< listopad, 2018 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

O AUTORU
književnost, eseji, politika







blog je kreiran 25.10.2014. u 13:49h
dizajn: Sjena duše










dr Zlatan Gavrilović Kovač-na Wikipediji HR

dr ZLATAN GAVRILOVIĆ KOVAČ (Dubrovnik, 25.01.1959.) živi u Adelaide-Australija, hrvatski je politički književnik, filozof i pjesnik, diplomirao je pomorsku školu u Splitu i stekao zvanje mornaričkog časnika 1977. Studij sociologije i filozofije pohađa na zadarskom Filozofskom fakultetu i Filozofskom fakultetu u Zagrebu, diplomirao je na ovim odsjecima 1986. Doktorsku dizertaciju brani na Filozofskom fakultetu u Sarajevu pod mentorstvom akademika Muhameda Filipovića 1989. pod naslovom “Filozofske pretpostavke suvremene znanosti” (ili o filozofiji Nikole Kuzanskog). Jedan je od autora famozne “Bijele knjige” zbog čega je bio proskibiran u javnosti. Bio je glavni i odgovorni urednik "Studentskog lista" i časopisa "Pitanja", od 1982. do 1985. Školsku godinu 1990./91. provodi na stručnom usavršavanju iz teoloških studija na International Christian University u Beču, ali se ratnih prilika nakon 6 mjeseci vraća u domovinu. Radio je kao klinički pedagog u Psihijatrijskoj bolnici Vrapče u Zagrebu od 1991. do 1994. i kao urednik na australskoj multietničkoj radio stanici 5 EBI FM u Adelaideu, od 1999. do 2003. Zadnjih 25 godina suradnik je hrvatskih književnih portala i dopisnik iz Australije. Objavio je preko 55 znanstvenih i stručnih knjiga političke tematike kao i prijevode s engleskog i ruskog jezika, kao i samostalne zbirke poezije i zajedničke zbirke s drugim autorima u digitalnom obliku na portalu: http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php

Živi i radi u Adelaideu u Australiji.

dr Zlatan Gavrilovic Kovac (Dubrovnik 25th of January 1959) lives in Adelaide South Australia, is Croatian political writer, philosopher and poet. He graduated Maritime School in Split and became a naval officer in the year 1977 Studies of sociology and philosophy he attending in the Zadar Faculty of Philosophy and the Faculty of Philosophy in Zagreb. He graduated from these departments in the year 1986. PhD thesis defended at the Faculty of Philosophy in Sarajevo under the mentorship of Academician Muhamed Filipovic 1989 with the title Philosophical assumptions of modern science (or the philosophy of Nicholas of Cusa). He is one of the authors of the famous "White book" from 1984 and therefore was belittled publicly. He was editor in chief of the student newspaper 'Studentski list' and magazine "Questions" from 1982 to 1985. School year 1990/91. he attends vocational training from theological studies at the International Christian University in Vienna, but the war situation returns to his homeland after six months. He worked as a clinical pedagogue at the Vrapce Psychiatric hospital in Zagreb from 1991 to 1994 and as an editor at the Australian Multiethnic Radio Station 5 EBI FM in Adelaide, from 1999 to 2003. Last twenty years he is an associate of the Croatian literary portal and correspondent from Australia. He has published over 50 scientific and professional books of political themes and many books of poetry. He is translating from english and russian languages.

Izdane knjige:

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic1.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic2.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic4.php

SUZE OD KAMENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic3.php

SRCE OD PAPIRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic5.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic6.php

OKOVANO VRIJEME I.DIO (praxix o filosovima)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic7.php

OKOVANO VRIJEME II (Kako su Zlatana...)
http://www.digitalne-knjige.com/p129.php

OKOVANO VRIJEME III (Raspad države)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic9.php

OKOVANO VRIJEME IV (Nautički dnevnik)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic10.php

RAZGOVORI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic11.php

BIJELA GOLUBICA (Zbirka poezije)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic12.php

AUTOBIOGRAFIJA I DRUGE PRIČE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic13.php

POLEMIKE
http://www.digitalne-knjige.com/p170.php

KRITIKE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic15.php

ESEJI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic16.php

KNJIŽEVNA KRITIKA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic17.php

JAKARINA KOSA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic18.php

ČIME SMO NEZADOVOLJNI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic19.php


