23

srijeda

veljača

2005

U MUZEJU MODERNE UMETNOSTI U STOKHOLMU
Munkovi autoportreti

Autoportreti čine okosnicu slikarstva Edvarda Munka (1863-1944), ali tek sada se jedan od svetskih muzeja odlučio da njima posveti retrospektivu norveškog umetnika.
Izložba pod nazivom "Munk slika samog sebe" otvara se danas u Muzeju moderne umetnosti u Stokholmu i traje do 15. maja. Na leto se seli u Munkov muzej u Oslu, a na jesen u Kraljevsku umetničku akademiju u Londonu.
Za ljubitelje radova velikog skandinavskog majstora izložba u Stokholmu stiže u pravi čas pošto je Munkov muzej u Oslu zatvoren radi poboljšanja sistema obezbeđenje, posle krađe dve slike u sred dana.
Prošlog leta nepoznati kradljivci su, pred zapanjenim posetiocima, skinuli sa zida remek-dela "Krik" i "Madona" i nesmetano ih odneli. Ni posle šest meseci slike još nisu pronađene.U Stokholmu je izloženo oko 150 dela, među kojima 70 slika, koja ilustruju životni i umetnički put slikara koji je učestvovao u bujnim intelektualnim zbivanjima na početku 20. veka, ali i privatna bolna i teška iskustva.
"Videla sam u Hamburgu nekoliko Munkovih autoportreta koji su ostavili tako snažan utisak na mene da sam potražila knjigu na tu temu. Kako takva knjiga nije postojala, ja sam je napisala", izjavila je Frans presu konzervatorka Iris Miler Vesterman koja je priredila izložbu.
Munk je na prelasku u 20. vek posećivao boemski intelektulani krug u Kristiniji. Dve prve "zapovesti" te grupe bile su "sam ćeš pisati svoj život" i "bićeš pošten prema samom sebi".
"On je počeo da slika svoj život, svoja osećanja, da čini vidljivim nešto što nije bilo vidljivo", objašnjava Iris Miler Vesterman."Pokazivao je svoje slabosti, strahovanja, usamljenost, svoj osećaj da ga niko ne razume, teške odnose sa ženama koje u to vreme počinju da se afirmišu u društvu".

<< Arhiva >>