...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
...evo dočekali smo i to (ako se nešto ne promijeni u zadnji čas kao na hrvatskoj
dalekovisnici) da će na NOVA TV biti prikazan neki Japanski film.U novinama
piše da film počinje u noći sa nedjelje na ponedjeljak u 01:25,dok na internetu
piše da film počinje u 02:00 tako da je najbolje da sami vodimo računa o terminu,
da nam ne promakne...a sada nešto o filmu...
redatelj Kei Kumai (1930-2007) godina 2002 trajanje 120 min zemlja Japan
pisac Shugoro Yamamoto scenaristAkira Kurosawa (posljednji scenarij) snimatelj Kazuo Okuhara kostimografKazuko Kurosawa (kćer Akire Kurosawe) glazba Teizo Matsumura producent Naoto Sarukawa montažer Osamu Inoue
Film Umi wa miteita (doslovan prijevod More je promatralo) snimljen je po
posljednjem scenariju legende svjetske kinematografije Akire Kurosawe (1910-1998),
režirao ga je Kei Kumai kojem je to bio posljednji film u dugoj i bogatoj karijeri.
Sadržaj vam neću pričati...možete ga i sami naći na interpletu : )
"U mnoštvu golog mesa,postoji jedan pravi čovjek bez čina koji ulazi i izlazi
kroz vrata vašeg lica (tj. organe čula).Vi,koji se o tome niste osvjedočili,gledajte,
gledajte !"
Istupi jedan redovnik i upita:"Tko je taj pravi čovjek bez čina ?"
Rinzai siđe sa svoje stolice i uhvativši redovnika za grlo,reče mu:"Govori,govori."
Redovnik je zbunjeo stajao.
Rinzai ga pusti i reče:"Koja si ti bezvrijedna hrpa govana !"
Iduće godine u Japanu će na tv-u biti prikazana 50. Taiga drama "Go".Taiga drame
su povijesne serije koje se prikazuju na japanskoj televiziji tokom jedne kalendarske
godine od siječnja do studenog ili prosinca jednom tjedno. Jedna taiga drama
ima 40-ak epizoda.
Taiga drama "Go" pokušat će dočarati život Go (bila je poznata i kao: Ogo,Oeyo,
Satoko i Sugen'in) supruge Tokugawe Hidetade (1579-1632) 2. Tokugawa shoguna
(1605-1623) i majke 3. Tokugawa shoguna (1623-1651) Iemitsua (1604-1651).
Tokugawa Hidetada bio je sin Tokugawe Ieyasua (1543-1616) osnivača Tokugawa
shogunata (1603-1868) i njegovog 1. shoguna (1603-1605).
Go (Oeyo) je bila kći daimyoa Azai Nagamase (1545-1573) i Oichi-no-kate (1547–1583)
koja je bila sestra Ode Nobunage (1534-1582).Oda Nobunaga je bio prvi od trojice
ujedinitelja i lidera Japana Sengoku (1467–1573) i Tokugawa perioda (1600-1868).
Nakon Nobunage lidersku poziciju je preuzeo njegov pomoćnik Toyotomi Hideyoshi
(1536-1598),a posao je završio već spomenuti Tokugawa Ieyasu koji je nakon
pobjede u bitci kod Sekigahare (najvažnija i najveća bitka u japanskoj povijesti)
1600. godine učvrstio relativni mir idućih 250 godina.
gore,Azai Nagamasa,daimyo,otac Oeyo
gore,Oichi-no-kata,majka Oeyo
gore,odlučni lider Oda Nobunaga
Oeyo (1573-1626) je imala dvije starije sestre: Yodo dono (1569 – 1615) i Ohatsu-no-kata (1570-1633).
