Prije nego što će povesti dvanaestoricu u kraću posjetu okružju Cezareje Filipove, ugovorio je s Davidovim glasnicima da odu u Kafarnaum u nedjelju 7. kolovoza, kako bi se našao sa svojom obitelji. Prema dogovoru, trebali su se naći na Zebedejevom brodu koji je služio i kao radionica. David Zebedejev je ugovorio s Judom, Isusovim bratom, da se okupi cijela obitelj – Marija i sva Isusova braća i sestre – i Isus je otišao s Andrijom i Petrom na ovaj sastanak. Marija je svakako namjeravala otići na ovaj sastanak sa svom svojom djecom, ali grupa farizeja, znajući da je Isus bio na drugoj strani jezera u Filipovim domenama, odluči pozvati Mariju kako bi saznali o Isusovom boravištu. Mariju je jako uznemirio dolazak ovih poslanika i kako su opazili napetost i nervoznost cijele obitelji, zaljučili su da ih se Isus spremao posjetiti. Tako su se utaborili u Marijinom domu i nakon što su uputili poziv za pojačanje, strpljivo su počeli čekati na Isusov dolazak. I ovo je, naravno, djelotvorno spriječilo planirani sastanak između Isusa i njegove obitelji. Više puta ovog dana Juda i Ruta pokušaše umaći farizejskoj prismotri kako biposlali riječ Isusu, ali nisu uspjeli u svojim nastojanjima.
Tijekom ranog poslijepodneva, Davidovi glasnici doniješe riječ Isusu da se farizeji uteboriše na samom pragu Marijine kuće i on stoga odustade od namjere da posjeti svoju obitelj. I tako se ponovo dogodilo, bez njihove krivice, da Isus i njegova zemaljska obitelj nisu uspjeli uspostaviti kontakt.
1. SAKUPLJAČ POREZA U HRAMU
Kako se Isus s Andrijom i Petrom zadržavao pored jezera u blizini broda koji je služio kao radionica, pristupi im ubirač hramskog poreza te prepoznavši Isusa, pozva Petra na stranu govoreći: “Zar vaš učitelj ne plaća hramskoga poreza?” Petar isprva htjede pokazati ozlojađenost samom idejom da Isus treba učiniti doprinos održanju religioznih aktivnosti svojih zakletih neprijatelja, ali kad opazi naročiti izraz na licu pobirača poreza, ispravno zaključi da ih je čovjek namjeravao uhvatiti u nepoštivanju običaja koji je nalagao plaćanje pola statera u prilog hramskoj službi u Jeruzalemu. Petar prema tome odgovori: “Naravno da Učitelj plaća hramski porez. Ti pričekaj pored kapije, a ja ću se vratiti s porezom.”
Ali Petar ovako reče u žurbi. Juda je nosio novce, ali on je bio na drugoj strani jezera. Ni Petar, ni njegov brat, ni Isus nisu ponijeli ništa novaca. I kako su znali da su ih farizeji tražili, nisu mogli otići u Betsaidu u potrazi na novcima. Kad Petar reče Isusu o pobiraču i kako mu je obećao platiti porez, Isus odgovori: “Ako si obećao, onda trebaš platiti. Ali čime možeš održati svoje obećanje? Hoćeš li još jednom postati ribar kako bi održao riječ? U svakom slučaju, s obzirom na okolnosti, dobro je platiti porez. Nećemo im dati razloga da se uvrijede našim stavom. Dok mi ovdje čekamo, hajde na more i baci udicu, i kad prodaš ribu na pijaci, plati pobiraču i ime sve trojice.”
Ove je riječi čuo određeni tajni agent u službi Davida koji stajaše u blizini i koji signalom uputi poziv svome suradniku koji je ribario u blizini obale da mu smjesta dođe pomoći. Tek što se Petar uputi na more da baci udicu, ovaj mu glasnik sa svojim prijateljem ribarom dade nekoliko velikih košara ribe, te mu pruži pomoć da ih odnese do obližnjeg trgovca ribe koji uze što su imali plaćajući dovoljno tako da su uz mali dodatak od Davidovog glasnika, imali dovoljno da plate hramski porez da tri osobe. Pobirač prihvati porez bez globe radi zakašnjenja, kako su već dulje biliodsutni iz Galileje.
