BOŽE, hvala ti!

petak, 07.04.2006.

BLAŽENA DJEVICA MARIJA




Nema nikakve dvojbe da je žena koja je rodila Sina Božjega najveća na zemlji, u cijelome ljudskom rodu, među svim ženama. Ali i pored toga pitanje bi u vezi s Marijom, majkom Isusovom, glasilo: Zašto se negdje Mariju naziva blaženom, a negdje svetom? Zašto Mariju nigdje u svojim poslanicama apostoli ne spominju? Zašto se Mariju počelo slaviti tek u šestome stoljeću, i to u Španjolskoj? Tko je sastavio i kada molitvu Mariji »Zdravo Marijo«? Zašto grešnici od Marije stalno traže da se moli za nas, sada i na času smrti naše? Je li to pretjerano za Mariju, koja bi stalno trebala, valjda klečati na nebesima i moliti se za nas grešnike?! A mi i dalje griješiti. Nije li to nepošteno od nas grešnika? Zar umjesto toga dijela molitve Mariji ne bi bilo pristojnije i ljepše da Mariji zahvaljujemo: Neizmjerna ti hvala, Marijo, za sve što si učinila i činiš za spas ljudskoga roda! Ili pak mi Hrvati za spas Hrvata?

O njoj nam šire i dublje govore i dokumenti Drugoga vatikanskog sabora, kao i više papinih enciklika i drugih spisa. Tako nam dogmatska konstitucija o Crkvi »Lumen gentium« u glavi osmoj govori o »Blaženoj Djevici Mariji Bogorodici u misteriju Krista i Crkve«, jasno dajući na znanje da »ipak nema namjere izložiti potpuni nauk o Mariji niti riješiti pitanja koja teolozi još nisu potpuno rasvijetlili« (LG 54). Marija je još u Starome zavjetu prikazana kao Djevica koja će začeti i roditi Sina i dati mu ime Emanuel (usp. Iz 7, 14). Kako je u trenutku navještenja dala svoj pristanak - »fiat!« - znači da je sudjelovala u davanju »života koji sve obnavlja, i od Boga je bila nadarena darovima koji su u skladu s tako uzvišenom ulogom« (LG 56). Stoga nije nikakvo čudo da je već sveti oci nazivaju »svetom i slobodnom od svake grešne ljage«, te pojašnjavaju da ona u prihvaćanju Božjega plana nije bila »pasivna« već je svjesno i svim srcem prihvatila biti Gospodinova službenica, a njezina je rođakinja Elizabeta nešto kasnije nazvala »blaženom« radi njezine vjere u obećano spasenje (usp. Lk 1, 41-45).

Nakon Isusove muke i uskrsnuća, Mariju se spominje u Djelima apostolskim (Dj 1, 14) u krugu apostola koji »jednodušno ustrajno mole sa ženama i s Marijom, Isusovom majkom, i s njegovom braćom«, a nakon što je ispunila tijek svoga ovozemaljskog života s dušom i tijelom je uznesena u nebesku slavu, »i od Gospodina bila uzvišena kao kraljica svih stvari, da bude potpunije u skladu sa svojim Sinom, Gospodarom gospodara« (usp. Otkr 19, 16) i pobjednikom nad grijehom i smrću.

Mi kršćani znamo da je jedini naš Posrednik između Boga i ljudi Isus Krist, i Marijina majčinska uloga prema ljudima nikako ne potamnjuje i ne umanjuje to Kristovo jedino posredništvo, nego pokazuje njegovu snagu. Ona je na poseban način sudjelovala u Kristovom otkupiteljskom djelu, ona nam je majkom u redu milosti, a nakon uznesenja na nebo svojim nam zagovorom i dalje pribavlja milosti vječnoga spasenja. Ona se i dalje brine za nas, Isusovu braću i sestre, koji se nalazimo zajedno s Crkvom hodočasnicom »na putovanju«, u pogiblima i nesigurnostima. Zato ju i nazivamo odvjetnicom, pomoćnicom, pomagačicom, posrednicom... Ne možemo joj dosaditi ni dodijati svojim molitvama, i nije neprimjereno obraćati joj se u molitvama. Crkva to čini od najranijih vremena (usp. LG 66), ne tek od 6. stoljeća i ne samo u Španjolskoj, o čemu nam svjedoče i raniji crkveni koncili. Već od najstarijih svojih vremena Crkva je časti pod nazivom »Bogorodice«, pod čiju se zaštitu vjernici molitvama utječu u svim pogiblima i potrebama. Osobito od Efeškog sabora (421. godine) Marijino je štovanje poraslo među vjernicima, a Crkva - unatoč čestim optužbama s više strana - nije zaboravljala vjernike upozoravati da plemenito promiču štovanje prema Blaženoj Djevici, osobito ono liturgijsko, te da cijene praksu i pobožne vježbe prema njoj.