MIJENE MJESECA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic20.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic21.php

FILOZOFIJA I KONAČNI SVIJET
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic22.php

AGAMEMNON
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic23.php

VELIKA IMENA HRVATSKE ZNANOSTI I FILOZOFIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic24.php

RAZGLEDNICA IZ AUSTRALIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic25.php

SLAVENSKO PITANJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic26.php

POVIJESNA LUTANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic27.php

Prijevod putopisa, trilogija:

1. knjiga trilogije: PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic28.php

2. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic29.php

3. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic30.php

RUSKA ZORA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic31.php

i ZAJEDNIČKA ZBIRKA POEZIJE POEZIJA SVEMIRA - Željka Košarić-Safiris, Jadranka Varga i dr. Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN 978-953-8100-54-3
http://www.digitalne-knjige.com/poezijasvemira.php

ZNANOST I POEZIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic32.php

LAŽI I OBMANE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic33.php

CRVENI KOKOT
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic34.php

NEBO MAKOVIMA OBASUTO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic35.php

DNEVNICI - 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic36.php

DALJINE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic37.php

DNEVNICI - 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic38.php

DNEVNICI - 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic39.php

DNEVNICI - 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php

SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic41.php

KAPI ROSE - Zajednička zbirka: Anđa Jotanović, Željka Košarić-Safiris, Tanja Repinac, Jadranka Varga i dr Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN: 978-953-354-062-7
http://www.digitalne-knjige.com/kapirose.php

PISMA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic42.php

UZ KOZMOLOGIJU ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic43.php

KOZMOLOGIJA I FILOZOFIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic44.php

KOZMOLOŠKA DOMIŠLJANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic45.php

5EBI-FM ADELAIDE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic46.php

ČOVJEK I KOZMOLOGIJA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic47.php

NEKI POJMOVI KOZMOLOGIJE ZLATNOG PRSTENA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic48.php

SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM 2. DIO

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic49.php

KOZMOLOGIJA ZLATNOGA PRSTENA 2. DIO

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic50.php

U POTRAZI ZA ISTINOM

https://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic51.php

SIN EZRA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic52.php

OSOBITOST REALNOG

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic53.php

FEMINIZAM, KNJIGA O JEDNOM APSURDU

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic54.php

KLJUČEVI DVORCA

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic55.php

UKRAJINA, KNJIGA O BESMISLENOM RATU

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic56.php

knjiga koja je poshumno izdana, a napisao je moj otac ALEKSANDAR GAVRILOVIĆ - BRODSKI DNEVNIK

http://www.digitalne-knjige.com/agavrilovic.php

UKRATKO O GLAVNOM

http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic57.php

BLOGOVI, KOJE PRATIM
zajedno protiv plagijata

DIGITALNE KNJIGE

Magicus.info

Sandra Vulin

Webstilus

Sjena duše

lanterna duše - Wendy.Tanja

Peki

Safiris

...

...

Zlatan
04.10.2018., četvrtak
POLITIKA MIRA SVETOG AUGUSTINA


slika: internet

Ne možemo iznijeti na vidjelo sve ono što bi se, s obzirom na Augustinovo poimanje mira, moglo izreći. Čitav corpus augustinianum sadržava više od 2000 mjesta koja govore o miru. Možda stoga ni jedan drugi pojam ne povezuje u cjelinu njegove misli kako to čini upravo pojam »mir«. Zato se Augustin jednostavno i naziva »učiteljem mira«, ductor pacis.

Svaki dijalog koji je Augustin za života vodio trebao je doprinijeti njegovoj dodrini pacis. Kao što je poznato, upravo je Augustin branio ontološku ideju mira protiv manihejaca, zagovarao je Crkveni mir protiv donatista. U raspravi sa poganima uveo je važnu distinkciju između pax civitatis Dei i pax civitalis terenac i tako započeo razmišljanje o politici mira drugačije, nego što je to bio slučaj kod poganskih mislilaca. Mir je, dakle, za Augustina sudbonosni zadatak. Nije stoga ni slučajno, da je Crkva u kojoj je on kao biskup imao svoje sjedište nosila ime Basilica pacis.

