Linkovi
Qolumbo - strip utorkom
tatjana.ws - 3D art
SFera - društvo za SF
SFeraKon - SF konvencija u ZG
NoSF - SF vijesti i forum
Studio grafičkih ideja - moji najdraži dizajneri

BLOGOVI
Tanja!
Bilja
Cyberfolk
Ire
Izitpajn
Nimrod
Pero K.
Sayock
Šišo
Tiffany


Amy
Beware the Blog
Birtije
Dečko koji obećava
Kinky
Knjiški moljac
Nacrtani
Republika Vinkovci
Slavitza
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!


Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta

Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo

Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice

Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu

Dalibor Perković: Preko rijeke

Zoran Pongrašić: Čuvari sreće

Zoran Vlahović: Frulaš

Milena Benini: Jednorog i djevica

Goran Konvični: Jeftine riječi

Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi

Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora

***

Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)

***

Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)

AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)

Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr

Blogov kolac

ponedjeljak, 03.04.2006.

Ja Tarzan, Macan čita (5): Jebeš književnost!

I dalje reprize, te jedna full disclosure opaska: ovdje recenzirani Zoran Janjanin nastavio je pisati i nakon ove kritike, činio je to sve bolje te objavio nekoliko priča i u knjigama kojima sam bio urednik. Što li se iz toga dade zaključiti?


(Zoran Janjanin: Varijacija na tim; Anubis, 2001.)

U trenutku kad prestižniji hrvatski izdavači ne pokazuju odveć interesa za objavljivanje domaćeg SF-a, tog se nezahvalnog zadatka sve češće primaju izdavački poletarci, tvrtke kojima knjiga nije primarna djelatnost. Što bi bilo za svaku pohvalu, samo kad oni sa sobom ne bi donosili posve osobne i ne uvijek dobrodošle poglede na nakladništvo. U Vladarici, knjizi koju smo predstavili prošlog mjeseca, nakladnik se Strijelac nije udostojio potpisati niti jednu odgovornu osobu, ali se potrudio istaknuti da copyright pripada njemu (a ne autorici). Izdavač Varijacije na tim, Anubis, manifestno pak profilira svoju biblioteku "Screenwriter" otvorenošću svakom žanru i formi, dok god su tekstovi "ujedno i predlošci za film ili kazalište".

Jebeš književnost kao takvu, drugim rječima.

Kakva je, onda, knjiga kojom Anubis izlazi u javnost? Vrlo filmična, naravno. Bogata je dijalogom i akcijom, napučena ameboidno plitkim likovima te prikladno smještena u Ameriku koju autor, osim na filmu, nikad nije vidio. Knjiga nije dobra, ali zašto bi bila kad to izdavač od rukopisa koje kani objavljivati niti ne traži?

Autora, Zorana Janjanina, nemam ovdje namjeru naročito napadati. Varijaciju na tim napisao je kad mu je bilo sedamnaest godina i to se - jednostavno - vidi. Glavni junak je mrzovoljni i antipatični mladi nadrkanko koji ne voli sebe pa shodno tome ni cijeli svijet. Pati za nekim komadom, ali ne voli zapravo ni nju. Spava s drugim komadom, ali samo da bi prigovarao. Vodi eskpediciju tko zna zbog čega, svađa se sa svima i pred kraj romana glupo zagine. Potom i cijeli planet ode u krasni jer samo totalna kataklizma može na trenutak zadovoljiti svakog pravog sedamnaestogodišnjaka koji zna da svijet postoji zbog njega i prestaje s njim.

