Ovdje možete pročitati propovijed našega duhovnika, mons.dr. Valentina Pozaića kojeg je izrekao u župnoj crkvi Gospe Lurdske u Zagrebu na blagdan Gospe Lurdske, 11. veljače 2009. godine, nakon čega se prepunom crkvom prolomio gromoglasan pljesak koji sve govori. Veliki je danas blagdan – blagdan Bezgrješnog začeća Marije iz Nazareta, koja se sama tako predstavila u Lourdesu, maloj Bernardici, prije sto pedeset i jednu godinu. Na taj blagdan više je nego očita ona sveta stvarnost, sadržana u riječi: 'Po Mariji – k Isusu'. Po Mariji – k Isusu u svetoj Misi, u svetoj pričesti, u svetoj euharistijskoj procesiji. Svi: zdravi i bolesni. Napose – bolesni. Zato današnji dan i svetkujemo kao Dan bolesnika. A tko su bolesni? Ako je vjerovati Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, definicija zdravlja glasi: 'Zdravlje je stanje potpunog tjelesnog, duševnog i socijalnog blagostanja, a ne samo odsustvo bolesti i iznemoglosti' (WHO 1946). Ima li nekoga ovdje među nama tko bi uspio zadovoljiti sve standarde te definicije?! Bolesni smo, dakle, svi. Neki su čak pak primijetili da je takva definicija zdravlja – bolesna. I kao takovi, bolesni, večeras smo ovdje – da Boga slavimo, da Djevicu Mariju veličamo, da za zdravlje duše i tijela – osobno, obiteljsko, narodno - molimo. Htjeli bismo da bude: Zdrav duh u zdravom tijelu! A za to treba moliti – kaže ta ista poslovica.Dolazimo pred Mariju koja je Bezgrješno začeće. Ta Marijina milosna povlastica, po kojoj se Ona razlikuje od našeg stanja grješnika, Mariju ne udaljuje od nas, nego je upravo približava nama. Grijeh razdvaja, vrijeđa, udaljuje jedne ljude od drugih. Marijina čistoća Nju čini sasvim blisku našim srcima; pozorna je na svakoga od nas; svakome želi istinsko dobro. Ono što se mnogi, zbog nelagode ili stida, ne usude ponekad povjeriti ni svojim najbližima, to povjeravaju Njoj koja je sva čista; to povjeravaju njezinu Bezgrješnom srcu: jednostavno, bez uljepšavanja, po istini. I vapiju: Moli za nas grješnike!Privučen ljepotom nebeske Majke, vjernik se ne libi pokazati u svojoj slabosti, predati joj svoja pitanja i svoje dvojbe, izreći svoje nade, i svoje najtajnije želje. Tako i mi, večeras, mi iz roda hrvatskoga, dolazimo k Mariji – Njoj koja je u Lourdesu spustila komadić neba na zemlju. Smijemo doći, i dolazimo, mi koji joj tako rado, a možda i tako lažno tepamo, da smo mi narod marijanski. Tebi, Djevice Marijo, Bezgrješna, smijemo zahvaliti za sva dobra duhovna i materijalna, za svetu vjeru i za Dom, za Lijepu našu domovinu, slobodnu i ponosnu. Tebi smijemo povjeriti radosti i nade, boli i tjeskobe, vjeru i nevjeru, tugu i bol, bolest i patnju ovoga – Tvoga – hrvatskoga puka. Dolazimo Ti ponosni i poniženi, sveti i grješni, očajni - ali žedni nade. Večeras smo ovdje pred Tobom, i molimo već posvećenim uzdasima prolivenim pred Majkom Božjom Bistričkom: 'Noć je vre noć, Majka Božja. / Al mi dva smo zdavna poznati / čez leta i žalosti vse. / I če Ti i kesno dohajam, / poslušat buš štela, kaj ne?! … Tebi bi štel ja povedat, / kaj se nigdar ne veli, / kaj me vre zdavna boli, / da bi i želel poginut. / Morti bu mene Ti milo, / pak vračtva /lijeka/- il mira mi daš. / - Ja bi tak rad se počinut. / Noć je vre noć, Majka Božja' (D. Domjanić). Slavili