Nije čudno što je prema vašim zapisima Petar ulovio ribu sa staterom u ustima. U ovo su doba kolale mnoge priče o blagu koje se nalazilo u ustima ribe; ove su pripovijedi o ovom više-manje čudnovatom događaju bilo stvar svakodnevnog života. Dok se Petar spremao poći prema čamcu, Isus pola u šali reče: “Čudno je što sinovi kralja moraju plaćati porez; obično stranci moraju platiti porez za održavanje dvora, ali najbolje da ne dajemo kamen spoticanja ovim vlastima. Hajde onda! možda uloviš ribu sa staterom u ustima.” Nakon što ovih Isusovih riječi i nakon što se Petar tako brzo vratio s hramskim porezom, nije čudno što je cijela epizoda zabilježena u Evanđelju po Matiji kao čudesno djelo.
Isus je s Andrijom i Petrom čekao pored obale gotovo do same zore. Glasnici doniješe riječ da se Učiteljeva kuća još uvijek nalazila pod prismotrom; nakon što se smrači, trojica odustaše od čekanja, te se ukrcaše na brod i polagano veslajući krenuše prema istočnoj obali Genezaretskog jezera.
2. U BETSAIDI JULIJEVSKOJ
U ponedjeljak, 8 srpnja, dok se Isus s dvanaestoricom apostola utaborio u Magadanskom parku u blizini Betsaide Julijevske, više od stotinu vjernika, evangelista, pripadnica ženskog zbora, kao i drugih osoba zainteresiranih za utemeljenje nebeskoj kraljevstva dođe iz Kafarnauma na vijećanje. Dođoše i mnogi farizeji koji su čuli da se Isus ovdje nalazio. U ovom su se razdoblju određeni saduceji ujedinili s farizejima u nastojanju da uhvate Isusa. Prije nego što će održati zatvorenu sjednicu s prisutnim vjernicima, Isus održa javni sastanak kojem prisustvovaše i farizeji koji nastojaše isprovocirati Učitelja te na druge načine remetiti sastanak. Kako reče vođa onih koji su nastojali poremetiti zbor: “Učitelju, tražimoda nam daš znak svog učiteljskog autoriteta koji će ostati u baštinu budućim naraštajima, tako da svi ljudi znaju da si bio Božji poslanik.” I Isus odgovori: “Kad nastane večer, govorite, ´Bit će lijepo vrijeme jer je nebo crveno; a kad osvane dan, kažete da će biti oluja jer je nebo crveno i mutno. Kad vidite kako se podiže oblak na zapadu, kažete da će biti kiše; kad vjetar puše s juga, kažete da će biti žestoka vrućina. Kako je moguće da tako dobro znate protumačiti izgled neba, a znake vremena ne znate? Znak je već predstavljen onima koji poznaju istinu; ali pokvarenom i licemjernom narašaju neće se dati nikakav znak.”
Kad ovo reče, Isus ih ostavi kako bi se spremio za večernji sastanak sa svojim učenicima. Na ovom sastanku odlučiše poduzeti ujedinjenu misiju u svim gradovima i selima Dekapolisa čim se Isus s dvanestoricom vrati s planirane posjete Cezareji Filipovoj. Učitelj sudjelovaše u planiranju dekapolske misije i dok je raspuštao svjetinu, reče: “Kažem vam, čuvajte se farizejskog i saaducejskog kvasca. Nedajte da vas zavara njihovo učenje i njihova duboka odanost religioznim formama. Jedino tražite duh živuće istine i moć istinske religije. Neće vas spasti strah mrtve religije, već vjera živućeg iskustva u duhovnim stvarnostima kraljevstva. Ne dopustite predrasudama da vas zasljepe i ne dajte strahu da vas paralizira. I ne dozvolite štovanju tradicije da izobliči vaše razumijevanje tako da vam oči izgube vid i da vam uši izgube sluh. Istinska religija nema za cilj jedino osiguranje mira, već prije osiguranje napretka. I ne može biti mira u srca niti napretka u umu ako se svesrdno ne zaljubite u istinu, u ideale vječnih stvarnosti. Pred vama se otvaraju pitanja života i smrti – zlih zadovoljstava vremena protiv ispravnih stvarnosti vječnosti. Čak se i sada trebate početi oslobađati od okova straha i sumnje dok počinjete ulaziti u novi život vjere i nade. I kad se u vašoj duši probude osjećaji koji vas navode na službu svojim bližnjima, nemojte ih stišavati; kad vam se u srcu podignu osjećaji ljubavi prema svojim bližnjima, dopustite izražaj ovih poriva u vidu inteligentne službe stvarnim potrebama vaših bližnjih.”
