| < | siječanj, 2009 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | |||
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |
… ili na latinskom, "Ludo Fore Putavimus", službeno je geslo udruge H. P. Lovecraft Historical Society. Kombinacija KUD-a, glumačke družine i LARP-era, ova ekipa već preko 20 godina širom SAD-a okuplja geekove i nadobudne glumce kako bi igrali "Cthulhu Live" - LARP-ersku verziju "Call of Cthulhu" RPG-a inspiriranog horor pričama H. P. Lovecrafta. Za potrebe "Cthulhu Live" igre koriste se starinski automobili, oblače kostimi iz 1920ih i dizajniraju prikladni specijalni efekti dok svaki od igrača nastoji što je moguće bolje odglumiti svog lika. Sva ta zajebancija i trud su na koncu doveli do sljedećeg logičnog koraka: punokrvnih adaptacija Lovecraftovih priča. Dio svoje produkcije HPLHS izdao je u formi starih radio drama u kojima različiti glumci čitaju pojedine uloge, događaje u priči prate prigodni zvučni efekti, narator opisuje radnju i slično. Naravno, umjesto na radiju, ove adaptacije možete nabaviti u obliku CD-ja ili MP3-ca što je super. A onda je uslijedio i film. "Call of Cthulhu" 50-minutna je ekranizacija možda najpoznatije Lovecraftove priče, načinjena u stilu crno-bijelih nijemih filmova iz vremena kada ju je Lovecraft napisao. Takva odluka filmaša bila je vrlo lukava. Nizak budžet nadobudnih amatera filmu nikako nije mogao dati uglancane CGI efekte holivudske A-produkcije... ali je bio i više nego dovoljan za standardne filmske trikove iz 1920ih: makete i modele, Harryhausenovsku stop-motion animaciju (sam Cthulhu ispao je iznenađujuće efektnan) i snimanje vanjskih scena u studiju. Oštri kontrast svjetla i sjene, melodramatična muzika i ekspresivna (da ne velim pretjerana) gluma taman su pak dočarali onaj Lovecraftov divno pretenciozan i melodramatičan ton koji ili mrzite ili zavolite a koji je jednak dio njegovih priča kao "Necronomicon" ili Nova Engleska 1920ih. Sve u svemu, "CoC" me ugodno iznenadio, ne samo zbog nadobudne i amaterske prirode producenata ovog filma - Volio bi vidjeti dokumentarac o snimanju! - nego i zbog iznenađujuće spretnog ekraniziranja autora čija su djela prilično nezahvalan materijal za filmove. Inače, kako "Call of Cthulhu" izgleda u praksi, možete vidjeti makar djelomično iz njegovog trailera. Moj dojam? Brijem da bi Lovecraft bio zadovoljan ekranizacijom, ako ništa drugo zato kaj bi mogao vidjeti svoje djelo na velkom ekranu napravljeno tehnikom i stilom koji su mu bili poznati i razumljivi. Inače, tijekom ove godine HPLHS planira izdati i ekranizaciju Lovecraftove priče "Whisperer in Darkness". Ova će čak imati i zvuk što duguje činjenici da je originalno nastala nakon izuma zvučnog filma. Za sada je na net samo pušten teaser trailer, ali oni koji su čitali priču prepoznat će odma stanoviti fonografski valjak koji predstavlja glavni dokaz postojanja čudnih bića u šumama Nove Engleske. Možda bi bilo usput poslati link na jedan horor film fakat i snimljen u tom razdoblju "Kabinet doktora Caligarija", klasični je primjer njemačkog ekspresionstičkog filma u kategoriji sa "Nosferatuom" ili Langovim "Metropolisom". Jednako kratak kao i "Call of Cthulhu", ovom filmu snimljenom 1919. odavno su istekla autorska prava tako da ga možete besplatno i legalno skinut ovdje. (GNN) |
|
