Angelusove propovijedi

utorak, 22.05.2012.

DUHOVI – NEDJELJA PEDESETNICE



Na početku ovog kratkog razmišljanja o današnjem blagdanu i njegovoj poruci čestitajmo svojoj prečasnoj majci Crkvi njezin rođendan. Onoj koja je na današnji dan rođena po Duhu i u Duhu od Oca i Sina. Njezina slika žene u pustinji (svijetu), okrunjene s dvanaest zvijezda s Djetićem u ruci koja se bori sa zvijeri, starom zmijom koja joj želi oteti Dijete. Simbolika koja pravilno istumačena ostaje uvijek aktualna. Krštenjem smo Majko po tebi ponovno rođeni za vječnost. S tobom i u tvome milosnom krilu živimo. S tobom se radujemo Životu, koji je iza svake vidljive manifestacije života, Duhu Svetomu. On, vječna iskra Oca i Sina trajno se objavljuje u treptajima života svakog bića, svakog cvijeta, svake kapi vode. Kao nebeski biser zrcali se u osmjehu majke koja prvi puta prima svoje čedo u ruke, u ljepoti oka djeteta koje trči za leptirima svojih maštanja, u oku mladića koji zaneseno gleda svoju ljubljenu, u oku staraca ispunjenih ljubavlju dok gledaju razdraganu mladost prisječajući se svoje vlastite. On je cjelov Oca i Sina ovome svijetu, kojemu vraća podijeljene jezike naroda kule babilonske jezicima Božanske vatre jedinstva i cjeline, koji se očituje u jedinstvu jezika i naroda.
Nisu Duhovi zabuna u nekoj množini od riječi «duh», već je to prisjećanje na vrijeme kada se blagdan Duha Svetoga slavio tri dana – Duhovi dani ili u nekim kajakvskim krajevima Trojaki – od trodnevnog slavljenja. To nas ujedno upućuje u poruku Duhova kao cjeline, punine, savršenstva. Tri, pa sedam darova, brojevi koji svojom simbolikom veličaju dan «obećanja Očeva» na koji upućuje Uskrsli svoje učenike da čekaju «krštenje Duhom Svetim».
Dok čovjek gleda svoju malešnost u zrcalu «Sile odozgor» i dok postiđeno mora priznati da nema ama baš nikakav dar kojim bi mogao darivati nebeskog Gosta kad ga posjeti, jer sve što ima i što je njegov je dar, pa i sami smo njegova svojina. Ne preostaje mi drugo nego otvoriti skromnu izbu svoje duše i ponizno primiti Kralja nad kraljevima, Njega koji je Sve jer je punina svega i čekati da se priberu strune srca koje će na Njegov dodir zatitrati pjesmu vječnog zanosa i neizmjerne radosti. Znam da mi On neće zamjeriti što mi odjeća nije po mjeri duhovnih skuta već je sličnija prosjačkoj i što će moja usta tada zanijemiti umjesto da pjevaju ode radosti, jer dijete sam neuko pred prijestoljem mudrosti. Kako da vam danas govorim o Tajni koju tek naslućujem? Stoga ću ponizno moliti da moja nedostojna usta budu u službi nebeskog Tješitelja žalosnih.

Tješitelju tako blag,
Ti nebeski Goste drag,
Pun miline, hlade tih.

Umornima odmore,
u vrućini lahore,
razgovore žalosnih.

Sjaju svjetla blaženog,
sjaj u srcu puka svog,
napuni nam dušu svu.

Nečiste nas umivaj,
suha srca zalivaj,
liječi rane ranjenim.

Mekšaj ćudi kamene,
zagrij grudi ledene,
ne daj nama putem zlim..
- - -
Dođi, Duše Presveti,
sa neba nas posjeti
zrakom svoje milosti.

Dođi, Oče ubogih,
djelitelju dara svih,
dođi, srca svjetlosti.
Amen. Aleluja.







MOLITVA VJERNIKA

Danas ti nebeski Oče, upućujemo svoje usrdne molitve; pošalji svima nama snagu Duha Svetoga da ti pobožno služimo slaveći tvoje sveto Ime.

1. Danas je rođendan Crkve. Daj Gospodine da ju vodi tvoj Sveti Duh kako bi bila svjetlo na prosvijetljenje naroda, - Molimo te.
2. Ispuni svojim Svetim Duhom Gospodine, našeg svetog oca, naše biskupe i svećenike, misionare i misionarke da hrabro i s radošću navješćuju Radosnu vijest, koju nam je donio tvoj Sin, naš nebeski Spasitelj, - Molimo te.
3. Snagom Svetoga Duha ukloni mržnju, razdor i ratove među narodima. Ujedini Crkvu svoju da bude sigurna luka spasenja za svako stvorenje na ovoj zemlji, - Molimo te.
4. Duše Sveti, ispuni nas svojom snagom i vatrom žive vjere, da rastući u mudrosti i znaju tebe ljubimo, tebi služimo i tebe slavimo, - Molimo te.
5. Naše pokojne pridruži zajednici svetih u proslavljenoj Crkvi, da te slave i hvale u vijeke, - Molimo te.

Primi, molimo, Gospodine, ove naše smijerne molitve i daj nam osjetiti djelovanje tvoga Svetoga Duha kojega si poslao na današnji dan svojoj Crkvi. To te molimo po Kristu Gospodinu našemu. Amen.

- 06:54 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 18.05.2012.

