mistagogy.blog.hr

četvrtak, 24.06.2010.

Ivan mu je ime!

KARIZMATSKA OBNOVA U CRKVI

I danas nakon tridesetak godina postojanja Katoličkog karizmatskog pokreta, vjernici se često pitaju što je to. Zato smo zamolili mr. sc. Ivu Pavića, OFM, našeg poznatog karizmatika, da za čitatelje Rheme odgovori na neka goruća pitanja koja se tiču Karizmatske obnove i pojasni neke temeljne pojmove.



Duh Sveti, duša Crkve, trajno prisutan u njoj, zar da šuti?

RHEMA: Možete li nam reći nešto o najranijim počecima kariz matskog pokreta u Crkvi?

Fra IVO: Prvi karizmatici bili su Korinćani. Imali su brojne duhovne darove Duha Svetoga. U povijesti Crkve poznat je karizmatski pokret iz II. stoljća, montanizam, koji se slomio zbog sukoba i napetosti izmedu hijerarhijskog i karizmatskog shvaćanja Crkve. Duh Sveti djelovao je u Antunu, pustinjaku kad je osjetio poziv da napusti svijet i pobjegne u samoću. Taj je izazov urodio divnim pokretom pustinjskih otaca. Zapadno benediktinsko monaštvo, nakon pada Zapadnog rimskog carstva, karizmatski je oblik života koji živi evanđeosku radikalnost. Monaštvo se ne suprotstavlja strukturi lokalne Crkve, nego se u nju uključuje. U 12 i 13. stoljeću Duh je Sveti izazvao silnu revoluciju unutar Crkve. Prosjački redovi, karmelićani, dominikanci, franjevci i drugi, ostavljaju neizbrisiv karizmatski trag u povijesti Crkve. Svi velikani Duha iz 15. i 16. stoljeća kao što su Terezija Avilska, Ivan od Križa i Ignacije Loyolski bili su karizmatici. Oni su bili optuživani zbog
otvorenosti Duhu. Svakako treba spomenuti sporne pokrete kao što su bili: valdenzi, amorićani, jaochimiti, apostolska braća, duhovnjaci, fratičeli, beguini i Božji prijatelji. Svi su ti pokreti suzbijeni zbog neslaganja s Crkvom. U 20. stoljeću, zajedno s redovničkim kongregacijama novijeg datuma, svjedoci smo nastanka svjetovnih instituta s laicima Bogu posvećenima u svijetu. U novije vrijeme ponovio se karizmatski pokret.

RHEMA: Što je dovelo do karizmatske obnove danas i što ona želi dati Crkvi?

Fra IVO: Dat ću tri kratka odgovora. Do Katoličke karizmatske obnove (KKO) došlo je zbog teorijskog i praktičnog ateizma u srcima i umovima ljudi. Herbert Muhlen, sudionik II. Vatikanskog sabora rekao je: "Duh Sveti, duša Crkve, trajno prisutan u njoj, zar da šuti? Božja su vremena i časovi! I dao je odgovor i dat će ga još više!" KKO je sastavni dio Crkve.
To nije, kao što neki misle, paralelna institucija u Crkvi, sekta, „crkva u Crkvi"- naprotiv, ona je blago Crkve. Ona ne želi dati Crkvi ništa nova već je podsjetiti da se koristi onom snagom koju ima. KKO želi poučiti mlade kako će primiti sakrament krizme učinkovito i poučiti već krizmane kako će doživjeti osoban susret s Isusom, kroz osobno predanje. Kad bi sakmmenat Krize bio učinkovit, smatram da bi nestalo potrebe za Katoličkom karizmatskom obnovom i molitvenim zajednicama.

Na početku nisam razumio ni prihvatao obnovu u Duhu

RHEMA: Koliko ste dugo uključeni u KKO i kad ste se prvi put susreli s karizmaticima?

Fra IVO: Aktivno sam uključen više od devet godina. Kroz to sam vrijeme slušao svjetske i domaće karizmatike, bio na njihovim seminarima, sudjelovao na različitim susretima, konferencijama i slično. Uz to sam i sam vodio seminare, duhovne obnove, duhovne vježbe, molitvene susrete, osnivao molitvene zajednice itd. Katoličke sam karizmatike prvi put susreo u Camberri, u Australiji. Bio sam student teologije. Slušao sam ih kako glasno pjevaju i slave Boga u jezicima. Na upit jedne časne sestre franjevke što mislim o tome kao teolog, odgovorio sam samouvjereno da „to nije s Božje strane" Dakle, na početku nisam razumio ni prihvaćao obnovu u Duhu. Bio sam racionalist i jedan od onih umišljenih teologa. Srećom, poslije sam promijenio mišljenje.


RHEMA: I kako ste prihvatili KKO? Je li netko utjecao na vas?

Fra IVO: Obnovu u Duhu oduševljeno sam prihvatio na duhovnom seminaru u Sarajevu koji je vodio p. Rufus Pereira. On je bio istinski Kristov svjedok. Stekao je u Rimu dva doktorata: jedan iz filozofije i jedan iz biblijske teologije. Uz to je vješt govornik. Potpuno je zahvaćen Kristom. Govorio je u snazi Duha. Puno su mi pomogle i duhvne vježbe sv. Ignacija Loyolskog u šutnji koje sam obavio, i koje i danas obavljam u svakodnevnom životu. One su mi pomogle da više ne sumnjam i da se ne opirem Duhu. Kasnije sam upoznao i mnoge svećenike, časne sestre, Bogu posvećene laike i druge osobe uključene u KKO. Mnogi su od njih imali darove Duha Svetoga: dar jezika, proroštva, tumačenja jezika, vizije, dar spoznanja, ozdravljanja... To me još više ohrabrilo da napravim "skok u vjeri" prema toj struji milosti. Danas stalno Bogu zahvaljujem na tom daru.

RHEMA: Je li bilo otpora u početcima vašega djelovanja?

Fra IVO: Bilo je jako puno otpora. Nedostatak podrške i povjerenja od mojih kolega, bez potpore od onih čiju sam potporu očekivao. Rekao bih da se taj otpor i protivljenje danas pojačava. Isus je sam rekao da ćemo biti progonjeni zbog njegova Imena. A sveti nas je Pavao na to upozorio kad je rekao u poslanici Timoteju 3,1-7: "U posljednje će doba nastati teška vremena, jer će ljudi biti samoživi, lakomi, umišljeni, oholi, psovači, nepokorni roditeljima, nezahvalni, bezvjernici, bez
ljubavi, nepomirljivi, klevetnici, razuzdani, neotesani, neprijatelji dobra, izdajnici, naprasiti, bahati, ljubitelji požude umjesto Boga. Oni će sačuvati vanjski oblik pobožnosti iako su se odrekli njezine sile". Zar ne živimo u takvim vremenima? Mi kršćani treba da izabiremo uvijek ono što je "teže' i naviještamo Radosnu vijest, Isusa Gospodina, i u nezgodno vrijeme...Postoie 23 papinska dokumenta upudena karizmaticima

RHEMA: Službena je Crkva odobrila KKO. Kako znamo, mnogi karizmatici u svijetu doživljavaju nerazumijevanje, pa čak i određene zabrane i progone...

