Krilo Jesenice

petak, 07.10.2005.

DUBROVAČKI GALIJUN-TIRENA

Već petsto godina nitko nije napravio dubrovački galijun, još tamo od 16. stoljeća. Davno je prošlo vrijeme jedrenjaka. A onda je prije nekoliko godina Bogomir Vuković iz Krila Jesenica, najčuvenijeg gnijezda modernih turističkih jedrenjaka na Jadranu, poželio imati baš dubrovački galijun. I san mu se ostvario, za koji dan jedrenjak će na more, prava pravcata replika onog dubrovačkog iz 16. stoljeća.

Kad smo dan prije krštenja broda došli u vižite, bonacu u Krilu Jesenicama, mjestašcu na magistrali između Splita i Omiša, temeljito je “izneređivao” šušur na neobičnom drvenom brodu usred porta. Kalafati su zabijali posljednje drvene čavle, Dubrovčani su nosili okolo uokvirene kopije stranica originalnog dubrovačkog Statuta što će krasiti dubrovački galijun, majice i kape s njegovom slikom, lovorove vijence za feštu krštenja... Tražimo kapetana Vukovića, vlasnika. Zagubio se negdje poslom, pa se hvatamo projektanta, splitskog Kaštelanina Petra Dobrića. Dobro se zna s Kriljanima i njihovim drvenim jedrenjacima još od vremena kad su prevozili salbun. Preinačivao im jedrenjake u turističke brodove.

Kaže, ovo mu je prvi ovakav brod, prava replika, nova ispočetka. Izuzetnu ulogu, napominje, u cijeloj ovoj priči ima dr. Velimir Salamon, čovjek koji je najveći autoritet za stare drvene brodove na ovim prostorima. Zbog teške bolesti nije ga bilo ovih dana pri kraju priče u Krilu.

Zavrtili smo se okolo. - Super vam je zmaj... - uskočila sam u posao čovjeku koji je taman zmaju brusio nokte. Upitno je podigao pogled. Tonko Glavinić, Konavljanin, napravio je i prekrasnu sirenu, pulenu na pramcu i grb Dubrovnika što će biti na krmi. “Eto, na pramcu će bit sirena i zvir. Zvir će bit poviše nje, čuvat će je. A obje pulene napravljene su od drveta murve, stare sto godina, koju sam našao u Župi Dubrovačkoj. Murva je posebno čvrsto drvo. A dobra mi je ispala zvir, a?”, rekao je zadovoljno majstor.

Eto napokon i vlasnika dubrovačkog galijuna, kapetana Bogomira Vukovića. Prašnjav, malo umoran. Sjeli smo na provu galijuna pa mi priča:

Prvi brod je sagradija moj pradid 1910. godine i od tada s kolina na kolino ovde na Krilu imamo brodove. Sad smo ponovo prvi put nakon skoro sto godina napravili novi brod. Ovo je velika investicija i veliki zalogaj za moju familiju. Pomogli su nam agencija Elite-travel, za koju imam obavezu voziti idućih pet godina, pomoga nam je i Selimir Ognjenović, vlasnik Riva-toursa, pa gospođa Jase Račić iz Globtura, Zagrebačka banka je dala nepovratno 50.000 kuna za dva topa za galijun, Splitsko-dalmatinska županija je dala poticaja četiri posto od šest posto kamata, pa su mi ostale kamate samo dva posto. Kredit je u Privrednoj banci 260.000 eura, plus u Elite-travel još 150.000 eura, plus privatnoga duga...

A kako je zaželio napraviti baš dubrovački galijun? Kaže tamo 1983. godine u Barceloni vidio je Kolumbovu Santa Mariju.

I onda mi je palo na pamet da napravim jednu hrvatsku Santa Mariju. A ’87. godine smo ja i brat došli u Dubrovnik i tamo san posjetija Pomorski muzej i počeja san razmišljat da bi ti moj san moga bit dubrovački galijun. Uzeja san nacrte i počeja ih studirat, ali počeja je rat i o tome se moglo mislit tek 2003. godine, kad smo se odlučili počet izgradnju galijuna. A nije lako, srića da su mi svi moji, i brat i otac, pomogli, zajedno smo krenuli u ovaj projekt, sam to nikako ne bi moga... A lip je brod, je l’? Ić će do Mljeta i do Korčule najdalje. Iz Dubrovnika. Šteta je jedino ove sezone, sad opet moran dogovore s bankama, razmišljat kako reprogramirat kredit, oćedu li me čekat... Ili moran natirat punicu da proda stan! - nasmijao se u muci.

