OLYMPIC FINE ART 2008 - ILI PEKING DRUGI PUT!
Kad ne bih poznavala bogati stvaralački opus slikara i pjesnika Vlade Franjevića, možda bih se i začudila saznanju da je na njegovu adresu stigao u najkraćem vremenu i drugi poziv za nastup u Pekingu. Poziv za sudjelovanje na izložbi Olympic Fine Art 2008. stigao je nenadano u jeku priprema za nastup na 3. pekinškom međunarodnom bijenalu umjetnosti. Sudjelovanjem sad na toj drugoj manifestaciji, Franjević će se predstaviti slikom na zadanu temu: CHINA & WORLD. Slika je apstraktna, ulje na platnu, formata 120 x 200, prevladava intenzivno crvena boja. U međuvremenu, “29 pozicija” sretno su stigle u Peking. Franjević kreće na put 4. srpnja a otvaranje bijenala je u ponedjeljak 7. srpnja. Smješten će biti u hotelu Beijing, galeristkinja gospođa Yan Han ce ga rado primiti u posjet galeriji koju vodi... Sve je pod kontrolom. Inspiracija u slikaru-pjesniku, ne spava, dapače, potaknut predstojećim putovanjima, stvara slike koje nalaze svoj odraz i u stihovima *** NA ODREĐENI NAČIN na određeni način određeni nespokoj nelagoda kad čitam na tibetskim transparentima o kineskom genocidu pred konzulatom kineskim na određeni način određeno veselje avanturi putovanja u daleku zemlju s najdužim zidom o zemlji drugoj s najkraćom možda takvom tvorevinom drugi puta ako puta i zida bude *** Čitajući gore otisnutu pjesmu ne mogu a ne pomisliti na sva ta previranja i ljudske patnje u Kini dvadesetog stoljeća koje se na žalost nastavlja i u dvadeset i prvom, sve uzrokovano tim strašnim baukom – politikom, koja je čak u jednom periodu I umjetnost I umjetnike stavila u svoju službu. No kako je umjetnost I kreativnost vjerojatno jedina ljudska djelatnost koja ne podnosi nametanje tuđeg mišljenja I mora pronaći svoj izražaj, mora biti upravo ono što jest u njezinoj biti – kreacija, oplemenjena individualnim pogledom duhovnog bića, I umjetnici suvremene Kine, odbacili su balast nametnut političkim dekretima I zasigurno time otvorili granice nesagledivih mogućnosti – stvaranja novog, boljeg svijeta. Mao Ce Tung je vjerojatno jedno od kineskih imena koje gotovo svi znamo i bez teškoća povezujemo s kultom komunističkog soc-realizma. 1957. godine Mao je pokrenuo kratkotrajnu etapu pod nazivom “Neka cvjeta sto cvjetova, neka se natječe sto škola mišljenja” – zamišljena kao sloboda iskazivanja mišljenja, a što je dovelo do jakih intelektualnih kritika i ubrzo je zamjenjena borbom protiv desničara tj. progonom oporbe. O godini 1966. i početku “kulturne revolucije” zahvaljujući kojoj su porušeni i devastirani mnogi vrijedni spomenici kulture, isto se nema puno toga lijepog za reći. Kasnih 70-tih i u ranim 80-tim umjetnička scena Kine pokušava se osoviti na noge, pa nitko nije mogao ni pretpostaviti da će upravo u Kini 90-tih nastati umjetnost širokog stilskog raspona, od realizma do apstrakcije, od nadrealizma do monokromnog minimalizma. Teme nove generacije umjetnika su prije svega kritika životnih uvjeta (Zhang Xiaogang i Wang Cheng) borba protiv tabua (Dai Guangyu) i protiv lažnog morala (Wei Guangqing i Liu Wei). Ovi umjetnici stvaraju dojam da je suvremeno kinesko slikarstvo pronašlo samosvojan i originalan jezik koji je usvojio zapadnjačke utjecaje, ali ne kao eklektičan izraz, niti kao puka sljedba. Utiru puteve novim, svježim pogledima na svoju bližu okolinu, ali i na probleme ljudskog bivanja općenito, namećući se time Zapadnoj civilizaciji kao nova struja u slikarstvu, koja se nipošto ne može ignorirati ili držati po strani. Dapače, mnogi kineski umjetnici vrlo su traženi i cijenjeni u Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Svicarskoj, Francuskoj. Borba protiv tabua, lažnog morala, samosvojnost i originalnost su poveznice koje i cjelokupno Franjevićevo stvaralaštvo dovode u vezu sa suvremenom kineskom umjetnošću, stoga ne treba se čuditi jer mu je iskazana rijetka čast da čak dva puta izlaže i bude prisutan svojim radovima u Pekingu, na ovogodišnjim najprestižnijim umjetničkim dodađanjima u svijetu. Rad “China & World” biti će nakon same izložbe izložen naredne dvije godine u izložbenom prostoru Muzeja Olympic Fine Art, što također govori o značaju stvaralaštva Vlade Franjevića. Financijsku potporu za putovanja u Peking Franjević je dobio od slijedećih liechtensteinskih institucija: - Zaklada za kulturu Kneževine Liechtenstein - Zaklada Guido Feger - Banka Centrum - Banka LGT (Liechtenstein Global Trust je u vlasništvu Kneževe obitelji) što govori o tome koliko je Franjevićev rad cjenjen i priznat u drugoj mu domovini. U prvoj se pak za njega gotovo niti ne zna, a kamoli da bi se ono što radi adekvatno cjenilo i ne daj Bože zaslužilo potporu! Pardonček, tu i tamo postoje informativna i kulturna središta koja ipak prate njegovo zalaganje. Jedno od tih je recimo AKADEMIJA-ART . Pozivam cjenjenu publiku pročitati Franjevićev tekstualni prilog umjetničkoj ideji kolegice mu Vere Stanarčević iz Beograda. Ili od njega vođen intervju sa Dr. Marianom Costa Weldon. Franjevićevo je ime takođe spomenuto i u BLOG-u dr. Georgea Karahaliosa, osnivača humanitarne organizacije KATHALUWA za čiji se logo koristi Franjevićeva slika "Stay with me". I na kraju za sve one koji kao i Franjević svoje profile imaju i na Facebook-u pozivam da koriste njegovu aplikaciju i na taj jednostavan i fini način promiču ime i djelo ovog vrijednog likovnjaka, autora i kulturnog posrednika. |