Zoran Janjanin napisao je, dakle, knjigu da zabavi sebe i sebi slične, generaciju odraslu u ratu, koja u svijetu što je okružuje nije našla ništa vrijedno uzbuđenja ni borbe pa je utjehu, pa je rajc potražila u nabrijanom kolažu holivudskih specijalnih efekata i kompjutorskih first person shootera. Generacija je to - možda opasno generaliziram, ali sklon sam podleći dramatičnoj frazi - kojoj je virtualno stvarnije od stvarnog, kojoj je život, naspram šarenila adrenaliziranih epizoda pikseliziranih snova, osuđen da uvijek bude sivo razočaranje, buđenje iz uzbuđenja. Za takvu je generaciju - bez literarnih, psiholoških ili sadržajnih prohtjeva - Zoran, štoviše, napisao savršenu knjigu jer se Varijacija čita s isključenim mozgom. Čak je ni ne čitamo, mi puštamo da nam Zoranove nelijepe, ali funkcionalne riječi dozivaju jednu po jednu viđenu sliku iz arhive odgledanog. Varijacija nije roman, ona je videokazeta za trenutak kad nestane struje, potpuno bezopasna i gotovo bezvrijedna književna tvorevina.

Gotovo bezvrijedna, kažem, jer Zoran ima talenta. Zanemarimo li klišeizirane dijaloge koji, uz to, isto zvuče tko god da ih izgovara, zanemarimo li fonetski napisana imena (Fransoa, Netli) i opći nedostatak istraživanja (u Americi se vozi Opel karavan i, općenito, ponaša kao u Hrvatskoj? na Sorbonni se studira fotografija?), prekočimo li siromaštvo jezika i činjenicu da su jedine motivacije koje Janjanin poznaje (ili priznaje) bazične - seks, novac, osveta - a jedini način komunikacije režanje, ako već ne nervozno vikanje ... Zanemarimo li sve to, naći ćemo mladog autora koji još ne zna, ali želi pričati priču. U srži Varijacije, srećom, postoji priča i ta je priča možda najklasičniji SF od svega što sam do danas prikazao za Futuru: promišljanje (ne preduboko, ali promišljanje) svrhe postojanja čovječanstva i kletve njegove nasilnosti. Ta se tema može, kroz veo akcije, nazrijeti na oba nivoa priče: i onom o globalnom sukobu i onom o ekspediciji u Kostariku u potrazi za izgubljenom karikom u evoluciji čovječanstva, te ona, spojena s prilično vještim prikazivanjem akcije, spašava Janjanina od optužbe za samodopadnu i derivativnu skribomaniju faustijanskog tipa. Negdje u Janjaninu je zrno duha, klica pisca koji bi mogao pisati zanimljive stvari.

Da bi to uspio, pak, treba još dobrano izbrusiti osnove, naučiti zanat. Ovako nas dozlaboga dosadna i nepotrebna uvodna scena upoznaje s gomilom likova koje niti uspijevamo razlikovati (svi govore isto, svi se ponašaju isto, tek tu i tamo nekome su pripisani dobri zubi) niti se u kasnijoj priči pokazuju kao bitni. Scena sprovoda također ne služi mnogo čemu, a prizor seksa se čita kao maštarija sagrađena od slika iz televizijskih filmova u kojima se najzanimljivije stvari dešavaju između kadrova. Knjiga zapravo počinje dolaskom u Kostariku, a akciju koja tada krene Zoran piše dobro, ali mu ne uspijeva zaista nas uvući. Likovi ginu, no kako većini nismo upoznali snove ni strahove i želje, nije nam ni stalo. Dijalozi (očajno prelomljeni, krivica izdavača koliko i autora) prašte, ali uglavnom da bi nam priopćili podatke. Likovi govore u frazama, počesto direktno prevedenim s engleskog ("To je bilo glupo od tebe" str. 12; "Ovo mi ne izgleda dobro" str 65; "Ne mogu vjerovati da ovo radim", str. 83; "I još jedna stvar" te "trebam svu pomoć koju mogu dobiti" str 92; itd.), a opisa nema, ako se ne opisuje akcija.

Rječju: da, Anubis je dobio što je i tražio - filmski scenarij. Ali filmski je to scenarij kojemu treba dramaturška dorada, glumci koji će oživjeti likove do makar kakve prepoznatljivosti i režiser koji će slikom možda svemu uspjeti dati notu više originalnosti. Postoji, naime, razlog zašto se filmski scenariji rijetko objavljuju: većina njih je površno, bezvezno, loše štivo.

