JJA

subota, 25.03.2006.

Sto sve morate znati kod kupnje bicikla? A sto nakon nje?



Upozorenje! Ovo je jako dug post i moguce nezanimljiv onima koji nisu bike-ljupci. Smatrajte se upozorenima.

Povod ovoj temi je moj novi metalni ljubimac.yes Koji kosta kao pet prosjecnih bicikala ali onog trena kad napravite djir na njemu, znate zasto toliko kosta i da je vrijedan svakog centa. Ujedno je jos uvijek 120 eura jeftiniji nego isti model u Hrvatskoj. Kako cu sljedecih pola godine, usprkos polozenom vozackom, svaki moguci trenutak provesti na biciklu –investicija koja me veseli!
Prvo bi se trebali odluciti koje su vase potrebe u vezi bicikla, vozite li po gradu, off road, duze biciklisticke ture, dakle kakav model vas zanima – MTB, trekking bike,city-bike, trkaci, sklopivi itd.
Najvaznije je ne stedjeti na pogresnom kraju. Dakle ne stedjeti na kocnicama, Shimano je tu vec klasa koja znaci nesto. Dalje, kakvo sjedalo zelite, sportsko, usko, sinteticko, hocete li svojoj pozadini omoguciti nadasve ugodnu voznju i kupiti posebno kreiran, gel-sic za nekih 60-ak eura.smokin Ako uzimate trkaci bicikl, onda cete paziti da vas forma sica ne sprecava u brzini. Bicikl necete kupiti tamo gdje kupujte mlijeko i tampone nego u specijaliziranom ducanu gdje ce znati podesiti sve parametre na VASU visinu i tezinu, gdje ce vam svakih 300 km pruziti besplatnu inspekciju, gdje cete dobiti osvjetljenje prema vazecim prometnim zakonima zemlje u kojoj boravite (za Njemacku je to StVZO- ne, ne zelite znaci cega je to kratica, ja sam za vozacki morala znati).

Pomoc pri kupnji, osim strucnog osoblja su mi pruzili i muzic, strastveni biciklist i nas frend – profi biker. Ja sam malo gnjavila koja mi se boja svidja i koja mi pase na jaknu rofl a oni su se skanjivali i impresionirali me tehnickim karakteristikama. Svaki solidan ducan ce vam omoguciti besplatnu test-voznju. Sa onoliko bicikala koliko je vama potrebno da bi nasli svoj dream-bike. Mjesecno placam nekih 8 eura osiguranje, koje ce mi u slucaju kradje (imali smo ne tako davno primjer istoga u obitelji) kupiti isti takav novi bike. Za tih 90-ak eura godisnje ja spavam mirno.
Za one koji bicikl trebaju samo povremeno, idealno rijesnje je usluga DB-a gdje na svakom vecem raskrscu u gradu, imate bicikle za iznajmiti (i to kvalitetne bicikle, jedan primjerak istoga u prodaji kosta oko 1400 eura) bilo na sat, bilo na dan bilo na tjedan. I ostaviti ga mozete bilo gdje u gradu, a ne nuzno tamo gdje ste ga pokupili. Zgodan sistem, isproban cak i od moje malenkosti.
No da se vratimo orginalnoj temi, pazite da was ducan ima i pripadajucu radionicu, koja pruza BRZU i solidnu uslugu.

Slijedeci puta kada prolazite pored bicikliste promislite da li je on jadan sto mora vrtjeti te pedale ili u stvari uziva u slobodi koja je vama nedostupna.
Na udaljenostima do 10-ak kilometara kroz grad, bicikl je ravnopravan bilo kojem automobilu.. Za pocetak racunajte sa prosjecnom brzinom od 10-ak km/h, a nakon par mjeseci shvatiti cete da vam se brzina povecala, naizgled bez ikakvog ulozenog truda. Te da su vam se kile istopile, noge izduzile a salo nestalo.
Autom kada dodjem u centar grada ceka me mukotrpno traganje za parkirnim mjestom po simpaticnim cijenama. Bicikl ubacim u lift i zakljucam pokraj ureda, besplatno. On je imao svojedobno prilicnih problema s koljenima. Tolikih da je isao privatnom fizioterapeutu i platio 1500 DEM za terapije. Pomogle su, naravno. Ali mu je isto tako rekao, ako nesto ne promijeni u zivotu da ce se vidjeti opet za godinu dana. I promijenio je. Bicikl ga je kostao manje od gore spomenute cifre i ako vam ga ne ukradu, mozete uzivati u blagodatima istog sigurno 5-6 godina. Dakle, kada uracuna cijenu fizioterapeuta, benzin, amortizaciji auta, to što u ljetnim mjesecima ne treba niti pokaz, ispalo je da je ustvari stvari zaradio kupovinom bicikla. wink I spasio si koljeno. Još zdravlja - prestajete pusiti? Idealna prilika. Od ustedjenih novaca (a nisu mali) kupite bicikl i uzivajte. Kupite li ga na kredit (nije moj stil zivota, ali eto jedna od opcija) na 6mj. na taj nacin niste smanjili kucni budzet a svakom ratom kredita se podsjecate na odluku koju ste donijeli.Pametnu odluku.