Fra IVO: Katolička karizmatska obnova odobrena je od Crkve, sa svim elementima „u paketu": slavljenje Boga, dar jezika i tumačenje jezika, dar liječenja i čudesa, dar spoznanja i mudrosti, molitva oslobađanja i iscjeljivanja itd. Sjedište je u Rimu. Pavao VI., Ivan XXIII., Ivan Pavao II., kao i sadašnji papa Benedikt XVI. potvrdili su Katoličku karizmatsku obnovu. I kardinal Vinko Puljić u nas u BiH-a odobrava KKO na području svoje nadbiskupije. Ako bi neki crkveni dostojanstvenik htio lokalnu crkvu izuzeti i zabraniti KKO, morao bi tražiti posebno dopuštenje Vatikana. Iz toga slijedi da oni koji progone karizmatike trebaju pokazati dokument Svete Stolice kojim se njihova lokalna Crkva izuzima. A ko nema takvog dokumenta, karizmatici se mogu bez posebnog odobrenja nesmetano uključiti i angažirati u Katoličku karizmatsku obnovu.

RHEMA: Možete li nam možda reći što su pape govorili o Katoličkoj karizmatskoj obnovi?

Fra IVO: Prigodom trećeg karizmatskog kongresa održanog 19. svibnja 1975. godine u Rimu papa Pavao VI. rekao je da je Obnova u Duhu šansa za Crkvu i za svijet" te da u njoj vidi čudo Duhova jer Duh Sveti posvećuje ljude i daruje im svoje karizme. On je istaknuo da Crkva mora postati "karizmatska i pneumatička". Ivan Pavao II. tvrdio je da je karizmatski pokret dar Duha Svetoga Crkvi i da je upravo danas najveća potreba Crkve - Duh Sveti, te da je Obnova u Duhu sreća za
Crkvu i svijet, pa prema tome i glavni oslonac za treće tisućljeće. Postoje 23 papinska dokumenta upućena karizmaticima. Benedikt XVI. danas ističe njegovu vitalnost kao jedan od putova prema Bogu. U jednoj svojoj propovijedi rekao je svećenicima da s ljubav1ju gledaju na KKO jer je utemeljitelj Obnove Duh Sveti.

RHEMA: Mnogi svećenici, Bogu posvećene osobe i laici, od kojih su neki zaista revni za Gospodina, ne mogu, prihvatiti Katoličku karizmatsku obnovu. Zašto je tako?

Fra IVO; Nisu doživjeli iskustvo krštenja u Duhu. Njih Bog ne može iznenaditi. Ne osluškuju njegove poticaje i govor u srcu.Nedostatak poniznosti, poslušnosti, čistoće, žive vjere, to je velik razlog odbijanja KKO. Mnogi misle da su na pravom putu jer su učeni, načitani... i da je to dovoljno. Isus je govorio da je "ovo sakrio od mudrih i umnih, a objavio malenima.' Stariji o tome nisu ništa učili na bogosloviji, pa zbog toga ne prihvaćaju Obnovu u Duhu kao ni bilo kakve druge pokrete Duha koji puše gdje hoće. Oslanjaju se na vlastite snage. Dakle - neznanje! Većina onih koji se opiru karizmatskoj obnovi nemaju svoga duhovnog vođu, ispovjednika, kao ni osoban odnos s Bogom. Problem je i teologija koja je sterilna i koju treba pročistiti. No ipak treba reći da je najveći razlog neprihvaćanja Karizmatske obnove RACIONALIZAM u glavama mnogih, koji
najviše ubija vjeru i ljubav, jer u njemu nema pobožnosti ni molitve. Jedan je kršćanski mistik rekao da RACIONALIZAM pripravlja put Antikristu. Racionalisti se moraju susresti s Bogom u svom srcu da bi mogli prihvatiti KKO.


KKO - LIJEK PROTIV ŠIRENJA SEKTA I PRAZNOVJERJA


RHEMA: Fra Ivo, koji su plodovi, kojima ste vi svjedokom, a koje donosi KKO?

Fra IVO: Ima ih jako puno. Ozdravljaju obitelji i cijele župe. Oslobađaju se plodovi Duha Svetoga: mir, ljubav, radost, blagost. Mnogi su rekli da su susreli Isusa prvi put iako ga nisu vidjeli fizičkim očima, vcć očima srca. Očituju se darovi kao npr. dar jezika, ozdravljanja, čudesa, proroštva... Budi se veća svijest o postojanju sotone i zla u svijetu i o pozivu na duhovnu borbu. U srcu imamo veću želju živjeti sakramentalnim i svetim životom. Rađa se želja za istinskim jedinstvom kršćana i služenjem drugima s više ljubavi. Nestaje tjeskoba i sumnja, pesimizam, nezadovljstvo. Rađa se želja za duhovnim vodstvom i duhovnim rastom. Svjedok sam da su mnogi dobili zvanje za posvećeni život i svećeništvo. KKO je usmjerena prema obnovi cijele osobe. Karizmatski pokret znak je moćne prisutnosti Duha Svetoga u Crkvi. To je lijek protiv širenja sekta i praznovjerja.

RHEMA: Kad (karizmatik) svećenik polaže ruke na vjernike, i dok se moli nad njima, većina ljudi padne na leđa. Neki to komentiraju kao padanje u trans, ili nesviiest, ili da ljudi to samo glume. Objasnite nam taj fenomen?Što se zapravo dogodi da ljudi padnu kad svećenik na njih položi ruke?

