C.W. Leadbeater - Astralna razina 12. dio
Prirodno , ovdje se javlja pitanje koja je to inteligencija koja se rabi kod izbora odgovarajućih formi
i njihovih izobličavanja. Ovdje nemamo posla sa snažnijim i trajnijim umjetnim elementarnim
formama koje su stvorene snažnim određenim mislima, već s rezultatom kojeg je uzrokovala struja
polusvjesne nenamjerne misli kojoj većina ljudi dopušta strujanje po mozgu . Inteligencija zato
očito ne potječe iz uma mislitelja i nikako ne možemo vjerovati u bilo koju vrst budne mentalne
sposobnosti elementarne esencije , budući da je njeno carstvo još više udaljeno od individualizacije
nego mineralno carstvo . A , ipak ona posjeduje čudesnu moć prilagođavanja , koja se čini vrlo
bliska inteligenciji . Bez sumnje je ta osobina uzrok, da je u našoj ranijoj knjizi ta elementarna forma
opisana kao "poluinteligentna bića astralnog carstva " , nadalje o tim sposobnostima naći ćemo dokaze
pri promatranju umjetnih razreda . Kada čitamo o nekom dobrom ili zlom elementarnom biću(elementalu)
tada to mora biti ili umjetna elementarna forma ili jedna od mnogih vrsta prirodnih duhova, jer elementarno
carstvo kao takvo ne poznaje pojam dobar ili zao .
Ipak nema sumnje da sve odjele prožima neka vrst raspoloženja ili tendencije, koja djeluje tako da se
prema čovjeku postavljaju više neprijateljski nego prijateljski . Svaki početnik to zna , jer u većini
slučajeva je njegovo prvo iskustvo na astralnoj razini takvo da se nađe okružen velikom gomilom
promjenjivih prikaza , koja mu se , prjeteći žele približiti, ali koja se uvjek povlače ili raspadaju
ukoliko im se energično pristupi . Ovom neobičnom raspoloženju treba dodati izobličeni neugodni
izvanjski izgled . Srednjevjekovni pisci nas izvještavaju da ljudi mogu to pripisati sami sebima .
U zlatno doba , prije ove tmurne sadašnjosti, ljudi su općenito bili duhovniji manje sebični .
Tada su elementarna bića ( elementali) bila prijateljskija . Sada oni to više nisu jer ljudi imaju manje
simpatije prema drugim živim bićima i prema njima su postali ravnodušni .
Iz čudesne prijemčivosti i sposobnosti reakcije esencije na najlakše misli, želje i porive, lako je
razumjeti da je to elementarno carstvo kao cjelina postalo ono , što je iz njega načinila vrsta ljudskih
misli . Svatko , tko i na trenutak razmisli o tome kako neuzvišen mora biti ukupni rezultat misli
današnjeg čovječanstva , pronaći će malo razloga za čuđenje da žanjemo ono što smo sijali .
Ta esencija koja nemože raditi vlastite predožbe , već samo sljepo primati i održavati ono što joj
se uputi , obično pokazuje neprijateljske karakterne osobine .
Nema sumnje da će se u kasnijim rasama ili rundama situacija promjeniti . Tada ih nećemo više držati
za neprijateljske čimbenike , već za one koji nas mogu poučiti i pomoći nam . Čovječanstvo će kao
cijelina doći na viši stupanj , a isto će se dogoditi sa elementarnim carstvom kao i kasnije sa životinjskim.
Očito je da u budućnosti možemo gledati u susret jednom "zlatnom dobu ", vremenu kada će većina
ljudi biti nesebična i plemenita pa će snage prirode s njima rado surađivati .
Činjenica da smo lako sposobni utjecati na elementarna carstva, pokazuje nam istodobno da smo prema
njima odgovorni gleda rabljenja tog utjecaja. Doista , kada razmislimo o uvjetima pod kojima oni postoje,
sigurno je da se učinak kojeg na njih vrše misli , želje i požude svih inteligentnih stvorenja koja nastanjuju
isti svijet zajedno s njima, mora uzeti u obzir u planu našeg sustava kao čimbenik u njihovoj evoluciji .
Unatoč podudarajućim učenjima svih velikih religija , masa čovječanstva još je nepromišljena glede svoje
odgovornosti na misaonom području . Ako si čovjek može umisliti da njegove riječi i djela nisu škodljivi
drugima ,tada vjeruje da je učinio sve što se od njega moglo zahtjevati, nesvjestan činjenice da je godinama
utjecao i na svoju okolinu kočeći je i ponižavajući je , puneći prostor oko sebe neugodnim stvorenjima
svoga tmurnog uma .
