< | svibanj, 2014 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Uz pobjedu Austrije na Eurosongu 2014. Povijest muških brkova i brade kreće sve od starih civilizacija Mezopotamije (kićenih asirskih brada) i Egipta, preko stare Grčke, Indije, Arapskih zemalja i Osmanskog Carstva, a nastavlja se i u moderno doba. U staroj Grčkoj brada je bila izrazit simbol muškosti, a Spartanci su brijanjem brade kažnjavali kukavičluk. Slično je bilo i u Indiji gdje se bradu smatralo simbolom mudrosti, a muškarcima se javno brijala u penaltivne svrhe. Danas se na taj običaj javnog sramoćenja još uvijek može naići u arapskim zemljama, od kojih neke gotovo da njeguju kult moćnog muškog brka (npr. Irak). Na zapadu se odnos prema bradama češće mijenjao, pa je u srednjem vijeku bila sinonim viteške hrabrosti i muškosti, ali su je u 17. i 18. stoljeću zamijenile kratko ošišane glave i bujne perike te glatko obrijana lica. Razvojem filmske umjetnosti u 20.st. vraća se i šira popularnost brada, a kao što možemo vidjeti slava muške brade ne jenjava ni danas (šifra: turske sapunice i Sulejman Veličanstveni). Neke civilizacije nisu voljele brade, recimo Rim ih je smatrao oznakom barbarstva i općenito svaku neurednu kosmatost koju je doživljavao manjkom osobne higijene. No Zeus, odnosno, rimski bog Jupiter je ipak imao bujnu bradu (gotovo lavlju grivu), uostalom, kao dan danas i kršćanski Bog ili pak Djed Mraz koje se uvijek ikonografski oslikava kao bjelobrade čičice. Njegovane brade su dakle kontinuirano predstavljale važan dio života muškaraca, nadasve kao simbol njihove moći, snage, muževnosti, potom i mudrosti, društvenog statusa, a nerijetko i seksualne potencije, i kao takve su preživjele periodične povijesne bradomrsce. Mogli bi reći, da su brade na neki način zapravo bile prvi vizualan dokaz muškosti, znak raspoznavanja muškaraca od žena, jer žene naprosto nemaju brade, barem većina. One koje su ih ipak imale, tzv. "bradate žene", smatrane su cirkuskom atrakcijom, i kao takve su bile dio redovite ponude cirkuskih predstava. Društvo je, ukratko rečeno, oduvijek po izgledu kreiralo neke (uglavnom stereotipne) identitete i uloge muškaraca i žena, koji su se tromo i sporo mijenjali i mijenjaju - zbog već poznatog mehanizma neodobravanja tog istog društva (okoline) - jer pojedince/ke koji ne ulaze u točno definirane kategorije doživljavaju kao prijetnju. No danas kada se zaslugom djelovanja medija i utjecaja šoubiznisa (hvala Lady Gaga) rodne uloge uvelike nadograđuju, svijest o tim pitanjima razvija, a stereotipi i predrasude srećom sve više razbijaju, riječima jednog portala za edukaciju mladih: „Važno je znati da se ove stereotipne uloge i identiteti mogu mijenjati i da možemo odabrati ona ponašanja, stavove i uloge koje nama osobno najbolje odgovaraju.“ Čestitke Conchiti Wurst i pjesmi Rise Like a Phoenix / Ustati kao Feniks. Uz Majčin dan Sa Wikice: Majčin dan je blagdan u čast majki i majčinstva koji se u većini zemalja obilježava svake godine druge nedjelje u svibnju. U zapadnom svijetu uspostavljen je u 20. stoljeću. Majčin dan ima svoje korijene u engleskom i američkom pokretu žena. Kao osnivač današnjeg Majčinog dana slovi Anna Marie Jarvis. Ona je u Graftonu 12. svibnja 1907. u nedjelju nakon druge godišnjice smrti njezine majke osnovala Memorial Mothers Day Meeting. S 500 bijelih karanfila izrazila je svoju ljubav prema preminuloj majci i u mjesnoj ih je crkvi dijelila drugim majkama. Posvetila se inicijativi za osnivanje službenog državnog praznika u čast majki, pišući pisma političarima, gospodarstvenicima, svećenicima i ženskim udrugama. Već 1909. majke su u 45 država SAD slavile majčin dan, a američki predsjednik Woodrow Wilson proglasio je 1914. godine Majčin dan nacionalnim praznikom. Nedugo nakon SAD-a, Dan majki postao je praznik i u Engleskoj, zatim u Švicarskoj (1917.), Norveškoj (1918.), Švedskoj (1919.), Njemačkoj (1922.) i Austriji (1924.) a potom se običaj proširio po cijeloj Europi i svijetu. Toga dana se majke i bake uglavnom darivaju cvijećem (bijeli i crveni karanfili su uglavnom zaboravljeni), te čestitkama i malim poklonima. Danas, kad još uvijek nažalost postoje dijelovi svijeta u kojima žene ne smiju "pustiti bradu", kada u svijetu još uvijek postoje oni koji obrazovane žene doživljavaju kao prijetnju, moje misli idu majkama Nigerije i njihovim otetim djevojčicama. |
Nisam tip od trčanja (iako nisam ni od posustajanja), kad ja pomislim na trčanje ne čujem Vangelisove "Chariots of fire" i ne vidim vretenaste dečke u bijelom kako trčkaraju na plaži već vizualiziram iscrpljenost i znoj. Trčanje zahtijeva energičnost koju nisam spremna za trčanje dati, no kad sam danas prvi put čula za utrku Wings for Life World Run pomislih kako je to zgodno i lijepo. Ljepota ideje mi je, priznajem, na površinu izvukla davnu misao o maratonu, kao jednu sa popisa želja koje planiram ostvariti, a tiho čekaju u nekom zakutku mojih snova. Ja sam tipični hodač, sporiji tip, koračač na duge staze, pentrač u visine, uporni istraživač puteljaka, nefokusiran i zbrčkan duh koji ima potrebu digresirati, zastajkivati i promatrati, slobodno lunjati, gacati bez ritma ne držeći se strogo određenog pravca, ona/j koja uvijek hoda još malo naprijed, često zaboravljajući čuvati nekakvu taktičku zalihicu snage za povratak. Trčanje mi stoga ne odgovara ni fizički, ono zahtijeva planiranje, potoke znoja, pravac, posvećenost, disciplinu koju za takav pothvat nemam, za koju bi mi bio potreban netko drugi da mi je izvana zacrta, diktira, nameće. No isto danas pomislih kako je zgodno i lijepo trčati za one koji ne mogu, i kako je zgodno da sam na tu vjesticu naišla baš kad sam u ruke uzela knjižicu vedrog svijetlo plavog omota sa sitnim, žilavim i do pasa golim trkačem na naslovnici. Riječ je o Harukiju Murakamiju, naravno, i njegovoj "O čemu govorim kada govorim o trčanju". Okrenuh poletno prvu stranicu, a podnaslov mi je ovako, duhovito se ustobočivši, poručio - Patnja je stvar izbora. Sva razgaljena dokaskah od podnaslova do dna inteligentnim humorom natopljenog lista i na startu zaključih kako ćemo se lijepo družiti, maratonac Murakami i ja. Dogovorismo se da ću prihvatiti njegov savjet i pomoć, ali da ću prve koračiće ka maratonu odraditi na moj način, on u trku a ja za sad još u šetnji, hodajući uz uknjiženog goloprsog njega. Svatko svojim tempom, ali u istom pravcu. Do cilja ćemo već doći. Bez sumnje. Pa da. |