Cinjenica jesta da crno-bela fotografija trazi izvestan veci napor za pravljenje 'dobrih' fotki, pa to jeste neka vrsta 'umetnosti'. O cemu govorim? Kad napravis fotku u boji i prebacis je u crno-belo putem samog fotoaparata ili pak nekog direktnog nacina u Fotosopu, Lajtrumu ili vec kojem programu koji koristis (a mene i zanima koji koristis, reci!? :))) - sta dobijas jeste uglavnom prilicno sivkasta 'ravna' fotka koja gubi mnogo u neposrednosti i komunikaciji u odnosu na svoju kolor-varijanti. Razlog je sledeci: tri boje iste svetlosne vrednosti se 'prevode' istom sivom, na primer. Kao kad bi jednu recenicu prevodio sa francuskog jezika na nasi, ali na taj nacin da i po tri reci u recenici prevedes jednom te istom recju u nasem, a poklapanja mogu biti i po vise puta...
Znaci, umesto 'pravilnog prevoda koji bi trebalo da glasi ovako: "Rano izjutra, otisli su u vec vibrirajuca brda da bi uhvatili posebnu lepotu jutarnje svetlosti' A ti dobijes: "Rano jutarnje, otisli su u vec vibrirajuca rano da bi uhvatili posebnu lepotu jutarnje rano' Jos se razaznaje neki smisao, ali preciznost i harmonija, a time obicno i 'lepota izraza' - nestale su bez traga, zar ne?
Stoga je crno-bela fotografija morala biti kliknuta na pomalo 'pomeren nacin' - gde se vrednosti sive koriste tako da nadoknade vrednosti boje - tri boje iste svetlosne vrednosti se prevode u tri razlicite sive - a za to je potrebno koristiti filtere, podsvetljenje ili presvetljenje, nacin razvijanja negativa i nacin eksponiranja pozitiva, koristenje mekseg ili tvrdjeg papira, razlicitog nacina koristenja aparata za uvelicavanje (duza, a slabija ekspozicija ili kraca, a intenzivnija) i tako dalje.
U Fotosopu koji se predaje na mojoj skoli, posebna paznja se posvecuje prebacivanjima iz kolor u crno-belu fotografiju. Ucimo cursiste kako da koriste digitalne foto-filtere, maskiranja, doekspoziranje ili podekspoziranje, kombinaciju kanala i tako dalje...
Crno-bele fotke koje tako nastaju mogu se pribliziiti u poredjenju onima iz zlatnog doba analogne fotografije; znaci, samostalna, visokokomunicirajuca crno-bela fotka je rezultat, a kursisti postaju svesniji da se isti tehnicki parametri i nacin razmisljanja ne mogu koristi u oba slucaja - i za kolor i za crno-belu fotografiju!
20.03.2021. (15:33)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Heh, Vlade, uživao sam čitajući tvoj esej. Ma koliko su neki "postulati" c/b-pristupa fotografiranju poznati ili se mogu "naučiti" čitajući majstore "zlatnog doba analogije" ili se mogu, možda, razumjeti uživljavajući se u c/b-remekdjela... uvijek je korisno uhvatiti, između redaka, neku misao ili "hint" iskusnog znalca - praktičara poput tebe.
Jedna od velikih istina je da c/b-fotografija nastaje (ili bi bar trebala...) u oku promatrača, a ne tek kasnije na "stolu" grafičke manipulacije. Današnja, ponuđena i ugrađena AI tehnologija konvertiranja boje u c/b rezultat je iskustva stotina ljudi, ali bi se u konačnom rezultatu, po meni, trebao osjetiti "osobni dodir".
Nisam u prilici baviti se "foto-analogijom" i sve manje je svijet oko nas spreman prihvatiti nekog čudaka koji iz prikrajka, nošen nekom svojom "c/b-idejom", vreba "dobro svjetlo", "duboke sjene", "dojmljivu scenu", "povoljne kontraste", što li već, pa sam prisiljen iz svog fundusa izab(i)rati "za konverziju" neke uratke koji su barem na tragu c/b-filozofije. Ili umjetnosti, ako već hoćeš.
[I odgovor tebi: PS 2020, PS CS4 i PS CS3... kako mi koji (laptop) padne pod ruku]
20.03.2021. (16:57)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Lepo, pa mi se u stvari potpuno slazemo! :) Samo bih dodao: danasnji nacin ucenja fotografije POCINJE kolor fotografijom, a crno-bela je tek sporedna... Ovo je dijametralno suprotno nekadasnjem nacinu, gde se kretalo iz crno-bele, a kolor je bio cesto i nedostupan, kasnije dostupan ali najcesce loseg kvaliteta ili tek resen specijalizacijom...
Zato sam ti gore docarao kako u mojoj skoli probamo resiti problem ukazivanja na 'crno-beli' jezik. Medjutim, u praksi se stvari zaista resavaju tek dobrim poznavanjem digitalnih programa za obradu, gde se i te kako moze postici 'licni pecat', ali treba poznavati i tehniku i imati svoje ideje...
21.03.2021. (12:42)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
VladKrvoglad
Cinjenica jesta da crno-bela fotografija trazi izvestan veci napor za pravljenje 'dobrih' fotki, pa to jeste neka vrsta 'umetnosti'.
