Whisky bar

XJHj9N To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

01.11.2006., srijeda

Malleus maleficarum ili o «uzvišenosti» skolastike



Eto kako je bila noć vještica i dosta se pisalo o vješticama tako sam i ja odlučio staviti post vezan uz tu temu. Inače ovaj post je, poput još nekih na blogu, već bio objavljen prije godinu dana na ri-roc.com. To je bio moj prvi članak za taj web sajt, pa evo ga u cijelosti.

U nedjeljnom broju Novog Lista 14.kolovoza 2005. u osvrtu Zlatka Crnčeca pod nazivom «Rock?Eto vraga skok na skok» se iznosi teza da se crkvenjaci bolje ostave napada na rock muzičare konkretno Marilyn Mansona, jer je rock muzika banalna u odnosu na filozofiju Tome Akvinskog.
Jasno rock muzika nije filozofski sistem ili neki znanstveni rad, ali posjeduje određenu umjetničku vrijednost (pogotovo grupa Blck Sabbath, koju autor članka podcjenjuje, a zaboravlja ili ne zna da je ta grupa izvršila ogroman utjecaj na zvuk rocka, poglasnivši ga i pristup skladanja u rocku kombinacijom blues pentatonike sa klasikom , naglim promjenama tempa i dinamike tako ne tipičnim za rock muziku tog vremena).
Ali ne želim sada raspravljati o muzičkoj vrijednosti Black Sabbatha i Marilyn Mansona, već bi se osvrnuo na utjecaj filozofije Tome Akvinskog i filozofskog pravca skolastike, koju autor članka toliko hvali.
Skolastika: to je filozofsko učenje koje se razvija u europi u 9. stoljeću i traje sve do 15. stoljeća. Razvila se na Aristotelovoj filozofiji koju su europljani ponovno susreli preko kontakta s arapima.
Toma Akvinski je pokušao Aristotelovu filozofiju povezati sa krščanskim dogmama, na taj način što je za razliku od Aristotela koji kaže da čovjek može i treba ostvariti blaženstvo u ovom zemaljskom životu, Toma govori da čovjek dostiže blaženstvo tek nakon smrti u krščanskom bogu.Dakle najbolje je trpiti udarce, ničemu ne težiti osim krščanskim vrlinama i nadati se što bržoj smrti da se što prije spojima s bogom.
Zbog dominacije takve filozofije koja oduzima vjeru u ovozemaljski život skoro je cijela europa poumirala od epidemija kuge u srednjem vijeku, ogroman broj žena je bio spaljen na lomači pod sumnjom da su vještice, a dobar dio medicine je bio osuđivan kao bavljenje magijom.
Skolastičari i Toma Akvinski su najviše osuđivali bavljenje magijom, jer magija odvlači od boga time i od blaženstva. Toma Akvinski u svom djelu «Suma protiv pogana» iznosi deduktivne argumente kako demoni dobivaju tijelo, kako opće s ljudima, kako prepoznati heretika, zašto su heretici u krivu.... Zanimljivo je da je Toma Akvinski prvi predložio da se heretici imaju kazniti smrću, zato jer ako svjetovni sud osuđuje krivotvoritelje novca na smrtnu kaznu,onda bi trebalo osuditi i heretike na smrtnu kaznu iz razloga što je hereza mnogo teži zločin nego krivotvorenje novca.Pa predlaže sljedeće rješenje;crkva prvo heretika izopčuje iz crkve,zatim ga predaje svjetovnoj vlasti koji će heretika osuditi na smrtnu kaznu,te je sprovesti nad njim.Takav proces kažnjavanja će biti ključan za ogroman broj žrtava inkvizicije,jer će takav način prgona narediti papa Inocent VIII.u buli “žarko željeći” koja će odriješiti ruke inkvizitorima .
Te tomine ideje kasnije će krajem 15. stoljeća preuzeti dva inkvizitora Henrik Institoris i Jakob Sprenger. Pod utjecajem Tomine «Sume protiv pogana» i ostalih skolastičkih filozofa oni će napisati knigu koja je neka vrasta «Mein Kampfa» tog doba, knjiga se zove «Malleus Maleficarum»(malj protiv vještica).