Fra IVO: Duh Sveti želi u nama nešto napraviti. Njegovo je djelovanje kadikad tako snažno da klonemo. Riječ je o duševno-tjelesnom odgovoru na molitvu. Kad čovjek prestane misliti na sebe, te se preda djelovanju Duha Svetoga, Duh može dublje zahvatiti u njegovo srce. Možemo to nazvati'počivanjem u Duhu; 'padanjem pod silom Božjom!, 'slatko nasilje'. Netko počiva u Duhu stojeći, ili sjedeći, a netko padne. To nije ni nesvijest, ni spavanje, ni sugestija, ni trans, ni hipnoza, Čovjek koji počiva u Duhu potpuno je svjestan svega. Čuje glasove, zvukove, pjesme. Kad govori o tom fenomenu, F. MacNutt ističe: „Kao da Gospodin osobi dadne duhovnu anesteziju: Počivajući u Duhu, osoba je intenzivno usmjerena na Gospodina. Osjeti njegovu blizinu. Tijekom počivanja u Duhu događaju se mnoga ozdravljenja na fizičkoj, duhovnoj i duševnoj razini, liječenje unutarnjih rana, obraćenja, dar kajanja i različiti blagoslovi. Mnogi su svjedočili da su u trenutku počivanja u Duhu u svome tijelu osjetili vatru, trnce i toplinu u rukama. Duh Sveti tada sigurno nešto radi u duši. Milijuni ljudi iskusiti su blagodat počivanja u Duhu.

RHEMA: Vas često pojedini svećenici, bibličari, optužuju da u svojim nastupima govorite o đavlu da ga vidite u svemu? Je li to istina?

Fra IVO: To su neozbiljne i neistinite izjave. Vjerujem da postoji đavao. Nastojim svijetu reći što Biblija i tradicija Crkve uči o đavlu i kako se danas obraniti od njega. Obično oni koji đavla ne vide nigdje, niti poučavaju svijet o njegovim zamkama, taktikama, kako djeluje, meni prigovaraju da ga vidim svugdje i da ga često spominjem. Više od svega naglašavam ljubav i snagu Božju, i snagu Imena Isusova u kome pobjeđujemo. Sve moje molitve usmjerene su na to da Isus pobijedi svako zlo, da čovjek bude očišćen od grijeha, oslobođen od đavolskih zamki, izliječen od rana, jer nakon toga, primivši krštenje u Duhu, postaje dobar vojnik Isusa Krista, može se otvoriti njegovu poslanju i svjedočiti za Krista.


PROPOVIJEDATI, LIJEČITI, OSLOBAĐATI OD ZLIH DUHOVA

RHEMA: Isus u Novom Zavjetu kaže:"Tko vjeruje u me, i on će činiti djela koja ja činim. Činit će i veća" (Iv 14,12-14). Zar ne bi to trebao biti put Crkve?

Fra IVO: Dok je hodao zemljom, u tri godine javnog djelovanja, Isus je propovijedao blagu vijest svaki dan, po selima i gradovima, od jutra do mraka liječio bolesnike i oslobađao ih od zlih duhova. Tu je vlast predao apostolima, kasnije sedamdeset dvojici učenika i napokon nama. Apostoli i učenici činili su iste stvari kao i Isus. Dramatična obraćenja u poganskom Rimskom carstvu posljedica su brujnih ozdravljenja i oslobođenja od zlih duhova, koja su se dagađala u Isusovo
preslavno Ime. Danas narod posebno voli svećenike koji nastavljaju to trostruko poslanje. Nije dovoljno samo propovijedati, već u ime Isusovo liječiti i oslobađati od zlih duhova. Sveci su tako liječili molitvom.

RHEMA: Možete li nam navesti primjere pojedinih svetaca koji su liječili po molitvi u Isusovo ime?

Fra IVO: Navest ću samo neke koji su osobito liječili od fizičke bolesti. Jako su popularni i poznati u svijetu braća mučenici - liječnici, sveti Kuzma i Damjan. U njihovim životopisima stoji da su po molitvi liječili slijepe, gluhe, nijeme, gubavce, hrome, opsjednute. Zatim sveti Blaž koji je liječio ljude i životinje. Danas ga zazivamo kod bolesti grla. Život svetog Franje obilovao je brojnim čudesnim ozdravljenjima. Nadaleko je poznat i omiljen sveti Antun Padovanski. Već za života zvali su ga čudotvorcem. Gospodin je potvrdio njegov apostolat brojnim čudesima i ozdravljenjima. Imao je veliku sućut prema narodu. U XV. stoljeću sveti je Rok činio mnoga čudesa u Francuskoj i Italiji. U bolnicama je molio za bolesne od kuge. Na prijelazu u XX. stoljeće poznat je blaženi brat Andrija iz Montreala koji je liječio bolesnike po zagovoru svetog Josipa. U Crkvi postoje brojne štake koje su bolesnici ostavili. One vise iznad oltara kao svjedočanstvo da ih je Isus izliječio. Danas ozdravljenja i čudesa koja su činili sveci racionalisti proglašavaju legendama.

RHEMA: Mnogi mladi nakon sakramenta potvrde napuštaju Crkvu? Zašto je tako?

Fra IVO: Krizma je sakrament zrelosti i kršćanske odgovornosti. Bog nam je dao taj sakramenat da ne "mucamo" u svojoj vjeri već da budemo Kristovi svjedoci u svijetu. Po tom sakramentu kršćanin postaje zreo da bude kvalificiran i angažiransvjedok Krista i Crkve. Žalosno je da su mnogi krišćani nakon krizme postali Jehovini svjedoci. Mnogi miadi danas nakon krizme svečano neformalno napuštaju Crkvu. Oni kažu: "Obavili smo krizmu", a nisu donijeli svjesnu odluku da pripadaju Isusu.
Sakramenti nisu ustanovljeni da se obave, već da se od njih živi. Nedavno je Slobodna Dalmacija objavila članak kako su krizmanici nakon krizme razbijali izloge, lupali lokale, divljali po gradu, demolirali autobuse. Kad se govori o krizmi, statistike u svijetu su poražavajuće.

KRIZMANICIMA SE NE PRENOSI ŽIVI PRIMJER VJERE

RHEMA: Tko je odgovoran za neučinkovitost sakramenta potvrde?

Fra IVO: Prvo ću reći da mi svećenici i svi koji radimo u pastoralu često vjernike samo sakramentaliziramo, ali ne evangeliziramo. Idemo za tim da po svaku cijenu prime sve sakramente, a s druge strane ne radimo dovoljno na tome da se zaljube u Isusa i da mu predaju svoje živote. Oni koji žele raditi drugačije, obično su ismijani i progonjeni. Znam to iz osobnog iskustva, iz predavanja vjeronauka u školama. Više puta sam bio izbacivan iz škole upravo zbog toga. Svi smo odgovorni što mladi nakon krizme ne postaju praktični vjernici. Najprije društvo u kojem živimo. Mediji su u nas još uvijek antikatolički raspoloženi. Duh komunizma još je u mnogim glavama. Zatim su odgovorni roditelji i kumovi jer krizmanicima ne prenose živi primjer vjere. A onda odgovornost leži na župnicima, vjeroučiteljima, redovnicama, svima koji rade u pastoralu, i na onima koji podjeljuju taj sakramenat. Velik problem je i to što oni koji priprmaju krizmanike nisu susreli lsusa osobno,
tako da priprema za krizmu obično prođe više izvanjski.