smo u prosincu 2008. šezdeset godina Povelje ljudskih prava. I zaboravili – i na pojedinca i na narod. Programeri kaosa i zla, i njihovi sateliti, kao da bi rado od cijele Lijepe naše napravili jedan poligon: gdje bi oni moćni tuđinci bez savjesti, bez obzira na ljudska prava, bez obzira na povijest, bez obzira na stoljetni dija-kronični identitet, gdje bi mogli propisanim batinama napucavati male Hrvate, s jednog kraja na drugi, po svojim prohtjevima! Počelo je vrlo jednostavno, vrlo bezazleno: value free science – znanost bez vrednota, i dosljedno bez morala; kao: čovjek je nerazumno biće, on ne zna što je to izbor, što je to sloboda, što je to odgovornost – pred Bogom i pred ljudima. I propade sve: i izvrsnost i čestitost i poštenje; škola je igra; nema pravila, zahtjeva … osim u športu; ako nam se ne uči – izađemo na ulicu; kupimo diplomu. Važno da smo popularni. Ubrzo je nastupila druga faza: value free society – društvo bez vrednota, bez morala: i otvaraju se vrata svim bezumnostima, pravo na sve ima samo sodoma i gomora. Logično: slijedi value free politics: kao da je od umijeće mogućega postalo umijeće nemoralnoga? Najvažniji životni stav je onaj podanički, puzajući – pred zlatnim teletom. Vapaj djetinji, od prije sto godina, odjekuje i danas: 'Jer Hrvatsku mi moju objesiše, / Ko lopova, dok njeno ime briše, / Za volju ne znam kome, žbir u uzama! (AGM,1909). U onim bolnim i slavnim danima hrvanja za Dom i Domovinu, uvjeravali su nas da je vrhovno tijelo u Republici Hrvatskoj Hrvatski državni sabor. A iznad njega samo – Bog. Sada, pokušava nas se uvjeriti da je Sabor kazalište lutaka, nestašna ponašanja, košara pognutih glava, na priliku Centralnog komiteta. Kao da se ponavljaju biblijska vremena kad su se u jedan dan pomirili stari neprijatelji Herod i Pilat, samo da bi u onaj dan osudili Istinu, Isusa. Složili su se svi: i crni i crveni, i žuti i zeleni. Usvojen je protu-ustavni, protu-nacionalni diskriminacijski zakon diskriminacijskim postupkom. Jesu li u Sabor izabrani samo d.d.o. katolici: de-klarativni katolici – za potrebe popisa; de-korativni katolici – za prve svečane klupe; o-zebli katolici – nemoćni da podignu javno glas za istinu, za čovjeka, za Boga? 'Gdje slobode sad su dani? Gdje su Zrinski Frankopani, / Gdje su ona lava dva?' (A. Harambašić, Hrvatska, 1881). U Saboru - lava ni jednoga. Samo jedna - lavica. Običnom normalnom vjerniku jasno je, u skladu s Evanđeljem: Sve što ste učinili u Saboru, u Vladi, u Gradu - meni ste učinili! - I sve ono što niste učinili, što ste prešutjeli, što ste izdali… (Mt 25,40). U protunarodnom zločinačkom komunističkom režimu sudilo se zbog verbalnog delikta. Sada se otvaraju novi horizonti gdje će biti moguć mentalni delikt: posjedovanje krive predodžbe o krivim skupinama. Novi će stari udbaši naći načina da otkriju i saznaju tko to ima, i koje, krive predodžbe u mislima, i to će biti mentalni delikt; a delikt podliježe sudu i kaznenom progonu. Zločinački komunistički režim – ili kako ga danas vole bezazleno nazivati 'antifašizam' – urušio se. Diktatura proletarijata - caruje. Sjećaš li se Ti, Gospo Lourdska: branitelji su pošli da brane 'krst časni i slobodu zlatnu', Dom i Domovinu, s križem i krunicom o vratu, dok su oni kod