mistagogy.blog.hr

utorak, 30.03.2010.

- 21:24 - Komentari (0) - Isprintaj - #

nedjelja, 21.03.2010.

V. korizmena nedjelja

http://www.delnice-crkva.org/slike/duhovnost/kateheza/preljubnica.jpg


Na početku ovog današnjeg evanđeoskog odlomka Ivan izvještava kako je mnoštvo naroda hrlilo k Isusu, zašto? Narod je vjerojatno vidio da ono što Isus čini i govori na tako jednostavan način, pogađa njihovu egzistenciju, dotiče se biti njihova života. Tako je i danas Isus u središtu jedne zgode, koja sama po sebi dovoljno govori. Vjerujem da je ova priča iz Isusova života svima nama dobro poznata. Glavni likovi su farizeji i pismoznanci, Isus i preljubnica. Farizeji i pismoznanci već su osudili ovu ženu, ona nije važna nego zakon koji je iznad svega, pa čak i iznad Boga, i Boga žele staviti u svoje zakonske okvire. Bog treba učiniti onako kako su oni zamislili. Razmislimo malo o ovome jer smo i mi u opasnosti da Boga pokušamo staviti u svoje mentalne sklopove. Bog nas silno nadilazi i poznato mu je što je dobro za nas, osluškujmo Božje poticaje i dopustimo mu da uđe u naše živote i to na svoj način, samo njemu znan.
Čovjeku koji odrastajući nije u svom životu susretao ljepotu roditeljske ljubavi, koji nije upoznao milosrdnu ljubav nebeskoga Oca koje liječi i podiže iz prašine grijeha, osuditi drugoga gotovo je formalnost. Tada, njemu nije stalo do istine, pa čak i kada je svjestan da optužuje nevina čovjeka, važno je samo stvoriti senzaciju, vijest. Jer, a to je iz dana u dan sve očiglednije, ovaj naš svijet, čiji smo i mi dio, živi od senzacija, hrani se meteorskim vijestima, koje samo na tren osvijetle tamu neba i već se gase opet ga vraćajući tami.
Vrlo sličnu situaciju pokušava nam dočarati današnje evanđelje. Masi koja je pred Isusa, zajedno sa farizejima i saducejima, dovela ženu zatečenu u preljubu, nije bila važna istina, nikoga od njih nije previše zanimala životna priča žene koja je u njihovim očima ionako već bila mrtva, zanimala ih je senzacija, vijest, kako će onaj, kojega mnogi nazivaju najvećim učiteljem u Izraelu, reagirati na njihovu optužbu.
U tom kontekstu današnje evanđelje i Isus nas potiču da razmislimo o dvije stvarnosti, koje tako često prožimaju naše živote a to su OSUĐIVANJE I OPRAŠTANJE. Isus mi danas poručuje nemoj suditi i osuđivati ljude jer ni ti nisi savršen, i ti imaš svojih mana. Kada i počneš olako prosuđivati i osuđivati ljude sjeti se Isusove rečenice iz današnjeg evanđelja: Tko je od vas bez grijeha neka prvi baci kamen. Bog je jedini koji poznaje tajne ljudskog srca i koji će me pravedno suditi na kraju mog života.
Često se dogodi da nismo u situaciji kada mi osuđujemo nego mi osjetimo na svojoj koži kako nas drugi osuđuju. Zna to boljeti, pogotovo ako je osuda zlonamjerna i nepravedna. Ali i u tim situacijama znam da me moj Bog ne osuđuje i da mi moj Bog oprašta, da mi daje nove prilike da budem bolji čovjek, da budem bolji kršćanin.
Današnji čovjek, a to smo i ti i ja, mnogo toga zna, mnogo toga uči ali zaobilazi ovu Isusovu školu gdje se uči kako ljubiti i kako opraštati.
Neka ova mala Isusova škola ljubavi iz današnjeg evanđelja, škola ljubavi koja me uvijek prihvaća i škola opraštanja koja mi uvijek daje priliku za novi početak proizvede u meni kao što je to učinila u preljubnici milost i radost obraćenja. AMEN
vlč. Tadija Crnjak

- 12:17 - Komentari (3) - Isprintaj - #

petak, 12.03.2010.