RHEMA: Što možete poručiti svećenicima, vjeroučiteljima, redovnicama, roditeljima, kumovima i svima onima koji pripremaju mlade za sakrament potvrde?

Fra IVO: Da budu zapaljeni Duhom Svetim. Jer kako su to lijepo rekli mnogi sveci: samo zapaljeni Duhom mogu paliti, samo oduševljeni za Isusa mogu druge oduševljavati, i samo oni koji su zaljubljeni u Isusa i koji ga nose u svome srcu mogu postći da ga i drugi uzljube. Onaj tko je zaljubljen u Isusa, najveći je bogataš. Našao je najdragocjenije blago. Njihova je dužnost da pripreme mlade da svjesno, slobodno potvrde u sv. potvrdi ono što su već primili kao djeca u
krštenju - Duha Svetoga. Kod priprave je važno krizmanicima protumačiti ne samo sedam darova Duha, već i darove o kojima govori Pavao u svojim poslanicama, osobito Korinćanima 12.

RHEMA: U zadnje vrijeme mediji, osobito televizija, prilikom najava gostovanja različitih umjetnika/glazbenika, slikara i dr. rabe izraz karizma. Mnogi naši vjernici, a osobito oni koji su doživjeli obraćenje na seminarima Obnove u Duhu pomalosu zbunjeni time. Stoga vas molimo da nam objasnite što su karizme Duha Svetoga?

Fra IVO: Karizme su posebni darovi Duha iako je Duh Sveti prvi dar jer po njemu smo povezani s Ocem i Sinom. (usp. Iv 14,16). One su dar dan svakome na korist svih. Pojam karizma dolazi od grčke riječi charis, što znači milosni nezasluženi dar."Karizma je besplatan dar ili talent Božji dan vjerniku koji služi izgradnji Crkve kao tijela Kristova (Enciklika II. vatikanskog sabora Lumen gentium 12). Redovita karizma prenosi se sakramentima, dok izvanrednu daje Duh Sveti za
određenu misiju tj. kao pomazanje za služenje drugima i za spasenje drugih. Bog je uvijek može povući. Sveti Pavao govori o devet darova: dar jezika, tumačenje jezika, dar proroštva, mudrosti, spoznaje, razlikovanja duhova, ozdravljanja, čudesa,vjere (tKor 12). Kad govori o karizmama, Drugi vatikanski sabor ističe: "Duh Sveti posvećuje, vodi i izgrađuje narod Božji ne samo preko sakramenata i svetih otajstava, nego i dijeli svakom pojedinom vlastite darove kako se njemu sviđa"
(Lumen gentium 12). Nadalje, Koncil ističe da biskupi trebaju prepoznati karizme koje imaju pojedini vjernici. Naime, svaki pojedini kršćanin ima svoju karizmu. Sveti Pavao to potvrđuje kad kaže: ja bih htio da svi budu kao ja; ali svatko ima od Boga svoj posebni dar, jedan ovakav, drugi onakav (1 Kor 7,7). Papa Benedikt XVI. istaknuo je: „Karizme mogu pokatkad biti nezgodne: ali institucija treba biti pozorna da ih ne ugasi ili uguši"

KREPOSTI I KARIZME

RHEMA: Možete li nam objasniti razliku između kreposti i karizmi?

Fra IVO: Postoje tri ulivene kreposti koje smo dobili na krštenju. To su vjera, ufanje i ljubav. Dobili smo ih izravno od Boga za svoju izgradnju, za svoje osobno posvećenje i spasenje. Kroz njih možemo ljubiti Boga i bližnjega. One se mogu razvijati kroz sakramentalan život. Kreposti nam pomažu da produbimo svoj odnos s Bogom, da mu se pribiižimo. Dok su karizme koje smo već spomenuli, a o kojima govori sv. Pavao, dane od Boga ne toliko za vlastitu izgradnju, već i za izgradnju Crkve kao tijela Kristova. Preko karizmi možemo druge vraćati prvoj Ljubavi - Bogu. Dakle, Bog nas najprije osposobljava u krepostima, a onda u nama oslobađa karizme već dobivene u sakramentima. Kreposti i karizme uzajamno su duboko povezane, iako kreposti trebaju ići uvijek ispred karizmi. One štite karizmu. Krepost znači snagu i ona se odnosi na naviku ili sposobnost osobe, dok karizme po poticaju Duha Svetoga oblikuju, pokreću i mijenjaju druge. Kreposti su
vesla na brodu koja ga pokreću vlastitom snagom, a karizme se mogu usporediti s jedrima koje pokreće vjetar, a vjetar je Duh Sveti „koji puše gdje hoće i kako hoće'.

RHEMA: Dar jezika i proroštva često je kamen spoticanja di privlačenja u KKO. Što znače za vas osobno i za Crkvu ovi duhovni darovi?

Fra IVO: Već više od devet godina molim i slavim Boga u jezicima. To je molitva srca, a ne intelekta. Molitva u jezicima veseli dušu. To je dar koji je Krist obećao apostolima kao znak koji će pratiti one koji vjeruju (Mk 16,17). Biblija ga spominje na sedamnaest mjesta. Kad ne znamo što moliti, ili kako valja, Duh se zauzima za nas neizrecivim uzdasima (Rim 8,26). Po toj molitvi možemo tepati Bogu Ocu, Isusu, da ih volimo. Novi Zavjet govori nam o svrsi dara jezika: Govoriti Bogu, ne ljudima, izgrađivati smog sebe, govoriti o tajnama Božjim. (Usp 1 Kor 14,2). To je "izricanje
neizrecivoga," neiskazivog doživljaja Božje prisutnosti u duši. Riječi postaju kao šum "velikih voda", šum "ugodan, skladan, melodiozan!". Takva molitva ima zdrav, osloboditeljski i terapeutski značaj. Molitva u jezicima molitva je hvale i poklona, sinovskog predanja i radosti.Kod dara proroštva mora se dobro razumjeti što označava. Za mnoge ljude taj dar znači proricanje budućih stvari, ili događaja. Medutim, on to nije. Njegov stvarni smisao je govoriti pod Božjim vodstvom, ili Božjim nadahnućem da to svi mogu razumjeti. To je tumačenje Božje volje u konkretnoj situaciji. Dar proroštva je spoj Božjih i ljudskih elemenata. Stoga je potrebno razlučivanje samih proroštava. Onaj tko prorokuje izgovara riječi Božje ljubavi, skrbi, blagosti. Ako proroštvo plaši, ili govori što konkretno treba da činimo, potrebno je dobro ispitati je li od Boga. Proroštvo je povezano s
naviještenjem Evanđelja, uvjerljivo, snažno, osvaja kratkim i lijepim riječima. Proroštvu obično prethodi molitva u jezicima.

