Ovo je prijevod djela jedne studije u kojoj se elaboriralo o čemu dramaturzi moraju razmišljati pri kritici jedne predstave. Možda je dosadno, ali recimo da je to mali dokumentarac iz mojeg zanimanja.
QUESTIONNAIRE
Analiza predstave
1. Opće crte predstave
a) Kako su postavljeni elementi izvedbe? (kako se scenski sustavi međusobno odnose?)
b) Kakvo je sustavno jedinstvo mizanscena? Da li je sustav ujedinjen ili razveden? Na temelju čega je postavljen?
c) Kako je predstava postavljena obzirom na kulturan i estetički kontekst?
d) Što vam je interesantno u ovoj predstavi? Koji su njeni jaki, slabi ili dosadni trenuci? Da li se može usporediti s nekim ostalim predstavama koj e se trenutno igraju?
2. Uređenje pozornice
a) Koji su urbani, arhitekturski i scenski oblici uređenja?
b) Kako se odnose gledalište i glumačka scena ?
c) Kakva je organizacija prostora? Uzmite u obzir slijedeće faktore:
- Dramaturška svrha scenskog prostora i njegova upotreba.
- Odnos između onog što je i onog što nije stavljeno na pozornicu.
- Iskorištenost prostora obzirom na zahtjeve fikcije same drame.
- Odnos onog što je jasno pokazano i onog što je sakriveno na pozornici.
- Mjenjanje izgleda pozornice kroz dramu te zašto dolazi do promjene (koji događaji u drami dovode do promjene izgleda pozornice?)
d) Kako funkcionira sustav boja, oblika i materijala na pozornici? Kako taj
sustav djeluje na gledaoca?
3. Sustav scenskog svjetla
a) Kakva je priroda tog sustava? Kako je povezan sa fikcijom drame, izvedbe i
glumcima?
b) Kako je taj sustav utjecao na publiku i njeno prihvaćanje predstave?
4. Rekvizita
Kakva je priroda rekvizite? Funkcija? Materijal? Odnos između prostora i
tijela? Kakav radi njihov sustav?
5. Kostimografija, šminka i maske
Koja im je funkcija u predstavi? Kako se odnose sa ostalim sustavima?
Kakav je odnos prema tijelu i prostoru? Kakav radi njihov sustav?
6. Izvedbe glumaca
a) Opišite fizički glumce i njihovu glumu (Gestikulacija? Igra licem? Šminka?) !
Koje su fizičke promjene doživjeli ?
b) Da li ima kinestetike kod glumaca? Da li se ona prenosi na gledaoce? (?)
c) Kako je lik građen? Kakav je odnos glumca i uloge?
d) Kako se glumac odnosi prema grupi? Kako je njegov pokret povezan s pokretima ostalih? Da li ima trajektorije i kako ona radi?
e) Kako se tekst i tijelo međusobno odnose?
f) Kakva je kvaliteta glumčeva glasa? Kakav je učinak na slušaoce? Kakav je glas pri govoru i pjevanju?
g) Kakav je profesionalni status određenih glumaca? Koji su njihovi dosadašnji radovi? Kakvi su? Kakvo je glumčevo trenutno stanje u profesiji? Imaju li posebnosti?
7. Glazba, zvuk, tišina
a) Koja je priroda tog sustava u predstavi? Koje su mu karakteristike? Kako se
odnosi prema fabuli? Kako se odnosi prema govoru?
b) Kada dolazi do aktiviranja tog sustava- u bilo kojem njegovom obliku- i kako to utječe na ostatak predstave?
8. Ritam i tempo
a) Kakav je ritam reprezentativnih sustava (izmjena dijaloga, svjetla, kostima,
gestikulacije) ? Kakav je odnos između stvarnog trajanja i doživljenog trajanja?
b) Koji je općeniti ritam izvedbe? Da li je kontinuiran ili diskontinuiran? Koje su
promjene u ritmu i kakve su veze sa samim mizanscenom?
9. Odnos same fabule sa izvedbom
a) Koja se priča uprizoruje? Kratko je prepričajte! Da li je izvedba uspjela
«ispričati» priču koja je data?
b) Koja su dramaturška rješenja izvedena? Da li je dramaturški sustav ujedinjen
razjedinjen?
c) Koje su dvosmislenosti prisutne u tekstu i kako ih je izvedba raščistila?
d) Kako je fabula strukturirana?
e) Kako je priča izgrađena od glumaca i same izvedbe?
f) Obzirom na ovu predstavu, kojoj bi vrsti pripadao ovaj tekst?
g) Da li postoje alternativne metode uprizorenja ovog teksta ili njegovih djelova ?
10. Tekst u izvedbi
a) Da li je postojala druga verzija teksta i do kojih je promjena došlo?
b) Ukoliko se radi o prijevodu, adaptaciji, ponovnom pisanju ili
osuvremenjavanju već postojećeg teksta- kakva je kvaliteta teksta?
c) U koji kontekst se tekst stavlja ovom izvedbom?
d) Koja je veza između teksta i slike, oči i uha?
11. Gledaoci
a) Koja kazališna institucija uprizoruje predstavu?
b) Koja su bila vaša očekivanja prije predstave (tekst, režiser, glumci) ?
c) Što je trebalo biti jasno gledatelju prije gledanja predstave? (Da li je trebao
imati neko posebno znanje ili saznanje?)
d) Kako je reagirala publika?
e) Koja je uloga gledatelja u shvaćanju ideje predstave? Da li postoje neke druge interpretacije?
f) Koje ste slike , scene, i teme zapamtili?
g) Kako scena plijeni gledateljevu pažnju?
12. Kako zabilježiti ( fotografirati ili snimiti na filmsku vrpcu) ovu predstavu?
Kako zadržati neke fenomene u predstavi koji se ne mogu snimiti?
13. Što se ne može semiotizirati (pretvoriti u scenski jezik, primjerice simbol) ?
a) Što, po vašoj interpretaciji uprizorenog, nema nikakvog smisla?
b) Što se ne može pretvoriti u simbol i zašto?
13. Konačna ocijena
a) Ima li nekih posebnih problema na koje bi se trebalo osvrnuti?
b) Ima li nekih drugih komentara na ovu predstavu ili popis pitanja?
|