< | ožujak, 2018 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
O AUTORU
blog je kreiran 25.10.2014. u 13:49h
dizajn: Sjena duše
dr Zlatan Gavrilović Kovač-na Wikipediji HR
dr ZLATAN GAVRILOVIĆ KOVAČ (Dubrovnik, 25.01.1959.) živi u Adelaide-Australija, hrvatski je politički književnik, filozof i pjesnik, diplomirao je pomorsku školu u Splitu i stekao zvanje mornaričkog časnika 1977. Studij sociologije i filozofije pohađa na zadarskom Filozofskom fakultetu i Filozofskom fakultetu u Zagrebu, diplomirao je na ovim odsjecima 1986. Doktorsku dizertaciju brani na Filozofskom fakultetu u Sarajevu pod mentorstvom akademika Muhameda Filipovića 1989. pod naslovom “Filozofske pretpostavke suvremene znanosti” (ili o filozofiji Nikole Kuzanskog). Jedan je od autora famozne “Bijele knjige” zbog čega je bio proskibiran u javnosti. Bio je glavni i odgovorni urednik "Studentskog lista" i časopisa "Pitanja", od 1982. do 1985. Školsku godinu 1990./91. provodi na stručnom usavršavanju iz teoloških studija na International Christian University u Beču, ali se ratnih prilika nakon 6 mjeseci vraća u domovinu. Radio je kao klinički pedagog u Psihijatrijskoj bolnici Vrapče u Zagrebu od 1991. do 1994. i kao urednik na australskoj multietničkoj radio stanici 5 EBI FM u Adelaideu, od 1999. do 2003. Zadnjih 25 godina suradnik je hrvatskih književnih portala i dopisnik iz Australije. Objavio je preko 55 znanstvenih i stručnih knjiga političke tematike kao i prijevode s engleskog i ruskog jezika, kao i samostalne zbirke poezije i zajedničke zbirke s drugim autorima u digitalnom obliku na portalu: http://www.digitalne-knjige.com/naslovna.php
Živi i radi u Adelaideu u Australiji.
dr Zlatan Gavrilovic Kovac (Dubrovnik 25th of January 1959) lives in Adelaide South Australia, is Croatian political writer, philosopher and poet. He graduated Maritime School in Split and became a naval officer in the year 1977 Studies of sociology and philosophy he attending in the Zadar Faculty of Philosophy and the Faculty of Philosophy in Zagreb. He graduated from these departments in the year 1986. PhD thesis defended at the Faculty of Philosophy in Sarajevo under the mentorship of Academician Muhamed Filipovic 1989 with the title Philosophical assumptions of modern science (or the philosophy of Nicholas of Cusa). He is one of the authors of the famous "White book" from 1984 and therefore was belittled publicly. He was editor in chief of the student newspaper 'Studentski list' and magazine "Questions" from 1982 to 1985. School year 1990/91. he attends vocational training from theological studies at the International Christian University in Vienna, but the war situation returns to his homeland after six months. He worked as a clinical pedagogue at the Vrapce Psychiatric hospital in Zagreb from 1991 to 1994 and as an editor at the Australian Multiethnic Radio Station 5 EBI FM in Adelaide, from 1999 to 2003. Last twenty years he is an associate of the Croatian literary portal and correspondent from Australia. He has published over 50 scientific and professional books of political themes and many books of poetry. He is translating from english and russian languages.