RHEMA: Vi u svojim nastupima često govorite o "krštenju u Duhu", "novom izljevu Duha;: Zar nismo već jedanput kršteni? Je li riječ o drugom sakramentu?

Fra IVO: Kad katolici koriste izraz "krštenje u Duhu," obično misle na preplavljenost Duhom, ili svjesno iskustvo Duha koji je već darovan u slavljenju kršćanske inicijacije. Odnosi se na prvotno buđenje sakramentalne milosti i nikako ne znači drugo krštenje. Radi se o oživljavanju krsnih voda milosti, koje smo primili na krštenju. Naime, po sakramentu krštenja svaki krštenik dobio je Duha Svetoga, ali ga je potrebno aktivirati da postane aktualan u životu. Za protestante i evangelike krštenje u Duhu Svetom čini novo djelo milosti. Kod nas katolika govori se o djelu "starom" a ipak u praksi dolazi "novo". Govori se o "izlijevanju" Duha koje ne dolazi izvana, nego iznutra poput "žive vode". Duh Sveti je već u nama po krštenju, samo ga treba osloboditi. To znači: ne radi se o primanju Duha Svetoga, već o njegovu oslobađanju u čovjeku. U svom djelu o Duhu Svetom poznati francuski teolog Rene Laurentin kaže: "Primiti izljev Duha Svetoga zapravo znači postati putpuno svjestan prisutnosti Svetoga Duha u vlastitom životu. To je djelo Duha SVetoga koje budi u nama uspavanu snagu i oživljava umrtvljene darove. Krštenje u Duhu "porađa našu vjeru", uči ufanju i donosi snagu za ljubav.

AKTIVIRANA SNAGA SAKRAMENATA

RHEMA: Kadinal Suenens, kojega je papa Pavao VI. zadužio da vodi brigu o Katoličkoj karizmatskoj obnovi, puno je pisao i govorio o kršenju u Duhu. Ima li nešto posebno u njegovu učenju?

Fra IVO: Kad govori o krštenju u Duhu, kardinal Suenens ističe: "Čini se sasvim jasno da se u mnogim katolicima karizmaticima obnovila i ponovno aktivirala snaga sakramenata krštenja i krizme. Događa se ono što se nije na neki način dogodilo kad smo bili potvrđeni. Ne radi se ovdje o novoj krizmi već se oslobađa ono što je bilo dobiveno, a zatvoreno je u nama kao u ,"hladnjaku". Sila koju smo primili u krštenju i potvrdi mora izaći iz hladnjaka, u koji smo je pospremili. U tom smislu može se reći da Duh Sveti može biti vezan u nama, blokiran, zarobljen u najdubljim dubinama našega bića
zbog grijeha, nevjere...Krštenje u Duhu aktualizira snagu krsne milosti. Takva aktualizacija milosti susreće se u Novom zavjetu. U pismu Timoteju apostol Pavao kaže: „Ne zanemaruj u sebi milosni dar koji ti je udijeljen na temeiju proročanskih izjava, polaganjem ruku starješinskog zbora' (1 Tim 4, 14-15).

RHEMA: Kad ste vi doživjeli krštenje u Duhu, ili novi izijev Duha?


Fra IVO: U duhovnim vježbama, koje sam spomenuo, doživio sam snažan 'novi izljev Duha u duši'. Tada su se oslobodili brojni darovi koje sam već primio po sakramentima. Taj kontinuitet izlijevanja Duha i oslobađanja darova nastavio se sve ove godine. Kad sam osobno prvi put svjesno doživio to iskustvo, Bog je počeo na poseban način djelovati u mom životu. Velika je razlika između onog života prije krštenja u Duhu i poslije krštenja u Duhu. Radi se o invaziji "Duha na dušu".

RHEMA: Ako je netko kršten u Duhu i ima darove Duha,je li to znak svetosti?

Fra IVO: Ne. Biti kršten u Duhu i imati darove nije povezano sa svetošću ni s duhnom zrelošću. Krštenje u Duhu i darovi nam pomažu da imamo vrlo bliz odnos s Duhom Svetim, da brže rastemo u svetosti i da druge dovodimo do svetosti. Oni koji nisu svjesno iskusili milost krštenja u Duhu, puno sporije napreduju u svetosti života. Kroz krštenje u Duhu postajemo osjetljiviji za Duha Svetoga. Slušamo njegove savjete i vodstvo. Nakon doživljaja krštenja u Duhu jedna mi je djevojka
ovako rekla: „Sad istinski vjerujem da Bog postoji, ne onaj koji je jako daleko, već koji mi blizak. On je živ. Sad se nalazi u mom srcu". Biti kršten u Duhu uključuje nov i prisniji odnos s Duhom Svetim i s Crkvom. Izričit znak krštenja u Duhu jest ljubav.

RHEMA: Preporučujete li neku molitvu prije krštenja u Duhu?

Fra IVO: Kroz krštenje u Duhu Isus oslobađa u nama silu Duha kad mu se u potpunosti predamo. To je njegov dar nama. Prije molitve za ponovni izljev Duha Svetoga dobro je izmoliti molitvu sv. Ignacija Loyolskog:

Uzmi, Gospodine,
i primi
svu moju slobodu,
moju pamet
moj razum
i svu moju volju,
sve što imam i što posjedujem.
Ti si m to dao,
tebi, Gospodine, sve vraćam
Sve je tvoje.
Raspolaži sa svime po svojoj volji!
Daj mi samo svoju ljubav i milost
I to mi je dosta.

- 00:31 - Komentari (27) - Isprintaj - #

utorak, 08.06.2010.

