Radio Purger
13.11.2008., četvrtak
Poslovi budućnosti
|
Ima puno članaka na internetu o tome koja radna mjesta će nestati, a koja nastati u idućih 10-20 godina. Jutarnji list uglavnom prepisuje sve te kvaziznanstvene članke koji nemaju veze sa pameću, npr. više je nego glupo reći da će jedan od novih poslova biti "specijalist za poplavljene gradove" ili "operater teleportera". Dječja posla. Ali, činjenica je da se radna mjesta mijenjaju, i da su oni koji ne idu ukorak s napretkom (i ne educiraju se nakon završene škole) u opasnosti da ih vrijeme pregazi. Tako je oduvijek, samo se napredovalo polako, a danas se zbog interneta napreduje brzo. Zapravo, možemo reći da smo u razdoblju u kojem internet počinje ispunjavanje svog potencijala. Postoji i napredak preko tehnologije (npr. bespilotne letjelice će izbaciti iz posla vojne pilote), ali s obzirom na to da živimo u Hrvatskoj, tehnološki napredak nas baš i neće zahvatiti pa nećemo pričati o njemu. Nikada neće nestati profesije kao što su političari, prostitutke, tete u vrtiću, savjetnici, psiholozi, zabavljači, pravnici, ugostitelji, umjetnici...sve one profesije u kojima se traži ljudski kontakt i kreativnost. S druge strane, sva ona radna mjesta na kojima ljudi glume kompjutere ili kalkulatore će biti ekskluzivnija jer će se raditi samo o nekoliko zaposlenika koji organiziraju rad, dok će kompjuteri i programi skoro pa besplatno preuzeti najveći dio posla. Poslovi koji se mogu bolje obavljati na internetu (veće tržište, "globalno selo") će se preko interneta i obavljati. Sasvim sigurno će propasti lokalne kladionice. Ne mogu se mjeriti s internetskima jer je poslovanje na internetu puno jeftinije (ako vam dođe milijun ljudi na stranicu, ne morate ih nigdje "smjestiti", a u lokalnoj kladionici morate imati poslovne prostore). Zbog toga je na internetu manji trošak poslovanja, više je klijenata, i zato se mogu nuditi bolji koeficijenti i općenito jeftinije klađenje. Ako radite u kladionici - počnite se obrazovati za nešto drugo. Još 5, najviše 10 godina i gotovo je s ovim. Puno ljudi će ostati bez posla, a u Hrvatskoj je to samo pitanje edukacije ljudi koji se klade. Kad ih 51% bude shvaćalo prednosti interneta, ostalih 49% će u kratkom roku prijeći na njihovu stranu. Već sada nije previše važno gdje živite, možete se zaposliti u stranoj tvrtki i biti njihov predstavnik u Hrvatskoj - preko interneta. Internet nije samo mjesto gdje se može pisati blogove, igrati online igre ili ići na chatove, internet je mjesto gdje možete komunicirati s ljudima iz cijelog svijeta. Čak i s poslovnim ljudima. Nedavno je, npr., objavljeno da Facebook traži ljude iz Facebook zajednice koji bi se zaposlili na prilagođavanju sadržaja potrebama te zajednice. Mnogi amateri su se uhljebili na dobrom radnom mjestu. Tipsteri (prognozeri sportskih događaja za klađenje) zasada egzistiraju uglavnom na opskurnim internetskim stranicama ili zatvorenim forumima, kod nas se svode na kvartovske "jedinica k'o kuća" šprehere, a uskoro bi mogli postati cijenjena profesija u rangu burzovnog savjetnika. Put od kvartovskog prognozera do tipstera u odijelu, koji vozi Ferrarija i ide na poslovne sastanke, i nije tako dug. Radi se najviše o edukaciji. Tko se može prilagoditi i naučiti nešto, već danas može raditi za milijunaše koji traže pouzdanog tipstera. Preko interneta, naravno. Broj web dizajnera će se, po mom mišljenju, smanjiti. Za razliku od njihove nagle ekspanzije, kada su svi željeli imati internetsku stranicu, a nitko nije imao znanja da ju izradi, sada se traži dobar proizvod. Još uvijek je skoro nemoguće naći web dizajnera koji je ujedno sposoban programer, kreativan dizajner, i koji može organizirati sadržaj stranice po pravilima struke. Plus dobre pregovaračke vještine da bi