propovijedi
23.03.2016., srijeda
SVETO TRODNEVLJE god. C
SVETO TRODNEVLJE Sveto trodnevlje duhovna je riznica najdragocjenijeg spasonosnog blaga Crkve. To nije spomen na nešto što se davno dogodilo, niti neka pobožna drama koja se svake godine ponovno prikazuje. To su otajstva spasenja koja se, kako sam naziv kaže, na otajstven način događaju za naše spasenje istim intenzitetom i istim učinkom kao nekada dok je naš Spasitelj dragovoljno prihvatio križ . Vjernik okrijepljen korizmom u vjeri prati svoga Učitelja kroz muku, smrt i uskrsnuće i premda smo mi u usporedbi s prvim Isusovim sljedbenicima u daleko boljoj poziciji, jer u tami Velikog petka naziremo zoru Uskrnuća; pa ipak potrebna je i vjera i ljubav i nada, sve u jednom, da bi nam ti događaji mogli postati duhovna stvarnost, a onda i uroditi spasonosnom milošću. U Svetom trodnevlju zgusnuta je borba između dobra i zla, svjetla i tame. Ono je konačna pobjeda Uskrsnog jutra, vječnog svjetla, Isusa našeg Spasitelja. Potrebno je naglasiti da Sveto trodnevlje vrvi dubokom duhovnom simbolikom, da je prepuno teoloških izričaja, prekrasne pobožnosti, a sve je usmjereno prema Kristu pobjedniku nad smrću i zlom. Prema obnovljenom obredu u Sveto trodnevlje spada Veliki četvrtak, Veliki petak i Velika subota. Veliki četvrtak sav je u znaku euharistije. To je svećenički dan. U stolnim crkvama biskup u zajednici sa svojim svećenicima u prijepodnevnim satima blagoslivlje sveto ulje. To će sveto ulje svećenici ponijeti u svoje župe. Uljem bolesničkog pomazanja pomazuju se bolesnici, a krizmom novokrštenici, krizmanici te ređenici za svećenike i biskupe. U tu svrhu koristi se maslinovo ulje kojim su se od davnina u Starom zavjetu pomazivali svećenici, kraljevi i proroci. U popodnevnim satima služi se Misa Večere Gospodnje. Slaveći zajedno sa svojim učenicima Pashalnu večeru, Isus ustanovljuje euharistiju. Dok nam Sveto trodnevlje predstavlja otajstvo otkupljenja u njegovom vremenskom okviru triju dana, Četvrtak Večere Gospodnje predstavlja nam to isto otajstvo , ali ne više vezano uz povijesne okvire nego sposobno da ovjekovječi spasenje u svim vremenima. Veliki petak – služba muke Gospodnje. Oltari ogoljeni, Presveto pospremljeno u svetohranište na pokrajnjem oltaru gdje se obično nalazi ''Božji grob''. Obred započinje službom čitanja. Zatim slijedi Opća molitva u kojoj se moli za Crkvu, staleže i ostale nakane. Nakon toga je centralni dio pobožnosti Velikog petka, klanjanje križu. Križ, koji je na nedjelju glušnicu bio zastrt ljubičastim ili crnim platnom, sada se otkriva i izlaže na klanjanje. Obredi Velikog petka završavaju svetom pričešću. Vazmeno bdijenje. Vazmeno bdijenje sastoji se od četiri obreda: Služba svjetla, Služba riječi, Krsna služba i Euharistijska služba. U prvi sumrak svećenik, obično pred crkvom, blagoslivlje pripravljeni oganj, na kojemu se zapali uskrsna svijeća i od iste žeravice napuni se kadionica. Ulazi se u crkvu u kojoj je mrak i tri puta se pjeva ''svjetlo Kristovo'', a zbor odgovara: ''Bogu hvala''. Tada se upale sva svjetla, a uskrsna svijeća stavlja se na stalak i nakon što se okadi počinje ''Exsultet''. To je hvalospjev uskrsnoj svijeći koja simbolizira samog Krista, a ujedno je i prinos koji izgara u čast Usksnuloga. Kasnije će u Krsnoj službi svećenik ili đakon uskrsnu svijeću uroniti u krsnu vodu, koja se posvećuje i kojom će se krstiti novokrštenici. U Službi riječi ponuđena su čitanja tako da se dobije pregled povijesti spasenja. Prije nego će se čitati iz Novog zavjeta, svećenik zapjeva ''Slavu''. Tada ponovno zazvone zvona koja su umuknula kroz Sveto trodnevlje. Na kraju mise je blagoslov jela. Blagoslivlje se hrana i novi plodovi zemlje. Time se želi naglasiti kako Uskrsli čini sve novo. Oni koji