Moji obracuni s nama, drugi nastavak
Nasmijala me jucer James_Blood koja je u komentaru na Frutijevom blogu rekla da mrzi klijente koji 'znaju sto hoce':
taj ce ti napraviti najvise pizdarija, pogotovo ako se kao sprijateljite, pa onda jos vise jede govna.
jednom je frendica radila vizualni identitet nekog restorana i frajer je htio da mu napravi hrvatsku sahovnicu u kombinaciji mesa i luka (kao crvene i bijele kockice).
a na kombiju je htio zenu koja iskace iz porcije pomfrija.
ona je glatko odbila, ali dan danas se znamo jako dobro nasmijati na tu foru, ajd bar nesto.
-- james_blood -- 11.02.2007. u 07:44
Jamesica govori iz pozicije nekog tko zaradjuje od pruzanja usluge grafickog designa pa mi je neobicna takva iskljucivost njenog stava, jer ne ide nikome u korist, ni klijentu, ni ljudima oko nje koji ce ubuduce po svemu sudeci manje vidjati svoju dragu James, a vise ogorceno mlado stvorenje koji sikce ni-sama-ne-zna-sto ni-sama-ne-zna-kome. Najmanje od svega takav pristup, James, pomaze tebi samoj, ako od pruzanja spomenute usluge namjeravas zivjeti. Ako si dobra, uostalom, zasto i ne bi? Ako znas dobro komunicirat, nit' ne moras bit dobra da bi bila uspjesna: jer bitno je PRVENSTVENO da li je klijent zadovoljan.
James Blood, cisto kao opci ubac (nevezan za FrUtijev post), al ako onaj tko pruza uslugu zna sto radi i sto PRODAJE onda se meni cini da klijenti koji znaju sto zele mogu biti samo prednost, kaj ne? Mism ono, oni su klijenti i oni ZNAJU sto zele, a jedino bi si ti imal mislit dal kuzis sto klijent trazi, drugim rijecima: hoces li ZARADITI svoj novac ili neces.
U tom smislu mislim da je to tuzno za tvoju prijateljicu jer si jos nije razjasnila da li ona zivi od prodaje svog rada ili je slobodni umjetnik pa prodaje svoje djelo. Mora covjek znat kaj hoce bit prije negoli to moze postat, ne? Koliko god ja osobno ne bih birao ni jedan od marketinskih imagea koje spominjes, ne znam zasto bi ukusan design oba zahtjeva trebao biti problem. Problem sigurno moze nastati ako se narucitelju ne svidja isporuceno, zato valja stvari jasno definirat u pocetku. Pa kad se reputacija razmase, klijenti navale, ONDA dodjes do razdjelnice: Hocul se presaltat na biznis, sirit posel, specijalizirat, bavit se managementom, il mi se kompromisi koje takav biznis trazi gade, pa drzat firmu na kontroliranoj razini rasta, a dizat si ekskluzivu biranjem projekata i dizanjem cijena...
-- ptitchitza u niskom letu -- 12.02.2007. u 04:02
Na to je James emotivno i defanzivno reagirala potpuno se zbunivsi u svojem odgovoru:
ptitchitza_znaju sto hoce pod navodnim znacima.
ja sam visoko skolovani graficki dizajner, isto tako i moja prijateljica, i odbijam raditi smece.
nikada necu raditi nesto sto nebih potpisala svojim imenom.
radije necu zaraditi taj novac, vjeruj mi.
a sto se tice klijenta_on nije uvijek u pravu.
jer ako napravim 3 varijante vizualnog identiteta npr. restorana, klijent ce uvijek izabrati onaj najgori.
zato se sluzimo jeftinim trikom_nikada ne prezentiraj nesto sto mislis da nije dobro.
a kada se narucitelju ne svidja isporuceno, sam si je kriv.
jer ako postoji svakodnevna komunikacija i ako i njega ukljucis u svoj rad, a finalni proizvod mu se ne svidja, sam si je kriv jer je i on sudjelovao u kreativnom procesu.
iako sam mlada, ja biram sto cu raditi.
ako mi se u startu ne svidja odnos izmedju mene i klijenta i njegova misljenja, odjebem bez griznje savjesti.
ponavljam, radije cu odustati nego potpisati smece.
ps. cijene su definirane u cjeniku hrvatskog drustva dizajnera.
kojih se drzimo s malim varijacijama
-- james_blood -- 12.02.2007. u 06:29
Sad slijedi dio gdje ja stavljam kapu potencijalnog klijenta da James objasnim jednu od osnova trzisnog drustva i slobodnih odnosa unutar njega. Dobro?
James, zamisli da sam ti ja klijent.
Mene ti uopce ne zanima tvoja skolska sprema, talent se mozda predaje u skolama, desi se i da talent predaje u skoli, ali u SKOLAMA SE NE UCI TALENT, jer se to ne da nauciti. Zato kad ti ja dodjem u butigu s idejom za koju trazim nekoga da je provede u djelo onda ti mene iskljucivo zanima sto je to sto meni u povjeravanju svojeg posla upravo TEBI (a ne ikome od bujajuce konkurencije) garantira da ces ti biti bolja od drugih u svojem poslu, svojoj gazi, svojeg gigu...
Ono sto mene zanima jest tvoj portfolio, a ne diploma, drago dijete. Naime, nesto iz cega cu ja procijeniti (jer o mom se novcu radi) jesi li ti dovoljno dobra za MENE. Mozes ti osobno mislit da je moj ukus i osjecaj za estetiku kretenski i da sam ja antipaticna budala, BUT BABY!!! To ti je SVE POTPUNO IRELEVANTNO, ako zelis zaraditi moj novac. Ako ne zelis, okay -- dovidjenja & have a nice life!
Dakle, pusti Jamesa i ufati se Clinta i neke od njegovih zrtava koje cuju ono zlokobno: YOU'VE GOTTA ASK YOURSELF A QUESTION: DO I FEEL LUCKY?
Well, do you... James?
To sto ti je razmisljanje malo zvuzlano nema veze, ak si dobar graficki designer onda nadji nekoga tko zna dobro u tvoje ime pregovarati s klijentom ako je to za tebe, tankocutnu umjetnicu, vec previse zajebancije. Ali tebi je, primjecujem, jasno da je izuzetna vazna komunikacija izmedju klijenta i obavljaca usluge, prema tome poradi na tome da klijent zna sto od tebe TOCNO moze ocekivati i koliko ce to platiti, pa ak te pocne zajebavat da mu mozes pokazati (i bilo kojoj racionalnoj osobi DOKAZATI) da je to sto mu naplacujes ono sto je narucio, inace nema ti leba u toj butigi.
A ako je klijent nerazuman, naplati mu i dovidjenja. Zasto bi se ti oko toga uzbudjivala? Ili mu nemoj naplatiti, pa se opet ne uzbudjuj. Ili se uzbudjuj, al onda ne placi da ti bidnes lose ide.
|