Za svaki slučaj

24.03.2015.

Zarezala bih koru djetinjstva
da iz nje poteče gusta mirisna radost
ona od prije nego je posječeno,
kad se samo u paučinastim naznakama protkanim peludastom ljubavlju
nazirao ishod
i onda taj ishod
i to kako te izbjegavam danima
a između nas drvored mojih strahova,
tvoji su se popeli peteljkama do neba i uglavili u besprizornog boga
s te ljuljačke nitko ne silazi,
a ja, tvoje jedino dijete, zatvaram vrata
i ostavljam ti ključeve i tješim nas daleke i dvadeset šest godina mlađe,
tvojih dvadeset i devet, mojih dvadeset i devet,
znam da me nisi namjerno učinila malenom,
ali pokušavam popričati s tobom kao da smo dvije
kao da osjećam/o da je to sad rastanak
i da sam ja na koncu još uvijek tvoje jedino dijete,
i ništa više ni manje od toga, ništa više, baš ništa više.
Isprobavam tu ulogu kao novi kaput,
možda se jednom svemu i nasmijem,
ako ne umrem od neke druge smrti
od svih onih na koje sam navikla,
taj neprekinuti niz treba označiti nečim, nekakvim proljetnim vjesnikom
i utopiti ga u godinama koje se valjaju kao blatna bujica ispod koraka,
s živim je pijeskom kao i s pjesmama,
moraš se oprezno kretati i paziti da te ne utopi,
tako je i s tobom,
zato je ovo tek treći put u životu da pišem o tebi
naučena da čuvam tajne
koje bih najmanje trebala čuvati,
ovu zakapam u drvored strahova,
pjev slomljenog djetinjstva nad njim
mi više ne može ništa,
ali ipak te ne gledam
ipak
ne,
za svaki slučaj

Vrijeme želja

29.11.2014.

Nekako se u ovo predbožićno (da, mene božićni duh zaista primi negdje krajem studenog) doba uvijek sjetim Tarkovskog. Kao ljubitelju crno bijelih kadrova, poezije i prirode, posebno one ogoljene zimske kad je sve tako krhko i lomljivo, a opet snažno odolijeva vjetru i snjegovima, njegovi filmovi Zerkalo i Stalker su mi poseban estetski doživljaj i gozba za čula. Mirror mi je najdraži njegov film. Spoj poezije, osvrtanja na cijeli svoj život i vjetra koji me podsjeća na "vjetar samoće koji dovodi do ludila" kako je jednom rekla Raimunda u Almodovarovom Volveru. Snažno su prisutna sva četiri elementa: voda, zrak, vatra i zemlja. Mirror/Zerkalo/Ogledalo je poetična poslastica za ljubitelje toka struje svijesti, mozaik razbijenih komadića zrcala jedne svijesti na samrti gdje se svako sjećanje reflektira putem impresivnih kadrova kojima dominira priroda i lik majke. Osjećate se kao da prebirete po nečijem crno bijelom/sepia fotoalbumu i najintimnijim zapisima pušteni u predvorje mistike gdje se miješaju sjećanja i paramnezije, obiteljske uloge i sve postaje moguće pa tako i scena lebdenja koja prema riječima samog Tarkovskog predstavlja ljubav. Tarkovskog treba gledati svim čulima, ako ga gledamo pokušavajući samo proniknuti značenje brojne simbolike, on se izmiče, postaje nedohvatljiv. Kako sam kaže:

“It makes no difference to me how the public receives and interprets my films. I make films in such a way as to create certain spiritual state in the viewer”


Sneni meditativni kadrovi otvaraju gledatelja filmu; kada bi bilo moguće pojesti Proustov kolačić i kroz autorove oči osjetiti njegovo djetinjstvo, bilo bi to približno onome što je moguće osjetiti gledajući Mirror. Tarkovsky nije umjetnik koji djeluje samo na čistoj intelektualnoj razini iako je nesumnjivo zbog složenosti i visoke umjetničke razine miljenik intelektualaca; on je i kreator magije. Svjedok ljudske prirode. Nitko se nije tako duboko dotaknuto ljudske prirode kao Tarkovsky. U vrijeme kad svi kontempliramo o ljudskoj prirodi, nastojimo se na mjesec dana prikazati i boljima nego što jesmo, u vrijeme skrivenih i manje skrivenih želja, reminiscencija prošlosti i želje za magijom, Tarkovsky je dar koji se ne otvara lako, ali nosi brojna značenja i uvide čija je ljepota u tome što mogu biti posve individualni. Ne pretendira na to da jedino on ima ključ svojih filmova. Ne postoji jedno značenje. Ne postoji pravi odgovor. Možda postoje prava pitanja.