Na vrhuncu svoje popularnosti knjiga je bila po broju tiskanja(dakle po popularnosti)na drugom mjestu, odmah iza biblije. Potakla je progon vještica,a s druge strane progon vještica je potaknuo komercijalnost knjige. Pod njenim utjecajem čarobnjaštvo i sve legende o vješticama postaju znanstvene istine,a progon postaje sve žešći i kulminira u 17.stoljeću,jer knjiga nije bila obična beletristika,već je služila inkvizitorima kao neka vrsta udžbenika.
Malleus maleficarum je pisan,tada popularnim skolastičkim stilom,odn.na početku poglavlja se postavlja pitanje,zatim se prikazuju dvije suprostavljene teze,da bi se na kraju dao vlastiti zaključak.Budući da je napisana pred sam kraj skolastičkog razdoblja u filozofiji, tu knjigu možemo nazvati labuđim pjevom skolastike.
Knjiga je podjeljena u tri dijela.
Prvi dio obrađuje temu koje opče karakteristike moraju biti zadovoljene da bi došlo do čaranja.Demonska moć se objašnjava time što su demoni pali anđeli koji zbog toga što su anđeoskog podrijetla posjeduju moći koje su iznad ljudskih.Ljudi mogu dobiti demonske moći jedino ako svoje duše predaju demonu,a demonu se najčešće predaju,po tvrdnji dvojice dominikanaca,žene.
Tako se u prvom djelu iznosi teza,koja će povečati progon žena,da su žene podložnije bavljenju magijom nego muškarci.Iako se autori ograđuju od toga da sa subjektivne pozicije muškarca oni žele govoriti protiv suprotnog spola,odn.da preziru ženski spol,oni upravo to čine.Oni tvrde da je žena po svojoj prirodi zla,iz razloga što je prekomjerna,pa tako kada je obuzme zlo žena je u stanju učiniti najgore moguče zamislive stvari te se pozivaju na autoritet starog zavjeta,odn na opće poznatu priču o Adamu,Evi,zmiji i jabuci.odn.Žena(Eva)je bila zavedena od đavla(zmije)neposredno,dok je đavao zaveo muškarca(Adama)posredno preko žene(Eve),time se, slavnom skolastičkom argumentacijom zaključuje da je žena majka grijeha.
Ili recimo pozivaju se na pučka vjerovanja da su žene lakovjerne. Tako im je lako zamjeniti vjeru u krista s vjerom u đavla,što ih onda čini podložnijim đavlu.Zatim da sugestija zlih duhova lakše utječe na žene zbog ženske tekuče kompleksije(da li se pritom autori pozivaju na Hipokratovu teoriju flegmatika i sangvinika,odn.unutrašnjim ljudskim fluidnim balansom?),te još kažu da žene imaju sklizak jezik,dakle brz,pa onda svojim prijateljicama ne mogu zatajiti ono što znaju o čaranju,pa bi valjda slijedilo da se radi toga čaranje više širi među ženama.
Te na posljetku da se ne bi zaboravilo navesti,autori tvrde da su žene više sklonije putenim strastima,a kako je na sabatima često spolno opčenje sa inkubima i sukubima (skolastičko shvačanje demonskog utjelovljenja,sukub je demon koji je poprimio oblik žene,a inkub je demon koji je poprimio oblik muškarca,njihova svrha jest da putem tjelesnih strasti odvuču osobu od krščanstva) i ostalo raznoliko orgijanje to žene više privlači,tako da demon ne prisiljava žene na seks,već one same dolaze njemu,recipročno sa rastom njihove tjelesne pohote(drugim riječima što više žena prakticira seks,to je bliža demonu).Osim toga žena je koristan đavlov alat za sakupljanje duša,jer niti jedan muškarac se nije nikada toliko htio svidjeti bogu koliko se žena želi svidjeti muškarcu.Tako žena za đavla skuplja duše.A one žene koje ne podlježu takvome pravilu(da su lakovjerne,nezasitne,pohotne)npr.djevica marija(koju sekta čarobnjaka naziva debela žena) su iznimka koja potvrđuje pravilo ili bi se dalo objasniti time što je takvom ženom nekako,tko zna kako zavladalo dobro te je ona,kako je žena po prirodi neumjerena u svemu,postala neumjereno dobra.