EGOCENTRIZAM

U poruci iz prošlog posta stoji: «Ne bojite me se kao suca jer u svojoj oholosti ne vidite svoje grijehe. Ponizite se i počnite smatrati jedni druge većima od sebe te nećete imati napast natjecanja i omalovažavanja. Ja sam tu da svakog obdarim primjereno rasporedbi moje milosti po mojoj providnosti, a ne po vašim uskim mjerilima. Imajte to na umu i dopustite meni da sudim. Maknite se iz središta i moći ćete jasno vidjeti što smjeram sa svakim od vas.»

Stjecajem okolnosti, nakon duže vremena, našao sam se na jednom biblijskom susretu koji je vodila jedna naša sestra u Kristu. Tema razmatranja je bila 'Preobraženje na Taboru'. Jedna od nazočnih osoba, u trenutku kad se radio osvrt na razmatranje, je rekla kako misli da ne treba reći bilo što (uz obrazloženje da je pomenuto razmatranje shvatila u stilu: 'O ovome sad za sad ne govorite nikome') , tim više jer se to što je dobila u razmatranju nije ticalo nje direktno, nego sviju nas, dodavši: «Jedino ukoliko vi želite mogu vam prenijeti.»
Inače, pravilo susreta je da ne iznosimo ništa što se ne tiče nas osobno, nego se svjedočanstvo odvija po principu: «Što meni osobno riječ Božja kaže». Međutim, sestra u Kristu je napravila izuzetak rekavši da se može iznijeti. Iz kojeg razloga ne znam, al znam da je uskoro, nakon pročitane 'poruke', uslijedilo nešto što nije služilo na čast onoj koja si je uzela u zadatak animirati jedan takav susret. Iako je susret završio na tomu (nije bilo nikakvih rasprava), stvar je otišla tako daleko da je sestra u Kristu narednih dana išla po 'pomoć' kod više svećenika tražeći 'savjet' glede nastalog 'izgreda', pri tom ispustivši prenijeti ključni moment, a taj je da se pomenuta osoba ogradila tako što nije ništa htjela uraditi samoinicijativno, a još manje nametljivo.
Ovu situaciju uzimam kao podlogu onomu što želim reći ovim postom, a tiče se razmatranja nad evanđeoskim ulomkom od iduće nedjelje (prispodoba o rasipnom sinu, tj. o milosrdnom ocu). Iako smo ga slušali u subotu (06.02.), zbog svoje važnosti je stavljeno i u 4. korizmenu nedjelju.
U danima iza nas imali smo priliku slušati riječ Božju, koja na momente nije bila nimalo ugodna. Riječi opomene su bile tako jake da sam u jednom trenutku, da li po inspiraciji ili ne – svejedno, u noći s četvrtka na petak stavio uz prigodna čitanja i jedan 'apokaliptični' video (klimatske promjene i opomene Božje) koji je govorio o znakovima vremena. Sutradan u jutro se desio razoran potres u Čileu. Da li je slučajnost ili ne - svejedno, isto se desilo i rujnu prošle godine (potres i tsunami – Samoa) kada sam također uz misna čitanja stavio 'apokaliptički' video. Uopće se nisam iznenadio kada sam maloprije pročitao kako se u Čileu tijekom jučerašnjeg dana desilo još pet potresa srednje jakosti, a započeli su neposredno pred inauguraciju novog čileanskog predsjednika. Prekjučer na Kosovu, a dan prije u Turskoj, pa opet Malezija, Kirgistan, oluja u zapadnim dijelovima Europe, ovaj val hladnoće, odvajanje ledenjaka itd. vijesti su koje vrtoglavom brzinom slijede jedna drugu i to baš u ovim danima kada smo u crkvama slušali riječi opomena Božjih. Kako sve ovo protumačiti ako ne kao hitan poziv na obraćenje!?
Pitajući @majušnu o eventualnoj oprečnosti ove poruke sa slikom o milosrdnom Ocu (iz prispodobe) htio sam da dođemo do svrhe opomena Božjih. One, ma koliko god teške bile, nisu nikad odvojene izvan konteksta ljubavi Božje koju ima prema nama, pa čak i da doista zaslužujemo da nam se desi ono što se desilo onima u Siloamu. A zaslužujemo.
«Mislite li da ti Galilejci, jer tako postradaše, bijahu grešniji od drugih Galilejaca? 3Nipošto, kažem vam, nego ako se ne obratite, svi ćete slično propasti! 4Ili onih osamnaest na koje se srušila kula u Siloamu i ubila ih, zar mislite da su oni bili veći dužnici od svih Jeruzalemaca? 5Nipošto, kažem vam, nego ako se ne obratite, svi ćete tako propasti.»