3. PETROVA ISPOVIJED
U utorak ranog jutra, u pratnji dvanaestorice apostola, Isus napusti Magadanski park i ode u Cezareju Filipovu, glavni grad domene tetrijarha Filipa. Cezareja Filipova predstavlja područje izvanderne ljepote. Smještena je u dražesnoj dolini između panoramskih brda na mjestu gdje Jordan izvire iz podzemne spilje. Prema sjeveru se pruža pogled na uzvisine Hermonskog gorja, dok se s planina na jugu otvara veličanstven pogled na gornji Jordan i Genezaretsko more. Isus je bio na Hermoskom gorju vezano uz početne događaje pri radu na utemeljenju kraljevstva, dok se ovom prilikom, uoči početka završnog stadija svoje djelatnosti, želio vratiti na ovu planinu iskušenja i pobjede, gdje se nadao da bi apostoli usvojili novo gledište svojih odgovornosti i stekli novu snagu kojom će suočiti buduća iskušenja. Dok su putovali pored puta, otprilike prolazeći pored Meromove vode, apostli započeše razgovor među sobom o skorašnjim događajima u Feniciji i drugdje, govoreći o primitku njihove poruke na različitim mjestima i načinu na koji su različiti narodi promatrali njihovog Učitelja.
Dok se zaustaviše na ručak, Isus iznenada suoči dvanaeestoricu s prvim pitanjem koje je ikad postavio o samom sebi. On ih upita ovo iznenađujuće pitanje: “Za koga drže ljudi Sina Čovječjega?”
Isus je proveo više mjeseci nastojeći poučiti ove apostole o prirodi i karakteru nebeskog kraljevstva, i dobro je znao da ih je u ovom času trebao podrobnije upoznati sa svojom vlastitom prirodom kao i svojim vlastitim odnosom naspram nebeskog kraljevstva. I sada, dok su sjedili na dudovom drvetu, Učitelj se spremao održati jednu od najbitnijih pouka tijekom cijele svoje suradnje s odabranim apostolima.
Više od polovice apostola ponudiše odgovor na Isusovo pitanje. Rekoše mu da ga svi njegovi poznanci drže za proroka ili nesvakidašnjeg čovjeka; da čak i njegovi neprijatelji strahuju od njega, objašnjavajući da njegove moći moraju doći od suradnje s knezom đavla. Rekoše mu da određeni žitelji Judeje i Samarije koji ga nisu osobno sreli, drže za uskrslog Ivana Krstitelja. Petar je objasnio da su različite osobe u različito vrijeme poredile Isusa s Mojsijem, Ilijom, Izaijom i Jeremojom. Nakon što je saslušao ovo izviješće, Isus stade na noge i gledajući dvanaestoricu apostola koji su sjedili oko njega u krugu, sa zapanjujućim naglaskom široko mahnu rukom rukom i zapita, “A za koga me vi držite?” Za ovim riječima uslijedi trenutak napete tišine. Dvanaestorica ne mogoše skinuti očiju s Učitelja i Šimun Petar, skočivši na noge, povika: “Ti si Izručitelj, Sin Boga živoga.” Na to jedanaestorica apostola pohitaše na noge, kako bi pokazali suglasnog s Petrovim riječima.