Svjetlo siromašnih


Jesmo li kada šutjeli premda smo se htjeli braniti i premda su s nama nepravedno postupali? Jesmo li kada oprostili premda nismo zato primili nikakve plaće te se naše šutljivo praštanje shvaćalo kao, samo po sebi, razumljivo? Jesmo li kada poslušali ne zato što bismo morali već zbog onog Tajnovitog, Šutljivog, Neshvatljivog, kako nazivamo Boga i Njegovu volju? Jesmo li se već kada žrtvovali bez zahvale, bez priznanja, čak i bez osjećaja unutarnje zadovoljštine? Jesmo li kada bili sami? Jesmo li se kada odlučili za nešto potpuno nesebično iz najunutarnjijeg poticaja vlastite savjesti, tamo gdje ne možemo nikome više reći, nikome razjasniti, gdje je čovjek potpuno sam te zna da se odlučio za nešto što mu nitko ne može oduzeti i zbog čega je uvijek i vječno odgovoran?Jesmo li već pokušali ljubiti Boga tamo gdje nismo nošeni valom nikakvog čuvstvenog oduševljenja, tamo gdje nam se sve čini da pored takve ljubavi umiremo; gdje se ljubav ukazuje kao smrt i apsolutno poništavanje; tamo gdje nam se čini da zazivamo prazno i nekoga od koga nema uslišanja; tamo gdje nam se čini da je zapravo posrijedi strašan skok u dubinu bezdana; tamo gdje nam se čini da sve biva neshvatljivo i na prvi pogled besmisleno? Jesmo li kada bili dobri prema čovjeku od kojeg nema nikakvog odjeka zahvalnosti i razumijevanja, i onda kada ni sami nismo zadovoljni osjećajem ‘nesebičnosti’ ili osjećajem da smo bili pošteni, itd? Tražimo takva iskustva u svojem životu u kojima se upravo nama nešto takvo dogodilo. Ako ih nađemo, došli smo do iskustva duha i njegova transcedendiranja ‘ovog vremenitog svijeta’.

O iskustvu milosti – Karl Kahner

- 09:14 - Komentari (13) - Isprintaj - #

subota, 05.06.2010.

Žrtva ljevanica

...
Drevna kršćanska tradicija jednodušno svjedoči da je Pavao umro mučeničkom smrću te da je mučeništvo podnio ovdje u Rimu. Novozavjetni spisi nam ne donose izvješće o tome. Djela Apostolska završavaju svoja izvješća spominjući uzništvo apostola Pavla, koji je ipak mogao primati sve one koji bi mu dolazili (usp. Dj 28,30-31). Samo u drugoj Poslanici Timoteju nalazimo ove njegove proročanske riječi: "Jer ja se već prinosim za žrtvu ljevanicu, prispjelo je vrijeme moga odlaska" (2 Tim 4,6; usp. Fil 2,17).
Ovdje se koriste dvije slike – obredna slika žrtve te slika, iz svijeta pomorstva, popuštanja priveza pri isplovljavanju – koje na diskretan način aludiraju na događaj smrti i to okrutne smrti (to se možda jasnije vidi iz talijanskog prijevoda Biblije gdje spomenuti citat u slobodnom prijevodu glasi: "Što se pak tiče mene, samo što nisam prinio žrtvu ljevanicu, prispio je trenutak da razvijem jedra", pr.).

Prvo svjedočanstvo o svršetku svetoga Pavla dolazi nam iz prve polovice 90-ih godina prvog stoljeća, dakle nešto manje od tri desetljeća nakon njegove stvarne smrti. Riječ je, da budemo precizniji, o Pismu koje je Crkva u Rimu, sa svojim biskupom Klementom, napisala Crkvi u Korintu. U tekstu toga pisma poziva se vjernike da imaju pred očima primjer apostola i, neposredno nakon što se spominje Petrovo mučeništvo, navodi se sljedeće: "Zbog ljubomore i nesloge Pavao je bio prisiljen pokazati nam kako se postiže nagrada strpljivosti. Uhićen sedam puta, prognan, kamenovan, bio je Kristov glasnik na Istoku i na Zapadu, te je zbog svoje vjere stekao čistu slavu. Nakon što je propovijedao pravednost čitavom svijetu, i nakon što se otisnuo i do najudaljenijih krajeva na Zapadu, podnio je mučeništvo pred vladarima; tako je otišao s ovoga svijeta i prispio na sveto mjesto, postavši time najveći uzor strpljivosti" (1 Klem 5,2)
...
Papa Benedikt XVI

- 17:31 - Komentari (12) - Isprintaj - #

petak, 04.06.2010.

Korisno i dostatno - nije isto!

A naučavajući u Hramu, uze Isus govoriti: "Kako pismoznanci kažu da je Krist sin Davidov? A sam David reče u Duhu Svetome: Reče Gospod Gospodinu mojemu: 'Sjedni mi zdesna dok ne položim neprijatelje tvoje za podnožje nogama tvojim!' Sam ga David zove Gospodinom. Kako mu je onda sin?" (Mk 12,35-37)



Tradicija

Protestanti tvrde da je Biblija jedino pravilo vjere, što znači da je u njoj sadržano sve što je nekome potrebno za teologiju, da je sve u njoj dovoljno jasno, te da nam nije potrebna apostolska predaja i učiteljstvo Crkve (autoritet naučavanja) kao pomoć u njenom razumijevanju. Iz njihova ugla gledanja, sva se kršćanska istina nalazi na stranicama Biblije. Sve što je izvan Biblije jednostavno nema nikakvu vrijednost, nepotrebno je ili iskrivljeno - te može odmoći nekome da se približi Bogu.

Katolici pak uočavaju da Biblija ne podržava ovakvo gledanje i da se ono zapravo već u njoj samoj pobija. Istinsko "pravilo vjere" - prema samoj Bibliji - jest Pismo i apostolska predaja kako se očituje u živom učiteljskom autoritetu Crkve, kojoj je povjereno Isusovo i apostolsko usmeno naučavanje, zajedno sa autoritetom za ispravno tumačenje Pisma.

U dokumentu Drugog vatikanskog sabora o Božanskoj objavi Dei Verbum (Riječ Božja), protumačen je odnos između Predaje i Pisma: "Sveta predaja i Sveto Pismo usko su dakle međusobno vezani i združeni. Oboje naime proistječe iz istoga božanskog vrutka i na neki se način uzajamno hraneći k istom cilju smjeraju. Naime, Sveto pismo je Božji govor, jer je pod dahom Duha Svetog pismom ustaljen; a Sveta predaja riječ Božju, koju Krist Gospodin i Duh Sveti povjeriše apostolima, cjelovito prenosi njihovim nasljednicima da je oni - vođeni svjetlom Duha istine - svojim navješćivanjem vjerno čuvaju, izlažu i šire. To je razlog da Crkva svoju sigurnost o svim objavljenim stvarima ne crpi samo iz Svetog pisma. Zato oboje valja primati i častiti jednakim čuvstvom pobožnosti i štovanja."(Dei Verbum 2,9)

No, evangelički i fundamentalistički protestanti, koji se pouzdaju u teoriju Martina Luthera sola scriptura (samo Pismo), obično će u prilog svojem polazištu navesti nekoliko ključnih redaka. Prvi je: "A ova su zapisana da vjerujete: Isus je Krist, Sin Božji, i da vjerujući imate život u imenu njegovu." (Iv 20,31) Drugi je: "Sve Pismo, bogoduho, korisno je za poučavanje, uvjeravanje, popravljanje, odgajanje u pravednosti, da čovjek Božji bude vrstan, za svako dobro djelo podoban." (2 Tim 2,16-17). Prema spomenutim protestantima, ovi redci ukazuju na stvarnost teorije sola scriptura.