Izdane knjige:
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic1.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic2.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic4.php
SUZE OD KAMENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic3.php
SRCE OD PAPIRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic5.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic6.php
OKOVANO VRIJEME I.DIO (praxix o filosovima)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic7.php
OKOVANO VRIJEME II (Kako su Zlatana...)
http://www.digitalne-knjige.com/p129.php
OKOVANO VRIJEME III (Raspad države)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic9.php
OKOVANO VRIJEME IV (Nautički dnevnik)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic10.php
RAZGOVORI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic11.php
BIJELA GOLUBICA (Zbirka poezije)
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic12.php
AUTOBIOGRAFIJA I DRUGE PRIČE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic13.php
POLEMIKE
http://www.digitalne-knjige.com/p170.php
KRITIKE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic15.php
ESEJI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic16.php
KNJIŽEVNA KRITIKA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic17.php
JAKARINA KOSA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic18.php
ČIME SMO NEZADOVOLJNI
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic19.php
MIJENE MJESECA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic20.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic21.php
FILOZOFIJA I KONAČNI SVIJET
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic22.php
AGAMEMNON
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic23.php
VELIKA IMENA HRVATSKE ZNANOSTI I FILOZOFIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic24.php
RAZGLEDNICA IZ AUSTRALIJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic25.php
SLAVENSKO PITANJE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic26.php
POVIJESNA LUTANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic27.php
Prijevod putopisa, trilogija:
1. knjiga trilogije: PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic28.php
2. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic29.php
3. knjiga trilogije PUTOVANJA MARCA POLA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic30.php
RUSKA ZORA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic31.php
i ZAJEDNIČKA ZBIRKA POEZIJE POEZIJA SVEMIRA - Željka Košarić-Safiris, Jadranka Varga i dr. Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN 978-953-8100-54-3
http://www.digitalne-knjige.com/poezijasvemira.php
ZNANOST I POEZIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic32.php
LAŽI I OBMANE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic33.php
CRVENI KOKOT
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic34.php
NEBO MAKOVIMA OBASUTO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic35.php
DNEVNICI - 1. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic36.php
DALJINE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic37.php
DNEVNICI - 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic38.php
DNEVNICI - 3. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic39.php
DNEVNICI - 4. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic40.php
SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic41.php
KAPI ROSE - Zajednička zbirka: Anđa Jotanović, Željka Košarić-Safiris, Tanja Repinac, Jadranka Varga i dr Zlatan Gavrilović Kovač
ISBN: 978-953-354-062-7
http://www.digitalne-knjige.com/kapirose.php
PISMA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic42.php
UZ KOZMOLOGIJU ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic43.php
KOZMOLOGIJA I FILOZOFIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic44.php
KOZMOLOŠKA DOMIŠLJANJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic45.php
5EBI-FM ADELAIDE
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic46.php
ČOVJEK I KOZMOLOGIJA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic47.php
NEKI POJMOVI KOZMOLOGIJE ZLATNOG PRSTENA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic48.php
SUVREMENI HRVATSKI REALIZAM 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic49.php
KOZMOLOGIJA ZLATNOGA PRSTENA 2. DIO
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic50.php
U POTRAZI ZA ISTINOM
https://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic51.php
SIN EZRA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic52.php
OSOBITOST REALNOG
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic53.php
FEMINIZAM, KNJIGA O JEDNOM APSURDU
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic54.php
KLJUČEVI DVORCA
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic55.php
UKRAJINA, KNJIGA O BESMISLENOM RATU
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic56.php
knjiga koja je poshumno izdana, a napisao je moj otac ALEKSANDAR GAVRILOVIĆ - BRODSKI DNEVNIK
http://www.digitalne-knjige.com/agavrilovic.php
UKRATKO O GLAVNOM
http://www.digitalne-knjige.com/gavrilovic57.php
BLOGOVI, KOJE PRATIM
zajedno protiv plagijata
DIGITALNE KNJIGE
Magicus.info
Sandra Vulin
Webstilus
Sjena duše
lanterna duše - Wendy.Tanja
Peki
Safiris
...
...