Evo još jednog u mojoj seriji postova "glete kaj sam pronašao na netu lol!" koje tak jako volite. Ova dva bloga bave se starom tehnologijom i vickastim svijetom 20. stoljeća. Oba sajta nude obilje materijala za zabavu i inspiraciju ljubiteljima starih autiju i avijona, šund pisce i čitatelje te nadobudne game mastere koji planiraju jedan dan, umjesto u srednjovjekovni fantasy svijet, povesti svoje igrače na pustolovine u egzotični svijet Amerike 1930ih. Shorpy.com je blog posvećen fotkama starim 80 i više godina. Ali kakvim fotkama! Oslobođeni problema kvalitete materijala i dostupne fotografske tehnike, ekipa sa Shorpy.com-a digitalno restaurira prastare fotografije, postavljajući ih potom na sajt u fenomenalo velkim skenovima. Količina i oštrina detalja je izvanredna a fotografije djeluju kao da su snimljene prije par dana. Čisto par primjera da vas zainteresiram (kliknite na slike da vidite veće verzije): Under the Weather – slika s kojom sam se navukao na Shorpy.com. Pronašao sam ju par dana poslije Nove godine, taman kada je naveliko počeo padati snijeg. Normalno, odmah sam si ju postavil za desktop wallpaper. Fifth Avenue, Easter 1913 – nisam ni znal da je u tadašnjem New Yorku bilo tolko automobila! Napredna zemlja, ta Jamerika. Popular Mechanics – skupina srednjoškolki, snimljenih 1927., na satu tehničkog uče popravljat Fordov Model T. Em su zgodne, em znaju sa autima! Pa ko ih ne bi volio?! Zalutali izletnici, 1904 - pater familias konzultira mapu tekar nakon kaj se zgubio. Ljepo je znat da se neke stvari nisu promijenile. Drugi blog kojeg sam već odavno trebao spomenut a nisam je Popular Mechanix na kojemu možete pročitati prastare članke o "naprednim tehnologijama" iz popularno-znanstvenih časopisa od prije 60 i kusur godina. I opet, par primjera, da vidite "znanstvenost" tema obrađivanih u tim časopisima: Danska projektira avion-podmornicu – u 1930oj, ni manje ni više! Kozmičke laserske zrake brane SAD od atomskih bombardera – Isuse, obožavam ova sranja! Kako bi radijacija mogla promijeniti čovječanstvo – prema ovom članku, čovjek budućnosti će biti ćelav, imati golemu glavu i po četiri prsta na svakoj ruci. Homo Superior, indeed. Peso-transporter – samo strpajte cucka u vreću sa vanjske strane auta i sve će bit super. Ne morate se brinuti zbog mogućih nezgoda - vreća dolazi sa kukama obloženim gumom tak da one neće ogrebati vaš auto kad ju pričvrstite. (GNN) |
|
Iako sam ko klinac obožaval crtati ekipu iz viktorijanske ere i 1920ih, virus fantasy RPG-ova me definitivno odnio od nečeg što mi je, u biti, uvijek bilo puno lakše crtat – narisati stari avion i tenk je puno manji izazov nego zmaja ili viteza na konju. Ko neuspjeli pokušaj povratka u stare navike (do tada sam već ozbiljno izgubil nužno strpljenje) prije par godina sam nacrtao par šund heroja iz 1920ih: Glavni macan – zovite ge Max Havoc, Frank Stone, Jack "Terrier" Russell ili iskoristite jedno od mnogih imena Davida Rydera. Kako bilo, on je faca s placa, junak dana i heroj bez straha i mane.Ujedno, on je i kreten koji previše voli biti u središtu pažnje novinara umjesto da actually radi nekaj korisno. Pilot – Riđokosa zajebantica brza na jeziku, okidaču i volanu, ali inače i ne baš previše bistra. Lewisov mitraljez iz Prvog svjetskog rata koji nosi u rukama sam crtal prema fotografijama originala ali zapravo je nacrtan puno premalen. A sad opet na fantasy i to možda njegov najzanimljiviji dio – mape! Obožavam fine, detaljne mape nepostojećih krajeva i zemalja. One su odličan izvor inspiracije za DM-a D&D-a ili pak nadobudnog pisca fantasya: zakaj je ova utvrda na planini napuštena? Čega sve ima u onom gradu? Kakav je ovo samostan usred mračne šume? U usporedbi sa takvim čudesima moje su fantasy mape uglavnom bile onak, bezveze. Gledam sad neka imena kaj sam stavljao na gradove, šume i planine prije četiri – pet godina i sve mi je neugodno. Sa tim u vidu šaljem jednu od tih mapa sa kojom sam vrlo zadovoljan čak i danas. Sword & Sorcery Svijet - mapa je nastala, kak to već ide, tijekom ispitnih rokova jednog ljeta za moju nikad provedenu kampanju inspiriranu fantasy pričama Roberta E. Howarda, Fritza Leibera i drugih američkih pisaca sword & sorcerya. Imena su uglavnom pokradena iz fantasy priča britanskog lorda Dunsanya i Amerikanca Clarka Ashtona Smitha. Plateau of Leng je iz Lovecrafta, iako ga on sam smješta na Antarktiku u priči "Mountains of Madness". Kratki opis nekih od lokacija: Ashen Waste – pustinja pepela kojim lutaju nepokorena barbarska plemena. Bay of the Crescent Moon - ostatak meteorskog kratera koji je u davna vremena odande zbrisao atlantoidnu civilizaciju. Ribarski čamci ponekad u mrežama izvuku kakav magični artefakt za koji su prilično dobre šanse da će vas ili obogatiti ili bacit kletvu na vas. Charnel Hills – sveto mjesto barbara Ashen Wastea. Tu pokapaju svoje heroje i vođe. Jao si ga onom tko odluči opljačkati njihove grobnice! Crescent Island – relativno samostalno područje na kojem žive proroci. Nešto poput Delfija u antičkoj Grčkoj. Gondala je glavni grad i služi kao neutralno mjesto na kojemu se mogu nalaziti predstavnici različitih sukobljenih naroda i država ovih prostora. Corsairs Archipelago – otočje kojim vladaju pirati. Uglavnom okupljeni oko jednog od dva suprotstavljena grada - otočnog Tiamuta i obalnog Tamasa. Pirati jednako puno vremena troše ratujući međusobno kolko i pljačkajući brodove drugih država. Desert of Yondo – savršeno mjesto za umrijeti ili obogatit se. Pustinjski pijesak krije uklete gradove, drevne grobnice, ostatke meteora pristiglih iz dubina svemira, divovske kamene kipove iz prošlosti i svakaj nekaj egzotičnog. Direktno maznuto iz priče Clarka Ashtona Smitha. Jungle of Xeethra – tu živi morbidna astečkolika civilizacija ljudi-gmazojida. Već stoljećima oni polako i podmuklo planiraju prodor na sjever i osvajanje Yisanna u ime njihovog opakog zmijlikog boga. Nandis – zaboravio sam točno koja je bila funckija ovog grada. Mislim da je glavni dio svoje zarade ostvarivao na glupim i ludim pustolovima koji odatle započinju ekspedicije u pustinju Yondo. Plateu of Leng – niko ko je otišao tam se nije vratio natrag. Zato je taj dio mape prazan. Restless Mountains of Irusian – vulkansko gorje koje, zajedno sa Ashen Wasteom, uspješno zaklanja Yisann od bilo kakve kopnene invazije sa sjevera. Sotar – otočna država kojom vlada red misterijoznih čarobnjaka. Glavni konkurent Xyonu u borbi za kontrolu nad Kobaltnim morem. Swamp of Illusions – sparne, maglovite močare nazvane prema ludilu koje ubodi lokalnih insekata nerijetko izazivaju u ljudi. Xyon – još jedna otočna državica. Kao i Sotar, i ona je jedna od rastućih sila u ovom dijelu svijeta. Za razliku od njega, Xyon predvode pragmatični trgovci, političari i vojnici. Nešto poput srednjovjekovne Venecije, Genove ili Dubrovačke republike. Yisann – nazvan po dvjema rijekama koje ga omeđuju, Yisann je nekoć bio poput Antičkog Egipta dok danas živi na staroj slavi. Čak je i njihov jezik postao banalniji i jednostavniji nek prije. Od tud dva naziva za svaki grad: originalni i – u zagradama – novi, lakši za izgovorit. Ovim sam i službeno iscrpio zalihu starih crteža. Eto. ![]() (GNN) |
|