a) »Dobro je mira« - zim riječima započinje Augustin svoja razmišljanja o miru u svom De civifate Dei - »toliko da u sferi zemaljskog i prolaznog nema ničega o čemu bi se radije slušalo, ničega prema čemu se ne bi strastveno žudjelo, i konačno, ništa boljega što bi bilo moguće pronaći«. Isto tako kaže Augustin: »kako ne postoji nitko koga ne bi obuzimala radost, tako isto ne postoji nitko tko ne bi čeznuo da postigne mir«. Ovim Augustin ističe iskustvo koje stoji u fundamentu njegove antropologije, naime, iskustvo da ne posloji nitko tko se barem verbalno ne bi izjasnio za mir. Mir je opće poznata vrijednost i to subjektivno, ako čovjek čezne za njim i objektivno, ako je on pretpostavka humanih vrijednosti. Sam čovjek u svojoj konkretnoj faktičnosti sposoban je ostvariti mir, iako je čovjek nemirno, nezadovoljno biće, biće puno konflikata i paradoksa. Augustinove »Ispovijesti« kao »manifest unutarnjega svijeta« daju dubok uvid u povijest čovjekovog srca. Ljudska je povijest kozmička drama koja se odigrava između čovjeka i Boga. Bog nas je, parafrazirajući Augustina, za sebe stvorio i nemirno je naše srce dok ne pronađe mir u Njemu.

Sa pravom je ta rečenica Augustina postala slavna, jer za Augustina upravo je pokretani životni nemir nezasitna težnja za mirom. Zato se njegovi antropologijski elementi odslikavaju i u socijalnom životu. Posebno je Augustinov učenik Posidije u prvom životopisu svog učitelja opisao Augustinovu brigu o socijalnom miru, zamjećujući njegovo stalno zanimanje za nj i unatoč čovjekovom nemiru, mir je u Augustmovim promišljanjima prisutan kao iskonska svrha života. Čak i divlji polučovjek Cacus ne krade, ne ubija i ne proždire, da bi stvarao nemir, nego da bi zasitio svoje nagone, da postigne »pax suae vitae ac salutis«. Sve su težnje čovjekove, dakle, za Augustina, usmjerene prema miru.

To je usmjeravanje za Augustina inicirano već u samom stvaranju. Tu je i bit univerzalno ontopolitičkog itinerarija čovjeka prema miru. Bog je kao najmudriji Stvoritelj u čovjeku usadio težnju za »vremenskim mirom«, onakvim »kakav i odgovara njegovom smrtnom životu«. Sve je to čovjeku dato pod kondicijama »da samo onaj koji se pravilno posluži prolaznim dobrima, zadobije više dobra, mir besmrtnosti i k tome odgovarajuće blaženstvo i čast u vječnom životu. Stvaranjem iniciran kozmički mir proživljava u čovjeku svoje produbljenje upravo kao nemir. Augustin donosi čitav slijed iskaza koji trebaju privući univerzalni karakter tog iskustva u tzv. »listi mira«.

b) Mir se, prema »listi mira«, očituje kao stanje unutarnje i vanjske ravnoteže usređenom skladu. Počevši od »mira tijela« Augustinova se misao uspinje sve do općeg određenja »mira svih stvari« u Bogu. Tako je mir temperature (tjelesni mir), reguies (mir bezrazumske duše), cansensio (mir razumske duše), vila et salus (mir između tijela i duše), obcdiemia (mir između čovjeka i Boga), concordia (mir ljudi, kuće i države), societas (mir nebeske države), tranquelUas (mir za sve stvari).

Bitno je uočiti, da se prvih pet značajki mira odnose na razinu mira koji je svojstven pojedinim bićima. Ostale se pak značajke odnose na razinu ljudske socijalnosti. Uočljiv je također i svima zajednički element reda. Osam puta zaredana riječ ordinata penje se do opisa eshatološke punine mira, smirenja u Bogu i prelazi u definiciju tranguilitas ordinis. Dakle - istina je, da Bog kao izvor mira i na zemaljskom području djeluje mirotvorno.