- A vi ste baš poseban svit u Krilu Jesenicama. Svi ste ludi za brodima?

- Je, ja san evo za dubrovački galijun mora založit i očevu kuću koja je procijenjena na 310.000 eura i ovi galijun u koji će bit uloženo oko milijun eura. A sad kad bi mi ko dava milijun eura...

- Biste li ga prodali?

- Ma ne bi - nasmijao se - jedino kad bi mi doša koji ludi Rus pa puknija neku ludu cijenu!

- Ha, pola države čeka takvoga ludoga Rusa!

Nasmijao mu se brk pa me poveo u turu galijunom. Reče, drvo od koga je brod napravljen je iz Karlovca, trup je hrastov, kuverte su ariš i nešto borovina iz Bosne, a jarboli su iz Kranja. Jedra su kineska, iz Hong Konga, jer više nema starih meštri u Splitu i nije se mogao nabaviti materijal takav da izgleda starinski.

Kasnije mi projektant Dobrić objašnjava da je problem u ovom projektu bio kako sretno ujediniti ovo i ono davno vrijeme. Dubrovački galijuni su u svoje vrijeme bili teretni i ratni jedrenjaci, turisti im nisu bili ni u peti ni u pameti. A danas je na dubrovački jedrenjak iz 16. stoljeća valjalo staviti sve što modernom čovjeku treba za udoban boravak, a da to u ničemu ne naruši originalnost broda. Trebalo je negdje nevidljivo smjestiti i dva motora od 250 Kw, i tankove za vodu, i tankove za otpadne vode, tankove goriva, moderne sanitarije...

- Jer ovaj dubrovački galijun će bit živi brod, koji će plovit, neće to bit replika, od onih koje po svijetu usidru isprid muzeja i nigdi se ne miču. Ovaj dubrovački galijun mora zadovoljiti sve današnje propise Hrvatskog registra za prijevoz putnika.

Brod je građen u brodogradilištu “Loger” u Omišu posljednje dvije godine. Gradio ga je Frane Milina i posve dobar posao napravio, vele znalci. Očekivalo se da će brod još u svibnju ove godine biti u Dubrovniku i ovoga ljeta odrađivati svoju prvu turističku sezonu. Ali okasnilo se...

- Što ćete sada? Lito gotovo, a brod gotov...

Sezona je izgubljena, ali ipak ćemo iskoristiti još ovih mjesec dana, istestirat ćemo ga. Na njemu će biti hapeninga, glazbeno-scenskih priredbi, svega - uključio se u priču Marko Rešetar, predsjednik Uprave dubrovačke turističke agencije Elite-travel. - Moguće je, recimo, da se doli u štivi održi skup za 50-ak ljudi, instalirat ćemo opremu, videoprojektor, platno, ozvučenje, osigurati da se može priključit laptop, pa recimo onaj tko uzme u najam takav brod za takav skup ne mora imati pauzu u hotelskom hodniku, nego recimo na Mljetu, ili na Šipanu, ili...

Ugledat će turisti na dubrovačkom galijunu možda i Pometa i Petrunjelu, ili neki drugi lik iz dubrovačke povijesti i legendi, objašnjava mi Brigita Masle, koja je, s Marinom Gozzeom i Slobodanom Prosperom Novakom, producentica svih tih događanja. Projektant Dobrić će dobro raspoložen: “A jeste li čuli šta je jedan čovik reka na radiju kad je bila priča o dubrovačkoj karaki. Reka je: “Je, lipa je dubrovačka karaka, ali proša san kraj Omiša i vidija dubrovački galijun. Koja je ono lipota! Sad imamo dva i možemo opet udrit na Veneciju!!”

Već sutradan na velikoj fešti u Krilu Jesenicama na dubrovačkom galijunu je na krmi bio dubrovački grb, na pramcu pulene zvir i sirena, svirala se “Lijepa naša”, na brodu zavijorila zastava svetog Vlaha, a nakon dubrovačkih fanfanara, dubrovačka gradonačelnica Dubravka Šuica, kuma broda (jer Grad Dubrovnik je pokrovitelj broda i dao mu je ime, zastavu svetog Vlaha i kostime za posadu), prvi dubrovački galijun napravljen nakon 500 godina krstila je imenom Tirena. Dobio je ime dobre vile iz pastorale Marina Držića. Za desetak dana uputit će se Tirena iz Krila Jesenica put juga. U Gradu, njegovoj matičnoj luci, već se sprema festa i po...

