< | studeni, 2006 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Kad Jesus piše onda je to tako napisano da i sam poželiš pisati kao i on. Čovjek nadahnjuje i potiče na pisanje pa evo, od komentara do posta, čujte koju nezgrapnu i od mene… U Kardeljevu, nekad bilo sad se spominjalo, kina dva postojahu. Kino prvo, zimsko-zatvoreno u tadašnjem Domu JNA, na idealnoj poziciji usred grada na vrhu brdašca, kad si išao u kino išao si ko´ Isusu na goru (u ovoj verziji drugu Titu), takav je bio osjećaj ako ne i bolji. Petmetarski stiroporski drugovi Tito i Kardelj (jedan s desne, drugi s lijeve strane dvorane) s nama bi gledali komunistički ispravne i dopuštene filmove, a vikendom jeftine porniće, skupa sa japanskim ili kineskim mornarima željnih takvih stvari nakon dugog plova iz Osake u Luku Ploče (jeli Osaka uopće na moru?). Išlo se u hordama i strepilo za kartu, da, zamislite, nekada se strepilo hoćeš li uspjeti kupiti kartu, a kad bi i zgrabio taj tanašni komadić nekvalitetnog žutog ili plavog papira, sa pečatom DOM JNA i zvijezdom petokrakom, od izbezumljenog prištavog ročnika, većinom sa Kosova ili Makedonije - onda bi strepio da te, u prenatrpanom holu, ne zgnječkaju kao muvu uz staklo. Čistačica, Quasimodo pločanskog Doma JNA, stara cura Neda, metlom je pred harmonika vratima boje vina održavala red i poredak, zijevajući u pomoć kao riba na suvom. No, mi smo se isto bezglavo kao noćne leptirice lipili na plavkasto svjetlo koje je bljeskalo izmešu šarki i pritom, na Nedin užas, rušili one cilindrične kante za smeće sa pijatom za gašenje opušaka na vrhu. Nismo mogli dočekati upasti u dvoranu i dočepati se omiljenog tapeciranog sjedala, nekad i po cijenu gaženja onih što su sa ranije predstave izlazili van, jer da, zamislite, bilo je i ranijih predstava. I točno, sjedala su bila blago tapecirana, opet boja vina, to je ipak bio Dom JNA, sa sjedoguzom koji se diže i spušta, ali bez automatske funkcije što je bilo dobro, no sva istosmjerno povezana u jednom redu, kao žaruljice na boru, pa kad jedna crkne crknu sve, što nije bilo dobro. Pogotovo kad bi na kraj/početak reda sjeo debeli Lešo. Početak filma bi obično označavalo prekid zavijanja Nede Ukraden iz zvučnika, no ne i svjetlo, koje je znalo pregaziti i ona uvodna slova sa glumcima, skladateljem, redateljem pa čak i naslovom i uvodnom radnjom. Kad bi se svjetlo konačno i ugasilo, to nije značilo da se sa prvim ´zakašnjenikom´neće opet upaliti, a onih koji kasne uvijek je bilo. No pravi bi početak filma, što smo svi mi okorjeli pločanski filmoljupci znali, označavao tek uspon bradatog kino-operatera, inače tate one crvenokose Fani, uza one strme vanjske stepeničice iznad dvorane gdje se nalazio projektor. Crvenokosin tata kino-operater koji kao da godinama ostaje isti ili se to samo tako čini, pokrenuo bi stroj kao traktora na kurblu i kroz onaj četvrtasti prozorčić pustio ponad naših nestrpljivih glava zraku tog čudesnog plavog svjetla sa letećim trunčicama prašine. Čarolija bi počela. I kino drugo, ljetno-otvoreno u tzv. Sve Učilištu iznad grada, kao što mu i ime kaže bilo je ljetno, daklem puno opuštenije i neobvezujuće kao što to ljetno ponašanje obično diktira. Točno nad glavnom prometnicom, ograđeno samo plavo ofarbanim rešetkama, tako da bi svaki prolazak kamiona osvijetlio platno, a svaka jača svađa iz susjednih zgrada upadala u radnju, no nije nam smetalo, obožavali smo ga. Uz ´miris´ zagorjelih ćevapa Ace Ćevapa i uz bocu Pipi, ekipa bi sjedila na krovovima i besplatno gledala nezaklonjeni ekran, uostalom kao i pola grada dole sa rive. Gurancije i strepnje za karte je isto bilo (zahtijevala se taktika i višednevno planiranje ekipe iz ulice, skupljala se lova, išlo čoporativno), a umjesto stakla ovdje su ´gnječkajuću´ prijetnju predstavljala željezna vrata na rešetke. Stolice su bile one obične bijele, sa ljetnih terasa sa muzikom u živo, neudobne kao vrag, ali bolje nam nije ni trebalo. Početak filma bi obično označavalo prekid zavijanja Nede Ukraden iz zvučnika, no pravi bi početak filma, što smo svi mi okorjeli pločanski filmoljupci znali, označavao tek dolazak bradatog kino-operatera, inače tate one crvenokose Fani, u malu kućicu iza naših leđa gdje se nalazio projektor. Crvenokosin tata kino-operater koji kao da godinama ostaje isti ili se to samo tako čini, pokrenuo bi stroj kao traktora na kurblu i kroz onaj četvrtasti prozorčić pustio ponad naših nestrpljivih glava zraku tog čudesnog plavog svjetla sa letećim trunčicama prašine. Čarolija bi počela. Sa novom Hrvatskom, iz Ploča otišla JNA, kako otišla JNA otišao i Dom JNA, a došao naravno Dom HV-a. Isto mjesto, no drugo ime druga praksa, neko vrime davao se filmić-dva godišnje, pa i to prestalo, kino propalo, prokisnulo, eno ga i sad prazno stoji, drugovima Titu i Kardelju mjesto švedskih razgolišenih ljepotica društvo prave samonikle gljive. Ljetno kino ista stvar, prazno i jadno… samo bez gljiva… i drugova. Spavaju svi dubokim snom. No ne i Aco Ćevap, on i dalje vreba. Vječno neraspadljiv, kao i njegovi ćevapi. |