kuće, u crkvama, na javnim trgovima, molili s krunicom i križem u ruci – i na koljenima. Svi zajedno izvojevali su pobjedu, ostvarili slobodu. A sada, živimo li doista u besramnim vremenima: one kojima dugujemo ponos i slobodu ne želimo pokopati časno i dostojno; istodobno ispovijedamo da je to sveto djelo milosrđa (KKC 2447)! Gospe Lourdska, na njivi Gospodnjoj posijano je plemenito sjeme, ali je ubačen i kukolj. U ovome narodu živi rod pravednika Abela, i Abelovaca: onih što žive i stvaraju kulturu dobra i ponosa; u ovome narodu živi i rod brato-ubojice Kaina, i Kainovaca: rod onih što šire ne-kulturu mržnje, sramoćenja i zla; generatori mržnje govore o govoru mržnje.Na Božić ratne 1941. godine, kada se cijelim svijetom širila mučna tjeskoba krvoprolića, blaženi je Alojzije Stepinac hrabrio vjernike: 'Vjeran kršćanin znade da nema veličine na ovome svijetu pred kojom bi strepio Gospod Bog, - niti sitnice koja bi izmakla oku Njegovu, - niti skrušena srca kojemu se ne bi htio smilovati, - niti zločina koji ne bi mogao kazniti. …' Mudrost života, kultura života uči se u obitelji, od malena: 'Temelj na kojem počivaju narod i čovječanstvo jest bez sumnje obitelj… Jake i sretne Hrvatske nema bez jakih, fizički i moralno zdravih i zadovoljnih hrvatskih obitelji' - tako zbori bl. Alojzije Stepinac (Prop… 1934-40, 480). Samo ona obitelj koja zajedno moli – zajedno ostaje, može biti sretna i jaka, i blagoslov za pojedince i potomstvo, i za cijeli narod: za njegovu društvenu i crkvenu budućnost. Početkom mjeseca rujna 2008., kad je započela nova školska godina, od već loših vijesti stigle su još gore: ove školske godine 2008/9. u školama je 150 razreda manje, nego li prijašnje godine. Narušena je prirodna ravnoteža: normalno je da je u jednoj obitelji, u jednom narodu, bude više mladih nego starih – u Hrvatskoj je obratno. Još malo, i nestat će rod Hrvata. 'Ovoj našoj civilizaciji potrebna je majčinska ljubav … Najveće siromaštvo Hrvatske danas se očituje u sve manjem broju rođenih. Sve manje djece, sve praznije škole, to je naše siromaštvo. Demografski deficit najteži je i najvažniji problem suvremene Hrvatske' – teške su to riječi, istinite, našega nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića (1.1.09). Ima li nekoga u ovoj zemlji Hrvatskoj da se pita: Tko sije virus autodestrukcije Lijepom našom domovinom!? Ima li koga u ovoj zemlji da misli, da voli - ovaj sveti mali dio svemira? Ljude ubijaju mrzitelji čovjeka: jedni mačem, drugi perom. Ishod je isti: ubojstvo čovjeka. Isus nas je poučio da je 'otac laži, lažac i čovjeko-ubojica' (Iv 8,44) sotona, i po zemlji njegovi sateliti. Prije su se pisala literarna djela kao 'Nečastivi na Filozofskom fakultetu' (I.Brešan). Sada nečastivi šeta po stubištu i parkiralištu, po uredima i dvorima, po ordinacijama i salama, po ekranima i tiskovinama, kreće se u društvu uglednih i moćnih, sjedi za volanom. Euro-fobi druge nazivaju euro-skepticima, i predlažu, zahtijevaju, da se zatvori knjiga Drugog svjetskog rata. Vuku, naime, za sobom dugački rep zala, boje se lica pravde kad, i ako, Hrvatska jednom uđe u EU. Čudno je da se u programiranom kaosu Lijepa naša naziva Balkan, Region, Bejrut. U svijetu krivokletnika i veleizdajnika, kvislinga i