klik4klik

ponedjeljak, 03.11.2025.

Društvena odgovornost poduzeća- How great leaders inspire action

HOW GREAT LEADERS INSPIRE ACTION

U svom govoru “How Great Leaders Inspire Action”, Simon Sinek objašnjava zašto su neki lideri i organizacije sposobni nadahnuti druge i postići izniman uspjeh te ističe da ljudi ne kupuju što radimo nego zašto to radimo. Njegova glavna ideja temelji se na konceptu Zlatnog kruga , koji se sastoji od tri razine: zašto, kako i što. Zašto odgovora na pitanje „zašto postojimo?“ i objašnjava razlog postojanja organizacije, a kako se odnosi na „kako to radimo?“ te prikazuje procese u proizvodnji koji se razlikuju od drugih, nadalje što odgovara na pitanje „što radimo?“ i prikazuje konkretne aktivnosti organizacije. Većina organizacija komunicira izvana prema unutra odnosno počinju s time što rade i kako to rade, ali rijetko razmišljaju o tome zašto to rade. Suprotno tome, inspirativni lideri počinju s zašto i jasno izražavaju svoju svrhu, uvjerenja i vrijednosti koje ih pokreću. U nastavku će biti objašnjeno zašto potrošači ne kupuju ono što radite, nego zašto to radite te ćemo navesti lidere koji su se svojom vizijom odmakli od konkurencije i potakli kupce na drugačije razmišljanje.