Tarkovsky ima razumijevanja za ljudsku slabost. Ma koliko suvremeno doba bilo podređeno redanju uspjeha, točaka u CV-u i pravocrtnom smjeru življenja gdje se svaka slabost nastoji prikriti, potisnuti ili nekom alkemijom pretvoriti u pobjedu, čovjek je biće koje je daleko više od pukog zbroja svojih pobjeda.

Pliancy and weakness are expressions of the freshness of being. Because what has hardened will never win


Biti slab, za njega nije najgore. Jer slabost generira promjenu, makar njen potencijal i mogućnost. Čvrstina, snaga, racionalna nepokolebljivost, krutost, uvjerenost u vlastitu ispravnost ostaju gdje jesu ma koliko to mjesto možda i bilo samo po sebi dobro.

Ogledalo se bavi i nevinošću djetinjstva. Mi smo bića vremena, sve je u nama istodobno prolazno i neprolazno, svjedoci smo vlastite arhitekture uspomena. Svaki detalj našeg života prolaz je u više rukavaca u kojima pronalazimo ono što smo mislili da je odnešeno vodom. U djetinjstvu, svi naši spomenici još trebaju biti izgrađeni, svaki rukavac se još treba napuniti uspomenama, a uspomene značenjima koja nisu uvijek jednodimenzionalna. Istodobno smo najkrhkiji i najslabiji. Naš potencijal nas čini jakima i nesvjesnost o svemu što možemo biti. Nesvjesnost o vremenu. Kada vrijeme okošta u nama, kada počnemo nositi spomenike unutar sebe, vraćanje postaje lako, a sve je manje prostora za novo, svježe i drukčije. Kao djeca smo bezvremeni, neopterećeni protokom vremena, nismo robovi njegovog gustog tkanja koje nam zastire pogled, sposobni smo se mijenjati svakim novim danom. Naše želje formuliramo s lakoćom.



Željama kao odrazom ljudske prirode bavi se Tarkovsky u Stalkeru. Zona je mjesto u koje stalkeri vode ljude koji žele ostvarenje svojih želja. Razočarane i posrnule ljude koji su uvjereni u ispravnost i autentičnost svojih želja. Koji su toliko okoštali u svojem bivanju, prošlosti, proteku vremena da nisu svjesni da njihove želje nisu odraz njihovog unutarnjeg bića. Zona je tako mistično mjesto koje rješava sve njihove probleme ispunjavajući im najdublje želje. Problem je što se u Zoni događa suočavanje s njihovim stvarnim željama koje nisu istovjetne željama za koje ljudi vjeruju da su odraz njihovog bića. Zona skida maske, a to poneki nisu sposobni podnijeti. Nisu sposobni podnijeti istinu o sebi. Stoga, Profesor koji je slijedio Stalkera u Zonu predlaže da se Zona uništi. Zona je imaginarno mjesto gdje su sakupljene sve naše najmračnije želje, istine o nama kojih se bojimo i koje nismo u stanju glasno formulirati niti uopće sebi priznati da to želimo. Takvo mjesto materijalno ne postoji. Nitko nas ne može povesti u našu vlastitu unutrašnjost. Zato je Stalker svojevrstan prevarant kao što i sam Tarkovsky tvrdi:
I am often asked what does this Zone stand for. There is only one possible answer: the Zone doesn't exist. Stalker himself invented his Zone. He created it, so that he would be able to bring there some very unhappy persons and impose on them the idea of hope. The room of desires is equally Stalker's creation, yet another provocation in the face of the material world. This provocation, formed in Stalker's mind, corresponds to an act of faith.


U našem vremenu, stalkeri bi bili svi oni koji zarađuju na tuđoj nesreći dajući im dašak nade. Svi oni koji varaju terminalno oboljele, nesretne, izgubljene svojim čudotvornim lijekovima ili molitvama. Svi oni prodavači čudotvornih tečajeva koji pružaju duhovne obnove, bilo da se radi o new ageu, katoličanstvu ili baptizmu. Svi oni koji pokušavaju prodati nekome kartu do njegove unutrašnjosti i srži njegovog bića. U ovo predblagdansko vrijeme ljudi čeznu za duhovnošću. Spremni su izdvojiti i novac za osjećaj da će njihove želje kao i oni sami biti ispunjeni.
Spremni su na sve da dođu do Sobe.
Budući da je Tarkovsky bio religiozan, moje je tumačenje posve proizvoljno i vjerojatno mu takva asocijacija nije bila namjera budući da i sam kaže što mu jest bila namjera:
"The Stalker needs to find people who believe in something in a world that no longer believes in anything."