Nije tako, odgovaraju katolici. Kao prvo, redak iz Ivanova evanđelja odnosi se na stvari zapisane u toj knjizi (valja ga pročitati zajedno s Iv 20,30, retkom koji je prije njega kako bi se mogao vidjeti kontekst ove upitne izjave). Kada bi ovaj redak dokazivao išta, onda to ne bi bila teorija sola scriptura, nego to da je već samo Ivanovo evanđelje dostatno.

Kao drugo, redak iz Ivanova evanđelja govori nam samo to da je Biblija napisana kako bi nam pomogla vjerovati da je Isus Mesija. On ne tvrdi da je Biblija sve što nam je potrebno za spasenje, a još manje da je ona sve što nam je potrebno za teologiju. Isto tako on ne tvrdi čak ni to da je Biblija potrebna za vjeru u Krista. U konačnici, prvi kršćani uopće nisu imali Novi zavjet na koji bi se mogli pozivati. Oni su više učili iz usmene nego li iz pismene poduke. Sve do relativno nedavnih vremena, Biblija je bila nedostupna većini ljudi, ili stoga što je nisu mogli čitati ili stoga jer još nije bio izumljen stroj za tiskanje. Svi su ti ljudi bili poučeni usmenom poukom koju je Crkva prenosila iz naraštaja u naraštaj.

Slično se može reći i o Drugoj Timoteju 3,16-17. Jedno je reći da je sve bogoduho pismo "korisno", no reći da takvo što znači kako valja slijediti samo nadahnuto pismo, nešto je sasvim drugo. Osim toga, postoji još jedan dokaz protiv evangeličkih i fundamentalističkih protestanata. To je proturječje na koje nailazimo slušajući njihovo tumačenje ovog retka. John Henry Newman iznio je to 1884. godine u eseju kojeg je naslovio "Odnos bogoduhosti prema Objavi".

Newmanov dokaz

On je napisao: "Prilično je očito da ovi odlomci ne donose nikakav dokaz da je Sveto Pismo, bez Predaje, jedino pravilo vjere. Jer, premda se na kraju navodi da je Sveto Pismo korisno za te četiri stvari, ipak se ne kaže da je dostatno. Apostol [Pavao] traži pomoć Predaje (2 Sol 2,15). Štoviše, on ovdje ukazuje na pisma kojima je Timotej bio poučen u svome djetinjstvu."

"Dobar dio Novog zavjeta nije bio napisan u njegovu dječaštvu. Neke od katoličkih poslanica nisu bile napisane ni kada je Pavao napisao ovaj tekst, a nijedna knjiga Novoga zavjeta tadna nije bila stavljena u kanon biblijskih knjiga. On, dakle, ukazuje na pismo Starog zavjeta. Ako bi se ovim odlomkom moglo nešto dokazati, moglo bi se dokazati i previše, kao na primjer, da pisma Novoga zavjeta nisu nužna za pravilo vjere."

Nadalje, protestanti obično čitaju Drugu Timoteju 3,16-17 izvan konteksta. Kada se to čita u kontekstu susjednih odlomaka, može se otkriti da je Pavlovo spominjanje Pisma samo dio njegove opomene Timoteju da kao svoj vodič uzme Predaju i Pismo. To je sadržano u dva retka prije navedenog odlomka: "Ti, naprotiv, ostani u onome u čemu si poučen i čemu si vjeru dao, svjestan od koga si sve poučen i da od malena poznaješ Sveta pisma koja su vrsna učiniti te mudrim tebi na spasenje po vjeri, vjeri u Kristu Isusu." (2 Tim 3,14-15)

Pavao kaže Timoteju da nastavi u onome u čemu je poučen iz dva razloga: prvo, zato što zna tko ga je poučio - sam Pavao - i drugo, jer je bio poučen u pisma. Prvi od ova dva razloga direktan priziv na apostolsku predaju, usmeno poučavanje koje je apostol Pavao predavao Timoteju. Stoga protestanti moraju Drugu Timoteju 3,16-17 izvući iz konteksta kako bi stigli do teorije sola scriptura. No, kada se odlomak čita u kontekstu, postaje očito da naučava važnost apostolske predaje!

Biblija niječe da je nužna kao potpuno pravilo vjere. Pavao kaže da se mnogo kršćanskog nauka može naći u predaji koja je predana usmenom riječju (2 Tim 2,2). On nam nalaže: " Stoga braćo, čvrsto stojte i držite se predaja u kojima ste poučeni bilo našom riječju, bilo pismom." (2 Sol 2,15)

Ovo su usmeno naučavanje prihvatili kršćani, kao što su prihvatili pisano naučavanje koje je došlo kasnije. Isus je rekao svojim učenicima: "Tko vas sluša, mene sluša; tko vas prezire, mene prezire." (Lk 10,16). Crkvi je, u osobama apostola, povjeren autoritet da naučava Kristom (po Kristu). Crkva bi trebala biti njegov predstavnik. On im je naredio: "Pođite dakle i učinite mojim učenicima sve narode" (Mt 28,19).

I kako to treba učiniti? Propovijedanjem, usmenim upućivanjem: " Dakle: vjera po poruci, a poruka riječju Kristovom."(Rim 10,17) Crkva će uvijek biti živi učitelj. Pogrešno je ograničiti "Kristovu riječ" samo na pisanu riječ ili držati da su sva njegova naučavanja reducirana na zapise. Biblija nigdje ne podržava nijednu od ovih teorija.

Nadalje, jasno je da će Kristovo usmeno naučavanje trajati do svršetka vremena, "ali Riječ Gospodnja ostaje dovijeka. Ta pak riječ jest evanđelje koje vam je naviješteno." (1 Pt 1,25). Valja zamijetiti da je riječ "naviještena" - to jest, usmeno priopćena. Tako će i ostati. Usmeni navještaj neće biti nadomješten zapisima, kao što je Biblija (ona će ga nadopuniti, ali ne i nadomjestiti) i neprestano će imati svoj vlastiti autoritet.

Ovo postaje jasno kada apostol Pavao govori Timoteju: "I što si od mene po mnogim svjedocima čuo, to predaj vjernim ljudima koji će biti podobni i druge poučiti." (2 Tim 2,2) Ovdje vidimo prvih nekoliko karika u lancu apostolske predaje koja je cjelovito prenesena od apostola do naših dana. Pavao naređuje Timoteju da prenosi usmeno naučavanje (predaje) koje je primio od apostola. On je taj koji će to prenijeti ljudima koji će biti sposobni poučavati druge, te tako nastaviti lanac. Pavao izdaje ovu zapovijed nedugo prije svoje smrti (2 Tim 4,6-8) kao podsjetnik Timoteju kako treba vršiti svoju službu.