Još ozbiljnija strana tog pitanja pokazuje nam se kada razmatramo umjetne elementarne forme . U odnosu
na esencu bit će dovoljno ustvrditi kako posjedujemo moć ubrzanja ili usporavanja njezine evolucije , već
prema svjesnoj ili nesvjesnoj uporabi .
U okvirima jedne takve rasprave besmisleni bi bio pokušaj tumačenja kako može netko , školovan u
tom smislu , rabiti snage koje su sadržane u mnogim vrstama elementarne esencije . Velika većina svih
magijskih praktičara isključivo barata njima , bilo izravno primjenom volje maga , ili putem određenih
astralnih bića koje u tu svrhu stvara. Gotovo svi fizički fenomeni na seansi stvaraju se posredovanjem
ove elementarne esencije . Ona je ta , koja u najvećem broju slučajeva uzrokuje u sablasnim kućama
bacanje kamenja, zvinjenje zvona isl . Takve pojave mogu biti izazvane bilo nesigurnim, nespretnim
naprezanjem jednog , za zemlju vezanog ljudskog bića, koje želi na sebe privući pažnju ,bilo zlobnim
šalama nižih prirodnih duhova , koji pripadaju našem trećem razredu . Nikada elementarnu esencu
nesmijemo smatrati za pravog pokretača . Ona je jednostavno " latentna" snaga koja da bi stupila u
djelovanje potrebuje vanjski utjecaj.
Iako svi razredi esencije imaju sposobnost odražavanja astralnih slika, ipak je vrijedno spomena da postoji
nekoliko vrsta koje imaju određene utiske mnogo lakše od drugih - koje imaju svoje omiljene oblike u
koje se same od sebe prilikom neke smetnje povlače, osim ako energetski nisu primorane poprimiti neki
drugi oblik , a takvi oblici su nešto manje prolazni nego ostali .
Prije nego napustimo ovaj dio naše teme, htio bih upozoriti čitatelja na misaonu zbrku u koju su upali
neki koji nisu dobro razlikovali elementarnu esenciju koju smo promatrali , od monadičke esencije , koja
se upošljava putem mineralng carstva . Monadička se esencija na jednom stupnju svog razvitka prema
čovječanstvu manifestira kroz elementarno carstvo , na jednom kasnijem stupnju manifestira se kroz
mineralno carstvo . No , činjenica da su dva dijela monadičke esencije u isto vrijeme na različitim razvojnim
stupnjevima u aktivnosti i da jedna od tih manifestacija ( " Zemaljsko elementarno biće") zauzima i
nastanjuje isti prostor kao i druga ( npr. stijena) , te ne smeta evoluciji jedne ili druge . Niti jedan dio
monadičke esencije nema bilo kakvu vezu s drugim djelom. Stijena će osim toga, biti prožeta posebnom ,
vlastitom, vrstom sveprisutnog životnog principa , koji je isto tako potpuno različit od obiju gore navedenih
esencija .
2) Astralna tijela životinja
Ona tvore vrlo opsežan razred , koji , ipak ne zauzima posebno važan položaj na astralnoj razini , budući
da njegovi članovi ostaju ovdje samo kratko vrijeme. Velika većina životinja još nije stekla trajniju
individualizaciju i kad jedna od njih umre , vraća se monadička esenca, koja se manifestirala u njoj , u
posebni sloj od kojeg se na neko vrijeme odvojila, donoseći sa sobom napredak ili iskustvo koje je stekla
za vrijeme života . Ona to ipak nemože učiniti odmah . Astralno tijelo životinje preoblikuje se baš kao i
čovjekovo , a životinja ima stvarni život na astralnoj razini čija se dužina , koja nije velika , razlikuje
prema stupnju razvoja inteligencije . U većini slučajeva ona ima samo sanjivu svijest koja se čini potpuno
sretnom .
Srazmjerno malo domaćih životinja , koje su već postigle individualnost i zbog toga se više ne vraćaju
u ovaj svijet kao životinje , imaju mnogo duži i intenzivniji život na astralnoj razini nego njihovi manje
napredni drugovi . Na kraju postpuno tonu u subjektivno stanje koje traje neko znatnije vrijeme .
Jedan zanimljivi pododio toga razreda sastoji se od astralnih tijela , u "Tajnoj nauci " spomenutih ,
antropoida , koji su već individualizirani i spremni u sljedećoj rundi, u pojedinačnim slučajevima čak
možda i prije , na ljudsko utjelovljenje .
|