O cemu govorim?
Kad napravis fotku u boji i prebacis je u crno-belo putem samog fotoaparata ili pak nekog direktnog nacina u Fotosopu, Lajtrumu ili vec kojem programu koji koristis (a mene i zanima koji koristis, reci!? :)))
- sta dobijas jeste uglavnom prilicno sivkasta 'ravna' fotka koja gubi mnogo u neposrednosti i komunikaciji u odnosu na svoju kolor-varijanti.
Razlog je sledeci: tri boje iste svetlosne vrednosti se 'prevode' istom sivom, na primer.
Kao kad bi jednu recenicu prevodio sa francuskog jezika na nasi, ali na taj nacin da i po tri reci u recenici prevedes jednom te istom recju u nasem, a poklapanja mogu biti i po vise puta...
Znaci, umesto 'pravilnog prevoda koji bi trebalo da glasi ovako:
"Rano izjutra, otisli su u vec vibrirajuca brda da bi uhvatili posebnu lepotu jutarnje svetlosti'
A ti dobijes:
"Rano jutarnje, otisli su u vec vibrirajuca rano da bi uhvatili posebnu lepotu jutarnje rano'
Jos se razaznaje neki smisao, ali preciznost i harmonija, a time obicno i 'lepota izraza' - nestale su bez traga, zar ne?
Stoga je crno-bela fotografija morala biti kliknuta na pomalo 'pomeren nacin' - gde se vrednosti sive koriste tako da nadoknade vrednosti boje - tri boje iste svetlosne vrednosti se prevode u tri razlicite sive - a za to je potrebno koristiti filtere, podsvetljenje ili presvetljenje, nacin razvijanja negativa i nacin eksponiranja pozitiva, koristenje mekseg ili tvrdjeg papira, razlicitog nacina koristenja aparata za uvelicavanje (duza, a slabija ekspozicija ili kraca, a intenzivnija) i tako dalje.
U Fotosopu koji se predaje na mojoj skoli, posebna paznja se posvecuje prebacivanjima iz kolor u crno-belu fotografiju.
Ucimo cursiste kako da koriste digitalne foto-filtere, maskiranja, doekspoziranje ili podekspoziranje, kombinaciju kanala i tako dalje...
Crno-bele fotke koje tako nastaju mogu se pribliziiti u poredjenju onima iz zlatnog doba analogne fotografije;
znaci, samostalna, visokokomunicirajuca crno-bela fotka je rezultat, a kursisti postaju svesniji da se isti tehnicki parametri i nacin razmisljanja ne mogu koristi u oba slucaja - i za kolor i za crno-belu fotografiju!
20.03.2021. (15:33) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Prag-cz
jako dobro napravljeno
20.03.2021. (16:19) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Bergaz
Heh, Vlade, uživao sam čitajući tvoj esej. Ma koliko su neki "postulati" c/b-pristupa fotografiranju poznati ili se mogu "naučiti" čitajući majstore "zlatnog doba analogije" ili se mogu, možda, razumjeti uživljavajući se u c/b-remekdjela... uvijek je korisno uhvatiti, između redaka, neku misao ili "hint" iskusnog znalca - praktičara poput tebe.
Jedna od velikih istina je da c/b-fotografija nastaje (ili bi bar trebala...) u oku promatrača, a ne tek kasnije na "stolu" grafičke manipulacije. Današnja, ponuđena i ugrađena AI tehnologija konvertiranja boje u c/b rezultat je iskustva stotina ljudi, ali bi se u konačnom rezultatu, po meni, trebao osjetiti "osobni dodir".
Nisam u prilici baviti se "foto-analogijom" i sve manje je svijet oko nas spreman prihvatiti nekog čudaka koji iz prikrajka, nošen nekom svojom "c/b-idejom", vreba "dobro svjetlo", "duboke sjene", "dojmljivu scenu", "povoljne kontraste", što li već, pa sam prisiljen iz svog fundusa izab(i)rati "za konverziju" neke uratke koji su barem na tragu c/b-filozofije. Ili umjetnosti, ako već hoćeš.
[I odgovor tebi: PS 2020, PS CS4 i PS CS3... kako mi koji (laptop) padne pod ruku]
20.03.2021. (16:57) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
VladKrvoglad
Lepo, pa mi se u stvari potpuno slazemo! :)
Samo bih dodao: danasnji nacin ucenja fotografije POCINJE kolor fotografijom, a crno-bela je tek sporedna...
Ovo je dijametralno suprotno nekadasnjem nacinu, gde se kretalo iz crno-bele, a kolor je bio cesto i nedostupan, kasnije dostupan ali najcesce loseg kvaliteta ili tek resen specijalizacijom...
Zato sam ti gore docarao kako u mojoj skoli probamo resiti problem ukazivanja na 'crno-beli' jezik.
Medjutim, u praksi se stvari zaista resavaju tek dobrim poznavanjem digitalnih programa za obradu, gde se i te kako moze postici 'licni pecat', ali treba poznavati i tehniku i imati svoje ideje...
21.03.2021. (12:42) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...