Janjanin može bolje, bude li htio. Činjenica da piše, daje mi nadu da mu knjige nisu a priori mrske, a svi ostali nedostatci mogu se ispraviti vježbom i življenjem. Zavoli li Zoran sebe, ljude oko sebe i jezik kojim piše, njegove buduće priče ne mogu biti nego ljudskije, životnije i bolje. A tada će mu preostati samo još jedno ...

... da nađe izdavača koji će se prema knjizi i književnosti odnositi s poštovanjem.

(mcn)

- 21:00 - Komentari (7) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< travanj, 2006 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
Gdje me još na webu ima:
Posjetite i Q STRIP blog, gdje se piše i razgovara o stripu.

Blog sa skicama i sličnim vizualijama zove se mcn

Moji web stripovi su Martina Mjesec, Mister Mačak i Sergej, a moja stranica je još uvijek u izradi jerbo se zavitlavam s blogovima...:)

Konačno, na www.bestseler.net je objavljena (između ostalih) i serija mojih često čitanih članaka na prečesto postavljena pitanja. Ovdje su vam direktni linkovi:

Kako objaviti knjigu (1)
Kako objaviti knjigu (2)
Kako prodati knjigu

Kontakt: mcn (at) hi (.) htnet (.) hr

Na KOLCU su do sada gostovali:

Martin Amis
Neal Asher
Baigent/Leigh/Lincoln
Snježana Babić-Višnjič
Ilija Bakić
Stuart Banner
Boris Belak
"Shirley Bergman"
Denis Bimota
Ratko Bjelčić
Danijela Blažeka
James Blish
Jasen Boko
Alen Bović
Ivo Brešan
Ivo Brešan (2)
Želimir Ciglar
Patricia Cornwell
James Cowan
deCampi & Kordey
Branimir Čakić
Goran Delač
Boris Dežulović
Boris Dežulović (2)
Boris Dežulović (3)
Umberto Eco
Essekon
Mehmed Đedović
Zoran Ferić
Janet Flanner
Oliver Franić
Franjo M. Fuis
Jonas Gardell
Veselin Gatalo
Dave Gibbons
William Gibson
Ernie Gigante Dešković
Martin Guerre
Sven Hassel
Nick Hornby
Robert E. Howard
Zoran Janjanin
Jason
Miljenko Jergović
Gerard Jones
Etgar Keret
Stephen King
Yvonne Knibiehler
Zoran Krušvar
Hrvoje Kovačević
Lazić & Kožul
Ira Levin
Dannie M. Martin
Joško Marušić
Ed McBain
Ed McBain (2)
Alexander McCall Smith
China Mieville
China Mieville (2)
Žarko Milenić
Ted Naifeh
Fran Nischt (aka "Babl")
Njemački SF
Amelie Nothomb
Dejan Ognjanović
Oto Oltvanji
R. P. pl. B.
Aleksei Panshin
Papac & Škarpa
Jurica Pavičić
Krešimir Pološki
Zoran Pongrašić
Edo Popović
Luka Posarić
Povijest Crkve
Tim Powers
Terry Pratchett
Terry Pratchett (2)
Borivoj Radaković
Norma C. Rey
Alastair Reynolds
Tiziano Sclavi
Joann Sfar
John Shirley
Sidney/Bom
Georges Simenon
Dan Simmons
R. L. Stine
Michael Swanwick
Dalibor Šimpraga
Davor Šišović, ur.
Filip Šovagović
Boris Švel, ur.
Todorowski i Lepčin
Ante Tomić
Dubravka Ugrešić
Van Hamme i Hermann
Enrique Vila-Matas
XY
Yoann & Vehlmann
Yu Yagami

A recenzirane su i sve priče pristigle na Bestselerov natječaj 2007. Po dijelovima:

rpa prva
gruda druga
vreća treća
trta četvrta
pašteta peta
nevjesta šesta
nedam sedam!
osmo meso
deveta kleveta
stado deseto
lijeva krila
žigosani