Isus ih zatim pozva da ponovo sjednu na svoja mjesta i stojeći pred njima, reče: “Ovo vam je objavio Otac moj. Došlo je vrijeme kad trebate upoznati istinu o meni. Ali za sada vam kažem da nikome ne govorite o meni. Idemo na put.”
I tako su nastavili s putovanjem prema Cezareji Filipovoj, gdje stigoše kasno naveče zaustavivši se u domu Celsusa, koji ih je očekivao. Ove noći apostoli ne mogoše spavati; očigledno su počeli osjećati da se blizio svršetak ovih bitnih događaja u njihovom životu i u radu u korist kraljevstva.
4. GOVOR O KRALJEVSTVU
Sve od kad je Isus primio krštenje od Ivana i od kad je u Kani pretvorio vodu u vinu, apostoli su ga s vremena na vrijeme praktično prihvaćali kao Mesiju. Tijekom kraćih razdoblja neki od njih uistinu vjerovaše da je bio očekivani Izručitelj. Ali kad god bi se ove nade formirale u njihovim srcima, Učitelj bi ih razbio nekim teškim riječima ili djelima koja su rezultirala razočaranjem. Dogo su bili u stanju uznemirenosti zahvaljujući sukobu između ideja o očekivanom Mesiji koje su držali u svojim umovima, i iskustva svoje svakodnevne suradnje s ovim nesvakidašnjim čovjekom koje su držali u s svojim srcima.
Bilo je to u srijedu poslije podne, dok se apostoli okupiše prilikom večernjeg objeda u Celsusovom vrtu. Tijekom najvećeg dijela večeri i nakon što se digoše ovog jutra, Šimun Petar i Šimun Revnitelj iskreno nastojaše navesti svoju braću da svesrdno prihvate Učitelja, ne samo kao Mesiju, već i kao božanskog Sina živog Boga. Dva Šimuna su se gotovo u cjelosti slagala u svojoj ocjeni Isusa, te su svesrdno nastojala navesti svoju braću da svesrdno prihvate njihova gledišta. Dok je Andrija nastavio djelovati kao glavni upravitelj apostolske grupe, njegov brat Šimun Petar je sve više i na temelju sveopće suglasnosti, postajao glasnogovornik dvanaestorice.
Učitelj se pojavi oko podneva, dok su svi sjedili u vrtu. Na licima su nosili izraz svečane ozbiljnosti i svi stadoše na noge kad se Isus približi. On ih oslobodi napetosti svojim prijateljskim i bratskim osmijehom kojim se tipično koristio kad god bi njegovi učenici preozbiljno uzeli sebe ili nešto što ih se ticalo. Zapovijednički im dade znak da sjednu. Dvanaestorica nikad više nisu pozdravili svog Učitelja tako što bi stali na noge. Vidjeli su da on nije odobravao ovako površan izraz poštovanja.
Nakon što su završili s objedom i započeli s raspravom o predstojećem putovanju Dekapolisom, Isus ih iznenada pogleda u oči govoreći: “Sada, nakon što je prošao cijeli dan od kad ste postigli suglasnost sa Šimunom Petrom u vezi identiteta Sina Čovječjeg, htio bih znati da li još uvijek držite ovo gledište?” Nakon što čuli ove riječi, dvanaestorica stadoše na noge i koraknuvši prema Isusu, Šimun Petar reče: “Istina je, Učitelji, još uvijek se držimo ovog gledišta. Mi vjerujemo da si ti Sin Boga živoga.” I Petar sjede i pridruži se svojoj braći.