podanika, zavidnika i željnih osvete, glo-balizacije = gro-balizacije = korupcije, gdje sami sebe odličjima odlikuju – i još se nazivaju moralna vertikala, tu: ona neugasiva žeđ za harmonijom bića budi i podržava čežnju za životom istine u ljubavi. I dok nam šošteri i šloseri, laureati kumrovečki i šoroševečki, pišu: pravopis, gramatiku, leksikon, povijest – navodna Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti uvježbava strogu šutnju – šutnju izdaje. Opet je u modi poštena inteligencija. Usred bijela grada Zagreba šalju nam poruke, urlajući: 'Po šumama i gorama …' Očito, premalo im je masovnih grobnica po parkovima grada, po šumama i gorama i livadama od Gračana i preko Sljemena i Macelja … A lustracije nije bilo. Nama su dragi trgovi zločinaca. Suza za Zagorske brege još nije isprala prolivenu krv nedužnu, još nije osušila potoke suza. A oni bi valjda opet u akciju. Treba istrijebiti rod Hrvata – poručio je davno njihov učitelj Karl Marx. Strašna zla iz prošlosti, bez obzira na boju, ne mogu biti zaboravljena. Ne smije se zaboraviti nepredvidiva moć zla, kad zlo osvoji srce čovjeka (Benedikt XVI, 2008). Nekada su se komunisti rugali Zapadu, i zvali ga 'truli kapitalizam'. Kapitalizam se pak rugao komunizmu zbog ideološke ekonomije. Sada nam daju na znanje: trulo je sve! U jednom danu. Tko ne poštuje naravni moralni zakon, ne poštuje ni Boga ni čovjeka. Koliko je daleko jedna korupcija od druge? Ili je pak sve to još jedna velika laž i podvala? A tolike političke igre nisu li samo zavaravanje lakovjernih. Ipak, zlo se ne može činiti u nedogled – nekažnjeno. Gospe Lourdska, opasnost prijeti da se, zbog kuge mraka i tmine i očaja, ugasi uljanica idealâ, premda znamo: 'Mrijeti ti ćeš, kada počneš sam / U ideale svoje sumnjati!' (SSK). A pedagog mladih vapije: 'Zašto im hoćete spaliti krila, kad oni žele letjeti?' (A.V., EM 15 /1971, 96-102) I Lourdes, i današnji blagdan, upućuju na neku drugu ljestvicu vrednota, od materijalističke, profitne, sebične. Ovdje je svako ljudsko biće - slika Božja. Ovdje se gleda na bolesne s poštovanjem koje zaslužuje svaka ljudska osoba, bez obzira na njezino trenutačno bolje ili lošije zdravstveno stanje. Marijini štovatelji po molitvi, i njezinu zagovoru, ulaze u svijet ravnovjesja vrednota i potreba. Bezgrješna Djevica, Majka živih, ulijeva u čista srca novu kulturu – kulturu života: radost nad životom, velikodušno prihvaćanje i prenošenje dara života: od njegova naravnog začeća do prirodne smrti. Kultura života shvaća da je ljudski život najčudesnija stvarnost na zemlji. A duhovni bolesnici, raskajani, na putu traženja slobode duha i duše, zadobivaju oproštenje i milosrđe; mole i hrane se Kruhom života i pravednosti i svetosti; mijenjaju srca i stil života; napuštaju očaj, i upijaju nadu; oslobađaju se egoizma i kulture smrti, i u solidarnoj ljubavi, u svetoj procesiji, mijenjajući sadašnji, hrle prema boljem svijetu. Pod plaštem Lourdske Gospe i vojna sila postaje sila mira, otmjenosti i ljepote – u služenju bližnjima, u obrani Doma i Domovine. Molitva, kroz pjesmu i pokoru, ima snagu ljubavi mijenjati svijet na bolje. Svojim imenom, 'Ja sam Bezgrješno začeće', Marija nam otkriva svoju uzvišenost, ljepotu i svetost poslanja. Slobodna od svakoga zla, i nakaznosti zla, vjerna Bogu i čovjeku, Ona sjaji pred Bogom i pred čovječanstvom kao izvorna slika Božja u ljudskom liku, u svem skladu svoga bića. Ti, Gospe Lourdska, Bezgrješno začeće, dok slušaš sve te djelomice nabrojene radosti i nade, žalosti i tjeskobe: Morti bu mene Ti milo, / pak vračtva /lijeka/ - il mira mi daš. Čuj nas, Majko naša! Čuj nas, Nado naša! Čuj nas Fidelissima Advocata Croatiae – Najvjernija Zagovornica Hrvatske. Čuj! Amen. Valentin Pozaić www.hkld.hr |