SEDMA VAZMENA NEDJELJA god. B




Već kao da pomalo osjećamo šum Duhova, pa su i čitanja današnje nedjelje nagnuta prema rođendanu Crkve.
Začudo, u takvom duhovnom ozračju riječ je o uspostavi struktura u Crkvi. Hijerarhija, dakako, kao oblik služenja, utemeljena je od samog početka Crkve. Dok se traži novi učenik umjesto Jude, Petar ponovno uzima riječ i daje uvjete tko može biti novi učenik. Onaj koji je bio s njima od samog početka, točnije od krštenja Ivanova pa sve do dana kad bi uzet. Taj novi učenik treba biti svjedokom Isusova uskrsnuća.
Zanimljivo kako pisci poslanica različito oslovljavaju čitatelje. Tako Pavao redovito rabi riječ ''braćo!'', ostali apostoli ''predragi!'', samo nas Ivan oslovljava s ''ljubljeni!''. Ono isto što veli Pavao u poslanici Rimljanima ( Rim. 5,5): ''Ljubav je Božja razlivena u srcima našim po Duhu Svetomu koji nam je dan''. Ta razlivena ljubav je čisti Božji dar. Ona nam dolazi od Boga i kao spoznaja i kao osjećaj i kao zapovijed. Kao spoznaja; jer čovjek je Bogu uvijek stavljao masku pravednosti i strogoće, ali nije se iz straha mogao dovinuti da bi Bog mogao biti Ljubav. To nam je trebalo biti objavljeno. Kao osjećaj; jer ljubav ne može biti drugo nego osjećaj. Kako god nas razni navjestitelji i propovjednici uvjeravaju da ljubav prema Bogu i bližnjemu nije samo osjećaj nego i križ i žrtva, ona je ipak prije svega osjećaj iz kojega proizlazi spremnost da se žrtvujemo i da dragovoljno uzimamo svoj križ. Ljubav je zapovijed prije svih zapovijedi: zapovijed vam novu dajem, ljubite jedni druge, kao što sam ja ljubio vas, a veće ljubavi nitko nema nego kad život svoj preda….. Stoga današnje Evanđelje, koje je ulomak iz Isusove velikosvećeničke molitve (Iv.17) himna ljubavi i svetosti. Iz te Isusove molitve, koja započinje riječima: ''Oče sveti!'' kao duhovni miomiris širi se ozračje ljubavi i svetosti, a jedno i drugo nije ''naš proizvod'' nego čisti dar koji nam Isus donosi od Oca po Duhu Svetomu. Duh nam ga prenosi kao cjelov Oca i Sina. Ljubljeni, da se poslužim Ivanovim oslovom, ima li nešto ljepše i uzvišenije od ljubavi i svetosti? ''Oče sveti! Sačuvaj ih u svom Imenu – one koje si mi dao: da budu jedno kao i mi!'' U svojoj molitvi Gospodin nas ''uvlači'' u svijet strujanja trojedine Božanske ljubavi. Da, Gospodine, klečim pred tobom i zahvaljujem ti na tom daru nad svim darovima dok u tišini osluškujem nadolazeći šum Duhova. Veličanstveni Bože, kako si divan u svojoj ljubavi! Amen! Aleluja!

Molitva vjernika

Ocu nebeskomu, po Duhu Svetomu u Isusu Kristu iznesimo svoje molitve.

1. 1.Oče nebeski, pošalju Duha svojega svojoj Crkvi, našem svetom ocu, našim biskupima i svećenicima, da ih izvuče iz zidane crkve u Crkvu koju gradi Duh po cijelome svijetu, - Molimo te.
2. Duše Sveti, ispuni nas snažnim osjećajem jedinstva u Crkvi i daj nam spremnosti opraštati i moliti oproštenje, - Molimo te.
3. Ispuni nas ljubavlju i svetošću, da ti barem u pobožnoj želji i nastojanju budemo slični, - Molimo te.
4. Ispuni duhovskim žarom sve krštene, da idu ususret blagdanu Duhova s molitvom i nakanom dati se u službu Duhu, - Molimo te.
5. Vatrom svoje božanske ljubavi zagrij naša mlaka srca da ti u radosti i ljubavi služimo, - Molimo te.
6. Daj da mladi koji primaju sakramenat potvrde obnovljeni Duhom Svetim rastu u ljubavi i svetosti, - Molimo te.
7. Privedi duše naše pokojne braće i sestara radostima vječnog života s Tobom, - Molimo te.

Oče sveti, ti si svoga Sina poslao u svijet da dovrši djelo ljudskog spasenja. Očuvaj nas u svojoj ljubavi do njegovog drugog dolaska. To molimo po istom Kristu Gospodinu našemu. Amen.

- 08:15 - Komentari (0) - Isprintaj - #

četvrtak, 17.05.2012.

UZAŠAŠĆE GOSPODINOVO – SPASOVO



Stara pitanja – novi odgovor.

Čitajući prvo čitanje današnjeg blagdana iznenađuje nas u Lukinim Djelima apostolskim jedno pitanje,za koje bi se očekivalo da je Isusovim uskrsnućem prestalo biti aktualno. Pitanje koje podsjeća na pitanje studenata na kraju predavanja, a koje profesora vraća na sam početak, jer ga studenti nisu razumjeli. «Gospodine, hoćeš li u ovo vrijeme Izraelu opet uspostaviti kraljevstvo?» Međutim, Isus prešućuje dobro poznato pitanje i nastavlja: «Primit ćete snagu Duha Svetoga, koji će sići na vas, i bit će te mi svjedoci…» Primit će Snagu Duha svetoga. Nije zabuna to što je Snaga pisana velikim slovom, jer neki tumači sv. Pisma misle da riječ snaga označava samog Duha – to mu je ime. Dakle, Snaga odozgor ili Duh će ih ispuniti, osloboditi će ih žilavo ukorjenjene židovske zablude da grade zemaljsko kraljevstvo. Postati će svjedoci nečega što sada ne razumiju. To će biti njihov poziv i njihova sudbina. A što se tog poziva tiče u njegovo razumijevanje nas uvodi čitanje iz Pavlove poslanice Efežanima. U jednom blic – prosvjetljenju Pavao iznosi program kršćanskog poziva koji otvara u jednom dahu nevjerojatnu viziju Kristove i naše uloge u Crkvi. Taj odlomak treba jednostavno nekoliko puta pročitati i promeditirati, da nam Otac Slave, kako se kaže u poslanici, dade duha mudrosti i objave kojom ćemo ga spoznati;»prosvijetlio vam oči srca te upoznate koje li nade u pozivu njegovu, kojeg li slavnog bogatstva u baštini njegovoj….» A sve se svodi na to da je Krist Glava Crkvi, koja je njegovo Tijelo , punina Onoga koji sve u svima ispunja. Tu više nema mjesta za naš mali ego za kojim ne trebamo žaliti jer smo uzdignuti u svijet božanskog. Ušli smo ili uzašli u njegovu slavu i postali dio nje. Jesmo li? Ili smo još čvrsto vezani sponama vlastitih predodžbi u smislu «sjedenja s lijeve i s desne strane» u njegovoj slavi. Nastojimo biti nekakvi automati koji bi svojim znanjem ili zauzetošću «proizvodili « crkvenost, umjesto da dopustimo Duhu biti njegovim instrumentima po kojima će djelovati u svijetu. Dopustiti mu da sam prereže spone koje nas vežu uz staro i dozvoliti mu da nas u svom Božanskom zanosu uvede u novo nama nepoznato, čega se možda potajice plašimo. – Poziv u kojemu treba umrijeti moj mali ja da bi u Njemu doživio puninu bitka. Poziv koji plaši, jer nešto treba umrijeti, pa odlažemo bit i to opravdavamo pozivom na slavlje današnjeg blagdana, a u stvari nemamo petlje učiniti konačni sudbinski potez i reči: Gospodine, odlučio sam se. Dragovoljno se stavljam na raspolaganje tvome Duhu neka me povede putem tvoga Uzašašća, zalog kojemu je smrt ovog zemaljskog ja koje sam do sada poznavao i uz koje sam toliko vezan.

- 09:31 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 11.05.2012.

ŠESTA VAZMENA NEDJELJA god. B




Dok su apostoli i prva zajednica kršćana još uvijek učahureni u židovstvu – Duh Sveti djeluje. Crkvi privodi prvog nežidova, dakle, pogana, Kornelija i njegovu obitelj. Kornelije prilazi zbunjenom Petru a Duh Sveti silazi na sve prisutne. Oni iz obrezanja, dakle Židovi, također su začuđeni što se i na pogane izlio dar Duha Svetoga.
Kršćanstvo bez Duha ne bi nikada prešlo iz židovstva na druge narode da Duh sam nije počeo djelovati. Crkva je djelo Duha Svetoga. Ona je, stoga, uvjerljiva i djelotvorna u toliko u koliko je poslušna tom istom Duhu.
Nalazimo se pred samu Devetnicu Duhu Svetomu koja započinje dan iza Spasova. Netko će se možda zapitati; kakva je to pobožnost, zatim, zašto baš broj devet, a i tko je zapravo Duh Sveti?
Devetnicu Duhu Svetomu ne bi trebalo shvatiti u smislu da ga mi želimo kroz molitvu na neki način usmjeriti prema sebi i svojim potrebama, jer Duh zna što nama treba, nego da se mi sami otvorimo njegovom djelovanju kao što se cvijet otvara i okreće prema svjetlu – suncu. Tako se moje srce i moja duša otvaraju prema Božanskom Svjetlu - Duhu Svetomu. To se događa preko molitve koja me usmjeruje i povezuje prema nevidljivim zrakama njegove milosti. Molitvu Duhu Svetomu mogu naći u nekom molitveniku ili ću je sastaviti sam, kao što je priložena molitva koju sam sastavio za ovogodišnju devetnicu.
Devet dana nije neki čarobni broj koji bi sam po sebi polučio neki učinak, to je tek ''razumni rok'' koji smo si zadali da bismo se otvorili i izožili milosnim zrakama snage Svetoga Duha.
Duh Sveti je Duh Kristov i Duh Očev – dakle, Duh Božji. On je stvaralačka sila koja prožima sve stvoreno, jer sve što postoji djelo je Duha Božjega. On je lebdio nad vodama u početku stvaranja. On je udahnut svemu živome, a posebno čovjeku koji nosi iskru toga Duha i po njoj je u srodstvu s Božanskim. To je neizmjerna stvaralačka sila bezgranične ljubavi koja je uvijek na djelu. Iz nje je proizašao vječni Logos – Božanska stvaralačka Riječ kojoj zahvaljujemo za sve što postoji. Njega otkrivamo u svim religijama svijeta koje ga zazivlju kao Velikog Duha, Tao, Prabitak, Božanski dinamis….. Nalazi se u svemu živome, u svemu što postoji. On se priklanja malom čovjeku i šapće mu o veličini poziva kojim je pozvan da postepeno u otajstvo neviđenog dinamizma Božanskog stvaralaštva o kjemu je početak u najgrubljoj duhovnoj manifestaciji koju zovemo materija, pa do najprofinjenijih stanja duha koja pripadaju vječnosti i jasnijoj viziji Božanskog.

Molitva za Devetnicu Duhu Svetomu:
O, neizmjerni, svesilni Duše Sveti: otvaram ti svoje srce i svoju dušu; dvije skromne izbe moga bića i ponizno molim da se dostojiš ući i ispuniti me svojim Božanskim Svjetlom, koje će rastjerati mračne sjene strahova i nesigurnosti. Povedi moj duh kao što roditelj sigurnom rukom vodi svoje dijete. Povedi me silinom puta svog stvaralačkog dinamizma, da i ja osjetim iskonski dah života u svemu što me okružuje. Probudi žudnju moga srca za beskonačnim prostranstvima duha. Pomogni mi da prerežem spone koje me vežu uz lažne sigurnosti. Daj da se odlijepim od vrijednosti koje to nisu. Božanska Vatro vječnog stvaralaštva, daj da se i moja mala iskra duha u punoj slobodi vine u visine i pridruži sjajnom plamenu tvoje svete Crkve. Amen.
Na kraju se preporuča izmoliti: O dođi Stvorče Duše Svet…..