Commuting - Izraz commuting se upotrebljava za koristenje bicikla kao redovitog prijevoznog sredstva u gradu, a commuter je osoba koja na posao ide biciklom. Bicikl za commuting moze biti bilo kakav, pod uvjetom da je tehnicki ispravan. Morao bi imati dvije ispravne kocnice, macje oci sprijeda, na kotacima i pedalama. Trebate razmisliti o tome gdje cete ga spremiti kada dodjete na posao, kako cete nositi potrebne stvari za posao (ja laptop nosim u ruksaku, a u isti mi stane i boca, vode novcanik i jos koja sitnica).
Odjeca -bojite se da cete se previse oznojiti dok dodjete na posao? Pa nemojte voziti brzo. Lagana voznjica ce vam pruziti priliku da budete sami sa sobom (pod uvjetom da ste nasli trasu bez automobila i da se mozete opustiti), mozda ce i trajati malo dulje od voznje u zagusljivom i pretrpanom tramvaju/autobusu, ali cete zato cijeli dan biti smireniji i zadovoljniji sami sa sobom. Mozete uzeti i pamucnu majcu za promijeniti ili nosite moderan sportski ves, koji se susi kroz nekoliko minuta (o tome cu pisati drugi put). Zgodno bi bilo, ali nije mus, imati na odjeci neki reflektirajuci detalj.

Danasnja teorija oblacenja zagovara takozvano viseslojno oblacenje, (za mene najbolji bodi s naramenicama koji se kopca dolje, moram paziti da ledja ne budu gola, pogotovo zimi). Ako nosite boot cut hlace kao ja, onda vam treba i ovo a to cete shvatiti najkasnije kad vam se nogavice prvi put zapletu u zice.

Slobodno vrijeme - imate li vremena za teretanu ili fitnes? Ja nemam. Prilikom odlaska na posao vozim lagano, optimalnim putem. U povratku odaberem neku od obilaznih, mirnijih ruta i dam si oduska. Doma me ionako ceka tus. Jutarnja kava mi ne treba u mjesecima kad redovito vozim bike, nema boljeg budjenja od jutarnje voznje na friskom zraku.thumbup

U stvari, kada se potrudim pronaci nekakav razlog zašto ne ici na posao biciklom, padaju mi na pamet samo tri razloga:
1.lose vrijeme: slazem se, tada se i ja vozim tramvajem
2.prijevoz krupnih tereta: pa trebam i auto ponekad iskoristiti, recimo jednom tjedno nabavka
3.veeelika udaljenost od kuce do posla: misljenja sam da bi 20-ak kilometara bila neka realna gornja granica gdje se bicikl moze mjeriti sa autom u odlasku na posao. To bi bilo 40km/dan, odnosno dnevno provedenih 1:30h na biciklu (naravno, nakon sto ojacate). Koliko vam vremena treba autom za istu relaciju?

Kretanje kroz grad
Nabavite plan grada i pronadjite optimalan put do zeljene destinacije. Najcesce, kroz grad najkraci put nije i najbolji. Ne vozite u zabranjenom smjeru. NIKADA!
Budite svjesni sindroma biciklistickog slijepila. Tu se radi o situaciji kada dolazite prema nekome (pjesaku, vozacu) tko vas gleda doslovno u oci i onda par metara ispred vas napravi takvu kretnju kao da uopce ne postojite.
Zauzmite svoj dio ceste. On vam zakonski pripada.
Ja obicno vozim tako da zauzimam otprilike desnu trecinu desne vozne trake. Na taj nacin prisiljavam automobile da me pretjecu umjesto prolaze (moraju dati lijevi zmigavac i malo prijeci u lijevu traku - automatski ostavljaju veci razmak izmedju sebe i mene), a ja imam sigurnosnu zonu u koju mogu skrenuti ako netko krivo procijeni duzinu svog vozila. Osim toga, na toj udaljenosti obicno prolazim pored, a ne preko ostecenih sahtova i rupa uz desni rub kolnika.