Se sjećate kad sam, polovicom prošle godine, poslal crteže nekih fantasy likova kaj sam crtal u trenucima dosade? I kak sam post sa crtežima ludih naučnika završil sa obećanjem da "sljedeći tjedan nastavljam sa fantasy portretima"? E pa, nit sedam mjeseci kasnije, evo tog tjedna! Arbogast Troog – lawfull neutral half-orc klerik kojeg sam igral u jednoj od mnogih D&D kampanji abortiranih nakon 3-4 sessiona. Tvrdoglav, tup i ponosan, Arbogast je svećenik reda i zakona koji je iz političkih razloga (nespremnosti da popusti dekadentnom plemstvu i korumpiranim trgovcima) poslan u "osvajačku ekspediciju" novog kontinenta… sa jednim brodom i 20 ljudi. Vlasti očito ne očekuju njegov povratak ali Arbogast ima velke planove: nakon kaj obnovi staru utvrdu na obali oceana, želi uz pomoć domoroca sagraditi mrežu signalnih semafora kojima bi sela mogla dojavljivati pojavu bilo kakvih opasnosti. Još kad bi ove to zanimalo… ![]() Aristocrat – u D&D 3rd Edition Dungeon Master's Guideu spominju se četiri klase za sporedne likove u avanturama kroz koje vodite igrače. Aristocrat je jedan od njih. U mojoj verziji, to je gradski elf fićfirić koji se voli preseravat svojim poznavanjem mačevanja. Asasin – rezultat duge, dosadne večeri na moru dan nakon kaj sam prvi put saznal za Diablo 2 expansion u kojem je Asasin trebal biti jedan od novih likova. Crtež je još neuredniji nego drugi jer je počel ko puka skica u teci. Automaton – inspiriran sličnim steampunkoidnim robotima na parni pogon iz igre "Thief 2: The Metal Age". O Thief igrama sam već pričal ovdje. Mislim da je moja verzija tih robota, sa kotačima umjesto nogu, mačem umjesto topa i satnim mehanizmom puno tiša i elegantnija. ![]() Monk – u još jednoj abortiranoj D&D kampanji, frend je zaigrao svirfneblin monka. Sfirneblini su nešto ko D&D gnomovi, samo kaj su još ružniji i žive pod zemljom. Usprkos svemu tome, nije bio zadovoljan mojom vizualnom interpretacijom njegovog lika. ![]() Paladin – Inspiriran paladinima iz Warcrafta i crtan na sessionu, ostal je nedovršen. Ak pažljivije pogledate, skužili bute kak sam počeo risati i nekakve ureze po glavi od čekića: mogu se vidjeti konture planina, jedna šuma i oblačno nebo iznad nje iz kojeg puca munja. Nisam više siguran što je pisac htio reći sa tim. Warrior – još jedna od NPC klasa iz 3rd Edition D&D-a. U ovom slučaju, ovo je ljeni i korumpirani gradski stražar. U posljednjem nastavku GNN-ovih crteža pogledajte: mape i šund heroji! (GNN) |
Zamislite TV seriju koja kombinira paranoju "Dosjea X", Lovecraftov "cosmic horror" i snalažljivog heroja koji, u najboljoj maniri doktora Whoa, probleme ne rješava mitraljezom već znanjem. I sad zamislite da se čitava ta ukusna šund kaša prvi put pojavila na telki prije više od pedeset godina.Dobrodošli u Quatermassov svijet. Nadam se da će vam se svidjet. Tijekom 1950ih, britanski je scenarist Nigel Kneale napisao tri miniserije za BBC o profesoru Bernardu Quatermassu – nepostojećem direktoru jednako fiktivnog britanskog svemirskog programa. Glavna tema serije bile su vanzemaljske prijetnje čovječanstvu – koncept koji je, u Knealovim rukama, bio iznenađujuće sofisticiran. Dok su Ameri čitave 1950-e proveli prežvakavajući jednu te istu priču o napadu letećih tanjura/golemih kukaca (uz časne iznimke poput "Dana kada je Zemlja stala"), Kneale se bavio temama poput parapsihologije, genetičkog inžinjeringa, vladinih zavjera, bogova koji su bili astronauti… Sve klasičnih dijelova urbane mitologije 20. stoljeća. TV serijal se pokazao toliko uspješnim da je novokomponirani Hammer Studio ubrzo prema njima snimio dva filma koje je koncem 60ih slijedio i treći. S obzirom da je originalnu TV seriju teško ili nemoguće nabaviti (od prve su sačuvane samo dvije epizode) pogledao sam te, navodno inferiorne filmove i ostao ugodno iznenađen. Prvi u nizu je "Quatermass Xperiment" koji prati neslavni kraj prvog britanskog svemirskog leta. U raketi polijeću tri člana posade. Na Zemlju se vraćaju dva prazna skafandera a jedini preživjeli astronaut - Victor