U svom govoru Simon Sinek objašnjava da istinski inspirativni lideri i organizacije ne počinju s onim što rade, nego s razlogom zašto to rade. To „zašto” nije profit ili tržišni udio, nego dublja svrha, uvjerenje ili uzrok koji ih pokreće. Ljudi se,ne povezuju s onim što proizvodimo ili nudimo, nego s onim u što vjerujemo. Kada lideri jasno komuniciraju svoju svrhu, oni ne motiviraju logikom, već inspiriraju emocijom -jer dijele ideju u koju i drugi mogu vjerovati.
Sinekov poznati primjer je Apple. Dok većina kompanija oglašava što prodaje („izrađujemo računala”) i kako ih izrađuje („lijepog dizajna i jednostavna za korištenje”), Apple započinje sa zašto: („Vjerujemo u izazivanje statusa quo i razmišljanje drugačije.”) Tek nakon toga slijedi kako i što. Upravo zato njihovi proizvodi ne predstavljaju samo tehnologiju, već način razmišljanja i identitet.
Koncept „start with why” pokazuje da je jasno definirana svrha temelj povjerenja, lojalnosti i dugoročnog uspjeha. Ljudi ne slijede lidere zato što moraju, nego zato što to žele. Oni ne kupuju samo proizvod - kupuju razlog postojanja iza njega. U svijetu prepunom izbora i konkurencije, upravo to „zašto” postaje ključna razlika između onih koji samo prodaju i onih koji inspiriraju pokret. U suvremenom poslovnom okruženju, gdje se proizvodi i usluge brzo kopiraju, „why” postaje glavni izvor autentičnosti i diferencijacije. Tvrtke koje jasno znaju i komuniciraju svoju svrhu privlače ne samo kupce, nego i zaposlenike koji dijele ista uvjerenja. Primjerice, Patagonia otvoreno izjavljuje da „posluje kako bi spasila planet”, što oblikuje sve njihove odluke- od materijala koje koriste do odnosa prema dobavljačima. Isto vrijedi i za startupe koji nastaju s idejom rješavanja konkretnih društvenih problema, a ne samo ostvarivanja profita. Kupci danas sve češće biraju brendove koji imaju vrijednosti s kojima se mogu poistovjetiti, dok zaposlenici traže poslodavce koji nude smisao, a ne samo plaću.
Prema Simonu Sineku, koncept Golden Circle objašnjava da se “how” i “what” nadovezuju na “why”, koji predstavlja samu svrhu i uvjerenje zbog kojih organizacija postoji te ono što ih jedino zapravo odvaja od konkurencije i čini drugačijima. “How” opisuje načine i principe prema kojima organizacija ostvaruje svoje “why”, dok “what” predstavlja proizvod ili uslugu koju nudi. Dakle, najuspješnije organizacije prvo polaze od svog “zašto”, a tek onda definiraju kako i što rade. Sinek naglašava da sama kvaliteta proizvoda ili usluge nije dovoljna da bi se stvorila inspiracija. Kvaliteta može privući pažnju, ali ne i stvoriti lojalnost. Ljudi ne kupuju ono što radiš, nego zašto to radiš, tj. oni se povezuju s vrijednostima i idejama u koje vjeruju. Zbog toga kompanije koje jasno komuniciraju svoj “why” uspijevaju privući kupce i zaposlenike koji dijele ista uvjerenja. Takvi ljudi ne biraju proizvod samo racionalno, nego emocionalno jer osjećaju da podržavaju nešto u što i sami vjeruju. To stvara snažniju povezanost, veću motivaciju i dugoročnu lojalnost. Ako organizacija izgubi svoj “why”, dolazi do gubitka identiteta i povjerenja. Zaposlenici gube smisao u svom radu, a kupci više ne osjećaju povezanost s brendom. Tvrtka tada postaje samo još jedan proizvođač na tržištu, bez autentičnosti, što dugoročno vodi u lošem smjeru, kako unutar tima, tako i prema vani.
Sinek kao primjere navodi Apple, Martina Luthera Kinga Jr. i Wright braću. Apple ne gradi svoju prepoznatljivost samo na kvaliteti proizvoda, već na jasnom „zašto“ Zbog toga se kupci ne poistovjećuju samo s njihovim računalima, nego s vrijednostima koje Apple zastupa. Martin Luther King Jr. inspirirao je milijune ljudi ne planom, već vizijom , njegov govor „I Have a Dream“ pozivao je ljude da vjeruju u zajednički san o jednakosti i pravednosti. Wright braća pokazuju moć svrhe ustrajnošću: unatoč nedostatku sredstava, njihova vjera da će let promijeniti svijet bila je jača od svih prepreka. Upravo ih je to vodilo do povijesnog uspjeha.
Suvremeni primjeri koji slijede isti princip su Elon Musk, Patagonia i Greta Thunberg. Elon Musk motivira svoje timove i javnost vizijom održive budućnosti i osvajanja svemira. Patagonia, pod vodstvom Yvona Chouinarda, u središte svog poslovanja stavlja zaštitu planeta, što stvara snažnu zajednicu kupaca koji dijele iste vrijednosti. Greta Thunberg, iako vrlo mlada, inspirira milijune svojim autentičnim „zašto“ borbom za budućnost Zemlje i generacija koje dolaze.
Svi ovi primjeri pokazuju da jasna vizija i vrijednosti imaju ogroman utjecaj na ljude. Kada lideri i organizacije djeluju iz iskrene svrhe, oni ne samo da ostvaruju uspjeh, već i potiču odanost i zajednički osjećaj smisla.
Poruke iz TED talka Simona Sineka mogu se primijeniti u svakodnevnom radu i životu tako da prvenstveno stavimo naglasak na svrhu onoga što radimo i da tu svrhu uvijek imamo u vidu. Kada poduzeće i općenito bilo koji tim ima jasno definiranu svrhu i znaju zašto nešto rade, to čini ljude povezanijima, motiviranijima i osviještenijima o tome koji je njihov zajednički cilj. Isto vrijedi i za osobni razvoj, jer pronalazak vlastitog smisla nam daje energiju, motivaciju i dosljednost u onome što radimo.
Iz ovog govora naučila sam da liderstvo nije samo pozicija ili moć, već sposobnost da se druge potakne vjerom i primjerom. Pravi lider ne govori ljudima što trebaju raditi, već ih svojim primjerom inspirira da i sami vjeruju u zajedničku ideju. Motivacija dolazi iznutra, iz osjećaja svrhe, a ne samo iz vanjskih nagrada.
Važno je pronaći i komunicirati vlastiti “why” jer on predstavlja temelj našeg djelovanja. Kada znamo svoj razlog, lakše ostajemo usmjereni i dosljedni, a drugi nas lakše razumiju i žele nam se pridružiti. Jasno definiran i usvojen “zašto” stvara povjerenje i povezuje ljude oko zajedničke vrijednosti. Biti inspirativan lider znači imati viziju i vjeru koja pokreće druge. Takav lider ne vodi silom, nego primjerom – pokazuje autentičnost, dosljednost i strast prema onome što radi. Inspirativni vođe ne traže sljedbenike, nego stvaraju nove lidere koji dijele istu svrhu.


03.11.2025. u 09:13 • 433 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2025  
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Studeni 2025 (3)
Listopad 2025 (1)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga

Linkovi