Stojeći pred njima, Isus reče dvanaestorici: “Vi ste moji adabrani poslanici, ali znam da s obzirom na okolnosti, niste postigli ovo gledište na temelju posve ljudskog znanja. Ovo je otkrivenje duha moga Oca vašim unutarnjim dušama. I kad stoga vidim kako učinite ovu ispovijed uvidom duha moga Oca koji živi u vama, izjavljujem da na ovim temeljima mogu izgraditi bratstvo nebeskog kraljevstva. Na ovoj stijeni duhovne stvarnosti mogu izgraditi živi hram duhovnog bratstva u vječnim stvarnostima Očevog kraljevstva. Sve sile zla i sve vojske grijeha ne mogu pobijediti ovo ljudsko bratstvo božanskog duha. I dok duh moga Oca uvijek mora biti božanski upravitelj i nadglednik sviju koji prihvate spone ove duhovne zajednice, vama i vašim baštinicima dajem ključeve spoljašnjeg kraljevstva – autoritet nad vremensko-zemaljskim poslovima – društvenim i ekonomskim obilježjima ove povezanosti muškaraca i žena u kraljevstvu.” I ponovo ih je upozorio da trenutno nikome ne govore da je bio Sin Božji.
Isus je počinjao stjecati vjeru u odanost i integritet svojih apostola. Učitelj je shvaćao da ona vjera koja je bila u stanju podnijeti ono što su njegovi odabrani predstavnici odskora ponosili, nesumnjivo mora biti u stanju podnijeti teška iskušenja koja su ih čekala i izići iz ovog perioda prividnog sloma njihovih nada u novu svjetlost novog duhovnog razdoblja, te stoga biti u stanju prosvijetliti svijet koji počiva u tami. Na ovaj je dan Učitelj počeo vjerovati u vjeru svojih apostola, izuzev jednog.
I od ovog je dana na dalje isti ovaj Isus radio na izgradnji živog hrama koji je počivao na istim vječnim temeljima božanskog statusa sina i svi koji naknadno svjesno postanu sinovi Boga, predstavljaju ljudske kamene temeljce koji ulaze u sastav ovog živog hrama sinova, podignutog u čast i u slavu mudrosti i ljubavi vječnog Oca duhova.
I kad završi s ovim riječima, Isus posla dvanaestoricu da odu nasamo u brda kako bi sve do večernjeg objeda proveli vrijeme tražeći mudrost, snagu i duhovno usmjerenje. I oni učiniše onako kako im je Učitelj rekao.
5. NOVI KONCEPT
Novo i svježe obilježje Petrove ispovijedi počiva u jasnom priznanju činjenice da je Isus bio Božji Sin nesumnjive božanstvenosti. Sve od njegovog krštelja i od svadbe u Kani, ovi su ga apostoli smatrali Mesijom, ali prema židovskom konceptu nacionalnog izručitelja ovaj Mesija nije imao božansku prirodu. Židovi nisu poučavali da je Mesija vuče porijeklo iz božanstvenosti; on je bio “pomazanik,” ali teško da su ga smatrali “Božjim Sinom.” Prilikom druge ispovijedi više su naglasili njegovu spojenu prirodu, blaženu činjenicu da je bio Sin Čovječji kao i Sin Božji i upravo ova velika istina o jedinstvu ljudske i božanske prirode predstavlja to što je Isus proglasio kamenom temeljcem pri izgradnji nebeskog kraljevstva. Isus je nastojao živjeti svij zemaljski život i završiti svoju misiju darivanja u obličju Sina Čovječjeg. Njegovi su učenici bili naklonjeni smatrati Isusa očekivanim Mesijom. Kako je znao da nikad neće ispuniti njihova mesijanska iščekivanja, nastojao je preobraziti njihove mesijanske ideje kako bi bio u stanju ono bar djelomično susresti njihova iščekivanja. Ali ovo je prilikom mogao opaziti da je teško mogao ostvariti ove planove. Stoga je odlučio otvoreno obznaniti treći plan – otvoreno proglasiti svoju božanstvenost, priznati istinitost Petrove ispovijedi i izravno proglasiti dvanaestorici da je bio Sin Božji.
Tijekom tri godine, Isus je proglašavao da je bio “Sin Čovječji,” do su za ovog razdoblja apostoli sve više insistirali da je dio očekivani židovski Mesija. On je ovom prilikom obznanio da je bio Sin Božji, te je na ovom konceptu spojene prirode Sina Čovječjeg i Sina Božjeg odlučio izgraditi kraljevstvo nebesko. Odlučio je odustati oda daljih nastojanja da ih uvjeri da nije bio Mesija. Ovom im je prilikom hrabro nastojao obznaniti svoj identitet i zatvoriti oči pred njihovim odlučnim nastojanjem da ga nastave smatrati Mesijom.
6. DOGAĐAJI NAREDNOG POSLIJE PODNEVA
Isus provede još jedan dan s apostolima kod Celsusa, čekajući na glasnike koji su trebali donijeti novce od Davida Zedejevog. Nakon pada Isusove popularnosti među masama, uveliko su opali i njihovi prihodi. Kad dođoše do Cezareje Filipove, imali su praznu blagajnu. Matija ovom prilikom nije želio ostaviti Isusa i svoju braću više nije imao svojih novaca koje je mogao dati Judi, kao što je toliko puta znao učiniti. Unatoč tome, David Zebedejev je ispravno znao predvidjeti gubitak prihoda te dati upute svojim glasnicima da, prlikom putovanja Judejom, Samarijom i Galilejom, prikupe i predaju novce prognanim apostolima i njihovom Učitelju. I ovi su glasnici tako uvečer stigli iz Betanije sa sumom koja je bila dovoljna da osigura apostolske potrebe sve do početka dekapolske turneje. Matija je upravo očekivao prihode od prodaje posljednjeg komada imovine u Kafarnaumu, kako je uredio da se ovi novci anonimno predaju u Judine ruke.
Ni Petar ni drugi apostoli nisu imali adekvatan koncpet Isusove božanstvenosti. Nisu spoznali početak nove epohe u Učiteljevom yemaljskom životu, trenutak preobrazbe njihovog učitelja i iscjeljitelja u novoizgrađenu ideju Mesije – Božjeg Sina. On ovog se časa na dalje u Učiteljevoj poruci javlja nova nota. Do tada, jedini ideal njegovog života počiva u otkrivenju Oca, dok jedina ideja njegovog učenja počiva u nastojanju da predoči cijelom svom svemiru personifikaciju te blažene mudrosti koju čovjek jedino može spoznati procesom življenja. On je došao da mi imamo život i da ga imamo u izobilju.
Isus se ovom prilikom nalazio na početku četvrtog i posljednjeg stadija svog ljudskog života u tjelesnom obličju. Prvi stadij počiva u njegovom djetinjstvu, godinama nejasne i djelomične svjesnosti vlastitog porijekla, prirode i sudbine u obličju ljudskog bića. Drugi stadij predstavlja fazu sve veće svjesnosti , godina mladosti i rane zrelosti, perioda jasnijeg razumijevanja svoje božanske prirode i ljudske misije. Ovaj je drugi period završio s iskustvima i otkrivenjima vezanim uz njegovo krštenje. Treći stadij Isusovog zemaljskog iskustva započinje s krštenjem, kroz godine njegove službe u ulozi učitelja i iscjeljitelja, sve do bitnog časa Petrove ispovijedi u Cezareji Filipovoj. Ovaj treći period njegovog zemaljskog života obuhvaća razdovlje kad ga njegovi apostoli i neposredni učenici poznaju kao Sina Čovječjeg i kad ga počinju smatrati Mesijom. Četvrti i posljednji period njegove zemaljske staze započinje ovdje u Cezareji Filipovoj i nastavlja se sve do krštenja. Ovaj stadij njegove službe nosi obilježje priznanja vlastite božanstvenosti i obuhvaća rad njegove posljednje godine života u tjelesnom obličju. Tijekom četvrtog perioda, dok ga većina njegovih učenika još uvijek smatra Mesijom, on postaje poznat apostolima kao Božji Sin. Petrovo priznanje označava početak novog razdoblja potpunijeg ostvarenja istine njegove blažene misije u ulozidarovanog Sina na Urantiji u korist cijelog svemira i ono bar nejasno priznanje ove činjenice od njegovih odabranih apostola.
Isus je taj način pružio primjera svojim životom onome što je poučavao u svojoj religiji: rastu duhovne prirode vještinom živog napretka. On nije naglašavao, onako kako su to činili njegovi učenici, neprestanu borbu između duše i tijela. On je prije poučavao da duh lako nadvladava dušu i tijelo i da usješno gradi produktivnu pomirbu u ovom sukobu između intelektualne i instiktivne prirode.
