Bijelo na Crnom | Crno na Bijelom
Kažu, laganje ne valja, tko laže taj i krade, to je grijeh, nije lijepo, itd. Što, zar generalno? Kategorički? Kao čin po sebi?
Postoje ljudi, znao sam ih znati, koji imaju načelan problem s time da lažu: čim im se dogodi da moraju slagati, osjete se loše, ugrize ih savjest, potegne im se moralna kočnica. Kant bi sigurno to tako tražio, rezolutno: okej je samo ono djelovanje koje bi moglo postati opći zakon. A što bi bilo od svijeta kada bismo svi lagali, kao po općem zakonu? Znači, laganje nije okej i točka! Ama čekaj, Kante – a ako mi prilazi manijak sa sjekirom i pita me gdje mi se sakrio prijatelj, kojeg traži da bi mu odsjekao glavu? Zašto tako jako i posebno volim ovu pjesmu? Zato što podržava laganje. Opravdanost laganja. Nina, I can be your boyfriend so you can stay with your girlfriend Your father is a sweet old man but it is hard for him to understand that you wanna love a woman Vidimo, ovo je laž čak ne samo opravdana u svom bijelom i benignom karakteru, nego koja već spada u kategoriju plemenite laži. No, ma koliko lirski subjekt znao da mu savjest nije nečista, praktički je neizbježno da je osjeti kao nemirnu (Kafkina distinkcija iz Dvorca: između nečiste i nemirne savjesti). Motiv tjeskobe od razotkrivenosti u laži, bez obzira što opravdanoj/plemenitoj: Your father puts on my record He says: so tell me how you met her I get nervous and change the subject And put my hand on some metal object He jokes and tells me that's a lie detector Laganje neminovno gura u tu neurotiku zabrinutosti održanja privida. Motiv uhvaćenosti u muljaži kao situacijskog crvenjenja: He takes out the booklet and starts reading So I heard you're moving out next season I say: Yeah, New York is nice that time of year Almost as green as it is here He says: I thought you were moving to Sweden? Najdrastičniji aspekt je ipak treći vid opravdanog laganja: osim kao benigno te plemenito, tu je i kao: obrambeno laganje. Ono koje se događa uslijed prvotnog pritiska – ili bismo čak smjeli reći agresije – same te osobe u ispitivanju, traženju odgovora, na način na koji ona nema pravo ili nas maltretira aplikacijom na nas svojih limita u shvaćanju. Motiv primoranosti da se naprosto skrije sebe u zaštitu pred nekim isljedništvom. Laganje ne da bi se nekoga iz čista mira prevarilo, zajebalo, preveslalo, manipulacijom ostvarilo probitak na njegovu štetu, već obratno – da bi se sebe obranilo pred nasrtajem tog nekog. Što vas briga di sam bio, šta sam radio? Možda namjerno lažem samo zato što pitate, istražiteljstvu u inat. To je i motiv na kojem stoga najoštrijom postaje linija napetosti između one pritisnutosti na refleks nemirne savjesti (od strane silnica situacije i internalizacije uvriježenog vrijednosnog koda ponašanja: da je laganje no-no) te simultane pritisnutosti iznutra s vlastite strane da se ustraje u legitimnoj asertivnosti za sebe, odnosno čak samoobrani. I zaključna riječ Nini u tom je duhu: ne daj da ti se ne dâ biti ono što jesi – don't let anyone stand in your way... |
< | lipanj, 2017 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |