Poslovanje kao pokretač društvene promjene
Poslovanje kao pokretač društvene promjene - pogled Michaela Portera
U svom TED govoru „The Case for Letting Business Solve Social Problems“, profesor Michael E. Porter iz Harvard Business Schoola iznosi viziju u kojoj poslovni svijet nije samo izvor društvenih problema-već i ključni akter u njihovom rješavanju. Njegova poruka je jednostavna, ali moćna: ako promislimo drugačije o svrsi poslovanja, možemo stvoriti model kapitalizma koji donosi zajedničku vrijednost („shared value“)-ekonomski profit i društvenu korist.
Zašto do sada ne napredujemo dovoljno brzo?
Porter ističe da, iako smo globalno svjesni brojnih problema-siromaštvo, klimatske promjene, nedostatak zdravstvene skrbi, nestašica vode i dr.-rješenja su često spora i fragmentirana. Tradicionalni pristupi-vlade, nevladine organizacije, filantropija-nisu dovoljno skalabilni jer ovise o ograničenim resursima.
Njegova „awkward reality“(neugodna stvarnost) je ta da, unatoč svim tim organizacijama, napredak nije dovoljno velik-potrebno je razmišljati drukčije.
Gdje poslovanje dolazi u igru
Porter tvrdi da je biznis jedini sustav koji doista može generirati masovne resurse. Profiti nisu samo sredstvo zarade-prema njemu, „profit je čarolija“ jer omogućuje da rješenja budu samoodrživa i skalabilna.
Drugim riječima, ako tvrtka na profitabilan način rješava društveni problem, može proširiti svoj model-i to globalno, bez oslanjanja na donacije ili državne subvencije.
Koncept “shared value” (zajednička vrijednost)
Središnja ideja Portera je „shared value“-koncept u kojem kompanije stvaraju ekonomski benefit i društvenu korist istovremeno.
To znači: Re-osmišljavanje proizvoda i tržišta tako da zadovoljavaju društvene potrebe (npr. zdravija hrana, pristup čistoj vodi, obrazovanje)
Optimizacija proizvodnog lanca kako bi se smanjili otpadi, poboljšala održivost, smanjila potrošnja resursa
Suradnja s lokalnim zajednicama, vladama i nevladinim organizacijama, kako bi se napravila sinergija i zajednički napredak
Primjeri iz prakse
U TED govoru, Porter navodi konkretne primjere tvrtki koje su uspješno inkorporirale model zajedničke vrijednosti:
Dow Chemical: razvija zdravija ulja koja zamjenjuju zasićene i trans-masti.
Jain Irrigation (Indija): koristi sistem kapanja za navodnjavanje, štedi vodu i pomaže poljoprivrednicima.
Fibria (Brazil): plantaža eukaliptusa smanjuje pritisak na izvorne šume.
Cisco: obučava milione ljudi u IT vještinama, ne samo iz altruističnih razloga, već i da proširi svoj poslovni ekosustav.
Što Porter predlaže kao put naprijed
Promijeniti način razmišljanja. Kompanije trebaju vidjeti društvene probleme kao priliku, a ne teret. Porter zagovara “viši oblik kapitalizma” u kojem nije nužno birati između profita i društvene odgovornosti.
Partnerstva su ključna. Ne radi se o tome da kompanije same “spase svijet”. Potrebna je suradnja s nevladinim organizacijama i vladama koje mogu podržati, omogućiti i pojačati utjecaj poslovnih inicijativa.
Nova uloga vlada i NGO-a. Prema Porteru, vlade bi trebale poticati modele zajedničke vrijednosti umjesto da gledaju poslovanje kao konkurenciju. NGO-i koji žele stvoriti značajan društveni utjecaj moraju surađivati s poslovnim sektorom, a ne ga isključivati.
Kritike i rizici
Naravno, Porterov pristup nije bez kritika. Neki autori upozoravaju da ideja zajedničke vrijednosti može biti idealistična i da profitno usmjerene kompanije ponekad “kozmetički” koriste društvene teme. Također, važno je osigurati da poslovni interesi zaista služe društvenim ciljevima, a ne samo marketingu.
Zašto je ova ideja važna danas
Održivi razvoj: S obzirom na rastuće društvene izazove- klimatske promjene, nejednakost, globalno siromaštvo-model zajedničke vrijednosti pruža put ka održivijem i profitabilnijem poslovanju.
Utjecaj kapitala: Kapital iz privatnog sektora može biti moćan pokretač promjena ako se koristi strateški.
Promjena paradigme: Ako sve više tvrtki prihvati društvenu misiju kao dio svoje strategije, kapitalizam može evoluirati u sustav koji stvara dobrobit, a ne samo profit.
Zaključak
Michael Porter nas poziva da preispitamo klasične podjele: “biznis=loše” i “dobročinstvo= dobro”. Umjesto toga, predlaže model u kojem profit i društveni napredak nisu suprotstavljeni-već mogu ići ruku pod ruku kroz koncept zajedničke vrijednosti. Ako prihvatimo njegovu ideju, poslovanje može postati moćan alat za rješavanje društvenih problema na velikoj skali. I možda je upravo to put prema održivijem i pravednijem svijetu.
| < | studeni, 2025 | |||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv