Komentari

bookeraj.blog.hr

Dodaj komentar (10)

Marketing


  • Mensur

    kao prilog Vašem promišljanju o poeziji(i književnosti)danas i
    kao (premda malo čudnu)potporu Vašem gledanju i stavovima,
    najzad,kao dokaz da razumijem o čemu govorite, za početak
    prilažem jednu svoju kratku pjesmicu a potom vrlo zanimljivo
    mišljenje i stav pjesnika Faruka Šehića
    (ispričavam se unaprijed čitateljima komentara sa osjetljivim
    stomakom obzirom da su neke Šehićeve riječi,,bezobrazne"
    ..,,poruka"moje pjesmice također..

    Retoričko pitanje

    ovaj višak ovaj ratnog plijena i iskustava
    u što bi se sad koeljo mogao pretvoriti

    (F.M.Dostojevskom)

    Faruk Šehić:
    2. Estetski utopizam ne pije vode već nakon Auschwitza.

    Naročito nakon zadnjeg rata u BiH, Omarske, Heliodroma, Srebrenice…

    Savršeno me zaboli kurac za taj estetski utopizam, ko želi da bude “noj” na to, u svakom slučaju, ima svoje demokratsko i neotuđivo pravo. Nijedna “istinska” literatura nije lišena konotacija sa stvarnošću, pa bila ona i naučnofantastična. (Ništa ne može biti tako upečatljivo i snažno u književnom djelu kao građa uzeta iz sirovog života i pretvorena u literaturu).

    Književno djelo koje predstavlja u vlastite “granice” zatvoren svijet, može da razumije jedino njegov autor, i nije mi jasno zašto ga je onda napisao i objavio. Bolje da je listove povezao heftaricama, napravivši samizdat na koji može, kad god mu se digne, da drka do mile volje. Toliko o estetskom utopizmu.
    Potrebno je odbaciti višak istorije, i odjebati sve velike naracije, čiji korijeni sežu u podzemlje epike, tradicije, nadreligije, nadnacije, superiornog jezika, veličanja porodičnih vrednota, i ostalih kurčevih divorija . Uostalom, ko želi da se uvjeri šta ja mislim o novoangažovanoj literaturi preporučujem mu da pročita knjigu Hit depo, ona je satkana od stvarnosnih činjenica, a te su: glad, bijeda, patnja, licemjerje, goli čovjek, ljubav, samoća, beznađe, rat (ah, te vječne teme), alkohol, kurac-pička-govno-sisa i tako još pomnoženo sa brojem tri. (F.S.)

    avatar

    11.01.2009. (11:39)    -   -   -   -  

  • missillusion

    Hm, hm, oštra si podosta:) , ali ti moram priznati da si velikim dijelom u pravu...ali budući da sam ljubitelj poezije i da sama eto nešto piskaram ostavljam taj djelić u kojem ipak vjerujem da ima još dobre poezije jer sam je uostalom i sama čitala po ovdašnjim sajtovima, međutim moram priznati da je poezija sve hermetičnija i kad se sama na neko vrijeme išaltam iz tog izričaja naprosto mi je zamorno čitati tuđe uratke. Također mislim da se neće vratiti vremena lakopamtljivih i istovremeno sjajnih pjesama tipa Kamova, Lorce, Jesenjina jer doba je takvo da traži nešto posve drugo, ali ni preveć intelektualnog preseravanja neće učiniti današnju poeziju dijelom nekih čitanki, makar virtualnih. Ne bih znala rješenje, pjesnici su čudne biljke i teško prihvaćaju sugestije, a budući da je jako malo ljudi koji se istinski bave poezijom onda se sve nekako vrti oko jednog te istog stila koji je poželjan i ne možeš iskočiti puno iz toga. Ah,...tema za podužu raspravu...stati ću sad:).

    avatar

    11.01.2009. (11:49)    -   -   -   -  

  • slobanic

    Ja bih rekao da suvremeni pjesnici misle da je poezija to bolja što je manje razumljiva, pa su onda krivi neobrazovani čitatelji krivi što je ne razumiju. Moram priznati da jako teško razumijevam suvremenu poeziju i da mi je bilo jako teško približiti je đacima dok sam predavao. Zato sam izmislio da se suvremena poezija i ne razumijeva nego doživljava kao glazba. Tko zna, možda sam i u pravu.

    avatar

    11.01.2009. (12:33)    -   -   -   -  

  • Mensur

    o ,,teškom prihvaćanju sugestija"(kao potvrda stava missillussion)
    svojevremeno sam od svog prijatelja,pjesnika,književnog kritičara i čovjeka čija načitanost i erudicija
    dopiru do granica kad čovjeku nad tim posvećenjem zastaje dah,dobio na čitanje i povjerenje tad još
    neobjavljenu zbirku pjesama čiju sam estetsku rafiniranost i zaokruženost doživio kao ubod blistavog,
    kirurški čistog i blistavog noža..navešću dio svog pisma zbog kojeg sam ga,uglavnom,kao prijatelja
    izgubio..