U toj kapeli nalaze se freske talijanskog slikara imenom Giotto di Bordone. Te freske smatraju se jednim od najznačajnijih djela likovne umjetnosti svih vremena i najljepšim djelom rane renesanse. Nastale su oko 1305. godine. Prikazuju događaje iz Biblije, naročito iz života Blažene Djevice Marije i Isusa Krista. Kapelu je naručio Enrico degli Scrovegni, bogati plemić i bankar iz Padove kao naknadu za grijehe koje su počinili on i njegov otac Reginaldo degli Scrovegni, kojeg je spomenuo u negativnom kontekstu i Dante u "Božanstvenoj komediji": Pokazat ću dio freski, ima ih još. Kapela izvana Jakovljev san Vjenčanje Blažene Djevice Marije i sv. Josipa Rođenje Isusovo Bijeg u Egipat Svadba u Kani Galilejskoj Sv. Ivan Krstitelj krsti Isusa na rijeci Jordan Isus izgoni trgovce iz hrama Judin poljubac Isus pred Kajfom Raspeće Isusa skidaju s križa Uskrsli Isus se susreće s Marijom Magdalenom Uzašašće Isusovo Apostoli primaju Duha Svetoga Fotografije s : Wikimedia: Capella degli Scrovegni |
Bazilika Svetog Antuna (tal. Basilica di Sant'Antonio da Padova) je glavni padovanski spomenik, jedno od najvećih remek-djela svjetske umjetnosti i jedno od najposjećenijih kršćanskih svetišta. Autor ove bazilike, čija je izgradnja započela 1232. godine u slavu Svetog Antuna Padovanskog koji je umro u Padovi 1231. godine, je nepoznat. U svom glavnom dijelu bazilika je dovršena krajem 12. stoljeća. Bazilika ima impozantne strukture romaničkog stila, dok čitav apsidalan dio, vitak s devet kapelica u polukrugu, pripada gotičkom stilu. Duga je 115 metara, u najvećem rasponu je široka 55 metara, a unutarnja visina doseže 38,50 m; nad njom se izdiže 8 kupola, 2 zvonika i 2 vitka tornjića; dva srodna zvonika dosižu visinu od 68 m. Svečeva je bazilika izgrađena u obliku latinskog križa, a podijeljena je na tri lađe sa širokom i kratkom poprečnom lađom. Bočne se lađe produljuju u hodnik koji okružuje prezbiterij. Velik je i broj grobnih spomenka podignutih u čast vojskovođa, učenjaka i crkvenih osoba. S unutarnje strane pročelja ističe se velika freska Petra Anningonija (1985.) koja predstavlja Svetog Antuna na orahu u trenutku propovijedanja. Na prvom stupu slijeva nalazi se «Gospa s Djetićem» Stjepana iz Ferrare (1350.). Prvi oltar u lijevoj lađi posvećen je Sv. Maksimilijanu Kolbeu, mučeniku koncentracijskog logora u Auschwitzu. Oltarna slika, djelo Petra Annigonija (1981.) predstavlja žrtvu poljskog franjevca. Svečeva kapela Pretpostavlja se da je arhitekt Svečeve kapele bio T. Lombardo. Na njoj su radili najveći renesansni venecijanski kipari. Uzduž zidova se nalazi devet mramornih reljefa koji prikazuju događaje iz života Svetog Antuna i njegova čudesa: «Redovničko oblačenje sv. Antuna» (A. Minello, 1512.), «Ljubomoran muž bodežom ranjava ženu» (G. Rubino i S. Cosini, 1529.), «Sv. Antun uskrisuje mladića» (D. Cattaneo i G. Campagna, 1577.), «Uskrisenje utopljene djevojke» (Jakov Sandovino, 1563.), «Sv. Antun uskrisuje utopljeno dijete» (A. Minello i J. Jansovino, 1534.), «Čudo lihvareva srca» (T. Lombardo, 1525.), «Čudo odsječene i iscijeljene noge» (T. Lombardo, 1525.), «Bačena čaša ostaje čitava» (G. Mosca i P. Stella, 1520.-1529.), «Novorođenče svjedoči majčinu neporočnost» (A. Lombardo, 1505.) U središtu se izdiže oltar-grob sv. Antuna koji je djelo Ticijana Aspettija s kraja 16. stoljeća, a na stranama ima dva velika srebrna svijećnjaka iz 17. stoljeća. Gospina kapelica Gospina kapelica je preostali dio negdašnje crkve Svete Marije koju je padovanski biskup Jakov darovao sv. Antunu 1229. godine. Tu je sv. Antun slavio misu, ispovjedao i propovijedao. Na tom mjestu je i pokopan i na tom su mjestu se nalazili njegovi posmrtni ostatci do 1263. godine. Na zidovima se nalaze razne freske iz 13. i 14. stoljeće, koje nisu danas baš u dobrom stanju. U kapelici se nalazi i gotički kip francuskog umjetnika Rinaldina Puydarrieuxa s kipom presvete Djevice. Kapelica blaženog Luke Belludija U ovu kapelicu se ulazi sa sjeverne strane Gospine kapelice. U njoj se nalaze razne freske autora Just de' Menabuoija (1382.), te sarkofag koji služi kao oltar, a u kojem počivaju posmrtni ostatci blaženog Luke, učenika sv. Antuna. Kružne kapelice Kružne kapelice dobile su takvo ime jer su u udubinama abside poredane u obliku polukruga. Izuzev središnje kapelice, sve su oslikane krajem 19. i početkom 20. stoljeća. S lijeva na desno kapelice su poredane sljedećim redom: Kapelica svetog Josipa – s uljanim freskama Ermolaoa Paolettija (1896.) Kapelica svetog Franje – fresko-slike svoda i luneta autora Adolfa de Carolisa (1928.); na zidovima autora Ubalda Oppija (1939.) Austro-ugarska kapelica – posvećena svetom Leopoldu Bogdanu Mandiću – fresko slike Gerarda Fugela (1905.) Poljska kapelica – posvećena svetom Stanislavu – freske Tadeja Popiela (1899.) Kapelica relikvija (svetih moći) – u njoj se čuvaju brojne povijesne dragocjenosti i zavjetni predmeti sa svetim moćima svetišta u umjetničkim relikvijarima. Podignuta je potkraj 17. stoljeća u baroknom stilu po nacrtu arhitekta i kipara Filipa Parodija. U tri su niše izložene desetine moćnika, kaleži, zavjetni predmeti, autografi svetaca i slično. Kapelica svetog Stjepana Prvomučenika – freske Ljudevita Seitza (1908.) Njemačka kapelica – posvećena svetom Bonaficiju – freske Martina Feuersteina (1907.) Američka kapelica – posvećena svetoj Ruži Limskoj – freske Blaža Biagettija (1914.) Kapelica blagoslova (nekada svete Katerine Aleksandrijske) – u njoj jedan svećenik prihvaća hodočasnike i dijeli blagoslove osobama ili nabožnim predmetima – fresko-slike Petra Annigonija Kapelica svetog Jakova Nalazi se nasuprot kapelice Svečeva groba i jedna je od remek-djela talijanskog trečenta (četrnaesto stoljeće). Podigao ju je, kao obiteljski kapelicu, Bonificije Lupi 1372. godine prema nacrtu Mlečanina Andriola de Santija. Freskama ju je oslikao Altichiero iz Verone, najveći talijanski slikar kasnoga trečenta. Na pozadini, koja je podijeljena na tri dijela, ističe se «Raspeće». Na krajnjim stranama istoga zida nalaze se