translator goes berserk

ponedjeljak, 04.09.2006.

Pospremanje - 2. dio

Za objašnjenje vidi Pospremanje - 1. dio

1. Vječno zabavno štivo - moji kiksevi


Nakon jednog veeeelikog kiksa i niza manjih, pala sam u nemilost jedne personifikacije jedne službe u jednoj TV kući, pa su i moji prijevodi krenuli na pomnu kontrolu. Kontrolirala ih jedna neprevoditeljica i jedna prevoditeljica, moja kolegica, koja je u svojoj karijeri imala, sigurna sam, jednak broj uspješnica i jednak broj gafova kao i ja. Ali ona taj mjesec ništa nije opasno zabrljala, pa je tako stekla i legitimitet da redigira moje prijevode. Pa kaže:

1. nije dupe, nego guza ili guzica
2. nije mjesečno, nego na mjesec
3. ispred 'i' ne ide zarez
4. nije stara frajla, nego stara cura
5. beau nije gizdelin, već dečko
6. he felt bad about what he did ne može se prevesti kao 'osjećao se loše zbog toga', već mora biti 'grizla ga je savjest'
7. they locked him up in an institution ne može značiti da su ga 'zaključali u duševnu bolnicu' već mora biti 'zatvorili su ga'
8. kad totalni laik i ignorant kaže da EEG mjeri electricity u mozgu, onda se to mora prevesti kao elektroaktivnost, a ne elektricitet.

Ovo je bio popis pogreški koji ja zovem 'dalo bi se o njima raspravljati'. Ove koje slijede su od onih za koje ćete sigurno reći da se to se ne smije događati. Ili, kako reče komentar koji mi je jednom uputila anonimna čitateljica, kao odgovor na moj pokušaj da se našalim na svoj račun, to nije smiješno, već žalosno! Ide žalostan popis:

1. Ja-pripovjedačica priča o svome djetinjstvu, kad je ljeta provodila u obiteljskoj vili, u naselju uz jezero koje je bilo 'playground of the rich'. Analiziram ja to, pomislim, a-ha!, kužim taj sarkazam koji naglašava dokonost i manipulativnost relevantne noveau riche skupine, i svjesno odlučim da to moram zadržati i u prijevodu. I samozadovoljno napišem - 'igralište bogataša'. I na teži način naučim da playground, osim što znači 'igralište', vrlo denotativno, bez sarkazma i ironije, znači i 'odmaralište'.

2. Opsesivno-kompulsivno-manijakalni tinejdžer u naletu bijesa ukrade auto svojoj frendici i drives over a cliff. Budući da je u sljedećoj sceni živ i zdrav, a ona mirna i staložena, ja sam pretpostavila da se 'odvezao do litice'. Ali on se 'sunovratio' s iste. Bez posljedica.

3. Dvoje mladih u podrumu obiteljske kuće u deliriju, puše travu i valjaju se po podu od histerična smijeha. Ona se dere: 'We are so gonna get busted'. A ja ću na to: 'Baš ćemo se razvaliti'. U sljedećoj su sceni doista 'got busted', odnosno, ulovili su ih.

4. O-K-M tinejdžer iz točke 2. dolazi svojoj frendici post festum i moli je da prespava kod nje. Ona nakon kratkog nagovaranja pristaje, ali vrlo nevoljko. Okrene se i promrmlja nešto u stilu šrmljnjc šiit. U transkriptu stoji: I'll get you a sheet. Ja čujem šiit i pretpostavim da je to to, jer on kaže 'tenks'. I prevedem, mrtva ladna, 'donijet ću ti plahtu'. Oladila sam se kad sam s odmakom poslušala, bez utjecaja transkripta, i čula nju kako kaže: I can't believe I'm falling for this shit. Šit. Šiit. Šta mi vrijedi što znam što su alofoni!

2. Ne dirajte mi patuljke

Prevoditeljima nekih serija život je u opasnosti - sa svih strana vrebaju pobješnjeli fanovi božanstava Star Treka, Čarobnica, Aliasa, serije Allo Allo, te pojedinih sapunica, koji s isukanima sabljama čekaju da profani prepisivači Riječi Božanske ispuste neki dio teksta, krivo napišu neko ime ili ga nedajbože prevedu. Ili ne prevedu. Ali ja taj fanatizam kužim: svojevremeno sam bila opsjednuta Eden i Cruzom, htjela živjeti u svjetioniku i kompulsivno na karti ucrtavala put od rodnog mjesta do Santa Barbare. A onda sam navršila 12 godina.

Ne pomažu tu priče o ograničenosti trajanja titla ili slovnih mjesta, priče o nužnom skraćivanju ili potrebnom parafraziranju - bolje bježi i spašavaj živu glavu, amigo, dok ti je na vrijeme!

Ali ja, kao što već rekoh, tu opsesiju kužim, i to čak i s lingvističko-semantičkog stajališta. I slažem se da se mnoge stvari nepravedno pojednostavljuju. Fanovi Tolkiena s pravom će se uvrijediti kad gnome prevedete s patuljak. Ili, što je još teža pogreška, kad elf prevedete s patuljak. Razgranatom i do u tančine obrađenu svijetu Tolkiena ili J.K.Rowling koji vrvi (uvjetno rečeno) novim bićima treba pridružiti nova imena, kroatizirana, a dovoljno vjerna originalu. Hobiti su vrlo brzo uhvatili korijenje, vjerujem da bi i s gnomima išlo jednakom brzinom. Jer, znalci kažu, gnomi nisu patuljci niti ružni patuljci. Gnomi su... Gnomi.