Ovo je prvi put da zapovjednik galijuna neće biti Dubrovčanin nego skoro pa Omišanin. Stari Dubrovčani bi u nesvjest pali! Naime, u vrijeme galijuna, u 16. stoljeću, Dubrovčani, koji su bili trgovci, logično, nisu bili u najboljim odnosima s Omišanima, koji su se bavili gusarenjem. I mnogi članci u dubrovačkom Statutu govore o odnosima Dubrovčana i Omišana. A najveći grijeh je u Dubrovniku bio - prodati brod Omišanima. Za to je išla ruka u laktu!

Replika dubrovačkog galijuna “Tirena” Bogomira Vukovića napravljena je na osnovi nacrta iz arhiva dubrovačkog Pomorskog muzeja, istraživanja dr. Velimira Salamona i po projektu Splićanina Petra Dobrića. Gradila se u brodogradilištu “Loger” u Omišu, od 25. listopada 2003. godine. “Tirena” je duga 30, a široka sedam i pol metara, ima tri jarbola. Glavni središnji jarbol visok je 23 metra, a ostala dva po 21 metar. Gaz broda je 2,5 metara. Galijun ima pet jedara: četiri križna i jedno latinsko, a ukupno je oko 200 metara kvadratnih jedrilja. Može primiti oko 200 putnika.

- 21:07 - Komentari (1) - Isprintaj - #

četvrtak, 06.10.2005.

DRVENI BRODOVI IMAJU DUŠU

Piše: Lenka Erceg /Večernji List

Drveni brod ima dušu, za razliku od metalnoga, koji je zapravo limenka. Gosti se u drvenom brodu osjećaju ugodno objasnio je Rakuljić i dodao kako uz dobro održavanje, koje je, istina, vrlo skupo, drveni brodovi plove i dulje od sto godina, dok su željezni već nakon 30 godina plovidbe na rezalištu.

Naši su brodovi sigurni, tvrdi Rakuljić, a pored Jadrana, ne treba nam izlaziti u međunarodne vode. "Kapetan Jure" sagrađen je prije 50 godina za prijevoz putnika u Šibeniku. Sadašnji vlasnik kupio ga je prije osam godina, uložio mnogo novca u njegovu obnovu i već četiri sezone radi u turizmu.

Može se zaraditi uz mnogo rada. Ja sam već četiri generacija u obitelji, a imamo i drugi brod na kojem je moj 74-godišnji otac Jure. Pokušavamo upotpuniti ponudu kako bi gosti bili što zadovoljniji rekao je Rakuljić i dodao kako je održavanje broda skupo, posebno od kada je koncesija za brodogradilište u Milni dodijeljena privatnoj osobi. Cijene su previsoke, tvrdi Rakuljić, i nama brodarima se čini kao da nas se nova vlasnica želi riješiti kako bi remontna djelatnost propala, a zatim se atraktivno zemljište iskoristilo za gradnju turističkih objekata.

Inače, uz "Kapetana Juru" sa 32 mjesta, koji ima ugovor s njemačkom turističkom agencijom Inselhupfen i najčešće prevozi njemačke, američke i švicarske bicikliste, u Trogiru je cijela flota nekadašnjih pjeskara i Krila Jesenice prenamijenjena za turističke svrhe, a okupljeni su oko agencije ID Riva tours.

- 22:12 - Komentari (0) - Isprintaj - #

srijeda, 05.10.2005.

NERIJEŠENI PROBLEM BR. 1

Prošla je skoro jedna cijela godina od kada se dogodio veliki odron zemlje na klizištu između Krila i Suhog Potoka,na predjelu «Mali Pariz». Sada sam ponovno izišla na teren i zatekla potpuno istu sliku! S prvim kišama na vidjelo izlaze stari problemi. Jučerašnja velika kiša koja je zahvatila cijelu Dalmaciju ponovno je obrušila zemlju i stijene na autobusnu stanicu ispod samog klizišta. Kućica koja je bila na stanici je lani potpuno uništena, stajanje na ugibalištu je opasno po život jer stijene i zemlja neprestano padaju na stanicu i stvaraju velike količine blata. Do danas nije ništa napravljeno, tj. sanirane su prve posljedice a uzrok još uvijek nije! Da problem bude još veći, na samom vrhu klizišta nalazi se velika kuća kojoj neprestano prijeti opasnost rušenja na samu magistralu, državnu cestu D8. Da li su štetu dužne sanirati Županijske ceste, općina Dugi Rat ili sami vlasnici zemlje? Do danas nisam dobila odgovor (a ni rezultat), a životi ljudi koji tu čekaju autobus svakodnevno su ugroženi! Očito ćemo ponovno morati doživjeti neku tragediju da bi se nešto napravilo!