Molitva vjernika

Kristu, koji nas je do kraja ljubio izrecimo svoje molitve:

1. Potakni Crkvu svoju; da uvijek bude otvorena poticajima Duha Svetoga i tako postane svjetlo onima koji traže istinu. – Molimo te.
2. Za sve kršćane; da nasljedujući Krista, nadvladaju međusobne podjele, te budu graditelji novog, boljeg svijeta. – Molimo te.
3. Za nas ovdje okupljene; da budemo pronositelji dobrote i ljubavi Kristove. – Molimo te.
4. Za mlade; da traže ono što je dobro i plemenito, a da se klone zla, kako god izgledalo privlačno. – Molimo te.
5. Za naše pokojne; da ih nagradiš vječnim životom. – Molimo te.

Svemogući Bože, daj nam spoznati ljubav u kojoj nas ne prestaješ ljubiti i daj da ti ostanemo vjerni ljubeći istom ljubavlju svako stvorenje i cijeli svijet. Po Kristu Gospodinu našemu.

- 21:05 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 07.05.2012.

Istina o poratnim zločinima i stradanju našeg naroda.

Mjesec svibanj i početak lipnja 1945. obilježeni su masovnim smaknućima i mučenjima Hrvata. O tome se malo govori i piše, ali se zato zdušno brani tzv. partizanski oslobodilački pokret koji je došao na vlast silom i bezakonjem u čemu su imali potporu Engleza koji zajedno s partizanima snose krivicu za stotine tisuća mučenih i zakopanih u masovne grobnice.
Svjedočanstvo Srećka Cvitanovića samo je jedna od stotinu tisuća sudbina stradalih Hrvata, koja je ipak imala sretan svršetak.
Kad pročitaš ovo, minimum što možeš učiniti da istina konačno izađe na vidjelo je da ovaj link šalješ dalje. To je zbog toga što mnogi mladi ljudi uopće nisu informirani o pravoj istini buduću su njihovim roditeljima u vrijeme komunizma isprali mozgove hraneći ih partizanskim herojstvom i mitovima.
Ovo je medij kojim se mladi najviše služe, stoga iz ljubavi prema vlastitom narodu pomozi da istina izađe na vidjelo.


http://www.dnevno.hr/vijesti/hrvatska/ispovijest__srecka_cvitanovica_koji_je_kao_dijete_prezivio_cetiri_strijeljanja_na_kriznom_putu/715023.html

'Kako sam kao dijete preživio četiri strijeljanja na Križnom putu'

BIJEG IZ HRVATSKOG HOLOKAUSTA

'Kako sam kao dijete preživio četiri strijeljanja na Križnom putu'

Srećko Cvitanović (82) danas će uoči obljetnice pokolja u Bleiburgu reći kako mu je upravo stravično iskustvo koje je doživio kao dječak u dobi od 14 godina, potpuno promijenilo pogled u svijet.

Autor: Mladen Prenc|
Photo: Ana Šesto |
Ponedjeljak, 07.05.2012 00:02


Više od 60 godina nakon Križnog puta, stradanja pripadnika poraženih snaga NDH i izbjeglih hrvatskih civila nakon izručenja Jugoslavenskoj armiji kraj Bleiburga 15. svibnja 1945. u masovnim likvidacijama izvršenim na području Slovenije i Hrvatske, ne postoje egzaktna istraživanja o ukupnom broju žrtava. To povijesno razdoblje koje mnogi nazivaju hrvatskim holokaustom i u današnjem društvu kotira kao tabu tema.

Rijetki su oni koji otvoreno govore o svim strahotama koje su se događale nakon tog krvavog svibnja 1945. godine, a Bleiburški pokolj postao je sintagma koja se koristi uglavnom za političke obračune na najvišoj razini.

U redcima koji slijede imat ćete priliku pročitati potresnu životnu ispovijest Srećka Cvitanovića, čovjeka koji je kao dijete čak četiri puta izbjegao sigurnu smrt u partizanskoj klaonici.

Ovaj 82-godišnjak danas je predsjednik Zdruga hrvatske obrane 'Nikola Šubić Zrinski' sa sjedištem u Zagrebu, a osim što je na raznima zapovjedim pozicijama sudjelovao u Domovinskom ratu, Srećkova biografija pršti zapanjujućim dostignućima i iskustvima. Kao vrhunski stručnjak osvojio je čak 14 međunarodnih nagrade za izume, svjetski je priznati projektant strojeva i specijalne opreme i stručnjak u protupožarnoj zaštiti u kemijskoj industriji, pomagao je bugarskoj vladi kao savjetnik u razvoju industrije, a u jugoistočnoj Europi prepoznat je i kao jedan od prvih automobilističkih asova, iako su mu oktanski sportovi kroz život bili samo hobi.

Srećko će danas reći kako mu je upravo stravično iskustvo koje je doživio kao dječak u dobi od 14 godina, potpuno promijenilo pogled u svijet.

Britanska predstava na Bleiburgu i logor u Mariboru

Njegov zastrašujući križni put započeo je 7. svibnja 1945. godine nakon što je njegov otac Mihovil, dotad proganjan od jugoslavenskih vlasti kao i mnogi pripadnici obitelji Cvitanović, primio poziv od jednog prijatelja i odlučio se povlačiti zajedno s hrvatskom vojskom. Četrnaestogodišnji Srećko tog dana krenuo je zajedno s ocem na put koji će ga obilježiti stigmom koju, kako danas kaže, ne bi zaželio niti najvećem neprijatelju.

