21.01.2008., ponedjeljak

Paraša Jitro: Deveta Zapovijed - Zabrana dovođenja lažnog svjedoka

B-g je rekao Izraelu: „Narode moj, ne dovodite lažnog svjedoka protiv svog bližnjeg. Nemojte se družiti niti imati posla s onima koji daju lažno svjedočanstvo. Čuvajte djecu od njihovog društva kako ne bi učili od njihovih zlih djela. Kao kazna za zločin lažnog svjedočenja, nebo se zamrači oblacima, a ipak nema kiše za usjeve. Glad se prikrade zemlji.“ (Targum Yonassan)

Ovu zapovijed moguće je prekršiti čak i kada netko da svjedočanstvo za koje čitavim srcem vjeruje da je istinito. Rambam (Eidus 17:13) propisuje da čak i ako netko čuje od mnogo velikih i pobožnih ljudi da je netko počinio zločin ili posudio novac, on ne smije svjedočiti u vezi tog slučaja. Dokaz govorkanja (prepričavanja, rekla-kazala) je neprihvatljiv bez obzira kako besprijekoran izvor bio.

Talmud (Shavuos 31a) vodi ovu ideju korak dalje i opisuje slijedeći scenarij: Odanom učeniku pristupio je njegov učitelj koji mu kaže “Ti znaš da ja ne bih lagao sve da mi plate i 100 zuza. Netko mi duguje 100 zuza, no on poriče svoj dug a ja imam samo jednog svjedoka. Molim te da otpratiš mog svjedoka na sud i staneš tamo s njim. Kada moj dužnik vidi da su dvojica ljudi došli na sud, može se uplašiti da ćete obojica svjedočiti protiv njega i priznati svoju laž.“ Talmud propisuje da učenik koji sudjeluje u toj prijevari krši zapovijed: Nećeš dovoditi lažnog svjedoka.

Navedena odluka tumači zašto u našem stihu piše lo taane, doslovno, nećeš odgovoriti ili ponoviti, umjesto mnogo jasnijeg lo taid, nećeš svjedočiti. Sam izbor riječi sugerira na zabranu protiv ponavljanja govorkanja, čak i ako je istinito, od nekoga tko nije doista svjedočio tom događaju. (Haamek Davar)

Meshech Chochmah koristi isti princip kako bi razriješio problem koji je postavio Ibn Ezra. Zbog čega stih ne kaže edut šeker, lažno svjedočenje, i umjesto toga spominje jedino ed, svjedoka, koji svjedoči? S obzirom na prethodno navedenu odluku, međutim, „svjedočenje“ može doista biti istinito, a „svjedok“ lažan, jer onoga koji svjedoči na osnovu govorkanja smatra se za ed šaker, lažnog svjedoka, čak iako ono što on kaže je istina.

U drugoj verziji (Dvarim 5:17) ovaj tekst kaže: lo taane vereeha ed šaker, Nećeš dovoditi „uzaludnog“ svjedoka protiv svog bližnjeg. Ramban tumači da promjena u izrazu koji se koristi dopunjava značaj u smislu da svjedok ne smije svjedočiti neistinito čak i kada njegovo svjedočenje neće nikome prouzročiti bilo kakav financijski gubitak. Npr, izražavanje same namjere da se da neki poklon nije obvezujuće. Iz toga slijedi da čak i ako je dokazano da je takva namjera iskazana, potencijalni davatelj poklona zadržava pravo da se predomisli. Bez obzira na to, iako svjedočenje u vezi te tvrdnje neće nikome prouzročiti gubitak, svjedočenje bi bilo „uzaludno“ i kao takvo ne smije se iznijeti pred sudom.

Ova Zapovijed – četvrta na drugoj ploči – korespondira s Čevrtom Zapovijedi na prvoj ploči: Sjećaj se dana šabata da ti bude svet. Rabi Yossi učio je ovako: Šabat je dan kada Izrael svjedoči da je B-g stvorio svijet govoreći: U šest dana Vječni je učinio nebesa i zemlju… i odmorio se na sedmi dan. Tko god krši Šabat poriče istinu ovog svjedočanstva i postaje lažni svjedok protiv svih učenja Tore (Mechilta).

- 22:14 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Paraša Jitro: Deseta Zapovijed - Zabrana željenja

B-g je rekao Izraelu: „Narode moj, nemojte željeti što nije vaše. Nemojte se družiti niti imati posla s onima koji žele tuđe. Čuvajte djecu od njihovog društva kako ne bi učili od njihovih zlih djela. Kada se ova zapovijed krši vlasti tretiraju svoje podanike oštro i fizički i ekonomski. Imućni gube svoje bogatstvo i izgnanstvo dolazi na svijet.“ (Targum Yonassan)

U drugoj verziji (Dvarim 5:18) piše na ovaj način: lo titave beit reeha, Nećeš čeznuti za kućom svog bližnjega.

