21.01.2008., ponedjeljak

Paraša Jitro: Deseta Zapovijed - Zabrana željenja

B-g je rekao Izraelu: „Narode moj, nemojte željeti što nije vaše. Nemojte se družiti niti imati posla s onima koji žele tuđe. Čuvajte djecu od njihovog društva kako ne bi učili od njihovih zlih djela. Kada se ova zapovijed krši vlasti tretiraju svoje podanike oštro i fizički i ekonomski. Imućni gube svoje bogatstvo i izgnanstvo dolazi na svijet.“ (Targum Yonassan)

U drugoj verziji (Dvarim 5:18) piše na ovaj način: lo titave beit reeha, Nećeš čeznuti za kućom svog bližnjega.

Rambam (Gezeilah 1:9,10) tumači razliku između taava i hhemda (koju prevodimo u ponedostatku pravog ekvivalenta, kao požuda i pohlepa). …
Međutim Ravad smatra da kršenje zapovijedi protiv željenja nije počinjeno ako vlasnik prodaje svojevoljno.

R. Yonah piše da ako želiš kupiti neku stvar koja pripada osobi koja to ne želi prodati, no sramila bi se odbiti tvoj zahtjev za kupovinom, zabranjeno ti je tražiti to; to je isto kao i prisiliti ga na prodaju.

Isto se odnosi i na poštovanu osobu, koju se ne bi odbilo iz poštovanja…

Rambam – čežnja vodi do pohlepe, koja može dovesti do krađe, jer ako vlasnik željenog predmeta ostane nepopustljiv i odbije to prodati, onaj koji to želi može to čak ukrasti kad nad sobom izgubi kontrolu. Upravo onako kako je prorok (Miha 2:2) upozoravao, Oni će poželjeti kuće i onda ih oteti. … To čak može dovesti i do ubojstva, ako se vlasnik suprotstavi…

Ova Zapovijed korespondira s Petom Zapovijedi: Poštuj svog oca i majku

Budući da je u ljudskoj prirodi da želi privlaćne stvari, netko se može s pravom pitati kako je moguće izbjeći počinjenje ovog grijeha.

Ibn Ezra tumači da ključ samokontrole leži u zadobivanju pravilne perspektive u vezi koncepta vlasništva i stjecanja. Usporedba o seljaku koji po prvi puta spazi prekrasnu princezu. Koliko god da je ona lijepa, seljak nikada ne bi pomislio oženiti je. Njezin status je toliko iznad njegovog da takva pomisao mu niti ne pada na pamet, ona mu je apsolutno nedostižna.
Čovjek mora vjerovati da sve što stekne je izravan dar od B-ga koji određuje potrebe svakoga i ispunjava ih.

Slično tome, niti jedan čovjek ne gaji želju za svojom majkom, bez obzira koliko privlačna ona bila. Od trenutka kada je rođen on zna da mu je ona zabranjena i tako je želja za njom prognana iz njegovog uma.

Nećeš željeti ženu svog bližnjeg, niti njegovog slugu, niti njegovu sluškinju, niti njegovog vola niti njegovog magarca…

Ibn Ezra komentira da popis slijedi logički niz normalnih ljudskih ambicija. Razuman čovjek prvo će si nabaviti kuću, potom se oženiti i onda nabaviti sluge. No u drugoj verziji (Dvarim 5:18) žena se spominje prije kuće, jer mladići žele se ženiti i prije nego steknu kuću. Ramban komentira na način da je žena stavljena na početak popisa jer željeti ženu nekoga drugog je najveći od svih grijeha pobrojanih ovdje.

U drugoj verziji također je ubačen pojam kojeg ne nalazimo u ovoj verziji: sadehu, njegovo polje. Rokeach obrazlaže da je prva verzija dana u pustinji, gdje nije bilo polja za poželjeti. Druga verzija, naprotiv, pred ulazak u Obećanu zemlju, gdje su ih čekala rodna polja. Stoga je u drugoj verziji nužno uključiti i to.

vehol ašer reeha -- Niti išta što je tvog bližnjeg

Kad Hakemach klaže da stavljajući zabranu željenja kao desetu Zapovijed Tora ima namjeeru podsjetiti nas da Židov mora dati desetinu svoje zarade u dobrotvorne svrhe. Neka potencijalno pohlepna osoba zapamti da jedan dio njegovih sredstava pripada siromašnome – i neka ne želi previše za sebe.

Željenje je istinski korijen svih zala, jer je izazvalo prvi grijeh.

- 22:12 - Komentari (0) - Isprintaj - #

< siječanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Ovdje ćete naći promišljanja na teme tjednog odjeljka iz Tore iz usta/olovke/tastature prominentnih židovskih mislilaca



......... Jerušalajim

BEREŠIT:

ŠEMOT:
Mišpatim
Jitro
Bešalah
Vaera
Vajakhel
Ki Tisa
Tecave
Ki Tisa
Vajakhel

VAJIKRA:

BAMIDBAR:

DEVARIM:

BLAGDANI: