Riječanka&svijet

16.04.2005., subota


Grlica
Subotnje jutro je osvanulo obećavajuće. Sunce se uspješno nosilo sa oblacima, nije bilo hladno, pa sam otišla do grada, platiti račune, podići nešto gotovine i popiti kavu na Korzu sa prijateljicom.
Kako je podne odmaklo, oblaci su bili sve ustrajniji.
Poslije povratka iz grada sam otišla kod majke na lagani ručak, s namjerom da poslije ručka posadimo cvijeće koje smo jučer nabavile.

Čim sam došla, otišla sam na balkon od dnevnog boravka (mama ima dva balkona, taj i kuhinjski) da pogledam u kakvom su stanju sadnice (tamo sam ih sinoć ostavila) i kada sam otvorila balkonska vrata, sa balkona je uzletjela grlica. Grlice često dolaze na balkon, jer ih susjed sa četvrtog kata hrani starim kruhom, koji pada po našim košarama sa cvijećem. Mnogi u zgradi se ljute, pa i ja sam ponekad šizila kad bih na cvijeću našla namočene komade kruha (priznajem, spominjala sam susjedu pretke!), no moju mamu to nije nikada previše uzrujavalo. Često bi spominjala da je moja nona govorila da su grlice posebne ptice, i da je veliki grijeh i nesreća ubiti grlicu.
Nakon što sam pogledala sadnice, bacila sam oko na posude za cvijeće, koje su ispunjene zemljom i ostacima prošlogodišnjih biljaka prezimile na balkonu, a mama zbog bolesti ih nije stigla još pripremiti za sadnju…kada u kutu jedne posude, tik ispod satelitskog tanjura vidim malo bijelo jaje! Grlica je snijela jaje u posudu za cvijeće! Otišla sam unutra, kao dijete zaviknula majci da je grlica snijela jaje…a on je već doletjela natrag na ogradu, malo dalje od jajeta i uznemireno okretala glavicom. Uskoro je sletio i mužjak…
Pa smo majka i ja promijenile plan. Nekako mi je žao ptica, nemam srca dirati im gnijezdo. Odlučile smo pustiti im tu posudu, zasaditi sve ostale, a kada se ptić snese i odleti, ako bude sve OK, naknadno ćemo posaditi već veće biljke unutra. Sadnice koje pripadaju toj posudi ćemo zasaditi u teglice da tamo rastu. A našim podstanarima smo ostavili uz rub balkona malo suhog kruha…

Kada smo poručale, otišla sam pogledati – grlica sjedi na jajetu!
Potražila sam na Netu podatke o grlicama. Naša gradska siva grlica, ili Zenaida macroura spada u obitelj golubova, Columbidae. Često se brka sa poljskom grlicom, nazvanom i kornjačastom grlicom, Streptopelia turtur, ili eng.turtledove. Ptica je to srednje veličine, naraste do 30 cm u dužinu, sivozemljane boje sa karakterističnom crnom prstenastom šarom na vratu i po krilima, te dugačkim repom (otuda grčki naziv macroura, što znači dugi rep) koji je bijel na vrhu. Zbog karakterističnog tužnog zvuka glasanja (oooo-oooh, ooo-oooh) u anglosaksonskom i francuskom govornom području naziva se i tugujuća grlica, Mourning Dove ili Tourterelle triste. Osim glasanja, za njih je karakterističan i švićući zvuk krila pri letu. Mužjak je obično nešto svjetliji i veći od ženke. Gnijezdo rade u niskom grmlju ili na drveću, obično snesu dva jaja, 2-3 puta godišnje. Ležanje na jajima traje 15-ak dana, a isto toliko je potrebno da ptić stasa do leteće faze. Ptića hrane naizmjence otac i majka, parcijalno probavljenom hranom (a hrane se najčešće zrnjem žitarica) koju regurgitiraju ptiću ravno u kljun, tzv. “golubinjim mlijekom”.
No, ono što ih čini posebnima, a što sam doduše, znala i prije nego što sam ovdje pročitala, je da su grlice izrazito monogamne ptice, žive u parovima koji su najčešće doživotni. Mužjak i ženka na smjenu sjede na jajima. Mužjakova “smjena” je obično od sredine jutra do kasnog popodneva, dok je ostatak dana red na ženku (hmmm, ima nekih sličnosti sa ljudima, ne čini li vam se?).

U međuvremenu je počela padati kiša, odvezla sam mamu na shopping namirnica, i opet se vratila ovdje. Gledam mamine grlice…kiši usprkos, koja sada već prilično jako pada, moj Zeno ili Zenaidica (nekako mi se čini da je to ipak mamica) leži i dalje stoički na jajetu.
Ne mogu objasniti zašto i kako, no ove mamine grlice su mi danas zagrijale srce, pa se južini usprkos, osjećam nekako optimistički, i gotovo sretno…


UPDATE : nedjelja, 15.00 sati
Došla sam maloprije dovršiti sadnju cvijeća, kad ono u gnijezdu DVA jaja!


- 17:28 - Komentari (21) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>