bilo je, naravno i drugih neželjenih plodova ljubavi ne samo među sluškinjama, nego i među vlastelom, bogatim pučanima ili običnim pukom. o mnogima su ispredene legende, a za neke se nikad nije ni doznalo. (vojnović je također slučaj nahoda vuka, obradio u trilogiji - 'na taraci').
stih iz 39. psalma davidova (o upaljenom srcu i ognju) na dovratku nahodišta (d.)
e dakle, kad bi se spuštio mrak na grad ulicom prema zlatarićevoj zamicale su umotane prilike s velikim košićem (košara od pruća) ili smotkom. prilazile bi onoj kući, nastojeći da ih nitko ne primijeti dok nose neželjeni porod, svoj ili svojih gospodara. prišle bi prozorčiću, koji se nalazio lijevo od vrata. na tom prozorčiću stajala je ruota (kolo) na koje bi polegle svoj smotak. ploča bi se naglo okrenula. s druge strane čuvarice bi preuzele pošiljku, dok se majka ili samo donositeljica naglo udaljavala zamičući, neprimjetno kroz uske i tamne uličice.
zazidana ulazna vrata i nekadašnji otvor za ostavljanje djece (d.)
briga države za nahočad trajala je do njihove šeste godine. nakon tog vremena djeca su bivala udomljena bilo kod obitelji bez djece, bilo da ih je primao netko kao buduću radnu snagu. često su ih slali kao male (poluga) na brodove. se događalo se da se jave i same majke i preuzmu svoje dijete.
no znalo je s tim biti i problema, muke i poteškoća zbog utvrđivanja identiteta. nije samo u romanima, nego i u stvarnom životu ostavljan neki znak raspoznavanja, poput polovice novčića ili nekih drugih predmeta kojih bi drugi dio zadržale za sebe. naravno, postajala su djeca i s rođenim biljezima, ali to nije bilo pravilo.
s. p. novak o tome piše: "Pred vratima ovog nahodišta još se jednom možemo osvjedočiti da su u ova stara vremena ljudi bili manje dvolični od nas! Tada se naime nisu brkali uzroci i posljedice, pa činjenicu rađanja neželjene djece nitko nije uzimao kao uzrok nekog drugog zla. U toj činjenici vidjeli su ljudi onoga doba posljedicu jednog društvenog sustava u kojem doduše nije bilo pilula protiv začeća, ali u kojem je postojala težnja k visoko organiziranoj društvenosti".
|