    ,,Tvoja zatvorenost u sopstveni svemir (ili točnije rečeno:svenemir, nesvemir) kao vječiti pjesnički i
    ljudski usud ima kod tebe zbog ljepote slika i jednu šarmantnu aristokratsku boju duha i tvoj konačni
    strpljivo građeni krik(koji čitatelja sledi tek nakon čitanja) jeste,možda, u konačnici jači i prodorniji od,
    recimo,mog..., ali ono što sam (nemoj ništa loše izvući iz ovoga, ovo ti govorim kao brat)
    pomislio ne jednom je slijedeće:kako bi lijepo bilo za poeziju da jedan takav momak
    sa jednom takvom (ne pretjerujem) borhezovskom dubinom i Miloševim smislom da spaja poeziju
    uma sa poezijom srca, siđe na ulicu i pojača našu ekipu gdje, da ne bude zabune, ja samo lupkam
    u bubnjeve i sazivam svijet a pjevaju oni poput Vujice Rešina Tucića...Kad kažem ulica, mislim to
    naravno, u prenesenom smislu, mislim na Tucićev ljekoviti krik (u jednim novinama) da to što nam
    se dešavalo devedesetih i ne samo devedesetih neda se opjevati, taj pad čovjeka u našim očima..
    te grozote pored kojih ti stavljaš drhteći sačuvanu ljepotu, što će se iz nekog šireg pogleda,volio bih,
    pokazati kao najljudskiji odgovor, onaj koji traži najviše napora, ali, obzirom da sam se obvezao na
    iskrenost, ja sam , u poetskom smislu(to se i ne vidi,nažalost iz mojih pjesama) za radikalniji pristup,
    makar poput ukletih holandeza ponovo se zaputili na bolna i neprijatna bespuća avangarde, neoavan-
    garde ili kako se već zovu sva ta pribježišta prognane ljudskosti... "

    što hoću reći:vrlo je jebeno hodati svijetom ovim bez viteškog oklopa..jer onda,em se ne vidi da
    smo vitez,em boli jebiga to bez tih obrambenih mehanizama

    avatar

    11.01.2009. (12:48)    -   -   -   -  

  • Mensur

    o razumljivosti (premda ću sad rizično pojednostaviti stvari,tj zbog razumljivosti svog
    stava posve spustiti gard) : razumljivost je neophodna,štaviše:poezija,makar to
    tražilo i napor od čitatelja,poželjno je da ima neku vrst metatekstualnog kapaciteta,
    čitatelju otvorenog prostora slobode i u isto vrijeme ,,nedorečenosti" koja ne otkriva
    (pornografski) u potpunosti nego erotski(dakako,u prenesenom,filozofskom,značenjskom,
    slikovnom i pojmovnom,jednom rječju poetskom smislu) dopušta čitatelju mogućnost
    da pjesmu kao prizmu okrene u ruci i pogleda iz više kutova..evo tog rizika:poezija
    ne samo da mora biti razumljiva nego ono kako rekoh da ne ponavljam..poput prizme..
    naravno,prepričljivost i razumljivost ne treba miješati:čitao sam prelijepe pjesme o kojima
    iskreno govoreći još uvijek ne umijem reći niš smisleno,premda ih lijepo vidim, razumijem
    i volim

    avatar

    11.01.2009. (13:20)    -   -   -   -  

  • Mensur

    o kompleksnosti pojma ,,razumljivost",konkretan primjer
    na jednoj konkretnoj pjesmi Amira Brke

    CEKER

    Već gotovo mjesec-dva
    svakog dana prođe dječak
    momčić- plavokos,uspravan
    i u ruci pronese isti bijeli platneni ceker
    na kojemu se ocrtavaju kruh i zdjela

    Hrana:ručak,večera
    nema sumnje

    Nekom je starom,sirotom nesretniku
    žena umrla

    (iz knjige Đavo na Dunavu,ciklusa Benny je prelazio cestu)

    ima mnogo ljepših pjesama u toj zbirci ali ova mi je pogodna da me podupre
    u onome što kanim reći: poetsko,ono što čini poeziju,ponekad je izmaknuto
    iz teksta,iz same pjesme rekao bih..i gdje je onda?
    osoba A:razumijem pjesmu,vrlo je jednostavna i žalosna,nekom je
    jadniku umrla žena i netko fin mu nosi jelo svaki dan,čovjek se na čovjeka
    oslanja ,drvo na drvo..
    osoba B:uopće nisi razumio pjesmu,njena jednostavnost se udružila sa
    tvojim odsustvom smisla za poeziju i zavela te u blato..
    razumjeti ovu pjesmu znači,ne nasjesti na sadržaj,,priče",nego shvatiti da je
    poetsko ovdje sadržano u samom kutu iz kojeg se pjeva,u odricanju od ritma,
    od harmonije,prividnom odustajanju od traženja bilo kakvog dubljeg smisla u stvarima
    koje nas okružuju..u podnošljivosti poze dead man walking (and watching)

    avatar

    11.01.2009. (14:09)    -   -   -   -  

  • Mensur

    kakva je ovo poezija reći će neki (dobro i nije ova pjesma neka bogzna )
    navikli kao na doping ,na zanos iz pjesama Williama Butlera Yeatsa...
    moj odgovor:Yeats je bio beba u vrijeme američkog građanskog rata
    a kad je počeo drugi svjetski rat on je lijepo i elegantno umro i izvukao se iz svega
    moj odgovoronaj tko iskreno hoće pisati mora dovesti u
    sumnju sve dosad što je napisano..
    moj odgovor: ima drugi William koji je toliko jak da se s njim mora napraviti
    kompromis i ostaviti ga..dakle,Šeki,volim te..samo te gledam poput paščeta
    koje si ovaj put ostavio kod kuće i otišao u šetnju.. sam ili s Julijom,meni je to kao
    psu sasvim svejedno sad poslije ovih balkanskih sranja
    moj odgovor:gospodine Yeats,ukoliko mislite ostati među nama morate otrpjeti
    moju zajebanciju i štoviše:shvatiti je kao znak neprolazne i jake ljubavi
    naviknite se na te stvari i ja sam..dakle,postojim

    LIŠĆE PADA
    (Vehid Batlić Jajo)

    prva granata dok je bila u zraku
    na pamet mi pade ono jejtsovo lišće
    (lišće pada,pada li pada)

    i jebiga sad stigla je jesen do lišća
    do Jaja zaljubljenog u nas

    i do miševa gdje je žito požnjeveno
    zamalo nisam kriknuo
    ubiše mi jejtsa
    nikad ga pomislio sam više neću

    moći čitati : čas ljubavi

    koja vehne stigao je i do nas
    i naša sjetna duša umorna je,svehla
    sa drugom granatom pomislih dvije
    stvari,prva:bolje je da oni čitaju
    i ubijaju jejtsa

    umjesto mene ionako evo
    svaki čas
    jebiga,sad i ja vidim: umire li
    umire čovjek
    padaju lišće,padaju granate,aman jarabi

    (na bosanski preveo
    između granata mensur ćatić)

    avatar

    11.01.2009. (14:54)    -   -   -   -  

  • Bookeraj

    @Mensur - konflikt je jasan i meni i vama: mi koji pišemo nastojimo onima koji čitaju približiti zašto je bolje da pročitaju našu pjesmu/post na blogu nego da gledaju nogometni prijenos, pa se nekad čak i uvrijedimo ako to oni ne shvaćaju. S druge strane, ako će čitanje biti jedan oblik korisne zabave, onda moramo dopustiti čitatelju da bira što želi. Konflikt je to, i nije lako izabrati strane.

    avatar

    11.01.2009. (16:29)    -   -   -   -  

  • Bookeraj

    @missilusion - ma da, slažemo se, ako već i nismo pričale o tome ranije. teško je s pjesmama, a još teže s pjesnicima :) pozdrav.

    avatar

    11.01.2009. (16:30)    -   -   -   -  

  • Bookeraj

    @slobanic - ima nešto i u tome, neki pjesnici kao da temelje svoje radove na melodioznosti riječi i na tome onda zasnivaju smisao pisanja. i to je, dakako, legitimno, no koliko odgovara našim trenutnim afinitetima i sklonostima? ima li današnji svijet vremena za pomno razumijevanje poezije i je li sva poezija zaslužila da ju se razumijeva, to su sve pitanja na koja ne mogu naći (zadovoljavajući) odgovor.

    avatar

    11.01.2009. (16:32)    -   -   -   -  

  •  
učitavam...