Budite predvidljivi.

Najcesca greska novopecenih biciklista je da voze tik uz desni rubnik u zelji da se cim vise udalje od automobila. U trenutku kada ugledaju rupu na cesti ili odlomljeni komad rubnika (a vide ih obicno u zadnji trenutak), ne stizu kociti nego izvode nagle manevre zaobilazenja. I inace, kad prvi put sjedate u neko vozilo bilo na 4 ili 2 kotaca, prvo testirajte kocnice.

Budite vidljivi.

Reflektirajuce trake oko nogavice dio su opreme koju bi svaki vozač bicikla trebao imati. Imajte na umu da se ostali sudionici prometa krecu 2-4 puta brze od bicikla (govorim o uvjetima u gradu), a da je bicikl relativno nevidljiv na cesti. Dajte im vremena da vas primijete i stignu korigirati svoju brzinu u odnosu na vas.

Skretanja.
Dam znak ispruzenom desnom ili lijevom rukom, da skrecem. Vozaci auta obicno postuju takve manevre i uspore.
Konfrontacija sa vozacima:
tako nešto ste vjerojatno vec dozivjeli. Dobacivanja iz auta, trubljenja i guranja na cesti, pa do zaustavljanja ljutitog drivera i njegovog izlaska iz automobila.rolleyes
Veliku vecinu sukoba mozete izbjeci korektnom voznjom i pridrzavanjem prometnih propisa. Nemojte prijetiti. Tko zna sto vozac automobila moze imati u pretincu za rukavice. Sjetite se da je voznja bicikla vas osobni izbor i da vam pruza vise slobode nego sto je imaju vozaci automobila. Nemojte im previse zamjeriti ako su frustrirani i nervozni. Pa i vi bi bili da se satima vozite u kolonama koje nikuda ne idu. wink

Ne telefonirajte i ne slusajte walkman za vrijeme voznje.

Vozaci bicikala imaju veliku prednost pred ostalim sudionicima u prometu. Imamo neometan pogled 108° ispred sebe, sa mogucnoscu okretanja glave lijevo-desno. Imamo stereo sluh koji nas upozorava na dolazak auta odostraga. Imamo okretna vozila koja nam omogucuju da se provlacimo tamo kuda drugi ne mogu ici. Nemojmo to upropastavati na taj nacin da se odreknemo cula sluha ili umanjujemo stabilnost na cesti. Barem nama nije problem stati pored ceste kada zazvoni telefon.
Kad pazite na ove stvari mozete se prilicno opustiti i u gradskom prometu. Ali ne skroz. Imajte na umu da do vas voze ljudi a ne auta. A što se njima mota po glavi, da li su se naspavali ili su nervozni, to ne mozete znati.
Djecu ucimo da postoje dvije carobne rijeci: 'Molim' i 'Hvala'. Na biciklu cete rijetko biti u prilici reći 'molim'. Za to koristimo zvonce. Ali ljubazno 'hvala' kada vas pjesak propusti na svom terenu, biti ce sa zadovoljstvom primljeno.

Pjesak i njegovo ponasanje
Za pjesacenje se ne polaze nikakav ispit. Dijete, cim prohoda, stjece status pjesaka i nikakvi propisi ga ne obavezuju na ponasanje u pjesackoj zoni . Eventualno bismo mogli spomenuti bonton. Dakle, kako se ponasa pjesak? Neocekivano.