Svoju nadu ni u kom slučaju ne možemo staviti u 'svoju pravednost', te sebe izuzeti izvan žrtve otkupljenja nazivajući samog sebe nevinom žrtvom. Nevini postajemo tek po prihvaćanju otkupljenja vjerom u tu neprocjenjivu žrtvu koju Krist radi nas i našeg spasenja pretrpi.
Zato nikako ne mogu pojmiti kako nekim ljudima uopće pada na pamet, u ovom vremenu totalnog otpada i apostazije, dobro nazivati zlim, a zlo dobrim. Što je to što se još treba desiti pa da zaključimo da se nalazimo na rubu ponora ukoliko se ne obratimo Gospodinu? Možda da legaliziramo brak sa životinjama?
Božja je pravednost, reći će papa Benedikt XVI. u svojoj Poruci za ovu korizmu, neraskidivo povezana uz pravičnost u odnosu prema bližnjima. Zato zanemariti nered na međuljudskoj razini, a pozivati se isključivo na dobrotu Božju ne znači ništa drugo nego oportuno pristajati uz zlo kao da se sudbina mog bližnjeg mene ne tiče. Stoga je potrebno izići iz opsjene o samodostatnosti te razotkriti tu bijedu zatvorenosti u sebe tako što ćemo si iznova posvjestiti važnost i značenje 'jednog tijela'. Kad jedan ud trpi, onda trpi cijelo tijelo.
No, da pređem na poentu. Nerasuđivanje tijela Kristovog razlog je brojnim ne samo nesporazumima, nego i bolestima koje razdiru jedinstvo Crkve, a glavni uzrok vidim u egocentrizmu. Dio poruke nam govori o tome: «Ponizite se i počnite smatrati jedni druge većima od sebe te nećete imati napast natjecanja i omalovažavanja.» To važi za svakog od nas, al na poseban način se odnosi na one koji su pozvani na rasuđivanje iz razloga koji od njih traži da prepoznaju ono dobro koje se tiče zajednice vjernika i ugrade ga za dobro sviju. Strah pred ovim rasuđivanjem, odnosno svijest o svojoj nedostojnosti (uz pomanjkanje povjerenja) razlog je što često dođe do nesporazuma na relaciji između onih koji potiču i onih koji su pozvani da rasuđuju. Istina je da se u moru duhovnih ponuda nađe dosta toga što je mutno i nejasno, ali je isto tako istina da je Duh Sveti danas kamen spoticanja za mnoge.
U potpunosti razumijem zahtjevnost animiranja, rasuđivanja i usmjeravanja. Jedno od bolnih pitanja koja se u tim situacijama pojavljuju jeste 'kako se postaviti u konfliktnim situacijama'. Na prvom mjestu valja si posvjestiti da postojanje konflikta samo po sebi nije zlo. Ono može dovesti do pozitivnih odnosa unutar jedne grupe ili zajednice vjernika. Svatko od nas se 'melje' u žrvnju tih odnosa na vlastitu izgradnju. Ono što je tragično jeste da u određenim situacijama kao da ne shvaćamo kako ih nadići, kako iz njih izići i što učiniti. Odsustvo strategije upravljanja nastalim konfliktnim situacijama je ono što više zabrinjava nego samo njihovo postojanje.
U tim situacijama nekad je jako teško reći da ne vladamo nastalom situacijom, da ne vidimo, ne razumijemo, da ne znamo … da treba promoliti. Asistenti smo i upravitelji povjerenih milosti, a ne njeni gospodari. Svoje neznanje ne bi smjeli projicirati tako što ćemo obezvrjediti drugog. Taj drugi iz nas može 'izvući' ono loše u nama i dovesti nas u nezgodan položaj, međutim svako neznanje je moguće nadomjestiti poniznom gestom ljubavi. Ako se trudimo revnovati i služiti Gospodinu u istini isto tako bi češće valjalo posvjestiti si kako iza prve dolazi druga zapovjed ljubavi prema bližnjem kao prema samom sebi. Moj bližnji nije 'predmet' mog interesovanja, a još manje pokusni kunić za moje vježbanje u krepostima. Ako je meni neugodno biti osramoćen zbog neispravnog razlučivanja, nije ništa manje neugodno otrpjeti klevetu. Vrlo lako je pod borbom za 'pravu stvar' ući u napast promicanja 'svoga puta', te pasti pod opomenu ove poruke:
«Ja sam tu da svakog obdarim primjereno rasporedbi moje milosti po mojoj providnosti, a ne po vašim uskim mjerilima. Imajte to na umu i dopustite meni da sudim. Maknite se iz središta i moći ćete jasno vidjeti što smjeram sa svakim od vas.»