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

- 19:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 04.10.2005.

REPORTAŽA IZ KRILA

Piše: Meri Šilović /Slobodna Dalmacija

Nema na svijetu mjesta kakvo je Krilo Jesenice! Cilo malo misto ludo za brodovima i sa svojih nekoliko tisuća duša u duguje čak 15 milijuna eura! Mjesto hrvatskih Onassisa dužno je danas ko Grčka! I sve te miljune eura Kriljani su stukli u brode, drvene turističke jedrenjake uglavnom. Malo misto danas ima čak 110 velikih brodova! Deset novih, od oko 30-ak metara dužine, upravo se gradi uz sufinanciranje Ministarstva mora. Ovo je prvi put u povijesti brodarstva na istočnoj obali Jadrana da je država dala ruku brodarima. Kako će misto na kraj s tolikim kreditima? I kakav je to svijet toliko infišan u brodove?

Kapetan Bogomir Vuković, Kriljanin koji upravo dovršava repliku dubrovačkoga galijuna, reče nam:
Ovde van svaka kuća ima bar jedan veliki brod, i više je sad naše misto dužno gledajući po broju stanovnika nego kompletna država. Nema kuće koja nije dužna dvista-trista tisuća eura. Kako ulazimo u EU, dolaze drugi propisi i sad priko noći moramo preuredit brodove, stvorit pare šta ih nemamo. A kod nas je teško dobit kredite, tražu velike hipoteke. Evo ja san za ovi dubrovački galijun mora založit i očevu kuću od 310.000 eura i sam galijun u koji će bit uloženo oko milijun eura.

Bogomir Vuković je iz jedne od najstarijih brodarskih obitelji u Krilu Jesenicama. Prvi brod je sagradio njegov pradjed Špiro Vuković još 1910. godine. Od tada je u obitelji uvijek bilo brodova, a nakon sto godina sada prvi put ponovno grade novi brod.
"Pomogli su mi otac Ante, zvani Žeravica, on je najstariji kapetan u Krilu, i brat Silvestar, sam ne bi moga. A kad zbrojin kredite i privatni dug, dužan san oko 600.000 eura. Ali priču o Krilu Jesenicama bolje od mene će van ispričat barba Ante Vuković Maček, moj otac i kapetan Mikula Mali. Oni su najstariji brodari."

Među Kriljanima se zna red kao na brodu i stariji se poštuju. Kakvo je Krilo, još prije mi je pričao projektant jedrenjaka Petar Dobrić: "To je čudo od mista! A koji takmičarski duh imaju! Govori mi jedanput jedan od njih da mu napravin brod, a ja ću mu da ne mogu sad jer radin ovome drugome. A koliki mu brod radiš, pita me. A ne mogu ti to reć, ja ću. Ma nema veze, nego kad ti meni budeš radija napravi mi po metra duži od njegovoga." E takvi su van Kriljani!

Mačeka i Mikulu Maloga našli smo usred briškule u kafiću u portu. Zaigrali se kriljanski Onassisi, povukle ih karte, žestoko je bilo i na momente se činilo da će bit i barufe, ali sve je to folklor svita od mora. Oteli smo kapetane Mačeka i Mikulu Maloga (Franu Tomaša čiji život je stvarno bio predložak za film "Kapetan Mikula Mali") usred partije. A ni vlastitim ženama to ne bi oprostili.

U portu je bilo tek nekoliko brodova. Ostali su po Dubrovniku, Hvaru, Visu, Korčuli vozili turiste. Zavrtili smo se razgledavajući brodove u lučici. Ante Vuković Maček ima dva broda "Mačeka" i "Sagenu", jedne od najkomfornijih turističkih jedrenjaka, a Frane Tomaš Mikula Mali luksuzne brodove. "Mariju Magdalenu" i "Jadransku kraljicu". Obojica su sad u mirovini, a brodove im voze sinovi. Jesu li digli kredite? Šjor Maček će:

Danas je samo iz Krila naručeno deset novi brodi. Ja mislin da je Krilo danas u investicijama, zajedno s ovih deset novih naručenih brodova, sigurno 15 milijuna eura. A ima oko 3100 dimova, obitelji. Ja san dužan 500 iljad euri, od Mikule Maloga sin je isto dužan 500 iljad euri, oba s kamatama 13 posto, jer smo uzeli kredite odavna kad su kamate bile tolike, drugi su u dugu dvista, trista iljad euri, ovi dubrovački galijun bit će u dugu 700 iljad euri.