Yodo dono (poznata i kao Yodo-gimi i gospa Cha-cha) bila je žena ambicioznog
Toyotomi Hideyoshija.Imali su sina Hideyorija (1593-1615) koji je tragično stradao
zajedno sa majkom Yodo dono u bitci za dvorac Osaka 1615. godine u kojoj je
Tokugawa Ieyasu konačnom pobjedom skršio posljednje snage koje su preživjele
kod Sekigahare,a nisu se mogli pomiriti sa novim Tokugawa režimom.
gore,Toyotomi Hideyoshi
gore,Toyotomi Hideyori,sin Toyotomi Hideyoshija i Yodo gimi,nećak Oeyo
gore,Osaka zamak (Osaka-jo),koji je Toyotomi Hideyoshi počeo graditi 1583.,
godine 1615. spaljen i srušen,kasnije kroz povijest nekoliko puta uništavan
požarima i bombardiranjima u Drugom sv. ratu,posljednji put rekonstruiran
1997. godine
gore,Osaka-jo snimljen 1865. godine
Druga sestra Ohatsu bila je udana za Sengoku daimyoa Kyogoku Takatsugua.
gore,Ohatsu-no-kata,sestra Oeyo
gore,Kyogoku Takatsugu,suprug Ohatsu-no-kate
Oeyo (Go) je uz Iemitsua imala još jednog sina Tadanagu (1606-1633) i pet kćeri.
Jednu kćer,Senhime ili princezu Sen (1597-1666) kada joj je bilo 7 godina,
udali su za Toyotomi Hideyorija (1593-1615) koji je tada imao 11 godina.
Nakon što su stradali Hideyori i njegova majka Yodo-dono,Tokugawa Ieyasu je
princezi Sen našao novog muža.Bio je to daimyo Honda Tadatoki (1596-1626).
Senhime se preselila iz dvorca Osaka (koji je spaljen) u dvorac Himeji (Himeji-jo,
najveći i za mnoge najljepši dvorac u Japanu).
gore,statua Senhime (princeza Sen u crvenom kimonu) koja se nalazi u dvorcu Himeji-jo,a koju možete vidjeti posjetite li ovaj dvorac
gore,Himeji-jo,poznat i kao dvorac bijelog ždrala ili dvorac bijele čaplje (Hakuro-jo
ili Shirasagi-jo)
Drugu kćer Oeyo i Tokugawa Hidetada koja se zvala Masako (živjela,1607-1678;
poznata i kao Kazuko) udali su 1620. godine za 108. japanskog cara Go-Mizunoa
(živio,1596-1680;vladao,1611-1629).Godine 1629. cara Go-Mizunoa naslijedila je
kćer Okiko kao 109. japanska carica Meisho (živjela,1624- 1696;vladala,1629-1643).
gore,108. japanski car Go-Mizuno
gore,109. japanska carica Meisho,kći cara Go-Mizunoa i Tokugawa Masako
Da rezimiramo na kraju.Iz obiteljskih i klanskih veza može se zaključiti kako je
Oeyo bila jedna od značajnijih figura svoga vremena.Bila je povezana sa klanovima
trojice najznačajnijih lidera u japanskoj povijesti (Oda Nobunaga,Toyotomi
Hideyoshi i Tokugawa Ieyasu).Sa Nobunagom je bila povezana preko majke
Oichi koja je bila Nobunagina sestra,a sa klanom Toyotomi Oeyo je bila povezana
preko sestre Yodo-dono koja je bila udana za lidera Toyotomi klana Hideyorija i
preko kćeri Senhime koja je bila udana za Toyotomi Hideyori-ja koji je bio sin
Hideyoshi-ja i njene najstarije sestre Yodo-dono.Sa Tokugawa klanom Oeyo je
bila povezana brakom sa Tokugawa Hidetadom i sinovima Iemitsom i Tadanagom.
gore,Oeyo,glavni lik taiga drame "Go"
Preko kćeri koja je postala supruga cara i unuke koja je postala carica,Oeyo je
postala i dijelom carske obitelji.Budističko ime Sugen'in ili Sogenin uzela je
1623. nakon što se njen muž Hidetada povukao sa pozicije shoguna i
prepustio je sinu Iemitsuu.Grob Oeyo nalazi se u budističkom hramu Zozo-ji u
Tokyu.
gore,groblje u hramu Zozo-ji na kojem je pokopano 6 od 15 Tokugawa shoguna,
među njima i Oeyo,supruga Hidetade,drugog Tokugawa shoguna,u pozadini
Tokyo toranj (Tokyo tower)
Jednom prilikom učitelj Rinzai (? - 866) je rekao:
Ne postoji nikakav Buddha.Ne postoji Dharma tj. učenje koje treba izučavati,
niti cilj koji treba dostići.Što stalno tražite ? Što vas toliko muči ?
Iako ste poput Buddhe,neprestano nešto tražite,stalno zbog nečega brinete.
