Before, today, forever...

Ahh.. što reći o nečemu o čemu svi znaju ponešto.
.. o ovim sjajnim uglancanim krstaricama na dva kotača.
Neki ih obožavaju, drugi mrze... ali unatoč tome i sami moraju priznat... da nema na svijetu motora koji odiše tolikom karizmom, tolikom osobnošću poput Harley-Davidsona. Američkoj legendi čiji su tvorci (Bill Harley i Arhtur Davidson) Europljani. Naravno. 
Uglavnom.. povijest tih danas skupocjenih motora započinje davne 1903. godine, kad je napravljen prvi Harley-Davidson, koji je bio zamišljen kao motor za utrke.

Zanimljivo je za spomenut da se te godine uspio prodati čak jedan od tri primjerka. ;)
Well.. you gotta start with something. :)
Nedugo zatim.. tvornica se polako širi.. zapošljavaju se novi radnici, a proizvodnja se penje na preko 150 motora godišnje. I ne bi vjerovali, najčešći kupac tadašnjih motora bila je američka policija, koja je takve motore smatrala idealnim za obavljanje svog posla.
Hehh.. Cop on Harley. 

(..obratite pažnju na "lovački" model.. prva slika hehh.. Night, whadda ya say?)
Ugl. kako godine prolaze.. dolazi do rata. I pogađate, firma počinje poslovat s američkom vojskom, tako da je za vrijeme samog rata bilo korišteno preko 20.000 primjeraka tog motora.. in the US ARMY.
Hehh.. G.I. Joe on Harley. 

Nadolazeće godine, poznate po velikoj svjetskoj ekonomskoj krizi, nisu zaobišle ni tvornice “Harley Davidsona”. Kapaciteti se drastično smanjuju u skladu s potražnjom i tek 1933. godine tvornica uspijeva ostvariti profit nakon nekoliko neuspješnih godina, poslujući sa samo 20% kapaciteta.

Deset godina kasnije (1943.) umire Bill Harley, a sedam godina nakon njega (1950.) i Arthur Davidson. But, the life goes on.. and so does Harley-Davidson. Posao nastavljaju njihovi nasljednici, koji ulažu sve napore u nastavak posla... i s nekoliko novih modela koje su proizveli osvajaju mnoge prestižne titule.
Jedan od najjačih marketinških nastupa tog vremena bio je 1956., kada je kralj rock-n-rolla snimio reklamu za “Harley-Davidson”, objavljenu na naslovnici časopisa "Enthusiast”.

Zatim dolaze šezdesete.. doba raznih inovacija, od fiberglasa, električnog startera i drugih gadgeta koje nikome na ovom blogu neće značit previše.. Tih godina dolazi i do spontanog stvaranja novog H-D imagea; vozači počinju masovno nositi crne kožne jakne, i bivaju doživljavani kao odmetnici i ljudi "na rubu zakona".. čemu je velikim dijelom pridonio i Marlon Brando (vozeći Harleya u filmu "The Wild One").

Tih godina George Roeder je postavio i brzinski rekord s nevjerojatnih, za to vrijeme, 285km/h!
Godine 1977. predstavljeni su modeli “FXS Low Rider” i “FLHS Electra Glide”.

Osamdesete donose najvećim dijelom image kakav je ostao nepromijenjen do prije dvije-tri godine. Novi motori s novim upgrade-ovima. Početkom osamdesetih predstavljen je i "FLT Tour Glide", koji nakon predstavljanja javnosti dobiva naslov "Road king".. iliti "Kralj autoputa" ... Godine 1984. razvija se i legendarni V-twin motor od 1340 ccm, kojeg se još uvijek može naći u velikom broju modela koji još i danas klize cestama.

1982. godine proizveden je model FXR 1340 - Wide Glide...koje koriste nontheless, but KINGS of METAL. Da, da... Manowar crew; Joey, Eric, Karl & Scott.... (...možete ih se nagledat u dobrom starom spotu Return of the Warlord.. )
Još za spomenut je i da iste godine nastaje i poznati "Softail" model (sa skrivenim stražnjim amortizerima) ...
Tijekom posljednjih 20-ak godina ne mijenja se puno. Firma traži zaštitu protiv jeftinijih japanskih konkurenata. Predstavljen je novi model “Heritage Springer Softail“, te još neki, a sredinom 90-ih kompanija odlučuje igrati na nostalgičare, kao najmnogobrojnije potencijalne kupce, oživljavajući duh iskonskog “Harley Davidsona”.

No, pored svih tih... tehnički naprednih karakteristika koje posjeduju ti motori... postoji nešto što “Harley Davidson” čini potpuno drukčijim od ostalih... a to je njegov zvuk.

Za kraj.. slobodno se može reći kako nema tog motora.. koji proizvodi simfoniju poput one koja izlazi iz auspuha jednog “Harley Davidsona”. I to mislim samo na chopper/cruiser modele. Sve one NSR-ove i NINJE ("...300 na sat za sekundu"), sve zum-zum motore, koje još zovem i "komarcima", nit ne smatram konkurencijom..
Razlog tim prelijepim thunder-like zvucima koje proizvodi Harley je konstrukcija motora, načinjenog tako da se između dvije eksplozije, korištenjem vakuma, proizvodi zvuk kojega se najbolje može opisati rječju “pop”.... :D ...Tehnički gledano, stvore se dva “pop-a", a umjesto trećeg je pauza. Zaljubljenici u motore, a i oni koji to nisu... jednom kada čuju ovaj zvuk, sigurno ga nikad ne zaboravljaju...

Ride safe!
..ili kako bi bajkeri rekli... Keep the shiny side up! 
''...ride into the night.. and one day meet in Hell!!''
HARLEY-DAVIDSON
16 lipanj 2008komentiraj (5) * ispiši * #
0