Zlatan
IMMANUEL KANT I KRAJ SVIJETA
- 10:06 -
Komentari (1) -
Isprintaj -
#
Immanuel Kant (slika: internet) Pa obično se kaže, da je Kantova filozofija kritička i ona je kritička u cjelini, a ovo razlikovanje kritičke i pretkritičke njegove faze samo je jedna pedagoška pogreška koja unosi zbrku u naše razumijevanje njegove filozofije. Toj bi, tobože predkritičkoj fazi, pripadala njegova “Teorija neba” iz 1755. godine, dok bi se kritička faza odnosila na njegove tri kritike: “Kritiku čistoga uma”, “Kritiku praktičnog uma” i “Kritiku moći suđenja”, ali to nije sasvim točno imamo li na umu, da se tematika koja se pojavljuje u “Teoriji neba”, na primjer, podjednako kasnije pojavljuje u “Kritici čistoga uma” kroz problem antinomija uma u drugoj knjizi transcedentalne dijalektike, dok se u trećoj kritici dakle “Kritici moći suđenja” svijet poima kao jedan sistem svrha pa se Kant tako vraća na one kozmološke probleme sa kojima je i počeo u svojoj “Teoriji neba”. Ta je “Teorija neba” trebala odgovoriti na pitanja postanka našeg sunčevoga sistema na način, da se upotrijebe spoznaje Newtonove mehanike pa je tako nastala teorija koja je danas poznata kao Kant-Laplaceova hipoteza. Međutim, ona je također postavila i neka pitanja moći naše spoznaje. Zato se kaže, da je Kantova filozofija kritička, jer se njena svrha sastoji prije svega u tome da, kao što sam Kant kaže, predstavlja kritiku moći naše spoznaje. Prije spoznaje mora se proučiti moć spoznaje. To je za ljudski razum prihvatljivo. Spoznaja se zamišlja kao neki instrument kao način na koji mi želimo ovladati istinom. Dakle, prije nego smo u stanju doprijeti do istine, moramo upoznati prirodu našeg instrumenta, njegovu vrstu. Taj je instrument djelatan, moramo vidjeti je li on sposoban uspjeti u onome što se od njega zahtijeva, naime, da se dokopa svog predmeta. To dakle znači: proučavanje moći naše spoznaje tako, da se nju samu spoznaje. Ta je problematika zajedno sa pitanjima opstojnosti Boga koja je postavljena u “Teoriji neba” proslijeđena kasnije u “Kritici čistoga uma” i vi, kada gledate strukturu te “Kritike”, onda vidite da su kozmološka pitanja centralna, dok su ostala izvedena. Druga knjiga transcedentalne dijelaktike bavi se antinomijama čistog uma i sustavom kozmologijskih ideja i tu Kant kaže: ‘’Imamo dva izraza: svijet i priroda koji katkada zamjenjuju. Prvi znači matematičku cjelinu svih pojava i totalitet njihove sinteze u velikome kao i u malom, tj isto tako u njezinu toku sastavljanjem kao dijeljenjem. No, isti se taj svijet naziva prirodom, ukoliko se smatra kao dinamička cjelina i ukoliko se ne gleda na agregaciju u prostoru i vremenu, da bi se on ostvario kao veličina, nego ukoliko se gleda na jedinstvo u opstojnosti pojava. Tu se onda uvjet onome što se zbiva zove uzrok, a neuvjetovani kauzalitet uzroka u pojavi sloboda, uvjetovani se naprotiv u užem smislu zove prirodni uzrok. Ono uvjetovano u opstojnosti uopće zove se slučajno, a ono neuvjetovano zove se nužno. Bezuvjetna nužnost pojava može se zvati prirodna nužnost.’’ (str.206) I onda slijede antinomije transcedentalnih ideja: svijet ima početak u vremenu, a s obzirom na prostor također je ograničen granicama, dok je antiteza: svijet nema početka i granica u prostoru, nego je beskonačan kako u pogledu vremena tako i prostora. Drugi spor je: svaka složena supstanca na svijetu sastoji se od jednostavnih dijelova i ne egzistira uopće ništa, osim jednostavnog ili onog što je od njega složeno, dok je antiteza: ni jedna se stvar na svijetu ne sastoji od jednostavnih dijelova i ne egzistira uopće ništa jednostavno u njemu Treći spor je: kauzelitet prema zakonima prirode nije jedini iz kojeg se mogu izvesti cjelokupne pojave svijeta. Nužno je, da se za njihovo objašnjenje prihvati još jedan kauzalitet pomoću slobode, dok bi antiteza bila: nema slobode, nego se sve na svijetu događa samo prema zakonima prirode. I konačno, četvrta antinomija bila bi: svijetu pripada nešto što je ili kao njegov dio ili kao njegov uzrok upravo nužno biće, dok bi antiteza bila: ni u svijetu ni izvan njega ne egzistira biće koje je upravo nužno kao njegov urok. Onda Kant govori o transcedentalnom idealizmu kao ključu za rješenje kozmologijske dijalektike. Pa se onda pozabavio problematkom nemogućnosti kozmologijskog dokaza za opstojnost Boga i zaključio: ‘’Mnoge sile prirode koje svoju opstojnost očituju u određenim dijelovima ostaju za nas neobjašnjene, jer ih opažanjem ne možemo dovoljno duboko ispitati. Transcedentalni objekt koji je osnova pojavama, a sa njima i razlog zašto naša osjetilnost ima mnogo više ove, nego druge vrhovne uvjete, jesu i ostaju za nas neobjašnjeni, iako je uostalom sama stvar dana, iako nije spoznata.’’ (str.281) Tako Kantova filozofija prirode predstavlja izlaganje općih pojmova prirode. Materija posjeduje kretanje, osim toga privlačnu i odbojnu silu, ali Kant kao što je pokazao u svojoj knjzi “Osnove prirodne znanosti” zahtijeva, da se materija konstituira iz sila, djelatnosti, energije, a ne iz atoma. Onda Hegel kaže u svojoj “Povijesti filozofije”, da je i Šeling stajao potpuno na ovome stajalištu: ‘’Kant je pokušao odrediti osnovne pojmove ove znanosti i njene osnovne principe i dao je poticaj za osnivanje tzv. dinamičkog shvaćanje prirode.’’ (III, str.459), dok su pak u u trećoj kritici, dakle “Kritici moći suđenja” svijet i priroda viđeni kao sistem svrha. Već je Aristotel promatrao prirodu kao da je svrhovita u samoj sebi, tj. kao prirodu po sebi u kojoj postoji nus, razum, ono što je opće, tako da u nerazdvojnom jedinstvu jedno jest moment drugoga. Svrha je pojam koji je imanentan, ne vanjska forma i apstrakcija, već je pojam koji prožima tako da je sve što je posebno određeno samim tim općim. Ovaj princip reflektirajuće moći suđenja predstavlja dvostruku svrhovitost, estetičku i teleološku. I Kant kaže: ‘’Predmet ima samo utoliko svrhovitosti, ukoliko je njegova predstava neposredno spojena s osjećajem zadovoljstva i to je jedna estetička predstava’’. Jedan je oblik, dakle, estetičke moći suđenje ono što je LIJEPO. Zašto? Pa zato jer je naš kozmos lijep, zato što je naše zvjezdano nebo lijepo baš onako kako su to i stari Grci govorili kada su odredili ovaj pojam kao red, poredak, ljepotu odnosno kozmetiku. Međutim, Kant je bio svjestan, da iz naše slobode ili pak iz slobode samog Boga taj čitav svijet može biti rastvoren u ništavilo te iz tog fundamentalnog pitanja i iz tog fundamentalnog straha, iz te fundamentalne brige nastaje cjelokupno zdanje Kantove filozofije, dakle, onda kad pred uvidima u svjetske procese i prirodnu nužnost postaje svjestan istine koju je iznio u svojoj “Teoriji neba” citirajući britanske pjesnike Popea i von Hallera: “When then a second night will bury this world, when from everything nothing remains but the place, when still many other heavens bright with other stars will have completed their course, you will be as young as now, just as far from death as eternally alive as now.” (von Haller) |