Budite sigurni u ovo: tamo nema nikakve Dharme (učenja).Ni ovdje nećete
naći Dharmu.Znate li što bi bilo bolje nego vezati se za moje riječi,kao što
sada upravo činite ? Bilo bi bolje da se jednostavno opustite i prestanete juriti
naokolo. I ne pokušavajte održati ono što se već odvija. A ono što se još nije
počelo odvijati,nemojte ni započinjati.Kada biste to poslušali,bilo bi vam bolje
nego da deset godina posjećujete sveta mjesta.
Ako ove godine idete u Japan,obavezno svratite u Naru jer Nara bilježi 1300
godina od osnivanja grada...pored Nare nalazi se i budistički kompleks Horyu-ji
čiji se neki od hramova i pagoda najstarije drvene zgrade na svijetu...potiču iz
7. stoljeća...svakako posjetiti... : )
...poznata japanska pjevačica Izumi Yamaguchi izvodi pjesmu Zdenka Runjića
„Četiri stađuna“,svojevremeno sam na hagakure blogu predstavio popularnog
pjevača lakih nota Seiiji Tanaku koji je daleke 1976. snimio „Marijanu“ Vlahe Paljetka...
Tsukigami je čudesna i izuzetno zanimljiva komedija sa primjesama fantastike.
Radnja je smještena u neke od najturbulentnijih godina japanske povijesti,1867. i
1868. godinu.To je vrijeme posljednjeg shoguna i selidbe cara nakon tisuću
godina iz Kyota u Edo (Tokyo).
Glavni lik u filmu je niži samuraj plemenita srca Bessho Hikoshiro kojeg glumi
odličan mladi glumac Satoshi Tsumabuki kojeg pamtimo iz filmova Waterboys
(2001),Šesdeset deveta (2004),Nada so so (2006) i drugih te taiga drame Tenchijin (2009) u kojoj je Tsumabuki glumio naslovnu ulogu Naoe Kanetsugua
(1560-1620).Majku Bessho Hikoshiroa glumi sjajna glumica Mari Natsuki koje se
sjećamo iz meni najbolje japanske serije svih vremena Nobuta wo Produce (2005)
u kojoj je Mari-san glumila isčašenu profesoricu Katarinu.U filmu se pojavljuju i
tri duha ili božanstva: duh siromaštva (Toshiyuki Nishida,glumio u taiga drami Musashi,2003),duh pošasti & bolesti (Hidekazu Akai,glumio u čarobnom Maboroshi no Hikari (1995) filmu Hirokazu Koreede) te duh smrti kojeg glumi
mlada i talentirana Ei Morisako kojoj je za vrijeme snimanja filma bilo 10 godina.
Ei je između ostalog također glumila u seriji Nobuta wo Produce ali samo epizodnu
ulogu male Nobuko koju kad odraste glumi Maki Horikita.Osim što glumi Ei-chan
svira kinesku violinu.Majka joj je Kineskinja,a tata Japanac. Još bih spomenuo
glumca Yosuke Eguchi-ja koji glumi slavnog Katsu Kaishua.Katsu Kaishu imao je
asistenta koji je također postao slavan.Bio je to Sakamoto Ryoma.Interesantno je
da je u taiga drami Shinsengumi Yosuke Eguchi glumio Sakamoto Ryomu.
Interesantno je također kako su se upoznali Sakamoto Ryoma i Katsu Kaishu.Naime,
Ryoma je imao namjeru ubiti Katsua i kada je uletio u njegovu kuću,Katsu ga je brzo
razoružao argumentima,a njih dvojica su uz whiskey i evropska vina postali prijatelji i
suradnici do kraja života,ali to nema baš puno veze sa ovim filmom.
Film je izuzetno lijep vizualno a poseban dojam ostavljaju scene Tokya koje su
dočarane prilično autentično.
Sekkyo je radio u kuhinji u zen hramu. Jednog dana u kuhinju uđe Baso*
njegov učitelj,i upita ga što radi.
Napasam kravu,odgovori Sekkyo.
Kako to radiš ?,upita Baso.
Skrene li samo malo s puta,smjesta je povučem za nos natrag.
Doista se znaš brinuti o njoj,reče Baso.
# bilješke
* Baso ili Ma-tsu,umro 786. godine,učenik Huai-janga