Sad se ovdje radu tri, četiri broda od kojih ni jedan neće koštat ispod 700 ili 800 iljada eura. To su teško isplatljiva sredstva. Da bi mogli takve kredite vraćat i plaćat plaće jedanaestorici radnika, koliko ih ja iman na brodovima, održavat familiju i brod, morate radit skoro po godine. Sama struja na mome brodu vridi 80.000 eura. Sa svojin generatoron mogu čitavo Krilo opskrbljivat!

A kako je to Krilo ludo za brodovima? Kažu da je tradicija trabakula u Krilu trista godina stara, brodove su im oduvijek imali i očevi i stričevi, ima familija gdje su tri sina i tri broda. Ljudi su ovde našli sebe u tome. I u malom Krilu Jesenicama ima više velikih brodova nego ukupno u svim mjestima s kraja na kraj hrvatske obale Jadrana od Punte Oštro do Umaga. I više duga! Sve im je kažu pod hipotekama,i brodovi i kuće, i valja pamet u glavu i radit s brodovima.

U stara vremena Kriljani su svojim trabakulima vozili vino s Korčule, Visa, iz Rogoznice, Primoštena sve tamo do Trsta, poslije Drugog svjetskog rata kopali su i vozili pijesak s ušća Cetine i Neretve, akad je stigao turizam, preorijentirali su se na turiste.

Ma znate šta?! Za brodove ka i za svaku stvar, ako ćete s njon kako triba, triba imat puno ljubavi... I nismo van mi bogataši, niko ovde nema rolexa na ruku, niti vozi priskupo auto, niti su nan kuće bajne, niti žene baš tjeraju modu. Radi se puno i sve ide u brode.

Kad san se oženija, još smo se u lavoru prali, nismo imali kupatilo. Kad mi je otac umra 62., kupija san brod, pa posli malo bolji, pa još bolji, i evo ove godine moji brodovi radu 25 sedmica. To je odlično, to je turizam "ti me kapiši", obično radu 18 sedmica - kaže kapetan Maček.

"Ma mi smo najjača flota u Hrvatskoj", rekao je kapetan Mikula Mali. "Mi smo tradicija u pomorstvu. Ima ovde u mistu ljudi koji imaju i pet brodova!"

Šetamo po portu, naišli klinci, budući brodovlasnici mali Roko i Ante Ercegović, otac im ima jedrenjak "Orhan". Stari morski vukovi mi objašnjavaju kakav je koji brod kad ugledam Mačeku na podlaktici utetoviranu sirenu: "Vidi je!"

- Uuuu, puno mi je stara ova moja sirena. Utetovira san je 1946. godine, mojoj sireni je skoro 60 godina - nasmijao se barba Maček.

- Mi smo van i učesnici Drugoga svjetskoga rata. Obadva! Mikula Mali je onda izgubija brod i ja san izgubjja brod. Njemu su ga torpedirali Njemci, a moga su u Veloj Luci sredile njemačke štuke.

Mjesto hrvatskih Onassisa dužno je danas ko Grčka, ali unatoč tomu, i dalje su "ludi" za brodovima. Grade još deset novih, od po tridesetak metara dužine, uz sufinanciranje Ministarstva mora. Ovo je prvi put da je država dala ruku brodarima

A ljubav na turističkom brodu? Maček veli da bude i toga pa se okrene starijem kolegi:

"Eto van ga - Mikula Mali se kad mu je prva žena umrla zaljubija u gošću Austrijanku i oženija s njon." Mikula Mali se samo zagonetno smješkao pa pokazao obližnju "Alohu": "Vidite, nju će ove zime renovirat, stavit wc-e i tuševe u kabine, nema više turizma na paštete."

Pitam gube li bitku drveni jedrenjaci sa metalnima. Kažu: "Stara uzrečica kaže'dok god u gori ima drva, drveni brod je novi'. On može bit izgrađen, kao što mnogi kriljanski i jesu, prije više od sto godina, ali ih stalno obnavljaju, renoviraju i taj brod je uvijek novi, lip i šestan ka pupa, ako ga kapetan voli i ako ima duše za brod", kažu kapetani. Problem je, vele, što je sve manje majstora kalafata.

Došli na ćakulu i drugi brodovlasnici. Zvone Grubiša Bariša što sa sinovima i svoja dva jedrenjaka "Monvi" i "Manon" godinama radi gore u Poreču, kaže, žao mu sinova i njihovih ljeta: 'Vidu vršnjake liti kako se zabavljaju, a oni moraju radit. Pa su meni moji sinovi i Mačeku njegovi znali reć da smo Hitleri! A mora se, nije lako živit."

Filip Tomić je iz mlađe generacije brodara, kredit je digao za uredit svog "Polarisa". Objašnjava: "To je bivši tegljač građen za jednokratnu upotrebu za dan D, za invaziju na Normandiju, sad mu radin rekonstrukciju. Diga san veliki kredit za brod, a živin u prizemlju svoje kuće i bog zna kad ću uredit kat".

Otac mu Ivan Tomić, veli s ponosom, već godinama svakog ljeta na svojoj "Issi" vozi čuvenog modnog kreatora Missonija. Kriljanin Ante Marasović je, kaže, u fazi prikupljanja dokumenata za dignut kredit z abrod. A onda je netko od njih rekao:

"Mi smo van najveća privatna luka na Jadranu, a luke nemamo!" I svi su se zapalili!

Pa se čulo: - Porat nam je svima najveća rana. Država gradi porte na otocima di nema tri čovika, ali ima pokoji političar vikendicu! A nama pošteni porat ne može napravit. Bili smo bar 20 puti zbog toga gori u Zagreb, po ministarstvima i Saboru. I ništa. Čačić nan je, kad je ovde bija u predizbomu kampanju, reka da bi nan da isti čas novce za porat da smo otok. A ovako ne može! - rekao je Maček.

A Lenjin je reka: di je ruda, tu fabriku gradi! Znači: di su brodi, tu porat napravi! - rekao je ljutito Marasović. - Naši brodi su bez doma, ka Kurdi! Ne mogu u ovi svoj porat, mali je i neuređen i ima ih svugdi, zimuju po Sjevernoj luci, po Šolti, po Sumpetru, Omišu, Starigradu, to je sramota, imamo 110 brodi, a ovde u ovome našemu neuređenome portu u Krilu ne može ih stat nego 50-ak.

Nek nan država pomogne i da neki kredit s pristojon kamaton i mi ćemo napravit porat za stat i gledat od divote. I svih naših 110 brodova će se ovde moć vezat. Kako bi to bilo lipo vidit! Kakva Nica!

- Ma Krilo Jesenice van je sa svojih 110 turističkih brodova veliki hotel sa oko 700 postelja s pet zvjezdica, a ako računamo i s manje zvjezdica, imamo i iljadu i dvista postelja. Ali država to ne obadaje. Niti porta svoga nemamo. A koliko smo joj samo toga kroz gorivo u cestarini platili da nan malo vrati, moga nan je porat od zlata bit!

Na rastanku su nam, onako usput, zaduženi kriljanski Onassisi, žilavi i spremni za nove ljetne žetve, rekli: "Znate, brodove van ne može imat netko tko nije bokun lud i zaljubljen u njih. I to van je Krilo!"









- 21:57 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 03.10.2005.

POPIS BRODOVA

IME I PREZIME VLASNIKA-IME BRODA

Ercegović Arsen-Orkan
Ercegović Branko-Plat
Ercegović Damir-Cicero
Ercegović Goran-Sv. Marija
Ercegović Ivan-Kneža
Ercegović Mate-Rudolfo
Ercegović Marijan-Sv. Vid
Ercegović Mario-Ika
Ercegović Mario-Navigator
Ercegović Mario-Vapor
Ercegović Zoran-Pasat

Grubiša Pave-Tribunj
Grubiša Denis-Monvi
Grubiša-Bariša Zvone-Manon

Karaman Janko-Mlini
Karaman Marko-Markan
Karaman Pere-Vagabundo

Marasović Ante-Zajednica
Marasović Ivo-Jerkić

Mladin Ivan-Madona

Naranča Ante-Lopar
Naranča Leonardo -Bočac
Naranča Ranko-Tuna
Naranča Špiro-Naranča
Naranča Zvonimir-Vrgada