Kada je Isus ispričao onu prispodobu o vinogradarima ubojicama tu su se našli neki koji su shvatili da govori o njima, no to ih nije spriječilo da se tajno sastanu i smišljaju način kako da ga se riješe. Jedino čega su se bojali jeste ono do čega su posebno držali jer su od toga 'živjeli', a to je: 'bojahu se što će narod reći'.
Međutim, kamen koji odbaciše graditelji postade kamen zaglavni. Tko će razumjeti ovo čudo!? Neki izgleda tek kad se o njega razbiju.
Pitanje koje ostaje pitanje svih pitanja na koncu svega glasi: «Ljubiš li me?»
Naravno, njemu prethodi posvješćenje spoznaje da je on nas prvi ljubio, te da kod oca ima kruha i za njegove sluge, a kamoli ne i za njegove sinove. Unatoč tomu što ćemo u svom približavanju Bogu naići na mnogu stariju braću koja će nam prkositi svojom 'nepogrešivom' apsolventnošću, ono što nas treba pokretati prema naprijed jeste uvjerenje o Božjem milosrđu, te da odbačenost i smrt imaju i pozitivnu stranu ukoliko znamo da je Njegova zadnja, a sve ostalo mijena.
Josipova braća su to shvatila tek kada su iskusili okrepu koja je došla po Josipu nakon više godina suše. Naravno, preduvjet je bilo pokajanje. Josip im je oprostio u srcu već davno prije, međutim to im je dao do znanja tek kada su 'položili test' htjenja. Njegova nakana nije bila natjecanje i zlurado dokazivanje. Ono što je očekivao od njih jeste njihovo novo srce.
Ponizite se i počnite smatrati jedni druge većima od sebe te nećete imati napast natjecanja i omalovažavanja.

- 13:01 - Komentari (7) - Isprintaj - #

subota, 06.03.2010.

Još uvijek

Ja sam Onaj koji Jesam. Alfa i Omega. Početak i kraj. Pokraj mene se nalaze nebrojene čete anđela.
Stojim tu, ispred vas i slušam otkucaje vaših srdaca, no vi me se ne bojite kao suca. Vidim vas kako naglašavate moje milosrđe i strpljivost. I izbjegavate čuti moj JAO vama upućen.
U čemu sam to griješio do sada? što je to u čemu sam vas razočarao? Koji povod sam vam dao pa da ustajete protiv mene i mojih odredaba? Nisam li vam uvijek govorio s nepogrešivom preciznošću. Nisam nikad od vas očekivao nemoguće, nego sam pronalazio načina da svakog od vas pripremim i osposobim za djela ljubavi.
Imao sam vas u svojoj providnosti, no vi ste uvijek pronalazili načina da izigrate uloženo povjerenje. Nisam li vas pozivao da ne sudite i ne obezvrijeđujete moje malene glasnike koje sam osobno izabrao da idu i prenose moje riječi?
Ne bojite me se kao suca jer u svojoj oholosti ne vidite svoje grijehe. Ponizite se i počnite smatrati jedni druge većima od sebe te nećete imati napast natjecanja i omalovažavanja. Ja sam tu da svakog obdarim primjereno rasporedbi moje milosti po mojoj providnosti, a ne po vašim uskim mjereilima. Imajte to na umu i dopustite meni da sudim. Maknite se iz središta i moći ćete jasno vidjeti što smjeram sa svakim od vas.
Ne želim vas koriti jer to zaslužujete, nego jer vam ovim želim pomoći da sagledate svoje grijehe i propuste.
Tu sam ispred vas: Stojim i čekam.
... Još uvijek

- 00:57 - Komentari (17) - Isprintaj - #

četvrtak, 04.03.2010.

after drought


Što jednom bješe, iznova se vraća
K'o Kajin i Abel
K'o braća
U srcu ista sudba,
Premetačina i uljudba
Uvijek ista scena, samo drugi glumci
U tvrdoći srca, s kesom u ruci :

"Stiže sanjar…u bunar s njime – povikaše braća

Nek u suhoj jami sniva
Nek ne vidi ni sunca, ni zvijezde, ni oblaka
Nek oslijepi, nek ne vidi, nek ne govori

Dosta, dosta…začepimo uši
Gle, odjeća njegova sjajna posta naša trgovina
Srebrnina
Put Egipta s njime…put Egipta…k robovima
Nije mu mjesto s nama … vinogradarima"



Ps 105
16I on pozva glad na zemlju,
sve zalihe uništi krušne.
17Pred njima čovjeka posla:
Josip u ropstvo bijaše prodan.