c) Na ontologijskoj je pozadini reda Augustin predstavio i čovjekovu težnju za socijalnim mirom. Mir je, socijalno gledajući, sposobnost ljudi da žive zajedno. Tvorevina zajedništva, država o kojoj se govori u »listi mira« osigurava, dakle, socijalni mir. Ako se, dakle, država koja je res publica est res paptili, a narod savez ljudi koji je nastao slaganjem prava i zajedničkom koristi, tada je država doista stvar naroda. Međutim, tamo gdje ne postoji »pravo« nema ni »pravednosti«, a gdje nema »pravednosti« nema ni države. Ako se narod definira kao »po zajedničkoj procjeni stvari ostvareno jedinstvo umskog mnoštva, tada »po procjeni nekog naroda zavisi koje su to stvari koje taj narod cijeni«. U slučaju civitas terenae to treba biti ovozemaljski mir koji građane zemlje, na temelju bogomdane volje za mir, okuplja u zajedništvo. Mir je upravo u tom smislu socijalno dobro i univerzalno cijenjena vrednota.

Na Augustinova se eshatološka razmišljanja o miru osvrnuo npr. D. Sternberger u svojoj “Drei Wurzel der Politik”, naglašavajući apsolutno nepolitički karakter Augustinove kršćanske politike. Kršćanska je politika, smatra Sternberger, prije svega Augustinova politika, utopijska, čak antipolitička zbog toga što je eshatologična. Rudimenti su pak eshatologije teror i ahumanost. Odatle se i postavlja pitanje nije li Augustinova politika zaista apolitična, čak nehumana? Dakako da utopijska dimenzija politike podliježe opasnosti od zloupotrebe. Ondje gdje ona iz svog vidokruga izostavi realnost čovjeka kao Božjeg stvorenja i postane određena za mir tamo se izlaže i opasnosti ahumanosti.

Prema Augustinovom poimanju, ostaju neodržive zablude puka utopija mira kao i »rasprava« savršenog ovozemaljskog mira. Stoga istraživanje ovostrane mogućnosti mira mora poći od pitanja koje je sam Augustin formulirao kao pitanje Qualis pax? (Kakav mir?) i u tome se i sastoji bit Augustinove kritike politike Rimskog carstva. Prema rimskom shvaćanju, mir nije kako je poznato, pojmljen kao vrijednost u sebi. U njemu se samo tražio ratni cilj i ostvarenje. Za Rimljane je relacija pax belum nužno vodila k opravdanju rata upravo radi »mira«. U tom se kontekstu i udomaćio i onaj često ponavljani aksiom koji se pripisuje rimskom piscu Vegetiusu: Si vis pacem, para belluin (Želiš li mir, naoružaj se za rat). U svojim političkim konzekvencijama Augustinov pojam nije ni u kom slučaju vezan za taj aksiom.

d) Augustinova se mirovno-politička strategija oslanja na dvije riječi: sloga i pravednost. Sloga (concordia) već prema »listi mira« strukturira univerzalnost socijalne dinamike počevši o pax hominum sve do concordissima societas. Augustin nadasve pokazuje veliko razumijevanje za mirotvornu ulogu sloge svugdje gdje izlaže socijalni značaj mira. Bez sloge, bez concordia, čak i etimološki, bez harmonije ljudskih srdaca nema istinskog mira. Mir je u svojoj biti i djelo pravednosti. Nema mira bez pravediiosti i pravednosti bez mira. Mir je. prema Augustinu, plod Pravednosti, plod ispunjenog smirenja, a stoji pod sudom Stvoriteijevini. Više puta Augustin upozorava na to, da se baš u Svetom pismu pax i iusitia nadopunjuju i da se često izgovaraju u jednom dahu. Zato Augustin kaže: »Sasvim bi se uopćeno moglo izreći da državi bezbožnika, onih koji Boga ne priznaju i ne slušaju, koji njega nemaju za gospodara, njemu samome ne žrtvuju radi toga im ne vlada duša nad tijelom i razum nad strastima, upravo manjka istinska pravednost.«

e) Neposredna mirovno-politička strategija, prema Augustinovom mišljenju, dostiže vrhunac u ljubavi, istinska je pravednost djelo ljubavi. Tako je i mir djelo ljubavi. Ljubav je put mira. Ona je, naime, pokretačka snaga sa kojom se čovjek približuje božanstvu - sreći. Stoga ljubav posjeduje socio-politički, kozmički zadatak, a znači da se prema istini živi pravedno: u! inhaerentes veritati iuste vivamus.

- 09:43 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.