Sada bi mnogi prigovorili kada se demon sam može pretvoriti u ženu(sukub)žašto mu je potrebno posredništvo vještica za takvu djelatnost?Pa autori iznose veoma zdravorazumski argument koji glasi,da đavao na kraju uzme i dušu vještice,dakle uvjek na dobitku.
Drugi dio knjige se bavi konkretnim djelima vještica.Uglavnom se izvješća temelje na iskazima dobivenima od izmrcvarenih žena.Što donose ti iskazi?Prvo opisuju način prodaje duše odn. sklapanja ugovora s đavlom koji može biti javan na sabatu ili privatan kada đavao sam nudi pomoč osobi koja je tada u gadnim egzistencijalnim ili emocionalnim neprilikama.
Inače su članovi sekte prilikom dolaska novog člana demona oslovljavali imenom mali magistar,da novi član dobije samo malo mišljenje o magistru(demonu)da se ne bi uplašio,dakle,članovi su se regrutirali i uz pomoć male prevare.Moglo bi se reći da nisu na početku nit bili svjesni što ih čeka.Po iskazima vještica upravo je to bio razlog zašto demona nazivaju malim magistrom,đavao se voli prikrivati.
One koji ne vjeruju u sve te navedene činjenice,Sprenger i Institoris nazivaju hereticima,time i takve osobe postaju potencijalne žrtve inkvizicije.
Treći dio Malleusa maleficaruma je praktični dio.To je najozloglašeniji dio knjige.On donosi metode kojih se moraju pridržavati inkvizitori,suci i krvnici prilikom ispitivanja i suđenja osumnjičenice.Točno propisuje kakve metode torture treba primjenjivati,kako prepoznati vješticu,kakve trikove će koristiti vještica da bi dokazala svoju nevinost i kako se od takvih trikova treba obraniti.Npr.vješticu možemo prepoznati po đavoljem pečatu(lat.Stigma diabolicum)to je uglavnom neka bradavica,madež ili nekakva fleka,trajna rana kojom đavao žigoše osobu nakon što je spolno opčila sa njim i nakon što mu je takva osoba podala(prodala)dušu.
Kako prepoznati pravi đavolji pečat? Krvnik bi proboo iglom (gore opisani)znak,pa ako ne bi potekla krv onda je to bio pravi đavolji pečat.Također se prakticiralo brijanje svih dlaka sa optuženikova tijela da bi se našao đavolji pečat ili da optuženi kojim slučajem među dlakama sakrio kakvu čaroliju pomoću koje bi podnio torturu.Takve metode preporučuju Sprenger i Institoris,jer kažu da đavolji pečat čini osobu otpornom na torturu,tako da takva osoba neće priznati grijeh jer neće osjetiti bol.Međutim nepriznavanje grijeha bi osobi malo pomoglo jer osumnjičena osoba je uglavnom bivala spaljena priznavši ili ne.Čak su inkvizitori činili trik,valjda da bi dobili što bizarnije informacije o djelovanju sekte čarobnjaka.Trik se sastojao u tome da bi oni osumnjičenoj osobi rekli da će joj biti oprošteno ako prizna grijehe i vrati se Kristu.Tada,ako bi osoba povjerovala u obečanje,priznala bi grijehe i na mjestu bi bila spaljena,a inkvizitori bi imalo novo svjedočanstvo koje bi potvrđivalo njihove teze.No ako osoba ne bi odmah priznala,prvo se je podvrgavala blažem obliku torture,citiram dio iz trećeg dijela malleusa maleficaruma:”Dok se sprave postavljaju,neka sudac sam ili pomoću drugih dobrih ljudi i revnih vjernika potiče onoga,koji treba da bude ispitan na mukama,da otvoreno prizna istinu.Ako on ne će da prizna,sudac ga izručuje krvniku i njegovim pomočnicima,da ga privežu na uže ili da osjeti druge sprave.Kod toga neka (krvnik i njegovi pomoćnici)odmah poslušaju,ali ne veselo nego preplašeno.Zatim ga na