Stalkera je predstavio kao oštećenog čovjeka punog vjere koji ljude vodi na spiritualno putovanje.
The film," Tarkovsky wrote in his diary, "is about the existence of God in man, and about the death of spirituality as a result of our possessing false knowledge.


Treba uzeti u obzir vrijeme i okolnosti u kojima je Tarkovsky djelovao. Za razliku od tadašnjeg vremena, današnje tržište je prepuno spiritualnosti. S obzirom da se osvrće na lažno znanje, možemo primijeniti njegovu rečenicu o čvrstini koja ne može pobijediti na uvjerene racionaliste i njihovu hladnu logiku koja često prelazi u oblik fanatizma, a slabost koja je izraz svježine bića na ljude koji prolaze osobno spiritualno putovanje. Međutim, teško je danas odrediti što je točno spiritualnost u njegovom kontekstu, a što racionalizam budući da je i jedno drugo tek jedna od ponuda na tržištu i proizvod. Znanje je proizvod i skupa roba jednako kao i spiritualnost. I jedno i drugo se plaća.

People cease to feel any need for the beautiful or the spiritual, and consume films like bottles of Coca-Cola.


Tarkovsky se tu poigrao s gledateljima dopuštajući da Zona uistinu ne postoji kao što se odbijanjem tumačenja svojih filmova poigrao na način da je dopustio svakom gledatelju da stvori svoja vlastita tumačenja i projicira svoje osobne želje, misli i potrebe u njegove filmove, što je i bit same Zone.



Višeznačnost njegovih filmova dozvoljava i da Zonu i Sobu promatramo kroz psihološki aspekt čovjekove nevoljkosti i straha od ulaska u svoje najtamnije dubine. Zbog toga se Profesor i Pisac toliko boje ući u Sobu i u konačnici je žele uništiti i odustati. Boje se da bi u njoj otkrili nešto posve drugo od onog što vjeruju o sebi. Da bi im se potom ispunile i posve druge želje. Prestravljeni su pomišlju da nisu ono što su sebi o sebi ispričali. Možemo reći da se radi o nesposobnosti suočavanja s vlastitom sjenkom.

Tarkovsky je bio kršćanin . Svesti ga isključivo na kršćanina ili negirati tu činjenicu je duboko nepravedno. Tarkovsky je bio sjajan umjetnik i pjesnik kako se često i sam izjašnjavao. Dao je ljudima jedno od rijetkih iskustava koje jedan filmaš može dati, a to je sloboda interpretacije njegovih filmova. Nije zadržao ključ za sebe. Nije time ograničio svoj rad na jedno jedino ispravno tumačenje. Kao što je ljudska priroda slojevita i nepredvidiva, kao što je priroda ujedno blagotvorna, darujuća i zastrašujuća, tako su i njegovi filmovi složeni, višeznačni i prije svega poetični.
Tarkovsky ne nudi nužno ostvarenje želja u doba kada bi ga platili bilo čime; pritom istovremeno mislim na ovo predblagdansko doba i suvremeno doba. On nudi putovanje.

Poezija

21.03.2014.

To be a poet is a condition, not a profession.
 Robert Frost


Nemam ni ambicija ni želja.
Da budem pjesnik nije mi ambicija.
To je moj način samovanja.

- Fernando Pessoa

This poetry. I never know what I'm going to say.
I don't plan it.

- Rumi

Like a bird on the wire,
Like a drunk in a midnight choir
I have tried in my way to be free