- Iz Zagreba sam kao 14-godišnjak zajedno sa svojim ocem i stotinama tisuća ljudi zadnjeg dana prije kapitulacije Njemačke, 7. svibnja 1945. godine, krenuo prema Bleiburgu. Okupili smo se na Trgu bana Jelačića ispred stožera Ustaške obrane čiji je glavar bio brat moga oca Šime Cvitanović. Tamo se formirao konvoj za povlačenje i već poslijepodne istog dana krenuli smo prema Glavnom kolodvoru gdje smo se ukrcali na vlakove koji u vozili prema zapadu. Ja sam se ukrcao u jedan vlak koji je prevozio ranjenike iz hrvatskih bolnica, žene i djecu. Bila je to jedna mješovita kompozicija koja je išla pod zaštitom malog oklopnog vlaka koji je štitio taj i neke druge ranjeničke vlakove. Putovanje je trajalo oko dva dana uz duga stajanja. Pred Mariborom se vlak zaustavio i dalje se nije moglo zbog blokade pruge. Jedan dio nas se izdvojio. Vodio nas je jedan časnik koji se sa svojom postrojbom povlačio prema zapadu i pozvao nas je da im se priključimo. Od Maribora smo se pješke probijali prema Dravogradu. Tako sam stigao i na Bleiburg. Ono što sam tamo vidio ostalo mi je zauvijek urezano u sjećanju. Dokle je horizont dosezao njime se prostiralo more ljudskih glava Englezi su tih dana zatvorili prolaz dalje, rat je već bio završio, avioni su konstantno nadlijetali Bleiburg. Partizana u tom trenutku uopće nije bilo. Oni su tek kasnije počeli stizati. Počela je engleska predstava o tome da je rat gotov. Vidio sam tu predstavu na četiri ili pet mjesta. Britanske vojnike i časnike koji su vikali 'no war', 'peace' i slične parole. Pozivali su sve ljude da bace oružje i počnu slaviti. Uglavnom, stvarali su atmosferu kod ljudi kao da je sve završilo, kao da je gotovo s patnjama i ubijanjem. A zapravo su na taj način htjeli razoružati stotine tisuća vojnika koji su tamo stigli. Sav narod koji je došao tamo, moram naglasiti, išao je s vjerom da će se nakon završnih ratnih operacija vratiti na svoja ognjišta. Kad sam vidio da se radi o prijevari počeo sam se povlačiti s Bleiburga. Shvatio sam da je to klopka. Na nekoliko udaljenih mjesta odvijala se ista britanska predstava. S jednom grupom od sedam ljudi probijao sam se ponovo prema Dravogradu i Mariboru. Bila je to grupa ljudi raznih ljudi i godišta. Jedan od njih, Franjo Antunović, bio je mojih godina. Kasnije u životu bio mi je dugo vrijeme desna ruka. Kod Maribora smo opet morali stati jer se dalje nije moglo. Tamo se nalazio jedan veliki logor u kojem su bili uglavnom Hrvati. Nalazio se na teretnom kolodvoru. Zarobljenike su čuvale partizanske snage, uglavnom domaći partizani, Rusi i Bugari. To je bio prvi pravi logor u koji su me zatočili. U tom logoru, u kojem su zarobljenici bili smješteni u nekoliko velikih betonskih skladišta proveo sam nekoliko dana i ubrzo su počela popisivanja ljudi i odvajanja. Tako sam i ja popisan i poslan s jednom grupom od oko 200 ljudi na svoje prvo strijeljanje. Maribor zbog toga danas nazivam početkom mog ubijanja - započeo je svoju ispovijest Srećko Cvitanović.

Jednom nogom u grobu kojeg je sam iskopao

Na željezničkom kolodvoru u Mariboru partizani su početkom ljeta 1945. zarobili oko 20 tisuća ljudi. Partizanski oficiri svakodnevno su prozivali zarobljenike i izdvajali ih u kolone smrti koje su potom slane na razna mjesta, danas uglavnom poznata kao lokacije masovnih grobnica. U kolonama smrti zarobljenicima se nije ništa govorilo niti objašnjavalo. Nitko nije spominjao strijeljanje zbog bojazni od pobune u logoru. Puštalo se da se tiho vjeruje da te kolone puštaju na slobodu, da ljudi idu svojim kućama.

- Došli su po nas ujutro. Prozvali su nas i odveli na jedno mjesto zapadno od Maribora u kompleks koje se nazivao Aleksandrove kasarne. Bilo nas je točno 240. Podijelili su nas u četiri grupe od koje je svaka kopala po jedan grob. Kada smo dobili lopate bilo nam je jasno da je došao kraj. Tada su nam i vrlo jasno rekli da smo neprijatelji i da je za nas život gotov. Budući da nije bilo dovoljno lopata, grobove smo kopali na smjene. Izmjenjivalo se po pet ljudi iz svake grupe koji su kopali u smjenama od oko 15 minuta. Oni koji su završili s kopanjem išli su na obradu. Obrada se sastojala od spaljivanja svih dokumenata, odjeće, oduzimanja nakita i bilo kakvih osobnih stvari. Što god bi moglo dovesti do identifikacije čovjeka, bilo je uklonjeno i uništeno. Čak su nam i cipele izuvali i njih spaljivali kako nas netko prema njima kasnije ne bi mogao prepoznati. Završna scena te predstave, tog psihološkog ubijanja nastupila je kada je partizanski časnik, inače porijeklom iz Hrvatske, zapalio i teku s našim imenima uz riječi : Nikad niste postojali, nikad vas nitko nije vidio, nikad niste bili ovdje.