Nazor Darko-Dare
Nazor Duje-Lav
Nazor Jerolim-Otac Duje, Mater Anka

Rakuljić Ante-Dubac
Rakuljić Ante-Durmitor
Rakuljić Ante-Javorak, Tvrdi
Rakuljić Anton-Maja, Kapetan Jure
Rakuljić Domagoj-Aloha
Rakuljić Ivica i Jurica-Viganj
Rakuljić Jure-Kupinova
Rakuljić Ljubomir-Mardešić
Rakuljić Tihomir-Adonis

Tomaš Dobroslav-Gungo
Tomaš Ivan-Jadranska Kraljica
Tomaš Jurica-Planka
Tomaš Mate-Svemir
Tomaš Stipe-Bura
Tomaš Tomislav-Marija Magdalena
Tomaš Vlado-Romansa

Tomić Filip-Polaris
Tomić Ivan-Issa
Tomić Ivan-Kapetan Luka
Tomić Kažimir-Korab
Tomić Luka-Krilo, Mala Lara

Trgo Ante-Delia
Trgo Branimir-Otac Ivan

Vuković Ante-Maček
Vuković Bogomir-Mila Majka, Tirena
Vuković Branko-Trpanj
Vuković Dino-Toma
Vuković Ivan-Silva
Vuković Ivica-Sagena
Vuković Ivica-Viktorija
Vuković Mornar-Ždrelac
Vuković Silvestar-Mirabela
Vuković Stipe-Brseč
Vuković Zoran-Nikola, Penelopa


Kao što se može primjetiti,najveći broj brodova je u vlasništvu obitelji: Vuković, Trgo, Tomić, Tomaš, Rakuljić, Nazor, Naranča, Karaman, Grubiša i Ercegović!


- 14:23 - Komentari (1) - Isprintaj - #

nedjelja, 02.10.2005.

JESENIČKA FLOTA

Znamenita jesenička flota do ranog ljeta je na vezu u matičnim lukama (Krilo, Sumpetar, Bajnice) na zasluženom zimskom odmoru ili se već polako priprema i dotjeruje za novu sezonu u nekom od dalmatinskih škverova. Želimo Vas još jednom podsjetili na neprocjenjivo blago koje, protkano tradicijom, svakoga ljeta uljepšava jadranski akvatorij.
U trenutku dok vi budete čitali ove retke znamenita jesenička flota polako će odrađivati svoje posljednje tjedne đite pripremajući se za povratak u matičnu luku (hoće li to opet biti utrka tko će prije do sigurnijega veza?) i zasluženi zimski odmor.

Koji je brod ljepši, očuvaniji, komforniji, koji se više oslanja na baštinu jeseničkih otaca, a koji je pokleknuo pred zahtjevima suvremenosti.

No, koliko god teškim argumentima raspolagali, ta rasprava nikada neće doći do svoga kraja jer će svatko, baš kako to i inače biva, pronaći svog favorita, svog miljenika.

I taman kada ste pomislili kako ste se definitivno odlučili u portu vas dočeka novo iznenađenje, novi drveni ljepotan ili ljepotica s nebesko visokim jarbolima. Jer tako je to na Krilu i ostalim jeseničkim “odjeljcima”, da bi se plovilo, graditi se mora.

Posade pak na ljetnim turama nose svaka svoju priču, svaka svoju anegdotu koja traje sve tamo negdje do travnja ili svibnja iduće godine, kada valja nanovo odriješiti cimu.

tekst preuzet sa www.dugirat.com

Image Hosted by ImageShack.us

- 21:24 - Komentari (4) - Isprintaj - #

subota, 01.10.2005.

POVIJEST

Najstarija naselja u Općini nalaze se na nadmorskoj visini od 200 do 250 m, podno planine, i to Jesenice, Zeljovići, Krug i Duće. Danas su zavidno napuštena, jer se stanovništvo godinama spuštalo na obalu, pogotovo posljednjih trideset godina, zbog sve većeg razvitka turističkog prometa.

O starosti naselja podno planine govore i arheološki nalazi u spiljama Turskoj peći i Ponistricama, koje svjedoče o postojanju života na tomu području još od kamenoga doba. Trajnu naseljenost potvrđuju gradine i gomile iz kasno-brončanog i željeznoga doba. Stanovnici Poljica su gradine podizali na uzvisinama, jer su s njih mogli nadzirati okolna područja. Neke su gomile služile kao groblja, a neke kao granice ilirskih plemena.

