Image Hosted by ImageShack.usImage Hosted by ImageShack.us
Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje - Nekomercijalno - Bez prerada-i ne drkajte na ovaj blog
FUCK THE POLICE AND GOVERNMENTS - Blog.hr

FUCK THE POLICE AND GOVERNMENTS

23.07.2006., nedjelja

Nakon nedavnog "otkrića" piramide u Visokom, nedaleko od Sarajeva, čije postojanje je većina
ovdašnjih znanstvenika zanijekala, čini se da novini sličnim pričama o potrazi za
"bošnjačkim korijenima" na ovim ...


... prostorima nema kraja. Naime, nedavno je Nenad Filipović, sin profesora Muhameda Filipovića,
objavio tekst u kojem tvrdi kako mitska bića poput vukodlaka i vampira vode podrijetlo iz BiH, te
da su poslije s ovih prostora preseljena u Podunavlje. Dakle, grof Drakula bi uskoro mogao biti -
Bosanac!

Prema Filipovićevim tvrdnjama, najpoznatija mitska bića u BiH se većinom nazivaju stuhe,
vampiri i vukodlaci. Kada su u pitanju vještice, prema hercegovačkom vjerovanju one mogu biti
djevojke, udane žene i udovice. No, s druge strane, vjerovanje o stuhi uči da su stuhe ljudi s
nekavim duhom u sebi. I dok su vještice pretežno žene, stuhe su najčešće muškarci, i
to stariji od pedeset godina.

Prema Filipovićevim tvrdnjama, vampiri i vampirizam nastali su u Bosni kao posljedica
dugogodišnjih ratova i razaranja između Osmanlija i Habsburgovaca. Najpoznatiji vampir među
bošnjacima navodi se Lampir Meho.

Ovaj bosanski vampir bio je paoznat u glamočkom kraju, a predanja o njemu sežu čak i izvan
granica BiH do Karlovca. Kako ne bi došlo do zabune, najčešći izrazi za vampira u Bosni su
lampir, lampijer, lapir, vukodlak i vukozlačina. Tako je vampir Meho postao lampir.

Uz vampira Mehu, drugi najpoznatiji bosanski vampir navodi se Pajo Tomić iz okoline Vlasenice.
Kada je u pitanju Hercegovina, vapirima je, čini se, bila draža istočna od zapadne
Hercegovina. Tako Filipović navodi i najpoznatijeg vukodlaka iz toga kraja. Riječ je o izvjesnom
Korkutu koji se u predanjima spominje kao vukodlak koji je gnjavio nevesinjsku kasabu.

Kako je u posljednjih deset godina ustaljena praksa u bh-društvu da se sve društvene pojave i
fenomeni politiziraju, od politikantstva nisu ostali pošteđeni ni vukodlaci, stuhe i vampiri.
Naime, Nenad Filipović preko bosanskih mitova pokušava postaviti novu definiciju suživota u
BiH, prema kojoj se poništava dosadašnja o suživotu jednih pored drugih i prerasta u život
jednih s drugima.

Ovom konstatacijom Filipović se obrušava na pojedine povjesničare koji, kako kaže, u zadnje
vrijeme šire novi mit i ideologiju o "mitologiji komšiluka". Pri tome upućuje oštru kritiku
na adresu poznatog i u svijetu priznatog povjesničara iz BiH Srećka Džaje koji prodaje "mit
komšiluka" kao civilno-društveni liberalizam, a ideološko ishodište mu je u katoličkom
europocentrizmu.

Na kraju, povijest BiH bi se po Filipoviću trebala zrcaliti upravo u mitološkim predanjima o
vampirima stuhama i vukodlacima i kao takva se suprotstaviti zemljama koje njeguju ideologije da su
predziđe kršćanstva, Europe ili kulture zbog osjećaja nesreće da im je netko onemogućio
da tamo pripadaju.

<< Arhiva >>