Ono što su Britanci napravili na Beliburgu, to je čista prijevara u kojoj su oni uspjeli nagovoriti ljude da odlože oružje, a potom su ih počeli transportirati. Većina tih ljudi je završila u kolonama smrti. Moja procjena je da je na Bleiburgu i tim kolonama smrti ubijeno između 600 i 800 tisuća ljudi.

Prema toj psihičkoj torturi metak je luk i voda. To je bila neljudsko iživljavanje kretena i divljaka, koji su i školovani za takve stvari. To su bili pravi bolesnici, a ta partizanska bolest je postala i poznata u to doba. Kad je i teka zapaljena, bilo je to oko pola sata prije strijeljanja jer je ostalo za iskopati još samo pola metra groba, dojahao je jedan oficir na konju. Odmah je naredio oficiru nižeg čina koji je bio zadužena za nas da prekine strijeljanje i da danas više uopće neće biti ubijanja. Kazao mu je kako se Luburić vratio s granice te da je opkolio Celje i zakleo se da ni jedan muha neće ostat živa ako još jedan metak bude ispaljen u zarobljenike. Oficir koji je zapovijedao streljačkim vodom isprva se pobunio jer je već potpisao naše strijeljanje, povukao je čak i pištolj na nadređenog oficira. Međutim, u konačnici je popustio. Nakon toga smo u koloni vraćeni u logor u Mariboru. To mi je bilo prvo strijeljanje. Bio sam doslovno jednom nogom u grobu kojeg sam iskopao.

Spas u magli

U logoru su nas ponovo popisali, budući da su sve podatke ranije uništili. Nakon nekoliko dana uslijedio je moj drugi odlazak iz Maribora na strijeljanje. Rano ujutro formirana je kolona skoro jednako velika kao i ova prethodna i krenuli smo, kako sam to kasnije rekonstruirao, prema Kočevskom Rogu. Međutim, ovog puta bio sam u potpuno drugačijem psihičkom stanju. Saznanje da sam uspio izaći iz onog groba i ostati živ, stvorilo je u meni jednu posebnu energiju, jedan signal da uvijek moram imati otvorene oči i da nikad nije gotovo dok ja ne kažem da je gotovo. Kolona se kretala južno od Maribora prema Kočevskom Rogu. Tada su na tom predjelu bile uobičajene guste i niske magle koje su se znale zadržati i dobar dio dana. U jednom trenutku dok smo prolazili kroz to maglovito područje, odlučio sam da se moram pokušati izvući. Legao sam na zemlju i pustio kolonu da me pregazi. Imao sam sreće jer je većina ljudi u koloni bila bosa i ljudi su hodali oprezno kao po jajima, pa nisam na smrt pregažen. No to je bilo jedino rješenje. Da sam pokušao izaći iz kolone ili da sam zaostao, odmah bi me ubili, kao i ostale koji su nešto slično pokušali, a čiji su leševi bili posvuda ostavljeni kao upozorenje. Kada je kolona otišla, odvaljao sam se u jarak kraj ceste. Bio je dan. Znao sam da se ne smijem pojaviti nigdje na otvorenom jer bi odmah bio uhvaćen ili ubijen.

Iako je ideja bila paradoksalna, shvatio sam da je jedino mjesto na kojem ću biti siguran, upravo logor u Mariboru. Tamo sam se mogao sakriti u gomili - nastavlja svoje svjedočanstvo Srećko Cvitanović, koji neopisivu hrabrost koju je iskazivao kao 14-godišnji dječak opisuje kao posljedicu drugačijeg odgoja i bržeg odrastanja djece tih ratnih godina.

Srećko se cijelu noć vukao nazad prema logoru u Mariboru iz kojeg je i pobjegao. Put je, prisjeća se, bilo lako pronaći budući da je željeznička pruga vodila direktno do logora. Kada je pred zoru stigao do Maribora ostalo je pitanje kako će neopaženo ući u logor i infiltrirati se među ostale zarobljenike.

- Došao sam pred jutro sa stražnje strane logora, iza zgrada u kojima su bili zarobljenici. Zgrade su na stražnjem dijelu imale jedan otvor za utovar robe. Uvukao sam se kroz taj otvor i pao sam u jednu prostoriju u kojoj je bio potpuni mrak. Napipao sam prvog čovjeka kraj sebe i odmah mu ispričao što mi se dogodilo i kako sam pobjegao. Prvo što me pitao bilo je da li sam civil. Kad sam mu potvrdio da jesam, kazao mi je da će me ujutro odmah prepoznati jer sam se našao u prostoriji gdje su zarobljeni bili isključivo svećenici. Pričekao sam jutro i prozivku, te sam u tom košmaru kada su iz svih zgrada počeli izlaziti zarobljenici uspio pobjeći u susjednu zgradu. U tom drugom skladištu našao sam svog oca, kojeg nisam vidio tjedan dana. Zapanjio se kad me vidio, skoro je prestao disati.