Najviše podataka o srednjovjekovnim Poljicima daje nam Sumpetarski kartular, iz benediktinskog samostana Sv.Petra u Selu (Sumpetar), a govori o životu splitskoga plemića Petra Crnoga Gumajeva, koji je 1080. godine svojim novcem i na svojoj zemlji sagradio benediktinski samostan, na mjestu na kojemu su 1911. godine pronađeni ostaci ranokršćanske bazilike. U blizini crkve Sv.Petra nalazi se i dvojna crkva Sv.Stjepana, sagrađena na ostacima prijašnjih sakralnih građevina.

Od ranosrednjovjekovnih spomenika treba spomenuti crkvice na planinskoj kamenoj kosi: Sv.Andrija na Obliku, Sv.Maksim s pripadajućim srednjovjekovnim grobljem i crkva Gospe od Sniga (Stomorica iznad Duća).

U XIX. stoljeću i crkve se temeljito pregrađuju. Tako crkva Bezgrješne Djevice u Jesenicama dobiva novi sat na pročelju, a za crkvu u Krugu naručene su dvije oltarne pale. Nova župna crkva Sv.Ante u Dućama sagrađena je 1864. godine. Njezina je unutrašnjost oslikana u XX. stoljeću.

Nakon propasti Mletačke Republike 1797. godine, Poljičani su priznali vlast Austrije, nastojeći sačuvati stare povlastice i položaj, što je austrijski ustav iz 1798. godine donekle i uvažio. Međutim, nakon mira u Požunu, 1805. godine, Poljica dolaze pod francusku upravu, a Poljičani, da bi sačuvali Republiku, nisu prezali ni od ustanka koji je bio ugušen, a Poljica opljačkana.

Premda su Poljica u osvit novog stoljeća ušla nastavljajući život po starim načelima, društveno-gospodarske promjene ipak su postupno zahvatile i ovaj kraj. Tako se izgradila cesta od Splita do Omiša (1856. godine) te parobrodska linija s pristaništima u Krilu, Malom Ratu i Oriju, što je uvjetovalo ne samo usmjeravanje stanovništva na pomorstvo i trgovinu nego i na veliku selidbu prema moru.

U Jesenicama je izgrađena i osnovna škola 1867. godine, a vinogradarstvo i proizvodnja višanja te industrija (tvornica u Dugom Ratu osnovana je 1911.) uključile su stanovništvo u suvremenije proizvodne i trgovačke tijekove.

Stoga se na nekada posve pustoj obali počinju graditi kuće: hotel Primorje, kuće Naranča i Ivanišević u Krilu, kuća Kapić na Suhomu Potoku, kuće Lozić i Brničević na Oriju, kuća Kadić u Dugom Ratu, kuće Petrić na Malom Ratu (od kojih se posebno ističe velika kuća Filipa Petrića na morskoj obali, sagrađena 1911. godine).


tekst preuzet sa www.dugirat.com

- 18:59 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ZA POČETAK....

-malo mjesto uz more, smješteno između Splita i Omiša
-udaljeno 18 km od Splita i 7 km od Omiša
-do mjesta vozi samo Prometov autobus br. 60 (cijena karte u jednom smjeru je 15 kn)
-u samom centru mjesta se nalaze 2 kafića, hotel, pošta, škola, crkva Sv. Nikole (zaštitnika pomoraca i mjesta), uljara
-župna crkva Sv. Roka u starom selu
-pripada općini Dugi Rat (mjesto na periferiji općine pa uživa njenu slabu i nikakvu brigu)
-primarna gospodarska grana je turizam
-brojni maslinici i vinogradi
-najveća privatna luka na Jadranu (potpuno neuređena)
-2158 stanovnika (prema popisu iz 2001. god.), 110 brodova
-ekologija osrednje razvijena, čak i ona vezana uz more
-kroz cijelo mjesto nema niti jednog pješačkog prijelaza (tako da se svakim prijelazom ceste radi prekršaj)

ovaj blog obuhvaća naselja:Bajnice,Krilo,Suhi Potok i Sumpetar!


Image Hosted by ImageShack.us

- 16:58 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

  listopad, 2005  
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

  • Blog o jednom malom mistu uz more...

Linkovi

  • AKO IMATE BILO KAKVO PITANJE ILI DODATNE INFORMACIJE O OVOJ TEMI,KONTAKTIRAJTE ME NA: lifeextreme@yahoo.com

  • ULOGIRAJTE SE NA SVOJ BLOG