Riječanka&svijet

05.03.2005., subota


Njegovo Veličanstvo Tartuf
Dakle, danas sam bila u Istri. Vrijeme je bilo suho, nije bilo jako hladno, a poslijepodne ja bilo čak i nešto škrtog sunca.
Nakon poslovnih obaveza nas deset, uglavnom su to bili moji kolege i kolegice smo otišli na ručak, u restaurant-konobu “Marino” u Kremenju, nedaleko Buja.
Na meniju su bile delicije sa tartufima.

Za one koji ne znaju, tartufi su delikatesni jestivi gomolji koji spadaju u obitelj gljiva gomoljača. Vrlo su rijetke i postoji svega nekoliko lokaliteta u Europi na kojima rastu.
Od davnina tartufima su pridavana magična i afrodizijačka svojstva. Djelomično je to vezano i uz neugledan, krumpirasti izgled tartufa kojeg krasi fantastičan okus i jak miris, koji nenaviklom nosu na prvo šnjofanje naliči na kombinaciju miomirisa užeglog sira sa plavom plijesni i odstajalih nošenih čarapa. No, tajna guštanja u tartufima je u tome da se on mora dozirati apotekarskom vagom, u malim količinama. Kažu, tko jednom proba tartuf, uvijek mu se ponovno vraća i nikada mu nije dosta.
Postoji tzv.crni i bijeli tartuf, koji su oboje delikatese, no bijeli tartuf je daleko poznatiji i skuplji od crnih, po meni pomalo nezasluženo.
Istra je jedan od lokaliteta gdje rastu tartufi. Obalni dio Istre je prekriven crvenom zemljom (tzv.crvena Istra) i to je područje u kojem raste crni tartuf, od kojih je najčešći Tuber melanosporum, ali su zastupljeni i T.brumei, T.aestivum, T.mesentericum, T.macrosporum, T.uncinatum i T.maculatum.
U srcu Istre nalazi se područje sa sivom, vapnenastom zemljom (siva Istra) u kojoj raste bijeli tartuf, Tuber magnatum, T.borchii i T.asa. Epicentar tog područja su močvarne šume koje se nalaze uz obale rijeke Mirne, na području općine Oprtalj, gradića Livada i Buzeta koji se ponosno na tablama koje označuju njegov teritorij, proglasio “Gradom tartufa”.
Vrlo je osebujan način na koji se tartufi pronalaze. Naime, ne postoji nikakav vanjski znak koji bi mogao ukazati da negdje u zemlji leži tartuf. Njega pronalaze posebno dresirani psi tartufari i svinje, koji se od malih nogu hrane hranom u koju se dodaju male količine tartufa, tako da oni na izvjestan način postaju ovisni o tartufu i tako ga i pronalaze. Inače, u području oko Livada se vode pravi tartufarski ratovi. U “lov” se ide isključivo noću, pred zoru. Po meni, zato da konkurencija ne otkrije nalazište, jer tartuf izbaci svoje spore u zemlju iz kojih će dogodine niknuti novi gomolj, a znalci tvrde da je miris tartufa najjači pred zoru. U biti ja se nerijetko čudim kako još uopće nešto naraste, jer mi se čini da je ta nevelika šuma, a tko je prolazio cestom uz Mirnu od Buzeta prema Umagu ili Poreču zna o kojoj šumi pričam, uzduž i poprijeko prorešetana do u milimetar, pogotovu kada se zna koliko je velika masa ljudi koja se bavi nalaženjem tartufa. Nerijetko se dešavaju sabotaže među susjedima i konkurentima u lovu na bijeli tartuf, čija cijena po kilogramu može doseći nekoliko tisuća eura, pa trovanja uspješnih pasa tartufara u prošlosti nisu bila rijetkost. Najveći tartuf ikada nađen je upravo pored Livada, prije nekoliko godina, težio je 1310 grama, a našao ga je gdin.Žigante koji je i uspješni poduzetnik i vlasnik najvećeg tartufarskog carstva u Hrvatskoj – danas gotovo u svim većim marketima možete naći njegove proizvode, poput salse tartufatte, crnog tartufa u ulju i drugih proizvoda sa tartufima.
Uobičajeni tartufi teže oko 50-70 grama, a veličine su oraha do marelice. Ja sam, moram priznati, u par navrata dobila po jedan mali crni tartuf veličine većeg oraha na poklon od pacijenata i u hladnjaku, umotan u vlažnu salvetu koju redovito treba mijenjati trajao bi mi nekoliko sedmica. Naravno, najčešće se smrzavaju, no i konzerviraju “pod uljem” ili suše.
Crni tartuf sazrijeva sredinom ljeta, za razliku od bijelog, čija sezona započinje krajem rujna i traje do kraja studenog. Zato se u to vrijeme u Buzetu svake godine održava “Fešta od tartufa”, čija je glavna atrakcija fritaja sa tartufima koja se radi od preko tisuću jaja i kile tartufa (opaska : neizostavno prisustvovati!!!).
Kod nas u Istri, tartuf se priprema sa tradicionalnim jelima, dodaje se u obliku tankih listića ili kao nariban u fuže, njoke, uz meso te u slastice…

Eto, a sada nekoliko riječi o našem današnjem ručku.
Počeli smo sa namazom od svježeg sira sa sitno sjeckanim orasima, salvijom i tartufima, serviranom u listu salate. Slijedio je juneći carpaccio sa rukolom, parmezanom a scaglie i tankim listićima tartufa, preliven maslinovim uljem. Nakon toga je na redu bio raviol punjen sirom sa tartufima, preliven umakom od šparoga, serviran u školjci napravljenoj od prženog topljenog sira. Glavno jelo je bio biftek sa lisičicama i tartufima. Vino je bila vlastita Markežićeva flaširana malvazija i merlot.
Desert je bio čokoladni tartuffo punjen otopljenom čokoladom sa naribanim tartufima i sorbetto od votke sa ribanom čokoladom i ribanim tartufom.

Što da kažem…kada sam sjela za volan, iako nisam popila nego po pola čaše vina i sorbetto, bila sam ugodno sita i ugrijana, i spremna za sve (naročito za krevet u dobrom društvu – eto, to je taj afrodizijački efekt tartufa), samo ne za vožnju. No, cesta je bila prazna, suha, nije bilo magle, (a ni policije, hehehe) pa sam za sat vremena bila u Rijeci.
Ništa od komada i “komadića” ovaj puta…egzemplari koji su bili prisutni danas su bili ugodno društvo za stolom, ali ništa više od toga.
Kada sam stigla doma, bilo je već kasno, nazvala sam prijateljicu koja sutra ide na snijeg na Dolomite da se pozdravimo. Kaže da je zvala i da je temperatura tamo ovih dana bila –35 stupnjeva Celzija. Ovo im je prvo zimovanje sa 1,5-godišnjom kćeri, koju su i “napravili” na skijanju prije 2 godine. Ove godine moraju naštancati sina, tako sam im naime prorekla, hehehe…pa sam danas morala frendici napomenuti da me ne smije demantirati.
Stigla sam i pogledati pola filma (“Lopovi, ubojice i dvije nabijene puške”) i vijesti…i eto me ovdje. No, sve više ćutim zov mog krevetca…
Ako uspijem ustati u pristojno vrijeme, subotnje ću jutro provesti na kavi u gradu, a poslijepodne u shoppingu.



- 00:22 - Komentari (24) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>