Rambam (Gezeilah 1:9,10) tumači razliku između taava i hhemda (koju prevodimo u ponedostatku pravog ekvivalenta, kao požuda i pohlepa). …
Međutim Ravad smatra da kršenje zapovijedi protiv željenja nije počinjeno ako vlasnik prodaje svojevoljno.

R. Yonah piše da ako želiš kupiti neku stvar koja pripada osobi koja to ne želi prodati, no sramila bi se odbiti tvoj zahtjev za kupovinom, zabranjeno ti je tražiti to; to je isto kao i prisiliti ga na prodaju.

Isto se odnosi i na poštovanu osobu, koju se ne bi odbilo iz poštovanja…

Rambam – čežnja vodi do pohlepe, koja može dovesti do krađe, jer ako vlasnik željenog predmeta ostane nepopustljiv i odbije to prodati, onaj koji to želi može to čak ukrasti kad nad sobom izgubi kontrolu. Upravo onako kako je prorok (Miha 2:2) upozoravao, Oni će poželjeti kuće i onda ih oteti. … To čak može dovesti i do ubojstva, ako se vlasnik suprotstavi…

Ova Zapovijed korespondira s Petom Zapovijedi: Poštuj svog oca i majku

Budući da je u ljudskoj prirodi da želi privlaćne stvari, netko se može s pravom pitati kako je moguće izbjeći počinjenje ovog grijeha.

Ibn Ezra tumači da ključ samokontrole leži u zadobivanju pravilne perspektive u vezi koncepta vlasništva i stjecanja. Usporedba o seljaku koji po prvi puta spazi prekrasnu princezu. Koliko god da je ona lijepa, seljak nikada ne bi pomislio oženiti je. Njezin status je toliko iznad njegovog da takva pomisao mu niti ne pada na pamet, ona mu je apsolutno nedostižna.
Čovjek mora vjerovati da sve što stekne je izravan dar od B-ga koji određuje potrebe svakoga i ispunjava ih.

Slično tome, niti jedan čovjek ne gaji želju za svojom majkom, bez obzira koliko privlačna ona bila. Od trenutka kada je rođen on zna da mu je ona zabranjena i tako je želja za njom prognana iz njegovog uma.

Nećeš željeti ženu svog bližnjeg, niti njegovog slugu, niti njegovu sluškinju, niti njegovog vola niti njegovog magarca…

Ibn Ezra komentira da popis slijedi logički niz normalnih ljudskih ambicija. Razuman čovjek prvo će si nabaviti kuću, potom se oženiti i onda nabaviti sluge. No u drugoj verziji (Dvarim 5:18) žena se spominje prije kuće, jer mladići žele se ženiti i prije nego steknu kuću. Ramban komentira na način da je žena stavljena na početak popisa jer željeti ženu nekoga drugog je najveći od svih grijeha pobrojanih ovdje.

U drugoj verziji također je ubačen pojam kojeg ne nalazimo u ovoj verziji: sadehu, njegovo polje. Rokeach obrazlaže da je prva verzija dana u pustinji, gdje nije bilo polja za poželjeti. Druga verzija, naprotiv, pred ulazak u Obećanu zemlju, gdje su ih čekala rodna polja. Stoga je u drugoj verziji nužno uključiti i to.

vehol ašer reeha -- Niti išta što je tvog bližnjeg

Kad Hakemach klaže da stavljajući zabranu željenja kao desetu Zapovijed Tora ima namjeeru podsjetiti nas da Židov mora dati desetinu svoje zarade u dobrotvorne svrhe. Neka potencijalno pohlepna osoba zapamti da jedan dio njegovih sredstava pripada siromašnome – i neka ne želi previše za sebe.

Željenje je istinski korijen svih zala, jer je izazvalo prvi grijeh.

- 22:12 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< siječanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Ovdje ćete naći promišljanja na teme tjednog odjeljka iz Tore iz usta/olovke/tastature prominentnih židovskih mislilaca



......... Jerušalajim

BEREŠIT:

ŠEMOT:
Mišpatim
Jitro
Bešalah
Vaera
Vajakhel
Ki Tisa
Tecave
Ki Tisa
Vajakhel

VAJIKRA:

BAMIDBAR:

DEVARIM:

BLAGDANI: