C.W. Leadbeater - Astralna razina 13. dio
3) Prirodni duhovi svih vrsta
U ovom razredu postoji toliko mnogo odjela i toliko su različiti da bi im trebalo posvetiti posebnu raspravu .
ukoliko bi donekle htjeli biti pravedni . Neke karakteristike su im ipak zajedničke i bit će dovoljno ako o
njima stvorimo neku ideju
Prvo moramo razjasniti da se ovdje bavimo bićima koja se temeljito razlikuju od svih dosad promatranih .
Iako elementarnu esenciju i životinjska astralna tijela s pravom ne ubrajamo u razred ljudskih astralnih
bića, monadička će se esencija , koja u njima djeluje ipak jednom toliko razviti i manifestirati u nekom
budućem čovječanstvu kojeg možemo usporediti s našim . Kada bismo mogli gledati našu evoluciju,
bezbroj vremenskih epoha unatrag kroz prošle svjetske cikluse , vidjeli bismo da je ono što sada nazivamo
čovjekom, prošlo sličnim stepenicama svog uspona .
Ipak , to nije slučaj s golemim carstvom prirodnih duhova, oni nikad nisu bili članovi ljudskog roda
niti će ikada postati, njihov pravac evoluciije sasvim je odvojen od našeg , a njihova jedina veza s nama
je boravljenje na istoj planeti. S obzirom na neposredno susjedstvo , nužno je, pri slučajnom susretu
imati prijateljske osjećaje . Naši se pravci razvitka razlikuju , pa jedni za druge možemo malo učiniti .
Mnogi su pisci ove duhove pribrojili elementarnim bićima . U stvarnosti , oni su elementarna bića
( ili točnije životinje) jedne više evolucije . Iako su na višem stupnju od naše elementarne esencije , s njom
imaju neke zajedničke karakteristike , npr. djele se u 7 velikih razreda , koji na isti način nastanjuju
sedam stanja ili stupnjeva tvari , kao i odgovarajuće vrste esencije . Tako postoje oni , da ih tako nazovemo
koji su najlakše shvatljivi, zemljani , vodeni ,zračni i vatreni (eterički ) duhovi- određena inteligentna
astralna bića koja se zadržavaju i djeluju u bilo kojem od ovih stupnjeva tvari .
Može se pitati kako je moguće , da bilo koja vrsta stvorenja može nastaniti čvrstu tvar stijene ili jedan
dio zemljine kore ? Odgovor je : budući da su prirodni duhovi izgrađeni od astralne tvari, tvar stijene
nije smetnja njihovom gibanju ili pogledu . Fizička je materija u svom krutom stanju njihov prirodni
element, jedini na koga su naučeni i u kojem se osjećaju kao kod kuće. isto vrijedi , naravno , i za one ,
koji žive u vodi , zraku ili eteru . U srednjevjekovnoj literaturi zemljani se duhovi često nazivaju patuljcima
vodeni duhovi undinama , zračni duhovi silifima , a eterički duhovi salamanderima . U narodnom jeziku
poznati su pod mnogim imenima: vile , vilenjaci , kućne vile ,patuljasti kućni duhovi ,orijaši , satiri , vražići
nimfe i td . S nekim od ovih naziva označava se jedna posebna vrsta , a neke se primjenjuju za sve bez razlike .
Njihovi oblici su mnogi i različiti no najčešće sliče ljudskom samo su manji . Kao i gotovo svi stanovnici
astralne razine , mogu poprimiti svaki izgled po volji; ali bez sumnje svaki ima svoj vlastiti oblik, ili bolje
rečeno najomiljeniji oblik u koje živi , ukoliko nema neki specijalni razlog da poprimi koji drugi .
Pod normalnim okolnostima nisu vidljivi fizičkom oku , ali imaju sposobnost materijalizirati se do stupnja
vidljivosti, ukoliko žele biti viđeni. Među prirodnim duhovima postoji veliki broj vrsta ili rasa , a pojedinci
tih vrsta razlikuju se po inteligenciji i karakteru jednako koliko i ljudi . Općenito , radije potpuno izbjegavaju
čovjeka . Njegovi običaji i zračenje ( aura ) najčešće su im mrski , a stalna silovitost astralnih struja koje
pokreću čovjekove nemirne, slabo savladavane želje i požude , smetaju i dosađuju im . S druge strane
postoji dosta primjera gdje su prirodni duhovi sklopili prijateljstvo s ljudima i pružali im pomoć , koliko
im je bilo moguće . Nalik je to opisima, u poznatim pričama , o škotskim vilama i ostalim izvještajima .
Ova spremnost na pomoć , ipak je razmjerno rijetka . U većini slučajeva kada dođu u dodir sa čovjekom
pokazuju ravnodušnost ili nesklonost , ili pak uživaju zavaravati ga i priređivati djetinjaste podvale .
U skoro svim osamljenim gorskim krajevima postoji u narodu velika količina pripovjetki koje dobro
ilustriraju te čudesne karakterne crte, a svatko tko je posjetio spiritističke seanse tijekom kojih se očitavahu
fizički fenomeni , sjetit će se primjera šaljivih , priprostih , ali dobrohotnih grubih šala koje gotovo uvijek
označavaju prisutnost nekog iz nižih redova prirodnih duhova .
U njihovim varkama mnogo im pomaže čudesna sposobnost zbunjivanja i opsjene onih koji su podložni
njihovom utjecaju . Takve žrtve privremeno vide i čuju samo ono što ti vragolani žele , jednako kao što
hipnotiziran čovjek čuje , vidi , osjeća i vjeruje sve što hipnotizer želi . Prirodni duhovi nemaju moć
hipnotizera nad ljudskom voljom , osim u slučaju vrlo slaboumnih ljudi, ili takvih , koji se predaju takvom
stanju bespomoćnoga straha, da privremeno sasvim izgube svoju volju . Oni ne mogu raditi ništa više
od varki osjetila , ali u toj su umjetnosti istinski majstori, a bilo je slučajeva gdje su opsjenili znatan broj
ljudi odjednom . Pozivajući u pomoć prirodne duhove indijski žongleri izvode najčudesnije stvari -
cijelo slušateljstvo podlježe halucinaciji i primorano je utvarati si da vidi i čuje cjeli niz događaja koji
se uopće nisu zbili .
Prirodne duhove možemo gledati kao neku vrstu astralnih ljudi , izuzevši okolnost da ni jedan od njih
pa ni najviši - ne posjeduje trajnu, reinkarnirajuću individualnost . Očito , ono što se u njihovom
pravcu evolucije razlikuje od naše jest da se razvija više inteligencije prije odvijanja trajne individualizacije
ali o stupnjevima koje su već prošli , i koji još leže pred njima , možemo doista malo znati .
Životni vjek u različitim odjelima jako varira. Kod nekih je vrlo kratak , kod drugih , pak , mnogo duži
od čovjekovoga . Ta bića su nam toliko strana da nam je nemoguće razumjeti puno od njihovog načina
života , ali u cjelini to je , jednostavni , veseli i neodgovorni život , nalik životu gomile sretne djece pod
iznimno povoljnim fizičkim okolnostima .
Iako spremni na varke i šale ,rijetko kad su zlobni ako ih se ne izazove neopravdanim nametanjem ili
dosađivanjem. No , kao cjelina oni također u određenoj mjeri sudjeluju u univerzalnom osjećaju
nepovjerenja prema čovječanstvu i čini se da su općenito skloni osjećati se neugodno prilikom prve pojave
novog učenika na astralnoj razini, tako da ih on obično najprije upoznaje u neugodnom ili zastrašujućem
obliku . Ako se ne dopusti zastrašiti njihovim dosjetkama, brzo ga primaju kao nužno zlo i ne brinu više
o njemu, dok se neki od njih mogu kasnije s njim sprijateljiti i pokazivati veselje pri susretu .
Neke su vrste ovog razreda mnogo manje djetinjaste , mnogo dostojanstvenije od onih do sada opisanih.
Ovdje pripadaju bića koja se ponekad štuju pod imenom šumski bogovi ili lokalni seoski bogovi .
Ta bića su vrlo prijemčljiva na laskanje u obliku iskazanog poštovanja , vesele se tomu i obično su spremni
koliko je u njihovoj moći ,zahvaliti se za uzvrat kakvom malom uslugom . ( Seoski bog je, također ,
često umjetno elementarno ibće , ali tu vrstu ćemo obraditi na za nju odgovarajućem mjestu )
Adept zna kako se može koristiti uslugama prirodnih duhova. Obično mazi mogu steći njihovu pomoć
putem ceremonije zazivanja ( invokacije ), ili molbe , poziva (evokacije), a to znači : ili da privuče
njihovu pažnju kao uputitelj molbe i zaključi s njima neku vrst pogodbe, ili da pokuša pokrenuti
utjecaje koji ih sile na poslušnost. Obje metode su nepoželjne , a zadnja je čak vrlo opasna , jer
izvršilac razvija veliko neprijateljstvo koje može biti sudbonosno . Skoro je i nepotrebno spomenuti da
učeniku okultizma, vođenom od pravog majstora , nije dopušteno poduzeti bilo što sličnoga.
|