi svoji vjernim potrošaćima trebali plaćati nešto zato što ih reklamiraju, ali oni to nisu, niti to žele biti.
Ipak najdraži primjer ostvarivanja nekog znaka mi je sigurno Nikeov slogan “Do it” koji je sličan kao Carpe Diem i Vječno vraćanje.
Prouka se ostvaruje tako što ljudi smartraju da samo posjedovanjem Nikeica čine nešto specijalno I tako korporacija zarađuje ogromnu lovu, koju zatim daje upravo ljudima koji, ipak čine nešto posebno, vrhunskim sportašima preko koji ostvaruje svoju poruku, da bi svoje potrošaće učinlia smiješnima jer oni zbilja vjeruju da ih kupnja nike patika približuje vrhunskom sportašu i time su oni “do – it - irali”, odnosno učinili nešto posebno I cijeli postupak se vrti u začaranom krugu (gle stvarno vječno vraćanje!).
Dakle, Nadčovjek i Vječno vraćanje bi trebali biti nekakvi regulativni prinicipi, koji nam ukazuju kada smo da dobrom putu samorazvoja ili pak kada smo krenuli u suprotnom smjeru, dok njihovim pokušajem ostvarivanja u integralnoj stvarnosti oni to prestaju biti, prestaju imati regulativnu moć i od ljudi čine čudovišta ili klaune.




- 10:19 - Komentari (9) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< srpanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»