dva groba obitelji koje su naručile kapelicu. U gornjim lunetama i na pokrajnim zidovima prikazane su epizode iz legende o svetom Jakovu, zaštitniku Španjolske. S desne strane prolazi se kroz kapelice Presvetog Srca i dolazi do kapelice Presvetog Sakramenta. Kapelica Presvetog Sakramenta Podignuta je 1457. godine u gotskim stilu za smještaj grobova Gattamelate i njegove obitelji. U njoj se nalaze sarkofazi Erazma Gattamalete i njegova sina Ivana Antuna, te skulpture Grgura d'Allegreta (1458.) 1651. godine preuređena je u kapelicu Presvetog Sakramenta. Bogata je suvremenim dekoracijama čiji je autor Ljudevit Pogliaghi (1927.-1936.) koji je želio uzveličati Euharistijsko otajstvo. U tu je svrhu prosuo mramor, broncu i umjetnička djela. Nasuprot oltaru, na pilastri, vidi se slika na platnu «Mučeništvo svete Agate» G. B. Tiepola (1736.) Prezbiterij i Glavni oltar Iz kapelice Presvetog Sakramenta skreće se prema središtu crkve, a zatim prema glavnom oltaru i prezbiteriju ograđenom elegantno balustradom (krase je četiri brončana kipa Ticijana Aspettija). Tu dominiraju djela Donatella koja zajedno čine najznamenitije umjetničko djelo bazilike. Suvremen raspored skulptura na oltaru i oko njega djelo je Kamila Boita (1895.), kojemu pripada i nacrt sadašnjeg uređenja glavnog oltara. Nad svime dominira «Propelo» (1446.) pod kojim se pruža «lik Gospe». Sa strane se nalazi šest kipova: svetog Franje, svete Justine, svetog Ljudevita Anžuvinskog, svetog Antuna, Daniiela i Prozdočima (prvog padovanskog biskupa). Ostala brončana djela predstavljaju čudesa svetog Antuna, simbole Evanđelista, anđele koji pjevaju i sviraju, te «Mrtvi krist» koji se nalazi između dva tužna anđela. Na poleđini oltara «Isusovo polaganje u grob» se s lijeve strane izdiže brončani «Svijećnjak», djelo Andrije Briosca (1515.) koji po svojim dimenzijama i umjetničkoj vještini se smatra najljepšim svijećnjakom na svijetu. U pokrajne zidove prezbiterija umetnuto je dvanaest pločica s događajima iz Staroga zavjeta (B. Bellano 1588. i A. Briosco 1507.) Na lukovima gdje se ulazi u prezbiterij oslikani su franjevački sveci. Samostan i klaustri S južne strane bazilike nalazi se franjevački samostan, koji se, polazeći od malog i siromašnog prebivališta svetog Antuna, vremenom sve više razvijao. Dijeli se na razne zgrade koje karakterizira pet prostranih trijemova i klaustra: Raja, Magnolije, Novicijata, Generala i Muzeja. U samostanu su stoljećima živjeli redovnici slavni po svetosti, kulturi i važnim ulogama koje su imali u Katoličkoj crkvi. U njemu je odgajan i budući papa Siksto IV. (15. stoljeće), a za vrijeme hodočašća tu su se zadržavali pape Pio VI. i Pio VII. Vanjski izgled bazilike Brončana vrata djelo su C. Boita (1895.); a nad njima se u luneti nalazi kopija djela Am Mantegne (1452.), čiji se original čuva u samostanu. Kip svetog Antuna iznad lunete, također je kopija djela francuskog autora Rinaldina. Prostor pred bazilikom nekada je služio kao groblje, a tome svjedoče i neke preostale grobne ploče. Danas tim prostorom dominira kip vojskovođe E. Gattamelate iz Narnija što ga je u bronci modelirao i izradio Donatello. Službena web stranica svetišta hr.wikipedia.org |
< | ožujak, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv