|
evo daljih nastavaka analize vremena prošlih, a doći ćemo i do sadašnjih pa i budućih, strpljenja.Ne znam iz kojeg razloga ne mogu ostavljati komentare pa svima koji su me pitali uobičajena a neizbježna pitanja poručujem da sam tamo gdje bih trebaio biti i da sam onako kako sam si napravio da budem. Očito, stvari nisu tako jednostavne i da bi se razumjeli društveni procesi koji su se odvijali i sukobljavali kroz XX stoljeće, potrebna je dublja analiza. Situacija koju imamo danas i koja prijeti da se petrificira i nastavi bilo u nedogled, bilo do neke kataklizme, obvezuje nas da preispitamo djela naših djedova ili očeva. I POGLAVLJE Preduvjeti društvenih procesa dvadesetog stoljeća Dvadeseto stoljeće nemoguće je shvatiti bez potpunog razumijevanja svega onoga što se, prije svega u Europi ali i drugim djelovima svijeta zbivalo u stoljeću kojemu je predhodilo. Pa i više od toga. Čak i danas mogu se jasno pratiti linije djelovanja koje su korjene i prapočelo imale i u osamnaestom. Točnije od vremena koje je neposredno predhodilo Francuskoj revoluciji. Još 1648. kad je Westfalskim mirom okončan tridesetogodišnji rat, počelo je jedno sasvim novo uobličavanje Europe. Razdoblje koje obično nazivamo Srednjim vijekom i koje se počelo sasipati još krajem XIV stoljeća, definitivno je završilo. Stoljeće vjerskih ratova na kraju je završilo nerješenim rezultatom. Ali samo naizgled. Istina, katolička protuofanziva nije postigla svoj konačni cilj –uništenje protestantizma ali isto se tako može reći da vrijedi i obrnuto. No procesi u jednoj i drugoj, katoličkoj i protestantskoj Europi bili su isti, samo što su oni u protestantizmu išli brže. Taj proces bio je proces raspada feudalnog, organskog društva i ulazak u vrtlog novčanog društva, prvobitne akumulacije kapitala gdje novac polako ali sigurno postaje jedinim kriterijem i mjerilom. Dok su katoličke zemlje takve procese zaustavljale što ideološkim, a što nepatvorenim fizičkim nasiljem, Britanija, Nizozemska i u manjoj mjeri i skandinavske zemlje su do sredine osamnaestog stoljeća postavile potpuno novu organizaciju društva u kojemu je znatno ograničena kraljevska vlast, a moć i utjecaj u društvu poklapaju se s nečijim financijskim sredstvima. Nije taj proces ni tamo išao nimalo bezbolno i primjeri bijede i beznađa bili su česti i nemilosrdni. Ipak, Britanija i Nizozemska uspjevale su socijalnu strukturu držati pod kontrolom zahvaljujući svom kolonijalnom carstvu koje je moglo amortizirati potrebe nastajuće industrije i služiti kao sigurnosni ventil za odljev prekomjernog stanovništva. Također, zbog većih seksualnih sloboda nego u katoličkim zemljama ni prirast stanovništva nije bio toliko fatalan. No sve to nije vrijedilo i za Francusku koja je kao glavna kontinentalna sila tu svoju ulogu sve teže podnosila. Kad je nakon Sedmogodišnjeg rata Francuska ostala bez američkih kolonija, situacija je bivala sve težom. Procesi koji su se odvijali u Engleskoj tu nisu bili mogući zbog jake apsolutističke monarhije i velikog utjecaja katoličke crkve. Nadalje, Nizozemska nikad nije ni imala plemstva u francuskom smislu te riječi, dok su oni u Engleskoj ili se pretvorili u kapitaliste ili propali. Francuski feudalac našao se u bezizlaznom položaju; on više nije imao od koga štititi i braniti svoj feud koji je postao sastavnim dijelom jake države, a nije s druge strane, prešao na neke druge oblike privređivanja i njegov položaj je postao neodrživ, pretvorio se u društveni balast. Međutim, činjenica da je Francuska kroz osamnaesto stoljeće funkcionirala ipak na taj način, omogućila je stvaranje značajne duhovne i intelektualne elite koja je imala vremena i sredstava da promišlja smjernice društvenoga razvoja ili da mecenatstvom omogući drugima da to čine. Jasno je da se Voltaire, Rousseau, Diderot, d'Alembert… nisu mogli pojaviti ni u kojoj drugoj europskoj zemlji toga doba. I tada 1789., formula bi bila: ideološka priprema plus teška gospodarska kriza i eto nam Revolucije, a vidi se da taj obrazac vrijedi sve do duboko u dvadeseto stoljeće. Odjek Francuske revolucije tresao je svijetom punih dvije stotine godina i danas kao da je stao. Samo u Francuskoj su u XIX stoljeću bile još tri velike i triput toliko manjih revolucionarnih gibanja što danas zvuči teško shvatljivim. Da bismo to bolje razumjeli trebamo vidjeti koje su to strukture koje revoluciju, od kojih su nam događaji u Francuskoj samo najplastičnija paradigma, zapravo izvode. Kao prvo tu su seljaci koji u to doba traže jednostavnu stvar, da im se prizna vlasništvo na zemljom koju obrađuju i da se oslobode kmetskih obveza koje u kapitalizmu postaju besmislene (što ne znači da su to bile i u feudalizmu, kako su brzopleto zaključili liberalni i komunistoidni analitičari). Seljaci su taj cilj i ostvarili. Bezemljaša i težaka kao socijalne skupine više nema ili su brojem, a time i utjecajem zanemarivi. Seljaštvo koje je stoljećima hranilo revolucionarne pokrete i popunjavalo revolucionarne vojske, danas je sve više stup kontrarevolucionarnih procesa. Kako pod Napoleonom, tako i pod Garibaldijem, seljaci su ratovali protiv plaćenika, dok danas upravo seljački sinovi najviše popunjavaju redove plaćeničkih legija koje ratuju za novac i interese vladajuće kapitalističko-političke vrhuške. |
|
Ne znam, dragi moji čitatelji i čitateljice, koliko vam je poznato stanje i sranje u djelatnosti koje zovu izdavaštvo. No i sama činjenica koliko nas se uhvatilo blogiranja kao jedinoga načina da svoje misli i uradke kako tako priopćimo svijetu i svekolikoj javnosti, pokazuje dovoljno. Sve u svemu to bi se stanje moglo najbolje opisati tako da se malo proširi stara narodna poslovica: «Tko želi čitati knjige, neka ih sam i piše i, naravno, izdaje»! Kako imam dosta takvih uradaka na lageru, na kraju asm odlučio odustati od besmislene borbe s kojekakvim izdavačima i pustiti knjige u slobodnu elektroničkomrežnu džunglu pa neka se same snalaze. A ćemo započeti s jednim podužim umovanjem o koliko-toliko istinitoj povijesti, jadnoj sadašnjosti i mogućoj boljoj budućnosti svijeta i čovjeka. Preuzetno? Pa očito da jest ali s obzirom tko sve danas kroji sudbinu naroda, država regija itd ne vidim razloga da se u tome i sam ne okušam. Ustalom, ako vam se da, ajte i vi! NEJUNAČKOM VREMENU USPRKOS Živimo li doista u nejunačkom vremenu? Ako da, kako je to moguće? Snovi i nade čovječanstva upirale su se kroz čitavo dvadeseto stoljeće baš prema ovim vremenima, prema razdoblju od dvije tisućite godine na dalje, kad bi se trebalo početi ostvarivati sve ono o čemu su generacije sanjarile kroz tegobne periode povijesti. Futurološka predviđanja rađena još krajem sedamdesetih godina, prikazuju nam početke dvadeset i prvog stoljeća kao neku vrstu raja na Zemlji; ne samo golem tehnološki razvoj, primijenjen u područjima svakodnevnice, nego i bolji i pravedniji odnosi među ljudima, izumiranje eksploatacije, pobjeda nad bolestima, iskorjenjivanje gladi i bijede, oslobođenje od religijskih zabluda i praznovjerja te ekspanzija svemirskih otkrića i osvajanja – to su bili stavovi u koje je vjerovala većina obrazovanog svijeta. Pače, sumnja u navedeno zvučala je nevjerojatno. «Dvi iljade i druge, mi ćemo poć na misec, u miru da provedemo lito», pjevao je 1975. Oliver Dragojević i ne bi se moglo reći da su stihovi te bezazlene pjesmice pobuđivali negodovanje kao plitka promidžba ili zabavnjačko bulažnjenje. Knjige za djecu i mladež bile su pune crteža i ilustracija tipa svijet 2000. u kojima je sve vrvjelo od letećih strojeva i antigravitacijskih vozila, oko Zemlje su kružile svemirske sonde s posadama od nekoliko stotina ljudi, ratni sukobi nestali su s lica Zemlje i svijet je stremio zajednički prema prelasku u drugačije oblike organiziranja i postojanja. Smatralo se da su slike budućnosti kakve su predviđale «Gvozdena peta» ili «1984.» u potpunosti izbjegnute. Razvoj, napredak, blagostanje, jednom rječju – svijetla budućnost, bili su ono u što se vjerovalo kao aksiome. Danas, 2004. godine svi ti stavovi i slike podjednako izgledaju kao predviđanje budućnosti i to ne neke bliske, od kojih par desetljeća, nego daleke i vrlo teško dostižne. Što se to dogodilo? U političkom smislu, svijet doista jest doživio goleme promjene. To su, međutim, jedine. A nisu sve bile, makar u potpunosti usmjerene k Boljemu. Neljudski sovjetski boljševički sustav, uništen je, no što je došlo na njegovo mjesto? Može se reći da su stanovnici istočnoga bloka nekad živjeli u siromaštvu i strahu, a da danas žive u bijedi i nesigurnosti. Ruska policija ne progoni više mentalne i verbalne delikte i više-manje izmišljene disidente, nego se bori s čečenskim terorističkim napadima. Riječi su zamijenjene bombama. A u tom okruženju nesigurnosti i straha koji je samo promjenio smjer iz kojeg dolazi, ljudi žive jadno i kukavno kao nekad. Pa i više, jer neke tekovine socijalizma pa čak i onog boljševičkog izbrisane su u potpunosti. Nema više državne stanogradnje, besplatne zdravstvene zaštite i školstva. Siromašni bivaju sve siromašnijima, bogati sve bogatijima, s time da je jedini mogući početni kapital za bogaćenje, kriminal povezan s politikom. Još je teža sudbina zadesila stanovnike bivše SFRJ. Jer, dok su građani Sovjetskog bloka ipak, kad se sve sabere, proračuna, pokrati i sredi za koji milimetar i gram pomaknuti k nečem ako ne boljem, ono makar manje tegobnom, dotle se na balkanskim prostorima u mnogo čemu otišlo doslovno unazad. No ni tu nije situacija baš tako jednostavna. Jugoslavenski socijalizam bio je, bez dvojbe, ugodniji za život od boljševičkog. «Jugoslavenima» nije trebala policijska dozvola ako su željeli posjetiti rodbinu u susjednom gradu, a onaj tko nije bio politički proskribiran mogao je putovati (čak!) u inozemstvo. Ipak, glavna razlika između Jugoslavije i zemalja Varšavskoga pakta očitovala se u društveno-političkom i gospodarskom uređenju. Država, naime, nije bila vlasnik sredstava za proizvodnju, njima su upravljali i gospodarili sami zaposlenici. I to podjednako u tvornici i školi, rudniku i izdavačkoj kući, pekari ili zdravstvenoj ustanovi. Izgleda pomalo bizarno da su se ljudi koji su živjeli u takvim uvjetima, uz besplatnu zdravstvenu zaštitu, potpuno besplatno školovanje koje je uključivalo i znanstvene stupnjeve, realne mogućnosti za dobivanje stanova na korištenje koje je de facto značilo vlasništvo, primjereno radno zakonodavstvo koje je štitilo radnika, dobro izbalansiranu zakonodavnu vlast koja je uz lokalnu samopupravu obuhvaćala i strukovne predstavnike, na kraju uzeli puške u ruke i «oslobodili se» svih tih blagodati. U Jugoslaviji nije bilo ni nekakve materijalne bijede u razmjerima Rumunjske, naprotiv prosječni standard bio je daleko iznad onoga na istoku Europe, a nadmašivao je i neke zemlje zapada kontinenta. Pa ipak je sve propalo. |
|
Imam osjećaj da su meteorolozi ili ti ga pogađači vremena potpuno se pogubili i da više nisu u stanju dati prognozu ni od danas za sutra. Evo jučer su najavili razvedravanje i toplije, a bilo je oblačnije i hladnije. Kad sam putovao neki dan bacili su me u gadne probleme jer su najavili, dobro se sjećam, sunčano s promjenjivom naoblakom, a kišilo je čitav dan i to ne samo do Kapele nego skoro i do Sv. Roka. Prvo mi se odužilo nošenje stvari, a po putu da ne govorim. Tko je već vozio po kiši s brisačima koji se raspadaju zna o čemu govorim. I tako oni lupetaju koješa i nikom ništa. Sad, ne mislim ja da bi ih trebalo kažnjavati po šerijatskom pravu ali neko upozorenje bi valjalo. Pogotovo danas kad su uspjeli uvjeriti svijet da je meteorologija kao pouzdanija znanost od astrologije što se baš i ne bi moglo reći. Doduše, astrologija uvelike ovisi o sposoobnosti astrologa, a kako je dobrih malo i kako se k tome astrologijom naziva i ono što s astrologijom baš nikakve ali doista nikakve veze nema, kao što su nekakvi novinski horoskopi, onda je teško tu doći do neke čvršće istine. Osim toga i samo ime horoskopa (gledač sata) govori nam da bez sata rođenja nema ni horoskopa. Ovo što se nama nudi i nisu horoskopi za ljude nego za znakove. Doduše ništa čudno, i u medicini ne liječe čovjeka nego bolesti, politika se ne bavi poboljšanjem društva nego osiguravanjem i izvlačenjem profita, a o stanju u kojem se umjetnost nalazi bolje i ne govoriti, a kamoli pisati. Kad sve to vidim možda sam bio i prestrog prema meteorolozima ali sjebaše mi dan pa me to potaklo. Nisu oni krivi ako je loše vrijeme ali takav im je horoskop. To je bio post koji se izgubio ali vidjeh nekidan da se izgleda izgubio dvaput pa evo ga sad, možda nije aktualan ali nije ni ovo izvještajna agencija. Malo sam prorjedio pisanja, eto, bavim se više drugim stvarima, nekako učestalo pisanje, barem se meni tako čini, obično je spojeno s nezadovoljavajućim stanjima u ostalim područjima života. |