28

četvrtak

travanj

2005

Nick Cave

Ono što je hobi u privatnom životu, to su B strane u glazbi: način i mjesto gdje je moguće opustiti se i stvoriti nešto izvan nepisanih pravila službenih aktivnosti.

No premda B strane prije svega predstavljaju neobvezne likove namijenjene najtvrdokornijim fanovima, one u mnogim slučajevima - pogotovo ako se nakon dugogodišnjeg taloženja poslože na jednome mjestu - otkrivaju usporednu povijest izvođača, a ona zna biti zabavnija od one određene komercijalnim mjerilima najvećih hitova.

U tom smislu Caveov novi trostruki paket odličan je primjer pomaknute retrospektive koja je (u skladu sa zaključkom jednog recenzenta) doista superiorna običnoj "The Best Of" kompilaciji iz 1998. godine. Razlog ponajprije leži u nekonformističnoj prirodi njegova opusa i autorskoj razbarušenosti koja se katkada teško uklapa u okvire redovnih studijskih izdanja, prepuštajući projektima "sa strane" da dovrše posao. Srećom, sada su ne samo B strane singlica, već i druge rijetko dostupne pjesme iz arhive australskog mračnjaka i njegovih Bad Seedsa, napokon na raspolaganju širokom auditoriju. Poput pravog, službenog bootlega, tri su diska upakirana u crnu kutiju s tek osnovnim podacima o podrijetlu pojedinih skladbi što slušanje pretvara u užitak konzumiranja rijetkog (i napola zabranjenog) voća.

Želite saznati kako zvuči verzija "Where The Wild Roses Grow" s Blixom Bargeldom umjesto Kylie Minogue? Ili kako je Cave obradio Youngov klasik "Helpless" na (teško dostupnom) tribute albumu "The Bridge" ili se podsjetiti što je učinio od Cohenove "Tower Of Song"? Zgodno je čuti kako se odužio svojim darovitijim učiteljima, kao što ga je zabavno provjeriti u društvu sa Shaneom MacGowanom u "What A Wonderful World" te nizu originala koji se iz raznih razloga nisu uklapali na studijska ostvarenja. Priču zaokružuju skladbe snimane za filmove (Wendersovi "The Soul Of A Man" i "Do kraja svijeta", primjerice), te opskurni singlovi poput akustične verzije "Deanne", koja je 1990. priložena kao bonus u prvom vinilnom izdanju albuma "The Good Son".

Ta hrpa brižno razvrstanog materijala otkriva Caveovu neiscrpnu energiju nakon koje mu možete oprostiti i povremene probleme s intonacijom ili klizanje na darkerski teren, pun krvi, Boga i ostalih pjesničkih metafora s kojima uspješno žonglira više od dva desetljeća. (D. L.)

<< Arhiva >>