Što je Predaja (Tradicija)?

U ovoj raspravi važno je imati na umu što Katolička crkva podrazumijeva pod predajom. Naziv se ne odnosi na legende ili mitološke priče, niti uključuje prolazne običaje ili prakse koje bi se mogle promijeniti prema okolnostima, kao na primjer, izgled svećeničke haljine, posebni oblici pobožnosti prema svecima, ili čak liturgijske rubrike. Sveta ili apostolska predaja sastoji se od naučavanja koja su apostoli predali usmeno svojim propovijedanjem. Ova se naučavanja vrlo (ili možda potpuno) poklapaju s naučavanjima sadržanima u Svetom Pismu, no način njihova prenošenja je drugačiji.

Ona su predana i povjerena Crkvi (što znači njezinom službenom učiteljstvu, biskupima u jedinstvu s papom). Nužno je da kršćani vjeruju u ovu tradiciju i slijede je kao i Bibliju (Lk 10,16). Istina vjere dana je prvenstveno vođama Crkve (Ef 3,5) koji s Kristom čine temelj Crkve (Ef 2,20). Crkvu vodi Duh Sveti, koji ovo naučavanje štiti od iskrivljenja (Iv 14,25-26; 16,13).

Prenošenje vjere

Pavao ocrtava što bi to bila predaja: "Doista, predadoh vam ponajprije što i primih: Krist umrije za grijehe naše po Pismima... Ili dakle ja ili oni: tako propovijedamo, tako vjerujete." (1 Kor 15,3.11) Apostol hvali one koji slijede Predaju: "Hvalim vas što me se u svemu sjećate i držite se predaja kako vam predadoh." (1 Kor 11,2)

Prvi kršćani "bijahu postojani u nauku apostolskom" (Dj 2,42) i prije nego što je Novi zavjet postojao. Od samih početaka, punina kršćanskog naučavanja se nalazi u Crkvi kao živom Kristovom tijelu, ne u knjizi. Crkva naučiteljica je, u svojoj usmenoj, apostolskoj predaji bila autoritet. Pavao sam navodi Isusove riječi koje je čuo iz usmene predaje: "Blaženije je davati, nego primati" (Dj 20,35).

Ova izjava nije zapisana u Evanđeljima i vjerojatno je predana Pavlu. Doista, čak su i sama Evanđelja usmena predaja koja je bila zapisana (Lk 1,1-4). Štoviše, Pavao ne citira samo Isusa. On također citira i navode iz ranokršćanskih himana, kao na primjer, u Ef 5,14. Ove i druge stvari povjerene su kršćanima "u Gospodinu Isusu" (1 Sol 4,2).

Fundamentalisti kažu da je Isus osudio predaju. Oni navode da je Isus rekao, ""A zašto vi prestupate zapovijed Božju radi svoje predaje?" (Mt 15,3). Pavao je upozorio: "Pazite da vas tko ne odvuče mudrovanjem i ispraznim zavaravanjem što se oslanja na predaju ljudsku, na "počela svijeta", a ne na Krista." (Kol 2,8). No, ovi redci samo osuđuju pogrešne ljudske predaje, a ne istine koje su predane usmeno i povjerene Crkvi po apostolima. Te istine su dio onoga što se naziva apostolska predaja, koju valja razlikovati od ljudskih predaja i običaja.

Ljudske zapovijedi

Uzmimo u obzir odlomak Mt 15,6-9, koji fundamentalisti i evangelici često upotrebljavaju da obrane svoje stajalište: "Tako dokinuste riječ Božju radi svoje predaje. Licemjeri, dobro prorokova o vama Izaija: "Narod me ovaj usnama časti, a srce mu je daleko od mene. Uzalud me štuju naučavajući nauke - uredbe ljudske"." Valja bolje promotriti što je to Isus rekao.

On nije osudio sve predaje. On je osudio samo one koje su obezvrjeđivale Božju riječ. U ovom slučaju, radi se o farizejima koji se pretvaraju da svoju imovinu posvećuju Hramu, te zbog toga ne uzdržavaju svoje ostarjele roditelje. Čineći tako, iskrivljuju zapovijed "Poštuj oca i majku" (Izl 20,12).

Na drugom mjestu, Isus naređuje svojim sljedbenicima da opslužuju predaje koje nisu protivne Božjim zapovijedima. "Na Mojsijevu stolicu zasjedoše pismoznanci i farizeji. Činite dakle i obdržavajte sve što vam kažu, ali se nemojte ravnati po njihovim djelima jer govore, a ne čine." (Mt 23,2-3)

Ono što fundamentalisti i evangelici čine, na žalost, jest to da kada vide riječ "predaja" u Mt 15,3 ili Kol 2,8 ili drugdje, zaključuju da sve što se naziva "predaja" treba odbaciti. Zaboravljaju da se taj naziv upotrebljava u drugačijem smislu, kao na primjer, u 1 Kor 11,2 i 2 Sol 2,15, kako bi se opisalo ono u što bismo trebali vjerovati. Isus nije zabranio sve predaje, zabranio je samo pogrešne tradicije, bilo nauke ili prakse, koje su potkopavale kršćanske istine. Ostalo, kao što to apostoli uče, valja poslušati. Pavao je naredio Solunjanima da prionu uza sve predaje koje im je predao, bilo usmeno, bilo pismom.

Nezabludiva Crkva

Zadatak je odrediti što to sačinjava autentičnu predaju. Kako možemo znati koje su predaje apostolske, a koje čisto ljudske? Odgovor je isti kao i na pitanje kako znamo koji su spisi apostolski, a koji čisto ljudski - slušajući učiteljstvo ili naučavanje autoriteta Kristove crkve. Bez učiteljskog autoriteta Katoličke crkve ne bismo mogli sigurno znati koje su od svih onih tobožnjih knjiga Svetog Pisma doista autentične. Ako nam je Crkva otkrila kanon Svetog Pisma, isto nam tako može otkriti "kanon Predaje" ako ustanovi koje su predaje prenesene od apostola. Naposljetku, Krist je obećao da vrata paklena neće nadvladati Crkvu (Mt 16,18) i sam Novi zavjet izjavljuje da će Crkva biti "stup i temelj istine" (1 Tim 3,15)

- 01:12 - Komentari (2) - Isprintaj - #
































































































































































































































































































































































































































































-