Milosrdni oficir

Prošlo je nekoliko dana i ponovno sam se, treći put, našao u koloni za strijeljanje. Ovoga puta otišao sam za ocem, iako ja nisam bio prozvan. Kad sam vidio da su njega prozvali i da je kolona krenula iz logora, istim putem kojim sam ilegalno ušao u logor, tada sam pobjegao i uspio se priključiti njegovoj koloni. U toj koloni koja se također kretala prema Kočevskom Rogu, bio je jedan invalid iz Zagreba koji se prezivao Sesvičanec. U logor je dospio na bizaran način. Hodao je po zagrebačkom Zrinjevcu i kad je vidio da gomile ljudi idu prema kolodvoru krenuo je s njima, sjeo se u vlak i otišao. Kod kuće nisu ni znali kuda je nestao. Moj otac je poznavao tog Sesvičanca pa smo mu on i ja, te nekolicina drugih pomagali pri hodanju. Kolona je oko podneva došla do jedne šume kada je opet naišao jedan oficir na konju. Dok je jahao prema nama u jednom trenutku se okrenuo i upitao: Sesvičanec otkud ti tu? Bilo je jasno da su se poznavali. Oficir je bio također iz Zagreba iz jedne poznate porodice. Ne mogu se sad sjetiti prezimena, ali bio je to sin vlasnika jednog od tri poznata foto ateljea u Zagrebu. Kada mu jeSesvičanec ispričao kako je dospio u logor i našu kolonu, oficir mu je rekao da situacija nije dobra i da ne ide na dobro mjesto. Napisao je propusnicu za njega i još nas 20-tak koji su malo zaostali pomažući mu sa štakama i rekao nam da se na prvom račvanju ceste odvojimo od kolone i krenemo prema jugu. Potvrdu je dao oficiru koji nas je vodio i mi smo se uskoro odvojili od kolone. Tada smo našli u situaciji da idemo iz Slovenije prema istoku. Prošli smo Sutlu, probijali se kroz minska polja. Većinu vremena uopće nismo znali gdje idemo. Nemojte zaboraviti da su za vrijeme njemačke okupacije sve table i oznake mjesta, gradova ili bilo čega drugoga u Sloveniji bile maknute kako bi se padobranci teže mogli snalaziti na terenu. Kad smo pregazili Sutlu i prešli na našu stranu zavukli smo se u jedan šumarak. Ubrzo smo se počeli probijati dalje kroz sela i šumarke, te smo se tada susreli s jednom ženom koja nam je mahnula i pozdravila nas. Za manje od pola sata, okružili su nas partizani. Bilo je očito da nas je upravo ta žena otkucala. Zarobili su nas i odveli u Pregradu. Od tamo smo dugim maršem krenuli prema Mirkovcima kod Zaprešića. U polju kod Mirkovaca bio je smješten kamp Hrvatske časne radne službe. To je bila formacija slična vojsci u kojoj su bili svi koji nisu imali još dovoljno godina za redovnu vojsku. Bila je to jedna logistička jedinica, više civilna nego vojna. Oni su se za vrijeme rata povukli a iza njih je ostao jedan logor okružen bodljikavom žicom i nekoliko drvenih baraka. Mi smo se kretali prema tamo, a ljudi koji su nas gledali na ulici dok smo prolazili dovikivali su nam kako se iz tog logora kod Mirkovaca nitko još nije vratio. Ti civili koji su promatrali kolone znali su nam baciti i pokoji komad kruha. Tada sam naučio da se od korice kruha može bez problema živjeti 24 sata, jer imajte na umu da ni u logoru nije bilo hrane i snalazili smo se kako god smo znali - prisjeća se svog krvavog hodočašća 82-godišnji Srećko.

Diverzija u Mirkovcima i bijeg iz Vrapča

U tjednima koji su uslijedili Srećko Cvitanović uspio se u dva navrata istrgnuti iz zarobljeništva i ponovno izbjeći smrt koja mu je neminovno visjela nad glavom.

Pod okriljem noći isplanirao je zajedno s nekolicinom drugih zarobljenika bijeg iz logora u Mirkovcima a potom i iz zarobljeništva u logoru smještenom na području psihijatrijske bolnice u zagrebačkom Vrapču.

- Smjestili su nas u taj logor u Mirkovcima unutar kojeg smo se mogli slobodno kretati. Logor je bio čuvan samo izvana, gdje su stražarili naoružani partizani. Prvo smo temeljito pregledali čitav logor, posebno tih par drvenih baraka. Pronašli smo nekoliko kanti s gorivom. Rekao sam jednom prijatelju, prezivao se Antunović, a nadimak mu je bio Nane, da moramo još iste noći pokušati pobjeći. Gorivo je bilo tu, barake i većina ostalog materijala bila je uglavnom od drveta i trebalo je samo dobro politi svu građu kako bi sve počelo gorjeti. I ostali su se složili s tim planom, U sumrak smo to i napravili. Polili smo barake i napravili diverziju. Prije toga smo ostalima javili da se pripreme kad krene vatra. Da se prvo umire, a nakon pet minuta krenu u juriš preko ograde. Kad je požar buknuo, stražari su poludjeli i počeli sijati rafale unutar logora. Međutim, kako su stražari okruživali uokolo cijeli kompleks, jedni su drugima stali vikati da prestanu pucati kako se ne bi međusobno poubijali. Potom su ostali zbunjeni, a mi smo krenuli u juriš. Ubrzo su pod gomilom ljudi pale ograde. Stražari su ponovo počeli pucati. Ne znam koliko je tada stradalo ljudi, možda stotinjak, no tisuće su ih pobjegle. Imali smo sreće što su se nadomak logora prostirala polja neobranog kukuruza u kojima smo se mogli sakriti. Ljudi koji su pobjegli raspršili su se u raznim smjerovima. Ja sam se s jednom grupicom uspio probiti do Podsuseda. Moje zadnje hvatanje dogodilo se upravo tamo, na cesti koja ide ispod podsusedskog brijega. Partizani su na vrhu tog brijega imali bazu i nikako ih nismo mogli zaobići. Uhapsili su nas i ovog puta otpremili u ludnicu u Vrapču koja je tada bila preustrojena u logor. Dvorište današnje psihijatrijske bolnice bio je logor za zatvorenike, a stražari sa strojnicama bili su postavljeni na prozorima zgrada.