18Sputaše uzama noge njegove,
u gvožđe mu vrat staviše,
19dok se ne ispuni proroštvo njegovo,
Jahvina ga riječ potvrdi.




- 23:54 - Komentari (20) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 01.03.2010.

Neverending story from well

http://www.oslobodjenje.ba/images/Crna%20kronika/pedophile_devart_art.jpg


Ono što se trebalo desiti prije nego što je došlo do evangelizacije naroda bijaše iskustvo Božjeg govora. Tako je bilo od Abrahama, nastavilo se preko Mojsija i starozavjetnih proroka, a na poseban način preko novorođenih u Duhu Svetom. Dovoljno se podsjetiti Savlovog obraćenja i Božjeg obraćanja njemu dok je još ležao na zemlji ili pak onog Petru prije nego će poći k Korneliju. Savao "pade na zemlju i ču glas", a "Petar uziđe oko šestog sata na krov kuće da moli … i neki mu glas reče..."

Opasnost pred kojom se nalazimo jeste da nam srca otvrdnu zbog 'pravednosti i ponosa', te tako oglušimo na riječ Božju koja i danas progovara kao nekoć. Ta opasnost se ogleda u rutini i izvanjskom obdržavanju pravila te nas onesposobljava da prepoznamo pokrete Duha u sadašnjem trenutku. Ništa tako ne zatvara čovjekovo srce glasu Božjem kao lažni osjećaj pravednosti.

Iako nam se dešava da više puta budemo opomenuti i iznova upućeni na važnost prepoznavanja znakova i osluškivanje onog što nam Gospodin poručuje, mi ustrajavamo u silnoj želji da materijaliziramo snagu 'svoje poruke' bez obzira što se pokazalo da ona nije u skladu s voljom Božjom. I spremni smo platiti najvišu cijenu samo da do nje dođe. Spremni smo poniziti, odbaciti, pa ako treba i ubiti. Rezultat je to 'tvrdog srca'.

Jedni kažu: "Bacite ga u čatrnju u pustari; ali ne dižite na nj ruke!", misleći tako zadovoljiti i jedne i druge, a ostati čisti od svojih grijeha. "Što ćemo postići ako ubijemo svog brata a krv njegovu sakrijemo? Hajde da ga prodamo Jišmaelcima; ali ne dižimo na nj ruke. Ta on je naš brat, naše meso."
A drugi vele:"Eno stiže onaj sanjar! Hajde da ga sad ubijemo i bacimo u kakvu čatrnju! Možemo kazati da ga je proždrla divlja zvijer. Vidjet ćemo što će biti od njegovih snova!"
I još to treba opravdati dozvoljenom metodom provjere.

I ondašnjim farizejima i pismoznancima Isus je dao da razumiju o čemu govori, izgovorivši proroštvo u obliku prispodobe o vinogradarima, no oni su unatoč tomu ostali dosljednji svom određenju: "Ovo je baštinik! Hajde da ga ubijemo i imat ćemo baštinu njegovu!'
To im bi rečeno u početku, no jel' se što promjenilo nakon toga!?

Uzalud se muče graditelji ako Gospodin kuće ne gradi i ako se stalno spotičemo o kamen zaglavni. Kao da smo stalno na početku. I ne bili ako ispovjedamo da je Gospodin taj koji izvodi 'svoje djelo', a ne slušamo Njegov glas i Njegove glasnike, nego najamnike koji samo misle na svoj 'dio vinograda'.
Ako su ga razapeli, to nije bilo stoga jer su imali moć nad njim nego jer im je on to dopustio. U tom stavu poniženja nisu ga držali čavli nego ljubav prema njima. Da je htio mogao ih je napustiti, no on je ostao među njima raspet njihovim ambicijama.
Njegovo raspeće oni su smatrali krajnjim porazom onog koji im je htio oduzeti poziciju.
Njihov prezir i poruge nisu prestajale niti dok je visio na križu.
Svoj problem su počeli shvaćati tek kad je zagrmilo iz visine i kad im se tlo počelo ljuljati pod nogama.
Za mnoge prekasno.
Gdje se skloniti? Što učiniti? Koga sad optužiti?




- 17:27 - Komentari (10) - Isprintaj - #
































































































































































































































































































































































































































































-