Carroon – u katatoničnom je stanju. U nastavku filma otkrivamo da je raketa putem pokupila autostopera i da Caroon do kraja filma neće izgledat ovako dobro. Najslabija točka prvog filma je svakako gluma Briana Donelvya koji nije glumio u originalnoj seriji. Američki glumac iz gangsterskih filmova, Donelvy tumači Quatermassa kao antipatičnog seronju kojemu je svemirski program važniji od sudbine trojice astronauta. Quatermass izvlači glavu iz dupeta samo onolko kolko mu treba da spriječi kontaminaciju Londona opasnim oblikom elijenskog života. Film završava ponovnim lansiranjem rakete a čovjek nemre da se ne zapita koji će kurac ovaj put donjeti iz svemira. Sljedeći je film – "Quatermass 2" – puno bolji. Donelvyev Quatermass je očito počeo uzimat tablete protiv nadrkanosti pa ovaj put čak i pokazuje kolki-tolki raspon emocija. No, zvijezda filma je ponovo priča koja podiže uloge i Quatermassa sad suočava sa debelo uznapredovalom invazijom elijenskih doppelgangera. No, za razliku od "Invazije tjelokradica" di se ovi zadovoljavaju osvajanjem Vukojebine Donje negdje u pustinji Kalifornije, u "Quatermassu 2" elijeni već naveliko manipuliraju državnim institucijama, koristeći zakonske mehanizme vojne tajne protiv samih Britanaca. Nakon što Quatermassu po ko zna koji put vlasti odbiju financirati projekt kolonije na Mjesecu, ovaj se nemalo iznenadi kada ju ugleda izgrađenu usred Engleske. Postrojenje čuvaju zombificirani stražari sa neobičnim ožiljcima a bazom dominiraju titanske kupole od betona i čelika koje kriju… Što točno? Želimo li opće znati? Trenutak u kojem Quatermass konačno pogleda kroz stanovito okno djeluje kao da ga je napisao Lovecraft. I tako dolazimo do trećeg filma – "Quatermass and the Pit". Snimljen u boji i sa Andrewom Keirom u ulozi Quatermassa, ovaj film ima daleko najkompleksniju ali i najdepresivniju priču. Radnja otpočinje nedužno – skupinom radnika koji, iskapajući novi rov londonske podzemne, pronađu ostatke mutiranih praljudi. No, popratni će nezemaljski artefakt i njegovi putnici baciti posve novo svijetlo na porijeklo čovjeka. U jednom savršenom trenutku kozmičkog užasa, Quatermass će shvatiti kako elijeni ne samo da su već odavno osvojili svijet, već smo svi mi puki rezultat kolonizacije čija su ostavština latentne, nasilne psioničke moći koje će čitav London baciti u histeričnu orgiju nasilja. 1970ih na BBCju je prikazana i četvrta priča o Quatermassu. U njoj, Britanija je zapala u stanje anarhije u kojem plaćenička policija vodi ulične ratove sa gradskim bandama. Quatermassova unuka pridružuje se rastućem milenarističkom kultu uvjerenom kako će ih elijeni otfurati na bolji svijet a razočarani, penzionirani profesor otkriva kako megalitski krugovi Britanije služe kao upozorenje o elijenima kojih svakih 5000 godina dolaze provesti žetvu među čovječanstvom. Nemrem se ne divit idejama Nigela Knealea. To je čovjek koji je, skoro pola stoljeća prije "Dosjea X" već uveliko istraživao urbanu mitologiju 20. stoljeća i koristio ju za svoje scenarije. Njegove priču potiču mi maštu poput "Misterija svijeta" A.C. Clarkea. Knealov genij se pri tom ne iscrpljuje u tome već i u sposobnosti da stvarne neuroze i krize društva u kojem je živio pretoči u naizgled puku eskapističku priču, promatrajući pri tom vlastito vrijeme i okolinu izvana što bi svaki pisac – a naročito onaj znanstvene fantastike – trebao biti sposoban napraviti. Početkom 80ih, Knelae je navodno napisao posljednji scenarij o profesoru Quatermassu. Navodno je njegov kraj bio toliko depresivan da ga je BBC odbio snimiti. No, ja prvi bi volio pogledati seriju snimljenu po tome. (GNN) |