Od ovog se časa pridaje novi značaj svim Isusovim učenjima. Prije Cezareje Filipove, predstavljao je evanđelje kraljevstva kao njegov glavni učitelj. Nakon Cezareje Filipove, pojavio se ne samo kao učitelj, već i kao božanski predstavnik vječnog Oca, sami centar i obujam ovog duhovnog kraljevstva, koji je trebao izvršiti sve ove aktivnosti kao ljudsko biće, Sin Čovječji.
Isus je iskreno nastojao povesti svoje učenike u duhovno kraljevstvo kao učitelj, zatim kao učitelj-iscjeljitelj, ali oni to nisu htjeli prihvatiti. On je dobro znao da njegova zemaljska misija nikako ne može ispuniti mesijanska iščekivanja židovskog naroda; stari proroci su predočili Mesiju kakv on nikada nije mogao postati. On je nastojao utemeljiti Očevo kraljevstvo kao Sin Čovječji, ali njegovi ga učenici nisu htjeli pratiti pri ovoj pustolovini. Nakon što se uvjerio u ovu činjenicu, Isus je odlučio susresti svoje učenike na pola puta, te na taj način otvoreno preuzeti ulogu darovanog Božjeg Sina.
Apostoli su stoga imali prilike čuti dosta novih činjenica dok im je Isus ovako govorio u vrtu. I neke njegove riječi zvučaše čudno čak i njima. Među drugim zapanjujućim proglasima, čuli su slijedeće:
“Od ovog časa na dalje, ako nam tko hoće ići za nama, taj neka preuzme odgovornosti sina i nema me slijedi. I nakon što vas ja napustim, nemojte misliti da će vas svijet tretirati bolje nego što je tretirao vašeg Učitelja. Ako me volite, priremite se dokazati ovu ljubav svojom voljnošću da podnesete najveću žrtvu.
“I dobro pazite ne moje riječi: I nisam došao da pozovem pravednike, nego grešnike. Sin Čovječji nije došao da mu služe, nego da služi i da daruje svoj život kao poklon svim ljudima. Kažem vam da sam došao da nađem i da spasim one koje su izgubljeni.”
“Ni jedna osoba ovoga svijeta ne pozna Oca nego Sin koji je došao od Oca. Ali kada Sin bude podignut, on će povući sve ljude prema sebi i sve koji vjeruju u ovu istinu o Sinovoj spojenoj prirodi čeka život koji nadilazi stoljeća.”
“Mi još ne možemo otvoreno proglasiti da je Sin Čovječji ustvari Sin Božji, ali vama je tako obznanjeno; ja vam stoga otvoreno govorim o ovim tajnama. Premda stojim pred vama u ovom fizičkom obličju, ja dolazim od Oca. Prije nego je Abraham bio, Ja Jesam. Ja dolazim od Oca na ovaj svijet onakav kakvog me poznajete i kažem vam da s vremenom ostavljam ovaj svijet da se vratim svome Ocu.”
“I može li vaša vjera sada shvatiti istinu ovih proglasa uoči mog upozorenja da Sin Čovječji neće ispuniti mesijanska očekivanja vaših očeva? Moje kraljevstvo ne pripada ovomu svijetu. Možete li vjerovati u istinu o meni ako znate da lisice imaju jame i ptice nebeske gnijezda, a ja nemam gdje nasloniti glavu?”
“Unatoč tome, kažem vam da ja i Otac jedno smo. Tko je vidio mene, vidio je i Oca. Moj Otac surađuje samnom pri svim ovim aktivnostima i nikad me neće napustiti, upravo kao što vas ni ja vas neću napustiti nakon što s vremenom odem proglasiti ovo evanđelje širom cijelog svijeta.
“I ovom sam vas prilikom doveo nasamo kako bi shvatili slavu i kako bi razumjeli značaj života koji vas pozivam da živite: života pustolovine vjere u utemeljenju kraljevstva moga Oca u srcima ljudskog roda, izgradnje bratstva žive zajednice u dušama svih koji vjeruju u ovo evanđelje.”
