Klik - Po Europama

srijeda, 01.11.2017.

Tram-bus (bez taksija)

Simpatična mi je izgovorna melodioznost "zapisa" na kolovozu ulica koji kod nas, u Zagrebu, prethodi trajanju ucrtane "žute trake" predviđene samo za promet javnih prometala. Onaj "TRAM - BUS - TAXI" često pročitam kao "trambustaksi" pritom se nakratko poigravajući maštom kako bi to i takvo hibridno vozilo moglo izgledati...


"Ništa ne sluteći", u Padovi sam se te 2008. nemalo iznenadio naišavši na prometni koridor javnog prijevoza s električnim vodom iznad ulice i ugrađenom samo po jednom tračnicom za svaki smjer.
Jesu li tu prste imali umiješani Japanci? Koje nekako uvijek "prizivam" kad su jednotračna prometala u pitanju.


Nisam trebao dugo čekati da se pojavi i to njihovo električno "vozilo". Klizi ulicama žustro a skoro nečujno i trebalo mi je nekoliko sekundi da uopće shvatim kako to "čudo" funkcionira. Poslije sam se dodatno "potkovao" na internetu oko detalja pa mogu reći da se, uglavnom, radi o tramvaju s više-manje klasičnim gumenim kotačima (poput autobusnih ili, još bliže, trolejbusnih) kojemu ta jedna tračnica osim suprotnog strujnog pola predstavlja i jedinu vodilicu koja upravlja vozilom.


U sljedećem posjetu Padovi već "smo se poznavali", ali su me i tada uspjeli iznenaditi - tramvaj koji je zavrnuo "iza ugla" nije imao ni "liru" niti gornji strujni vod. U stvarnosti je lira bila spuštena, a cijela kompozicija se očito na nekim dijelovima grada (možda na nezgodnim raskrižjima gdje je teško razapeti strujnu mrežu) može gibati i pomoću svojih akumulatora... "Guba!".
Takav jednotračni "sistem" nije osobito raširen u svijetu... nekako naginje "prema Francuzima" jer su ga očito oni "Izmislili". I sâmi primijenili npr. u Clermont-Ferrand-u.


Zanimljivo je da sustav u Padovi nije star, uveden je negdje oko 2005. godine, a već se oko 2007. pojavila na Youtube-u opaka amaterska satira i kritika istoga, jer su, navodno, vozila imala nekoliko iskliznuća bez težih posljedica što je ipak, s ozlijeđenima zbog upadanja biciklističkih kotača u očito širok procijep oko te jedne tračnice, rezultiralo već tada u preko 200 ozlijeđenih.
Jedinu meni primjetnu razliku iz 2011. godine prema stanju iz 2008. godine vidio sam u popunjavanju tog procijepa masivnim gumenim trakama kojima se uz neometenu funkcionalnost tramvaja, vjerojatno, broj biciklističkih incidenata smanjio.

[Padova - ožujak 2008./ travanj 2011.]
Oba puta sam Padovu konzumirao samo usput, budući da je "nekako blizu" autostrade [;-)], ali imam želju drugi (zapravo treći) put posvetiti joj se bez žurbe.

© • 01.11.2017. u 19:01 • Komentari (5) #



<< Arhiva >>


gp.zagrebancije@gmail.com