se pridobilo klijenta. Informatička stručnost i kreativnost jednostavno ne idu zajedno. Platite li nekome za web dizajn, uglavnom ćete dobiti šablonizirani proizvod, a svi zaposlenici te tvrtke su iz istog faha. Nemaju oni posebnog crtača, pregovarača itd., svi su kompjuteraši. Zato mislim da će napredovati one tvrtke za web dizajn koje mogu dati pravu kvalitetu, kao i internetske stranice koje tu kvalitetu imaju. Tiskana izdanja kao što su novine, časopisi i knjige će uskoro postati nepotrebni. Novine je zasad ugodnije čitati s papira nego s monitora, ali kad se ovi web dizajneri iz prethodnog odlomka sjete da crni tekst na bijeloj podlozi predstavlja preveliki kontrast da bi čitanje bilo oku ugodno, stvari će se promijeniti. Još uvijek postoji problem frekvencije osvježavanja slike na monitoru, koja umara oči, ali kad se i to riješi novine su prošlost. Zbog čega biste kupovali JL u kioscima kad na internetu možete čitati besplatno, i još odmah poslati mail autoru s kojim se ne slažete? Ne treba zanemariti niti ekologiju, koja ispod oka gleda na sječu šuma zbog tiskanja novina i knjiga. Sve će to prijeći na internet. Samo ne znam s čime ćemo prati prozore... Kao što je u nekretninama pravilo "lokacija, lokacija, lokacija", tako je na internetu pravilo "marketing, marketing, marketing". Oglašavanje je jedini način da netko primijeti vašu internetsku stranicu i/ili proizvod. Tako da su marketinški stručnjaci, pogotovo oni stručnjaci za internetsko oglašavanje, u dobroj poziciji. Pogotovo ako se educiraju i idu ukorak s novim trendovima. Karijera u marketingu znači da za svog života nećete vidjeti propast te profesije, što se ne bi moglo reći za ekonomiste koje će u velikom dijelu zamijeniti kompjuterski programi. Što se napretka vezanog uz internet i informatiku tiče, to je otprilike to. Bar iz moje perspektive. Uglavnom, računajte da više niste ograničeni mjestom stanovanja. Makar živjeli u Hrvatskoj, možete biti svjetska faca. To bi moglo zaustaviti i odljev mozgova, jer je razloga za odlazak sve manje. Bar onih razloga koji su vezani uz karijeru. Npr. nema nikakve potrebe da sposobni marketing menadžer iz Hrvatske ode u Ameriku, može i odavde pokretati svijet. Općenito, standardna razmišljanja kao što su "imam ovu knjigu u ruci, prema tome, moja je" ili "idem u ured na 8 sati dnevno, prema tome, zaposlen sam" postaju kontraproduktivna za onoga koji tako razmišlja. Ograničava samog sebe. Virtualni svijet nam se previše približio da bismo fizički svijet shvaćali kao jedini važan. Mala usporedba: ne morate imati tiskaru kod kuće, tiskati biltene i dijeliti ih po tramvaju - možete samo otvoriti blog...ista stvar se događa i s poslovanjem. Internet je mjesto i za profesionalce, i milijarde eura se tu okreću svaki dan. Tržište je puno veće od hrvatskog, prema tome, ako možete svoje poslovanje usmjeriti prema internetu i prema globalnom tržištu - učinite to. Nema ni nikakvog razloga da 99% internetskih stranica iz Hrvatske bude samo na hrvatskom jeziku. Dobar proizvod će biti prodan i globalno. Ne morate ovaj moj članak shvatiti doslovno, ali razmislite o temi. Ako tek trebate odabrati karijeru, ako imate posao kojeg će napredak pregaziti, ako poslujete preko interneta ali samo sramežljivo i lokalno, ako ste poduzetnik pa tražite načine da poboljšate poslovanje - razmislite u kojem smjeru svijet ide i jeste li na pravoj liniji. Inače možda završite kao što završi i neki proizvođač drvenih igračaka kojeg država potpomaže jer on predstavlja duh prošlosti. Ako je on tijekom svog životnog vijeka mogao propasti, možete i vi sada kada je napredak puno strmiji. A to je jako važno jer ćemo ulaskom u EU dobiti konkurenciju u ljudima koji se brinu o svojoj karijeri, sposobni su i uče nove stvari svakodnevno. |