- Leonard Cohen


Jer je bila prijatelj kada nitko nije. Znao ili mogao.
Jer mi je uvijek držala stranu. Kad sam bila najgora.
Jer sam zbog nje bila najbolja i kad sam bila najgora.
Jer se znala nositi s eksplozijama misli koje su me raznosile na račun emocija.
Jer ih je reciklirala u nešto lijepo.
Jer je bila tu čak i kad sam je se odrekla, mnogo puta.
Jer mi je donijela divnu glazbu u život.
Jer mi je donijela zanimljive ljude na moj put.
Jer mi je olakšala sve samoće kojima sam obilovala.
Jer je svim mojim ljubavima kao i slučajnim prolaznicima podigla dostojan spomenik.
Jer je najteže trenutke mog života pretvorila u vrijednost.
Jer je u onima koji to nisu zaslužili vidjela nešto vrijedno sebe.
Jer je podnijela moju taštinu. Moj prijezir. A ponajviše od svega, podnijela je moju bol.
Jer me imala u rukama kad sam se raspadala.
Jer me nikad nije odbacila i jer sam joj se uvijek mogla i smjela vratiti.
Jer je trpjela moja odricanja, odlaske i povratke.
Jer je podnijela moje optužbe da sam zbog nje nepovratno sjebana.
Jer bi moja povratna ili nepovratna sjebanost bez nje bila tmurnije mjesto.
Jer je bila vidljivi komadić tamnog oceana u meni. I zato sam je krivila. Što je zbog nje vidljiv ostatak.
Jer me naučila da drukčije gledam stvari i ljude.
Jer je bila u svemu, kako u prozi, tako u životu. Konstantan background kakav imaju zaljubljenici u muziku kad prolaze ulicom sa slušalicama u ušima.
Jer je ispunila moj život.
Jer sam zbog nje bila dio nečeg većeg od svakodnevice. Jer svi ljudi koji su ikad pisali su poput nekog čudnovatog sestrinstva/bratstva koje isto sanja čak i kad su udaljeni, mrtvi ili nepomirljivo različiti.

Jer mi je olakšala cijele dvadesete. Sve i da se jednom zatvori pristup, promijeni/m način i zavrne ventil, to je sasvim dovoljno da joj odam poštovanje i ljubav na njen dan.


Neumoljivost vode

16.02.2014.

Kad potopim vodom tamu u vlasima
u neku večer, pitko doba gluhoće
čujem njene šutnje, provaljuju zidove
vodenim ga rukama izgone iz kuće
do idućeg jutra,
a onda ispočetka

Angela progovori, Angela bar jednom,
ali voda je neumoljiva, voda odnosi sve

u neku večer, pitko doba gluhoće
ona je moje prste splela u svoje
i ne da mi da budem najnježnija što znam
prema njemu koji to ne zaslužuje
i baš zato baštini moje nježnosti,
ali dođe tako neka večer, neko doba moje gluhe mladosti
kada sam lišena mudrosti svojih pretkinja
i spremna slomiti vrat kao beskorisno bijelo grlo boce
i o zube njega koji ne zaslužuje
proliti tamnu tekućinu u sjećanje,
uvijek moje sjećanje,
ono jedino koje preostaje iza nas

kada porinem sebe kao olupinu u duboki zaborav
u neku večer, pitko doba gluhoće,
dođu mi kroz krvotok njihovi dijalozi jedne neprekinute šutnje,
zadnjih dvadeset godina bezglasja
od nekih pedeset, šezdeset ljubavi,
potopljena pisma žene jednog mornara
i rasuta tama riječi koje nisu trajno kupile ljubav
negdje su putem poginule u sebi

Angela progovori, Angela bar jednom
umirem od sepse jedne preduge ljubavi
koju nije porubjela svojim čuvenim rubom i rukama
koje mi vire iz vode dok gledam svoje prste,
u meni se raspadaju njegovi krikovi dok voda naplavljuje kupaonu
i njena ustrajnost
tu nema spasa,
nitko neće riješiti ovu poplavu, nitko neće ove poplave
zaustaviti kad krenu hučati glasovima pretkinja,
one su jače, njihove muške ruke rješavaju sve

Angela progovori, Angela bar jednom
u ovu večer, pitko doba gluhoće
obavij me svojim vodenim rukama
i izbaci iz svoje milosti
naučila sam svoje izbore
možeš ići, ti najbjelja samoćo među vodama

Biografija straha

U jeci mojih smrti
još ima straha.

Alejandra Pizarnik


Gole plastične lutke u izlozima
i gorki pljusak u šest ujutro,
u sobi me čeka Alejandra
i njeno izbodeno djetinjstvo
ruke koje su dohvatile mjesec
i razbile ga o pod

Jedva čekam pobjeći nikuda
i nigdje se topi kao šećer na usnama

Ulazi u krvave ispucale Alejandrine usne
i puca iz svih raspoloživih stihova
u moje raspomamljeno srce

Rekla sam srce, Alejandra.

Ne budi nijema,
ne budi nepomična,
odvezi ovu noć u svoju preminulu pjesmu
pusti me na miru,
pokisla sam do rebara i želim svoje zidove natrag
ne dijelim se pri kraju ove noći s nikim

Ubij se još jednom,
u meni, decentno i bez tragova

<< Arhiva >>