Apostoli su slušali ove otvorene i začuđujuće riječi u mrtvoj tišini; bili su zapanjeni. I razišli su se u malim grupama kako bi razmislili i progovorili o Učiteljevim riječima. Dok su priznali da je Isus bio Sin Čovječji, oni nisu bili ustanju shvatiti puno značenje onoga što ih je navodio da učine.
7. ANDRIJINO VIJEĆANJE
Andrija je ove večeri pruzeo na sebe da se ponaosob i analitički posavjetuje sa svim svojim suradnicima, što je rezultiralo jako plodonosnim i svesrdnim razgovorima sa svima izuzev Jude Iskariota. Andrija nikad nije uživao u tako intimnom osobnom kontaktu s Judom kao što je imao s drugim apostolima, te stoga nije uzimao ozbiljno činjenicu da mu se Juda nikad nije obratio slobodno i povjerljivo, kao poglavaru apostolskog zbora. Ali Andrija je ovom prilikom bio toliko zabrinut Judinim stavom da je kasno navečer, nakon što su svi apostoli čvrsto zaspali, potražio Isusa i predočio Učitelju svoj razlog za zabrinutost. Isus reče: “Nije neprikladno, Andrija, što mi se obraćaš s ovim pitanjem, ali mi ništa ne možemo učiniti; jedino se trebaš nositi poklanjajući ovom apostolu svoje nadoblje povjerenje. I ne govori svojoj braći o ovom našem razgovoru.”
I Andrija nije uspio ništa više izvući iz Isusa. Uvijek je postojala određena odstranjenost između ovog Judejca i njegove galilejske braće. Judu je jako šokirala smrt Ivana Krstitelja, u više slučajeva su ga teško pogodili Isusovi ukori, bio je razočaran kad je Isus odbio da ga učine kraljem, osjećao je poniženje kad je Isus poblegao od farizeja, bio je ozlojađen kad se odbio odazvati pozivu farizeja da im da znak, zbunjen što je Učitelj odbio pribjeći ispoljenjima moći, dok je odskora bio potišten i ponekad snužden praznom blagajnom. Judi je štoviše nedostajao stimulus narodnih masa.
Svaki apostol je do određene mjere bio pogođen istim ovim iskušenjima i poteškoćama, ali oni su voljei Isusa. Oni su ako ništa voljeli Isusa više nego što je to činio Juda, kako su s njim ostali do same njegove smrti.
Kako je bio iz Judeje, Juda je bio osobno uvrijeđen Isusovim skorašnjim upozorenjem da se “čuvaju farizejskog kvasca”; bio je naklonjen smatrati ove riječi prikrivenim aludiranjem na sebe samoga. Ali Judina najveća greška počivau slijedećem: Svaki put kad ih je Isus slao da se sami odu pomoliti, umjesto što bi iskreno uspostavio suradnju s duhovnim silama svemira, Juda se odavao mislima ljudskog straha dok je nastavio uživati prikrivene sumnje u Isusovu misiju, povrh svoje nesrećne tendencije prema njegovanju osvetoljubivih osjećaja. Ali Isus je ovom prilikom želio povesti svoje apostole da mu se pridruže na Hermonskoj gori, gdje je namjeravao započeti četvrtu fazu svoje zemaljske misije u ulozi Sina Čovječjeg. Neki od njih su bili prisutni prilikom krštenja u Jordanu, te su imali prilike posvjedočiti početak njegovog puta u ulozi Sina Čovječjeg i Isus je želio da mu se neki od njih pridruže kako bi saznali o njegovom autoritetu koji je nalagao preuzimanje nove i jave uloge Božjeg Sina. Isus je prema tome u petak, 12 kolovoza, rekao dvanaestorici apostola: “Prikupite namirnice i spremite se za putovanje u planine, gdje me duh poziva da odem kako bih primio obdarenje za završtek svog zemaljskog rada. I želim povesti i svoju braću kako bi im ovo dalo snage za teška vremena koja ih čekaju dok me prate prilikom ovog iskustva.”
|