Meni uvijek iznova zanimljiva stvar, pozvonim, pjesaci prvo pogledaju prema gore....hej pa tko bi od tamo zvonio?rofl Pa ispred sebe. a najzadnje iza, gdje se i nalazim i pokusavam proci.
I naravno, investirajte u solidnu zastitu,recimo sa firmom Abus ste vec u dobrim vodama

Sacuvajte bicikl

1.Zakljucavajte bicikl i kod kuce. Mislite li da je bicikl dovoljno siguran ako je u vasem dvoristu, varate se. Spretan lopov ce ga odnijeti ispred vaseg nosa, prebaciti preko ograde i odvesti se na svom novom biciklu.
2.Zakljucavajte ga ispred trgovine. Mislite li da cete se u trgovini zadrzati samo 2-3 minute? Mislite li da je bicikl sigurniji ako ga vidite kroz izlog? Vjerujte, lopov na biciklu puno je brzi od vas pjesice, sa punim rukama stvari.
3.Zakljucavajte bicikl na prometnim i vidljivim mjestima. Buduci da se svaki lokot moze probiti, nemojte lopovu omoguciti da se time bavi u miru nekog haustora. Neka se i on malo znoji misleci gledate li ga odnekud.
Zakljucajte bicikl za prave stvari. Jeste li znali da odlucnom lopovu treba par sekundi da prepili to mlado drvo za koje ste zavezali bicikl? Ne mora bas ovako ali izvjesna doza oprezna je pozeljna.

Ako vam ga ipak ukradu (naucite nesto iz naseg iskustva)
1.Zapišite serijski broj rame i svih dijelova bicikla koji imaju serijski broj - u slucaju kradje moci cete dokazati da je to vas bicikl.
2.Pripremite fotografiju bicikla. U slucaju kradje, fotografiju stavite na oglas i podijelite biciklistickim servisima u okolici, te policiji.
3.Gdje mozete, u cijev volana, ramu, ispod sjedala, ubacite male papirice sa svojim podacima ili napisite svoj broj telefona na prihvatljiva mjesta - recimo unutrasnji dio blatobrana. Postoji mogucnost da bicikl zavrsi u servisu, a serviser vam se javi.
4.Obidjite slijedecih par tjedana sajmove u okolici, ako primijetite bicikl, obratite se obliznjem policajcu.

Svaki bicikl je dobar za voznju po gradu ukoliko zadovoljava dva osnovna uvjeta: da je isparavan i da je vidljiv.


Ispravan bicikl je bicikl sa kojim mozete voziti pravocrtno, odnosno da on ide tamo kuda zelite i koji ce stati kada zelite.
Bicikl treba biti udoban; to znaci odgovarajucih dimenzija, ispravnog i dobro podesenog sica i volana. Trebao bi imati i kvalitetne amortizere, ispod sica i na vilicama kotaca. Mora (ponavljam MORA) imati dvije nezavisne kocnice. A ako mislite da je straznja kocnica dovoljna, javite mi se; objasniti cu vam kako je On uspio strgati nogu na biciklu koji je imao ispravnu straznju kocnicu, ali nije imao prednju... doduse prije nekih 5 godina ali otad ima ispravne kocnice.

Vidljiv bicikl je bicikl kojeg se moze vidjeti. Pod bilo kojim vremenskim uvjetima. Macje oci (katadiopteri), te prednje i straznje svjetlo omogucuju vozacima da vas vide i prepoznaju na cesti. Vrsta svjetla ovisi koliko dugo i koje relacije vozite nocu. Ako patite na sminku onda cete kao On kupiti LED lampe za 50-ak eura i uvjeriti bolju polovicu koji nevjerojatan tehnoloski skok time montirate na svoje medjunozno guralo. rofl Relativno jeftino prednje svjetlo vam mozda neće pretjerano osvijetliti put, ali ce upozoriti nadolazece vozace da se nesto krece prema njima. Nemojte zaboraviti upaliti svjetla za vrijeme magle.

Bljeskalica. Kupite straznju bljeskalicu, koja obicno ima mogucnost rada u dva-tri moda - kontinuirano svjetlo, sporo bleskanje i brzo bljeskanje (vrlo iritantno za ostale sudionike prometa, ako mene pitate). Blatobrani vam se mozda i ne svidaju, ali su izuzetno korisni za vrijeme voznje po mokrom. Ukoliko ste suprotnog misljenja, provozajte se po kisi pa mi javite kako izgleda vasa odjeca. Eh da, jos nesto u vezi odjece-ne dozvolite da vasa odjeca bude atraktivnija od vašeg umijeca voznje bicikla wink
Drugi sudionici u prometu prilagodjavaju svoj odnos prema vama, prema tome kako izgledate. Ako slicite na sportasa a to recimo niste, onda precjenjuju vase sposobnosti vladanja biciklom - a to moze završiti lose.

I za kraj

Kvalitetan bicikl se NE VIDI on se osjeti. Ugodnu voznju!

- 14:53 - Komentari (13) - Isprintaj - #