Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

04.09.2006., ponedjeljak

IMA LI RAZLIKE IZEMĐU STVARNOSTI I ILUZIJE?

(objavljeno u časopisu VAL)

Ako dvoje ljudi sanja isti san, to više nije iluzija; osnovni test kojim se stvarnost razlikuje od halucinacija je consensus gentium – da je vidi jedan drugi ili više drugih. (The True Stories of the Three Stigmas of the Five Break-Ins of Philip K. Dick, Paul Williams, u Rolling Stoneu, November 6, 1975)
Dakle, kada bi dvoje ljudi djelili zajednički san i dobivali jednake podražaje iz tog sanjanog svijeta, takav svijet više ne bi bio san već stvarnost.Sa večim brojem ljudi dobivamo situaciju prikazanu u filmu «Matrix» gdje veći broj ljudi djeli zajedničku iluziju (san) i osjete koje dobivaju iz njih, pa budući da svi egzistiraju u toj iluziji, iluzija za njih postaje stvarnost.

Ipak, ta iluzija nema jednak ontološki status kao stvarnost, jer bez obzira što postoji konsensus svih ljudi da je ono što doživljavaju zapravo stvarnost, hipotetski nezavisni promatrać iz treće perspektive (primjerice bog, u Matrixu Morpheus) bi mogao ljudima jasno reći da su zamjenili iluziju za stvarnost.
Prema realistima stvarnost bi bila nešto (svijet, objekti, prostor vrijeme) što postoji nezavisno od nas (postojala bi čak i da nas nema). Za njih su argumenti o konsenzusu nevažeći budući da takav pogled na stvarnost zavisi o ljudskom umu, dok je prema realistima stvarnost nešto nezavisno od ljudskog uma.
Za njih je stvarnost ono što se odvija nezavisno od doprinosa našeg mozga, dok se iluzija odvija isključivo u našem mozgu.
Ali što ako bog ne postoji već cijelim svemirom vlada zli demon koji je toliko zao da uživa varati ljude pa im predstavlja stvarnost kao iluziju (san), a iluziju kao stvarnost i apsolutno je močan tako da kod njega nema šanse da se pojavi neki Morpheus koji će urlati ljudima uz pomoć benda rage against the machine da se probude?
Nema načina da otkrijemo da nas se vara.Jedino u što možemo biti sigurni, prema Descartesu, je to da ja jesam jer mislim. Sad, nema veze da li mislim u iluziji ili stvarnosti ipak mislim i to dokazuje da postojim.
No, kad sanjam također mislim pa ipak ne smatram da je san jednako ili više stvaran nego ono što nazivamo javom, niti mi je toliko stalo do onoga što radim u snu koliko mi je stalo do onoga što radim u javi.
Zašto je tome tako?
Zamislite da se jedan dan probudite i shvatite da je cijeli život koji ste proživjeli zapravo bio san, kao što se budite ujutro i shvaćate da ste zapravo imali malo uvjerljiviji san.
Kako razlikovati stvarnost od sna?
Pa, gotovo nikada se novi san ne naslanja na na kontinuitet prthodnog sna.Uzroci iz prošlog sna ne stvaraju posljedice u idučem snu.Primjerice ako sanjam da sam se zaokružio dobitnu loto kombinaciju i probudim se, neću sanjati u idućem snu da podižem novac, dok ako u stvarnosti dobijem na lotu, idući dan ću svakako podići svoj novac.
Dakle java mi je važnija od sna zbog kontinuiteta događaja.
Sad spojimo konsenzus, mislim dakle jesam i kontinuitet događaja kao nešto što iscrpljuje značenje pojma stvarnost i opet ne možemo poraziti iluziju.Naime i matrix svijet posjeduje i konsenzus da je taj svijet stvaran, svi misle dakle postoje i svi imaju kontinuitet događaja.Svaki dan se naslanja na prethodni, uzroci iz prethodnog dana donose posljedice u idućem danu, što onda tjera Paul McCartney-a da napiše pjesmu «Yesterday».
Pa kakva je onda razlika između iluzije i stvarnosti?
Čini mi se da je jedina razlika u tome što u onome što nazivamo stvarnosti mozak prima podražaje indirektno preko osjetila, dok u situaciji da smo mozak u posudi kojim manipulira neki zao subjekt (znanstvenik, kompjuter, demon),dakle iluzija, mozak se podražava direktno stimuliranjem centara u mozgu.
Ipak, na jedan i na drugi način naš doživljaj stvarnosti ovisi o mozgu i stimulaciji primjerice centra za, vid, boje i ostalih centara u mozgu.Naša stvarnost je stvarnost mozga, način na koji mozak biva podražavan određuje našu stvarnost.Prema tome nema razlike u doživljaju stvarnosti ako sam osoba s dvije ruke i noge (stvaran) ili mozak u posudi (ili ako se baš treba...tijelo u posudi kao u matrixu).
Ali, da pustim malo svjetlosti u ovu tamnu i depresivnu priču, u stvarnosti bi ja podražaje trebao birati slobodnom voljom, a ne da mi ih neki zli demon ili ludi znanstvenik nameće.To je jedina razlika-u stvarnosti bi imali slobodu volje kojem podražaju ću se izložiti, a kojem neću, međutim kako ne mogu razlikovati stvarnost od iluzije, tako ne mogu znati da li je moja želja da se izlažem podražaju zelene boje tako što buljim u livadu slobodna ili nametnuta od zlog demona.
Sve u svemu, razlike koja bi bila dostupna ljudskom umu između stvarnosti i iluzije nema!!!

- 16:08 - Komentari (4) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< rujan, 2006 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»