Kada se istoga dana počeo spuštati mrak, rekao sam ocu da čim padne noć idemo na ogradu. Dotad sam već naučio da možeš pobjeći i kroz vatru i kroz žicu i kroz metke. Sve smo dogovorili i u jednom momentu na dogovoreni povik 'kreće se' čitava masa zarobljenika se podigla na noge i krenula skakati preko ograde. Stražari su počeli pucati iz strojnica, međutim pošto niti jedna lampa u logoru nije bila upaljena, nisu mogli nikoga naciljati. Nastala je opća bežanija. Preko ceste koja je bila uz bolnicu također su se prostirala polja kukuruza i potoci. Od tamo smo se probijali do doma, do Martićeve ulice u Zagrebu. Noć se već debelo navukla u Zagrebu, ulice su bile potpuno prazne. Na putu prema kući, na početku Jurišićeve ulice, na jedanput je iz veže Pošte izletio stražar koji nas je zaustavio. Skamenili smo se jer smo bili uistinu nadomak svoje kuće i činilo nam se nestvarno da nas nakon svega sada ponovno uhvate i to gotovo na kućnom pragu. Stražar je viknuo 'stoj' i pitao san tko smo i otkuda dolazimo. Snašli smo se u trenutku i kazali smo da smo izbjeglice koje bježe iz njemačkog logora. Malo se zamislio, ali nas je potom pustio da prođemo. Kad smo došli do kuće, otac je pozvao majku Ljubicu.

Majka je pala u šok i stala ponavljati riječi 'vratio si se, vratio si se, ipak si se vratio'. Malo se primirila i potom upitala mog oca zna li što se dogodilo sa mnom. Otac joj je rekao da stojim kraj njega i u tom trenutku se majka onesvijestila. Bila je uvjerena da sam mrtav - zaključio je Srećko svoj gorki misaoni izlet u prošlost i prekapanja po bolnim i potresnim sjećanjima iz ljeta 1945.

Međutim, ni nakon užasa kojeg je preživio zajedno sa svojom obitelji u partizanskim logorima i kolonama smrti, njegova patnja nije skončala.

U sljedećem nastavku imat ćete priliku pročitati detalje terora zloglasnih jugoslavenskih službi koje su godinama zlostavljale Srećka Cvitanovića i ostale članove njegove obitelji, nakon što je kao 16-godišnjak osnovao Hrvatsku protuboljševičku organizaciju, te njegovo viđenje najnovijih previranja političkih elita po pitanju komemoracije na Bleiburgu.

- 09:10 - Komentari (0) - Isprintaj - #

četvrtak, 03.05.2012.

PETA VAZMENA NEDJELJA god. b




''Ja sam trs, vi loze'', govori nam Gospodin u evanđelju. Kao što životni sokovi dolaze iz trsa i hrane lozu, tako i milost koja vjerniku održava život vjere, izlazi iz Krista i nadahnjuje krštenike, jer krštenjem smo nakalamljeni na Krista – On trs, mi loze.
Nadalje, kaže Isus, kako je njegov Otac vinogradar koji svaku lozu koja ne donosi roda siječe, a svaku koja rod donosi čisti. Onaj koji ne donosi ploda jer je duhovno mrtav odstranjuje se ili bi trebao biti odstranjen.
Tu se postavlja pitanje kako to da netko tko je kao vjernik davno ''ugasnuo'' formalno želi i dalje biti član Crkve? Na čemu se temelji ta njegova želja? Možda da ne bude izdvojen iz zajednice koja je pretežito vjernička. Sakramenti se primaju kao prigodni običaji. Premda godinama ne dolazi na misu, niti se ispovijeda, kad treba kumovati traži potvrdu, jer on ima sve uvjete za to; bio je na potvrdi, crkveno je vjenčan…, a ne pokazuje nikakve znakove vjere i crkvenosti. Tu se sada postavlja pitanje potrebe radikalizacije. Drugim riječima, da se takvi javno odstrane iz Crkve. Da ili ne? Odgovor je ne. Jer Otac je taj koji siječe lozu koja ne donosi roda. Nama je naprotiv rečeno; ''ne sudite da ne budete suđeni''. Ta apstinencija od donošenja sudova o drugima ima svoje opravdanje u činjenici da mi nemamo uvid u ono što se zbiva u nečijem srcu. Kakav plan ima Bog s nekim. Savao i Pavao je ista osoba, ali što se vjere tiče tako različita. Dajmo Bogu prostor da djeluje, a mi surađujmo i navještajmo vjeru na način da se čvrsto držimo poput loze trsa i da s njime srašćeni donosimo obilje ploda.
Jednako tako, radujmo se svakom obraćenju i ne dopustimo da upravo zbog nas netko ima opravdanje koje smo toliko puta čuli; što ću u crkvi kada su oni koji redovito polaze na sv. misu gori od nas. Samo izgovor ili tu ima i trunak istine?

Molitva vjernika:

Ocu nebeskom, vinogradaru Crkve – vinograda, uputimo svoje molitve.

1. Zakrili Crkvu svoju – svoj vinograd da ga ne uništi Zlo iz vana i ono iz nutra, - Molimo te.
2. Mi smo loza, a Sin tvoj Spasitelj naš čokot, daj da trajno budemo s nijme povezani po milosti koja donosi život vjere, - Molimo te.
3. Za roditelje i odgajatelje djece da im pokažu put spasenja i milosti, - Molimo te.
4. Za naše majke, da ih nagradiš za njihov trud i žrtvu koju danomice prinose za svoju djecu, - Molimo te.
5. Za mlade djevojke da ih ispuniš radošću i srećom kako bi s ljubavlju prihvatile dar majčinstva, - Molimo te.
6. Za djecu i mlade da budu zahvalni svojim roditeljima, posebno majkama, - Molimo te.
7. Za svu našu braću i sestre, da ugledaju svjetlost vječnu, - Molimo te.

Primi, molimo Gospodine, molitve Crkve svoje i usliši ih po uskrslomu Sinu svome Isusu Kristu, koji s tobom živi i kraljuje u vijeke vjekova. Amen.

- 15:54 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>