|
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!
Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)
Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta
Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo
Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice
Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu
Dalibor Perković: Preko rijeke
Zoran Pongrašić: Čuvari sreće
Zoran Vlahović: Frulaš
Milena Benini: Jednorog i djevica
Goran Konvični: Jeftine riječi
Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi
Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora
***
Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)
10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)
***
Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)
Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)
Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)
Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)
AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)
Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr
|
Blogov kolac
utorak, 31.01.2006.
Žal za žalima
(Denis Bimota: VRATA U LJETO; Adamić, 2002.)
Ne sjećam se više je li to bilo u komenatrima na moj prikaz Dežulovićeve "Lore" ili negdje drugdje, no netko je bio napisao, otprilike, da se takav tip poezije sviđa onima koji vole prozu i da to nije prava poezija. Sad, ja sam malo zbunjen jer i dalje ne vidim razliku između onoga što smo u školi učili kao "socijalnu poeziju" (Cesarićevih "Vagonaša", recimo - a možda je cijela kategorija socijalne poezije otišla vrit sa socijalizmom?) i nekih Dežulovićevih stvari (onih veterana na godišnjici), ali dobro ... Vrlo rado ću, dakle, poslušati svako objašnjenje koje bi me poučilo što prava poezija jest, a do tada ću poeziju tretirati kao i do sada, kao prozu, tražeći misli koje mi se sviđaju, lijepe slike i obrise autora ispod teksta.
Posebno je zanimljivo tražiti obrise autora kad autora poznaješ. A kako Denisa Bimotu (to je, inače, pseudonim kojeg će svatko lako razvaliti s minutom googlanja) makar površno znam - jer kako bih inače došao do knjige, ne mislite valjda da poeziju kupujem? - eto meni poriva da se probacim kroz VRATA U LJETO nakon što su samo dvije-tri godine netaknuta stajala na polici.
Da kategorija boema nije izumrla prije pedesetak godina, Denisa bismo Bimotu - koji voli alkohol, žene, more i putovanja - vjerojatno mogli zvati boemom. Ovako, kad ga jednom godišnje vidim na SFeraKonu, ostavlja sliku uobičajenog zagrebačkog frajera u kasnim tridesetim: obrijane glave da prikrije ćelu, u kožnjaku svoje mladosti, pripit od starta i napadno srdačan prema svima. Kad govori, onda tipično - opet - zagrebački ne dovršava rečenice očekujući od slušatelja neka nadopuni napola skuhanu mudrost. Kasnovečernje mu raspoloženje varira: ako je društvo žensko, još je glasniji; ako se društvo razišlo, potmuren je i sklon mračnim mislima. Gdje u svemu tome prestaje poza, a počinje stvarni Bimota - ne znam.
U sličnoj sam nedoumici i kad čitam VRATA U LJETO (sam je naslov, da zadržimo SF notu, posuđen od Heinleina). Je li lajtmotiv knjige - žal za ljetom koje odlazi, žal za mladošću koja čini isto - ono što iskreno osjeća dok se trijezni ili ono na što se intoksiciran odlučio furati? Neki stihovi odzvučali su mi baš doživljeno ("pitajte me sutra/kad ljeto bude kraće jedan dan", str. 9) dok su drugi jeknuli zvonko, ali i pomalo šuplje, kao da je misao bila predobra da se ne iskoristi, pa makar i ne bila istinita ("uz stranca je umrijeti lakše", str. 11). Apsolutno iskreno Bimota zvuči kad kaže "nema više zgodnih njemica/dok se opet ne napijem" (str. 21), a pomalo pozerski kad napiše rijetku ritmičku strofu "more se još nađe/upotrijebljeno jasno/no mladosti nažalost/nema ni pod razno" (str. 47). Konačno, možda je sukus mog dvoumljenja oko Bimote u pjesmi "Gradacija", koja se istovremeno čita kao potpuno doživljena i kao prenemaganje zbog efekta:
"Ispasti na ovaj
svijet
otrijezniti se brzo
od svježeg zraka
prerano završeni praznici
zbog smrti u obitelji
pa čak i
odlazak u vojsku
nisu ništa
prema osjećaju
kao kad se
naglo
ugase lampe
u solariju."
No, zašto je meni Bimota još interesantan? Zato što je dio mene uvijek zanimalo kako je to biti "Bimota", kako je boemčiti, koji je užitak u piću i sebičnoj potjeri za (kratkim?) užitcima? Kad čitam Bimotu, na trenutke imam bljeskove u to kako je biti netko drugi, netko različit i to meni vrijedi, bila to "prava" poezija ili ne.
(mcn)
PS Ne znam ovaj čas ima li Bimote (pod njegovim pravim imenom) u 15. broju "Plime", ali taj mi je odebeo književni časopis viška i rado ću ga pokloniti prvome tko mi se javi na mcn(at)hi.htnet.hr. Ako osjećate da biste poklon trebali odraditi tada mi pošaljite, recimo, i anagram od "Denis Bimota". A sljedeći će se prikaz vrlo vjerojatno vezati na "Plimu" i neka razmišljanja o njoj.
|
|
|
< |
siječanj, 2006 |
> |
P |
U |
S |
Č |
P |
S |
N |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
|
|
|
|
Dnevnik.hr Gol.hr Zadovoljna.hr Novaplus.hr NovaTV.hr DomaTV.hr Mojamini.tv |
Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
|
|