Kako ispravno treba štovati Blaženu Djevicu Mariju, još je jednom obrazložio i papa Pavao VI. svojom enciklikom »Marialis cultus«, pozivajući na »snažno i svjesnije oživljavanje moljenja krunice«, u kojoj se najčešće ponavlja upravo molitva »Zdravomarijo« koju spominjete. U obliku kakav postoji danas ona je imala svoj stoljetni razvoj. Najstariji dio je evanđeoski tekst anđelovog pozdrava (Lk 1, 28) i Elizabetine riječi (Lk 1,42). U Srednjem vijeku »Zdravomarija« nije imala današnji dodatak: »Sveta Marijo...«, nego je glasila: »Zdravo Marijo, milosti puna, Gospodin s tobom! Dodatak »Sveta Marijo...« nastaje tek kasnije.

Crkva oduvijek daje na znanje da se Marijino štovanje u Crkvi ne smije zabacivati ni omalovažavati, jer tome štovanju pripada odlično i važno mjesto unutar cjeline autentičnoga kršćanskog bogoštovlja, što izvrsno pojašnjava i sam prevoditelj enciklike »Marialis cultus« na hrvatski jezik pokojni Tomislav Janko Šagi-Bunić, pa Vam preporučujemo da pročitate i encikliku i njegova završna teološko-pastoralna pojašnjenja.

07.04.2006. u 14:44 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

< travanj, 2006 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


Komentari da/ne?

Ljudi koji ljube BOGA i sve njegovo

Free Site Counter





mali odlomak VELIKOG ZNAČENJA

"Naše rodoljublje ne smije biti ni rasističko, ni imperijalističko, ni šovinističko. Naše je rodoljublje kršćansko". Ako je moj protivnik spalio moju kuću, ja neću zapaliti njegovu! Ako je razorio moju crkvu, ja neću ni dirnuti njegovu... Ako je napustio svoj dom, ja neću ni igle uzeti iz njegova! Ako je ubio moga oca, brata, sestru, ja neću vratiti istom mjerom... To je Evanđelje, možda teško razumljivo pogaženom i poniženom čovjeku, pogaženom i poniženom narodu, ali to je Evanđelje zalog pobjede. To moraju biti naša načela. To moraju biti naši postupci jer u protivnom i mi bismo bili žrtve Zmaja!"
Kardinal Franjo Kuharić (1919 - 2002)

O HAPPY DAY

ISUS KRIST



Središte Ivanova kršćanskog iskustva bio je Isus Krist. Njega susreće i doživljava na razne načine i u raznim područjima. Najprije ga vidi kao kozmičkog vladara svemira, potom prisutnog u Euharistiji, zatim nazočnog u liturgiji Crkve i crkvenoj hijerarhiji, napose u rimskom biskupu - Papi, prepoznaje ga u bližnjemu.
Krist je Gospodar svemirske vječnosti i neizmjernosti.
Krist je iz vječnosti stupio u povijest i postavši središtem cijeloga makrokozmosa, dao nam je Sebe da nas tjelesno i duševno preporodi.
Krist je svrha i cilj našim vječnim željama.
Krist je došao na svijet da posveti svu prirodu.
Da Boga razumijemo postao je Emanuelom, nama sličnim.
Mi se Isusu možemo moliti i ta nam je molitva mnogo lakša jer nam je Isus bliži.
Rado bih studirao Kristov život.
Čitao bih misli velikih ljudi o Kristu i topio bih se u tom oduševljenju proučavajući Njega.
Što više upoznajem katolicizam, to više vidim da je neiscrpljiviji.
Okreni se od katolicizma, sve je oko tebe mračno i ružno.
Znam i osjećam da je katolicizam jedina prava vjera... O drugima nisam nikada ni mislio da bi bile bolje od katoličke.
Katolicizam je univerzalan nosilac istine, morala i milosti.
Život na sveučilištu u Beču, onda rat, studij i napokon Lurd potpuno su me uvjerili u istinitost katoličke vjere.
Cijeli se moj život kreće oko Krista Gospodina.
Katolička je vjera moje životno zvanje i mora to biti svakom čovjeku bez iznimke.
Valja sav svijet zaboraviti i sve sile koncentrirati u radu za Isusa.
Treba sebe posve zaboraviti radeći za našega Gospodina Isusa Krista koji je jedini vječan.