A što je s leprekonima?

Pročitavši plačnu pritužbu fana na jednom forumu zbog toga što je netko pojam leprechaun (leprekon) preveo kao vilenjak, odmah sam pročeprkala po svojim zaboravljenim papirušinama i izvukla priču koju sam odnekud prepisala davno, davno, dok još nisam znala pravilno citirati literaturu. Izvor nepoznat, tekst prepisan i sačuvan - hrvatska sintaksa u prijevodu malo sumnjiva, no svejedno:

Leprekonima se u Irskoj iskazuje dužno poštovanje, jer oni ne kinje nikoga tko ne kinji njih. Oni si nađu zgodno mjesto i tu otvore cipelarski obrt. I to ne kao društvo, jer su leprekoni samci, nego je jedan na jednom mjestu, drugi pak na drugom, i tako sve dalje, dok ne dođeš do toga da ih očekuješ na svakom kamenu i potoku Irske. Znaš da se čuje tap-tap-tap, kako mu čekić lupa po potplatu i peti cipele. I tada, ako dopužeš tiho kao gusjenica, možeš ga iznenaditi. Neki vele da ga moraš čvrsto uhvatiti za ruku ili gležanj, ali se većina slaže da je za hvatanje dovoljno da ga zafiksiraš pogledom. Onda te on počne moljakati da ga pustiš, ali to mu moraš odbiti. On će ti obećati sve što ti srce poželi, ali oni su lašci na glasu, i ne treba im vjerovati. Prijetit će ti velikim zlom, no on ti ne može nauditi, zato možeš prezreti njegova brbljanja. Na koncu će morati kupiti slobodu tako da ti otkrije blago skriveno u blizini, na sigurnome mjestu. A i to blago je svoja priča. Ćup sa zlatom, koji možda i ne izgleda kao bogzna što, bar za neznalačko oko, ali ga je napravilo veliko i himbeno leprekonsko lukavstvo, i on nema dna, tako da iz njega možeš zlato vaditi i vaditi sve do konca svojih dana, i stalno će ga biti sve više. I sve će ti on dati, samo da ga pustiš: on baš jako ne voli društvo. Po naravi je usamljenik, i to pod svaku cijenu. Ali je dio njegove naravi i grozna lukavost, tako da uspijeva, skretanjem pozornosti, nadmudriti gotovo sve koji ga uhvate. I ako ti stisak popusti, ili ti pogled skrene, njega začas već nema, pa ćeš biti bogatija samo za priču kojom ćeš opisivati svoju pustolovinu.

- 16:50 - Dodaj komentar (44) - Print - #


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Opis bloga

O svakodnevnom životu, općoj kulturi, prevođenju te povezanosti prije spomenutih.

Ili, drukčije rečeno, iz jedne recenzije nepoznatog autora:

"Piše blago suhoparnim stilom, voli igre riječima, smatra sebe intelektualkom i probably obožava jukićku. Sve razlozi da ju čitate i volite, because you could be just like her!"

mail: translatorwannabe@net.hr


Internetsko rječničko blago

tata i mama većine rječnika
još jedan izvor opcija
urbani sleng
britanski sleng
sjajan engl-njem, franc-njem i obrnuto
jezični seks na eks
idiomi
još malo idioma
vojni izrazi
dobar engl-hrv i hrv-engl
zgodan engl-njem i njem-engl
izvor glosara
kratice i akronimi
sinonimi i antonimi
kratice na njemačkom

bogat kompjutorski rječnik
surferski rječnik
kemijski rječnik i glosar
višejezični speleološki rječnik
MVPEI glosari - bankarstvo, osiguranje, financijske usluge
MVPEI glosari - stabilizacija i pridruživanje
MVPEI priručnik za prevođenje pravnih akata EU-a

Rječnik Hitne službe
Njemački leksikon medicinskih pojmova
Medicinski leksikon-hrvatski
Još jedan leksikon na hrvatskom
On-Line Medical Dictionary
Popular medical terms
Engl-hrv medicinski s objašnjenjima
rječnik Ministarstva financija
prijevodi pravne stečevine EZ-a
Englesko-njemački rječnik nogometnih pojmova
Nogometni pojmovi na engleskom
Njemačko-engleski rječnik nogometnih pojmova


NOVO
Law dictionary








Korisne trivijalnosti

pretvarač brojeva grudnjaka
pretvarač svega što vas muči u ono što vas ne muči
sve i svašta u slengu
klišeji, fraze, izreke
odgovori na mnoga pitanja



References

wikipedia
hrvatska wikipedia
on-line Biblija
Internet Movie Database
sve o filmovima, al na hrvatskom
zgodna alternativna tražilica
apsolutna riznica govornog jezika
puno toga o titlovima

planet loših filmova
TV serije
baza filmskih scenarija


Free Web Counter


Free Website Counters



online