su se preporodili korizmenim postom i sakramentom pomirenja uzimaju blagoslovljenu hranu da i tijelo bude preporođeno. Još postoje običaji u nekim krajevima da djeca pale suhe gube na blagoslovljenoj vatri i taj uskrsni oganj donose kućama. Domaćice pak očiste štednjake i pripale na blagoslovljenim ognjem vatru, tako da i ta hrana bude blagoslovljena. Ono što je nekako najupečatljivije u cijelom Vazmenom bdijenju je Hvalospjev uskrsnoj svijeći, koji crkvena tradicija pripisuje sv. Augustinu. Iz tog hvalospjeva izbija silni naboj uskrsne radosti i ushićenja. Običaj da se na blagoslov hrane obavezno donose uskršnje pisanice, dar je Istočne crkve. Jaje je snažni simbol života koji se krije u ljusci kao što je Krist bio tri dana u grobu. VELIKI ČETVRTAK Molitva vjernika: Okupljeni oko oltara Gospodnjeg, poput apostola u dvorani Posljednje večere, uputimo Ocu nebeskom svoje molitve. 1. U otajstvu euharistije slavimo spomen-čin Kristova predanja po kojemu nam je otvorio vrata vječnoga života: daj da se tvoja Crkva trajno hrani tim nebeskim darom. – Molimo te. 2. Iz otajstva ljubavi tvoga Sina u tvojoj je Crkvi izrastao sveti red svećeništva: nadahni papu našega Franju, sve biskupe i svećenike Crkve da budu svjetlo božjem narodu. – Molimo te. 3. Prije nego je prošao kroz smrt, naš je Gospodin svojim učenicima oprao noge; daj nam poniznosti da služimo svojoj braći i sestrama po vjeri. – Molimo te. 4. Započeli smo Sveto trodnevlje u kojemu slavimo otajstvo otkupljenja; daj da svim srcem proživimo muku, smrt i uskrsnuće Gospodina našega. – Molimo te. 5. Bože, daj da nas žrtva Gospodinova prožme snagom da možemo podnositi životna iskušenja. – Molimo te. 6. Pomozi našoj braći i sestrama koji trpe. – Molimo te. 7. Svojim slavnim uskrsnućem oslobodi naše pokojne trpljenja vremenitih muka. – Molimo te. Oče nebeski, tvoj nam je Sin ostavio sama sebe u presvetom sakramentu euharistije. Neka nas to otajstvo hrani za život vječni. To molimo po Kristu Gospodinu našemu. NEDJELJA USKRSNUĆA GOSPODNJEG – USKRS Čitanja: 1. čitanje: Dj 10, 34a. 37-43 Psalam: 118, 1-2. 16-17. 22-23 2. čitanje: Kol 3, 1-4 Evanđelje: Iv 20, 1-9 Zlatna je zora svojim sjajem pozlatila krajolik. Sunce još nije izišlo a dvojica muškaraca trče. Njihove haljine prožima svjetlost, ali u očima još je tama. Prvi, mlađi u bijeloj haljini je Ivan. Slijedi ga Petar zaogrnut tamnim ogrtačem. Dok Ivan sklopljenih ruku žarko moli ono čemu se nada, Petar djeluje zdvojno, kao da tek sada promišlja Isusovo obećanje da će nakon tri dana uskrsnuti. Sumnja u ono što su rekle žene, a možda se i potajno boji; što ako je istina? Što će mi Učitelj reći kad me ugleda? Mene koji sam ga sramotno zatajio! To je sadržaj slike francuskog slikara Eugene Bunarda (1850 – 1921) koja se nalazi u Luvreu a zove se ''Petar i Ivan trče na grob''. To je ujedno jedinstvena i najljepša slika na tu temu koju poznaje povijest umjetnosti. Postoji još jedna, meni draga, u Emausu nedaleko Jeruzalema u crkvi na zidu, koja prikazuje trenutak Isusovog očitovanja dvojici učenika koji su nakon Isusovog skončanja bježali u svoje selo. Na slici je precizno i ciljano uhvaćen onaj trenutak kada učenici prepoznaju Isusa u lomljenju kruha. Ova slika za razliku od one u Louvreu djeluje daleko smirenije. Posljednji zraci sunca zamiru na planinama, ali u duši dvojice učenika zasjalo je uskrsno jutro punim sjajem. Sada su shvatili zašto im je srce gorjelo dok im je putem ''stranac'' govorio i dok im je otkrivao Pisma. Nestalo je tuge, a njihove riječi: ''a mi smo se nadali'' pretvorile su se u svjedočenje: '' Gospodin živi, mi smo ga vidjeli!'' To je jedan od najljepših Lukinih odlomaka, pravi književni biser. Jednako tako to je i ključno pitanje koje si svaki kršćanin treba postaviti u ovo uskrsno vrijeme: ''Gori '' li i moje srce dok čitam i slušam prva svjedočanstva o Isusovom uskrsnuću ili sam samo vjernik koji slavi ovaj blagdan jer je takav običaj i jer je red slaviti i častiti Uskrsloga…? Jesam li se ikada ''nadao'' da ću u punini vjere upoznati uskrslog Gospodina? Krist blago prekorava onu dvojicu učenika: ''nije li trebalo da Krist sve to pretrpi te uđe u svoju slavu?'' Njegov prijekor ide i nama koji rado prihvaćamo što on nudi i obećava , ali ne uz cijenu križa promjene. Što bih to ja trebao učiniti da postanem ''novi'' suuskrnuli s Kristom? Kad pogledam svoje slabosti, svoja ukorijenjena nagnuća u duboki humus grješnosti. Kad shvatim koliko su mi dragi i primamljivi plodovi stabla zla, obuzima me malodušnost. U mnogom je srcu mladog čovjeka na pragu života utrnula ona uskrsna vatra oduševljenja za vrhunski ideal; biti novi stvor, dijete svjetla, a sve zbog primamljivosti plodova na stablu lažne spoznaje dobra i zla. Postati nov, obraćen, suuskrsli mogu samo ako se doslovce ''zalijepim'' za Krista. Ako ga pozovem da bude sa mnom u mojim jadima, sumnjama i lutanjima. Pozvati ću svoga Učitelja riječima dvojice učenika kad su s Isusom stigli u Emaus: ''Ostani s nama, jer zamalo će večer i dan je na izmaku!'' (Lk 24, 28/29). Slaviti Uskrs u punini njegove objave znači slaviti ga u zanosu radosti poput žena koje su se vratile s porukom: Uskrsnuo je! To je radost Petra i Ivana, dvojice učenika koji su sreli Uskrsnuloga u Emausu. ''Gori'' li tvoje srce uskrsnom radošću, onda znaj da ti je Gospodin blizu, tu uz tebe, uskrsnuli i proslavljeni. ''Zato svetkujmo, ne sa starim kvascem zloće i pakosti, nego s beskvasnim hljebovima čistoće i istine.'' (Iz današnje Pavlove poslanice Korinćanima). ''Žrtvovan je Krist, Pasha naša! Zato svetkujmo u Gospodinu! Aleluja! (1 Kor.5, 7b-8a) Danas si kršćani čestitaju Uskrs pa vam i ja želim blagoslovljen Uskrs ispunjen uskrsnim dinamizmom i svetom radošću uz nekoliko stihova isusovca o. Milana Pavelića: ALELUJA Tuga minu, Uskrs sinu, Zvon zazuja, Glas mu sveti svijetom leti Aleluja! Posred sretne trešnje cvjetne Časom susta, Zlatnoj pčeli milo veli: Isus usta! Budi more, budi gore I slavuja, Ljubi mirom zemlju širom, Aleluja! Liječi boli i sokoli Stara mlada I sve tiše šapćuć diše: Isus vlada. Od tog zvuka pak'o kuka, Bježi guja, Pada mana s Božjih rana, Aleluja! Srca mnoga željna Boga Molbe šalju, Uz jek zvona zbore ona Svojem Kralju: Daj nam iza ovog niza Svih oluja Srećom sijevat, vijekom pjevat Aleluja! Molitva vjernika Na ovaj veliki dan uskrsne radosti upravimo svoje zahvalne molitve Bogu Ocu koji proslavlja svoga Sina Isusa Krista. 1. Za Crkvu Božju raširenu po cijelome svijetu, da svojim životom bude svjetlo svima onima koji traže put do istine i pravde. - Molimo te. 2. Za papu, biskupe, i svećenike, da budu vidljivi znak Krista uskrsnuloga ovome svijetu. – Molimo te. 3. Za sve obitelji u našoj domovini i u svijetu, da budu obasjane uskrsnim svjetlom, da žive u miru, uzajamnoj ljubavi i poštovanju. – Molimo te. 4. Za novokrštenike koji su se krštenjem pridružili Crkvi, da ustraju na putu vjere, potpomognuti našim molitvama. – Molimo te. 5. Za našu župsku zajednicu, koja slavi radost Kristova uskrsnuća, da se iz nedjelje u nedjelju okuplja oko euharistijskog stola. – Molimo te. 6. Za sve koji rijetko dolaze u crkvu, neka ih Duh Isusa Krista prosvijetli te osjete potrebu angažirane vjere. – Molimo te. 7. Za naše pokojne da duše njihove uskrsli Spasitelj uvede u zajedništvo svetih u nebeskoj Crkvi. – Molimo te. Primi, Oče nebeski, molitve što smo ti ih uputili. Ti si nam u duhu uskrsloga Krista dao novu nadu, učini da ta nada bude u nama snažena djelima istine i pravednosti. Po Kristu Gospodinu našem. Amen. |