molbu nekih treba opet osloboditi,povući na stranu i pokušati ponovo potaknuti(da prizna),kod čega ga treba poučiti,da ne će biti predan smrti(ako prizna)...Ako okrivljenik nije htio priznati istinu niti na prijetnje niti na takva obečanja,posao se dalje sastoji u tome,da krvnik i njegovi pomoćnoci izvrše uzrečenu presudu i okrivljenicu podvrgnu ispitivanju na mukama i to na uobičajeni način,a ne na neki novi ili birani način,lakše ili teže,već prema tome kako to zahtjeva zločin delikventkinje...Ako onaj koji je ispitan na mukama na umjereni način,nije htio priznati istinu,posao se dalje sastoji u tome da se pred okrivljenika postave druge vrste mučila,pa mu se kaže da će ih morati izdržati,ako ne prizna istinu.Ako ga se niti na ovaj način ne može zastrašiti ili dovesti do priznanja,izreći će se u okrivljenikovoj prisutnosti osuda na nastavak ispitivanja na mukama ,za drugi i treći dan,ali ne na ponavljanje,jer se mučenje ne smije ponavljati,ako nisu pridošli novi osnovi sumnje.”
Prva bizarna pojedinost je ona kada krvnici moraju preplašeno optuženika privezati na mučila.Sprenger i Institoris,kako se iz citata da zaključiti,osim fizički shvatili su da se na optuženika treba djelovati i psihički.Osim prestrašenosti krvnika druga psihološka totrtura se da isčitati kada neke osobe mole da se optuženik,tek privezan na mučilima sa njih skine,kada se na optuženika ponovno obečavanjem života djeluje da prizna istinu.Istina,to je treća bizarnost koja se da izvući iz ovoga citata.Nekako se čini da je sama optužba za osobu značila krivnju.Oko 99% osoba optuženih za herezu je pripadalo potlačenim klasama tadašnjeg društva,iako se u buli “žarko želeći”navodi da su pred inkvizicijom svi jednaki bez obzira na povlaštenost,da se zaključiti da možda cilj ove inkvizicije i nije bio toliko teološki koliko praktični,odn.da se uklone sve nepoželjne klasne i etničke(romi , židovi i žene uglavnom)devijacije u društvu.
Uglavnom, vidi se kako je skolastička filozofija i teologija iznad banalnosti.Skolastička tradicija je utjecala na masovno ubijanje žena samo zato što se logičkom analizom biblijskih mitova i narodnog praznovjerja da zaključiti da je žena sklonija grijehu nego muškarac. Eto, toliko o uzvišenosti skolastike.
Dakle, Institoris i Sprenger nisu pioniri takvog načina progona.Toma Akvinski je bio prvi koji je predložio smrtnu kaznu za svaku herezu,a osim toga i podjela na sukube i inkube je plod skolastičke filozofije.Što nam to govori?To nam govori da ne možemo isključivo inkvizitore i pape tog vremena kriviti za toliki broj žrtava koje je izazvalo djelo Malleus maleficarum i ostala djela protiv vještica koja su sljedila modu koju je započeo malleus maleficarum,već moramo pronaći početni uzrok tog progona.A početni uzrok jest Toma Akvinski i cijela skolastička filozofija i krščanska teologija, koja je tada bila neprijeporna znanstvena istina, kao što je danas teorija relativnosti..Oni su da bi potkrijepili neke svoje filozofske postavke(to da anđeli i demoni kao viša bića nemaju unutršnjih organa i untrašnjih izlučevina)izmislili su cijelu demonologiju inkuba i sukuba, a inkvizitori su samo djelovali po uputstvima znanstveno dokazanih tvrdnji da demoni postoje i da su žene zle.

Izvor za tekst je knjiga : Vjekoslav Bayer,Ugovor s đavlom,državno izdavačko poduzeće hrvatske,Zagreb,1953

- 17:48 - Komentari (3) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2006 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»